Alle bijdragen van Eric Heuvel aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
15/03/2014 Eric Heuvel over de nieuwe cover van January Jones 3
05/11/2013 We hebben autodidact Eric Heuvel op zijn praatstoel gezet om January Jones 6 te becommentariëren. En dan gaat het over onder meer de historische achtergrond, de klare lijn en een gewenst catfight tussen January Jones en Dritta Reich.
 
Eric Heuvel over de nieuwe cover
van January Jones 3
15/03
TOP
"Ik wilde bij de cover van de heruitgave van De Schatten van Koning Salomo meer in lijn met de ideeën over covers van de nieuwe uitgever (Don Lawrence Collection) werken. Het beter in beeld brengen van de held(in) is daarbij (naast een aantal andere overwegingen waar ik niet nader op in zal gaan) belangrijk en dat werd niet bereikt bij de oude cover... Ook bij de andere vernieuwde covers zie je dat inzicht of dat idee terug. De schets is op doorslagpapier, vandaar dat 'gewolkte' effect."

LINKS: DE OORSPRONKELIJKE COVER, RECHTS: DE NIEUWE COVER


Eric Heuvel over January Jones 6
05/11
TOP
COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Over January Jones en Dritta Reich: "De beide dames zijn natuurlijk elkaars tegenpool. Blond en donker. De ene een vrije vogel, de andere in dienst van een boosaardig regime. Hun overeenkomst is het feit dat ze beiden pilote zijn (Martin en ik spreken echter graag van aviatrice bij January Jones). Ik zie de dames nog wel eens in een echte catfight met elkaar terechtkomen... en anders vraag ik Martin gewoon zo'n scene erin te schrijven."

Over het ontwerp van het Flug-Reich en de nevenpersonages: "Martin levert als scenarist prima werk in (ook) die zin dat hij de tekenaar voorziet van allerhande documentatie waar die tekenaar zelf niet eens op was gekomen. Dus plaatjes (uit de jaren 1930) van vliegdekken op grote luchtschepen had ik al gauw in mijn bezit. Met dat in mijn achterhoofd en ook de herinnering aan bepaalde films (zoals Sky Captain and the World of Tomorrow* om er een te noemen) ben ik gaan schetsen en bespraken Martin en ik die schetsen weer. In de luxe-Catawiki-editie van Het Graf van de Zeppelin staat een ruwe schets van het luchtschip. De uiteindelijke weergave in het verhaal wijkt daar amper meer van af."
* Ik heb de film bewust niet opnieuw bekeken om niet al te zeer beïnvloed te worden. Ik deed het met mijn herinnering aan de film waarbij vooral de sfeer me was bijgebleven... de sfeer van een fantasie-interbellum.

Over de klare lijn: "Martin Lodewijk gaf me bij de start van onze samenwerking de tip eens te proberen in die stijl te werken. Hij zei daarbij iets als: 'Als tekenaar blijf je je altijd ontwikkelen, je verbeteren (als je het veel doet natuurlijk), maar een ontwikkeling die vijftien jaar zou duren, is terug te brengen tot vijf jaar als je leert alles terug te brengen tot de essentie, de Klare Lijn.' Hij heeft daar gelijk in gekregen. Ik merkte dat ik door die stijl te hanteren erg snel vooruit ging als tekenaar. Dat was erg belangrijk want ik ben autodidact en had verder geen scholing op dat gebied, anders dan het bestuderen van tekenaars die mij inspireerden. Tot ik door Martin op Hergé werd gewezen, waren dat heel andere tekenaars... zoals Mort Drucker, Jack Davis, Jean Giraud, Jean-Claude Mézières, André Juillard. Ik ben heel blij met de lessen die ik leerde en werk graag in die stijl, maar voel ook de behoefte uitstapjes te maken. Dat doe ik al met Carbeau, maar ik ben zoekende. Misschien dat ik afwijkend werk onder een pseudoniem uit zal brengen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Over de historische achtergrond: "Dat mijn educatieve strips een historische achtergrond hebben is evident, maar indien mogelijk wil ik dat soort elementen ook wel terug zien in mijn andere strips. Ikzelf, als scenarist, deed dat al bij Bud Broadway waar ik die held een uitstapje liet maken naar het Frankrijk van de revolutie van 1789. Gelukkig denken scenaristen waar ik mee samenwerk er ook zo over. Zo mag Martin Lodewijk ook graag historische feiten verwerken in zijn verhalen. Zo is er echt een schedel van een Sultan Mkwawa."

Over knipoogjes en cameo's: "Heerlijk om in de verhalen te verwerken. Ik liet Humphrey Bogart en Cab Calloway optreden in Bud Broadway en Martin liet Nikolai Tesla acteren in het meest recente album van January Jones. Maar ook in het allereerste deel van die reeks trad Jaap Valkhoff al op. Ik ben blij dat Martin en ik daarin op één lijn zitten, maar ook Noël Ummels heeft er een handje van. In het tweede deel van Carbeau, Barones en Bolides zien we Silvio Berlusconi langskomen."

