Kristof
Berte over Lise op Monstereiland 3 |
|
|
|
"Het
zit erop. In november 2016 verscheen het eerste deel van
Lise op Monstereiland. En nu ligt De Madeliefjesoorlog
in de winkels, het derde en laatste deel. Drie albums
in vijf jaar lijkt misschien niet veel, maar de tijd is
voorbij gevlógen.
Tot de publicatie van het eerste album tekende ik puur
als hobby. Het is best grappig om er nu op terug te kijken.
Ik herinner me dat ik af en toe kloeg over de drukte wanneer
er deadlines dichterbij kwamen, maar in feite kon ik toen
nog gewoon een avondje of twee overslaan als ik eens weinig
zin had om te tekenen. Het eerste album was een relatief
succes met een behoorlijke verkoop. Dus rolde de bal verder
en volgde er een tweede album en nu dus ook een derde.
Ondertussen is de hobby uit de hand gelopen en een bijberoep
geworden. Twee avondjes na elkaar overslaan, dat zit er
niet meer in. Maar ik klaag niet — nee, echt niet
— want het is gewoon nog altijd heel erg leuk. Waarom
stop ik dan met Lise op Monstereiland?
Misschien eerst iets duidelijk maken: ik stop zeker niet
met strips maken. Integendeel, ik heb de smaak nu pas
echt te pakken. Maar hoewel ik niet het gevoel heb dat
de rek uit de reeks is, heb ik zin om andere paden te
bewandelen.
Dat zal de eerstkomende tijd vooral als scenarist zijn.
Tussen het tekenwerk door ontdekte ik een passie voor
het verzinnen en schrijven van verhalen. Het voordeel
van scenaristenwerk is dat ik er minder lang moet over
doen om een verhaal te bedenken dan om het uit te tekenen.
Ik hoop dus dat ik als scenarist wat méér
albums kan publiceren dan drie op vijf jaar. Later dit
jaar komt alleszins nog De Bergenvaarders uit,
een middeleeuws avonturenverhaal waarvoor Joey
Potargent de tekeningen verzorgt. Voor David
Felizarda Real schrijf ik de gagreeks Barista,
die verschijnt in striptijdschrift MaXiX. En
er staan nog meer kleine en grote projecten en samenwerkingen
in de steigers...
Met De Madeliefjesoorlog nemen we alleszins in
schoonheid afscheid van de Monsterwereld. Ik heb het gevoel
dat de platen er beter uitzien dan ooit. Ik heb veel meer
tijd gestoken in een grondige uitwerking van de potloodtekeningen.
De basis zit beter. Ik denk — hoop — dat ik
er tegelijk in geslaagd ben om het speelse uit de vorige
albums te bewaren.
Scenarist Barcas schreef opnieuw een
spannend en evenwichtig verhaal. In de lijn van de vorige
albums en toch weer verschillend. Speciale vermelding
ook voor inkleurder Tom Metdepenningen,
die voor dit laatste deel alle zeilen bijzette. In die
mate zelfs, dat hij kort na het halen van de deadline
in het ziekenhuis belandde. Zou er een causaal verband
zijn? Tot slot een dikke dankjewel aan Gerben
Valkema, die de titelbladillustratie op schitterende
wijze voor zijn rekening nam. Ik hoop dat we met dit totaalpakket
de fans — want die zijn er ondertussen wel —
nog een laatste keer kunnen laten wegdromen in het universum
van Lise en de monsters.
Wegens persoonlijke omstandigheden heb ik te weinig kunnen
genieten na de publicatie van het vorige deel. Ik plan
om dat nu bewuster te doen. Eventjes toch, daarna op naar
nieuwe avonturen!"
Lise op Monstereiland 3: De Madeliefjesoorlog
verscheen in februari bij Syndikaat. Softcover, 48
pagina's, 8,95 euro. |
Shirow
Di Rosso: het inkleurproces van een pagina uit De Kronieken
van Amoras 8 |
|
|
Inkleurder
Shirow Di Rosso (Stef Van Rossem
voor de burgerlijke stand) maakt je hierbij deelgenoot
van het inkleurproces van een pagina uit De Kronieken
van Amoras deel 8. Nadat Marc Legendre
het verhaal heeft geschreven, Charel Cambré
het in potlood tekende en Steven Dupré
het vervolgens inktte, is Shirow aan de beurt.
Shirow: "Hoe kleur je een pagina
van De Kronieken van Amoras deel 8? Je krijgt
de inkttekening en daar doe je de basiskleuren of flats
op. Als die juist zitten, kan je aan de afwerking of rendering
beginnen. Je voegt eerst de schaduw toe en dan de texturen.
Daarna komen licht en effecten. Als laatste moet je de
sfeer van elke prent bepalen. Is het dag of nacht, licht
of donker, mooi weer of slecht weer? Misschien zijn er
andere lichtbronnen, zoals een lamp of computerscherm?
Het speelt allemaal een rol in het eindresultaat."
FASE 1
"De inkttekening. Hier haal ik al het wit uit zodat
ik later makkelijk de lijnen kan kleuren."
FASE 2
"De basiskleuren of flats. Die moeten meteen goed
zitten."
FASE 3
"Dan komt de schaduw. Soms hier en daar meer. De
lucht krijgt ook haar kleur."
FASE 4
"Texturen en eventueel wolken worden toegevoegd."
FASE 5
"Licht komt er nu ook bij."
FASE 6
"De effecten, zoals lichtbronnen of computerschermen,
worden geplaatst. Ook opwaaiend stof wordt erbij gezet."
FASE 7
"De allerlaatste fase: de sfeer van elke prent bepalen." |
|