Over documentatie: "Mijn lust en mijn leven. Ik vind het heerlijk als alles zo veel als mogelijk klopt. Vroeger was het ook een mooi excuus om over van alles en nog wat boeken te kopen. Boeken over auto's, vliegtuigen, schepen, dieren, kleding,... met enorme stapels tegelijk sleepte ik dat allemaal mijn huis in. En nu? Ik kijk er nooit meer in... Even Googelen en je hebt je beelddocumentatie sneller met veel meer afbeeldingen ervan. Had ik vroeger een auto nodig van een bepaald model en bouwjaar dan had je daar dan een foto van in een auto-encyclopedie... Nu zoek je op naam en je hebt tientallen plaatjes. Bij een strip als January Jones is het wat vrijblijvend, maar bij de educatieve strips is het belangrijk dat de gebruikte documentatie wel een juist beeld geeft... dat spreekt voor zich."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Over eigen inbreng: "Vind ik erg belangrijk. De samenwerking met Martin Lodewijk begon ook zo. Een gezamenlijke brainstormsessie leidde uiteindelijk tot January Jones waarbij vragen als 'Wat is leuk om te tekenen?' (vrouwen!) en 'Welke tijd spreekt ons aan?' (interbellum!) en 'Wat is er verder leuk om te tekenen?' (vliegtuigen) uiteindelijk leidden tot het personage January Jones waarbij ik me ook heb laten leiden door het kapsel van Ginger Rogers in een van haar films. Martin kwam wel al met de naam January Jones. Daar moest ik even aan wennen, die naam, (January als vrouwennaam?... dan nog beter June Jones als het dan een maand moest zijn en moest allitereren... of April of May Jones als dat niet het geval moest zijn). Maar nu ben ik eraan gewend en is er zelfs een actrice (ze speelt als Betty Francis mee in de reeks Mad Men en als Emma Frost in de film X-Men: First Class, red.) die de naam draagt... Overigens was zij nog een heel jong meisje toen onze January werd geboren."

Over inspiratie: "Ideeën en inspiratie komen overal vandaan... films met name. De kleding van de Duitsers in Het Graf van de Zeppelin moest de indruk van operettesoldaten geven... wetende dat de grote man achter dit 'Vliegende Rijk' Hermann Göring is... de man van de buitenissige buitenmodeluniformen. Toch wilde ik niet heel erg afwijken van de echte uniformen uit die tijd. Het werd dus een mixje van wat Duitsers in de Eerste Wereldoorlog droegen en we zien ook een soort van SA-pakken langskomen. Ik heb vermeden om swastika's in beeld te brengen en vermeed daarmee een al te grimmig karakter van de operetteachtige sfeer die Martin voor ogen stond."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Over Eppo: "Heel belangrijk als platform om de strip voor te publiceren. We mogen in Nederland erg blij zijn dat er iemand als Rob van Bavel was die die kar wilde trekken. Op dit moment is het voor een aantal strips essentieel dat dit platform, waarmee we lezers kunnen bereiken, er is. Tegelijkertijd is er de behoefte bij de lezer om een strip sneller te kunnen lezen dan in porties van telkens een paar pagina's per veertien dagen. Het zijn snellere tijden. Wat dat op de langere termijn zal betekenen voor het blad? Helaas is ons Nederlandse taalgebied te klein om de stripmaker te betalen uit een voorschot op royalty's zoals in Frankrijk wel gebruikelijk is."

Over erkenning: "Kwam al vroeg. Toen ik debuteerde met January Jones kwamen er al snel vertalingen van die albums door grote delen van Europa. Dat was eind jaren 1980. Dat voelde als een enorme erkenning... dat al die buitenlandse uitgevers January Jones zagen zitten. Later heb ik ook wel erkenning gekregen voor het gegeven dat een strip een educatief middel kan zijn. Dat was in het begin helemaal niet vanzelfsprekend! In die zin is er wel baanbrekend werk gedaan. Niet eerder werden in Nederland educatieve strips over de Tweede Wereldoorlog een nationaal geschenk... en dat tot twee keer toe! Verder is het feit dat de middelste strip uit de trilogie van educatieve strips (die over de holocaust) er nu in ruim zestien talen beschikbaar is (en daarmee echt de wereld overging) natuurlijk ook een enorme erkenning met als kers op de taart de uitgave in het Hebreeuws door herinneringscentrum Yad Vashem in Israël: het ultieme blijk van erkenning en toestemming dat zo'n gevoelig verhaal (mits met respect en educatief verantwoord behandeld) via een strip verteld mag worden."

Over toekomstprojecten: "Er staat wel het een en ander op stapel. Natuurlijk gaat January Jones door. Ook op het gebied van educatieve strips blijf ik actief. Meerdere projecten staan in de steigers. Een strip over de Eerste Wereldoorlog is een langgekoesterde wens, maar het moet maar blijken of ik die ergens kwijt kan. Helaas kan ik het me (nog?) niet veroorloven pro deo te werken, dus is een geïnteresseerde uitgever wel een voorwaarde... of anders een plek waar een dergelijk verhaal kan worden voorgepubliceerd."