|
|
|
Alle
bijdragen van Eric Heuvel aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 15/03/2014 Eric
Heuvel over de nieuwe cover van January Jones 3
•
05/11/2013 We hebben autodidact
Eric Heuvel op zijn praatstoel gezet om January
Jones 6 te becommentariëren. En dan gaat het
over onder meer de historische achtergrond, de klare
lijn en een gewenst catfight tussen January Jones en
Dritta Reich. |
|
|
|
|
Eric
Heuvel over de nieuwe cover
van January Jones 3 |
|
|
"Ik
wilde bij de cover van de heruitgave van De Schatten
van Koning Salomo meer in lijn met de ideeën
over covers van de nieuwe uitgever (Don Lawrence
Collection) werken. Het beter in beeld brengen
van de held(in) is daarbij (naast een aantal andere overwegingen
waar ik niet nader op in zal gaan) belangrijk en dat werd
niet bereikt bij de oude cover... Ook bij de andere vernieuwde
covers zie je dat inzicht of dat idee terug. De schets
is op doorslagpapier, vandaar dat 'gewolkte' effect."
LINKS:
DE OORSPRONKELIJKE COVER, RECHTS:
DE NIEUWE COVER |
|
|
|
Eric
Heuvel over January Jones 6 |
|
|
|
Over
January Jones en Dritta Reich: "De beide
dames zijn natuurlijk elkaars tegenpool. Blond en donker.
De ene een vrije vogel, de andere in dienst van een boosaardig
regime. Hun overeenkomst is het feit dat ze beiden pilote
zijn (Martin en ik spreken echter graag van aviatrice
bij January Jones). Ik zie de dames nog wel eens in een
echte catfight met elkaar terechtkomen... en
anders vraag ik Martin gewoon zo'n scene erin te schrijven."
Over het ontwerp van het Flug-Reich en de nevenpersonages:
"Martin levert als scenarist prima werk in (ook)
die zin dat hij de tekenaar voorziet van allerhande documentatie
waar die tekenaar zelf niet eens op was gekomen. Dus plaatjes
(uit de jaren 1930) van vliegdekken op grote luchtschepen
had ik al gauw in mijn bezit. Met dat in mijn achterhoofd
en ook de herinnering aan bepaalde films (zoals Sky
Captain and the World of Tomorrow* om er een te noemen)
ben ik gaan schetsen en bespraken Martin en ik die schetsen
weer. In de luxe-Catawiki-editie van Het Graf van
de Zeppelin staat een ruwe schets van het luchtschip.
De uiteindelijke weergave in het verhaal wijkt daar amper
meer van af."
* Ik heb de film bewust
niet opnieuw bekeken om niet al te zeer beïnvloed
te worden. Ik deed het met mijn herinnering aan de film
waarbij vooral de sfeer me was bijgebleven... de sfeer
van een fantasie-interbellum.
Over de klare lijn: "Martin Lodewijk
gaf me bij de start van onze samenwerking de tip eens
te proberen in die stijl te werken. Hij zei daarbij iets
als: 'Als tekenaar blijf je je altijd ontwikkelen, je
verbeteren (als je het veel doet natuurlijk), maar een
ontwikkeling die vijftien jaar zou duren, is terug te
brengen tot vijf jaar als je leert alles terug te brengen
tot de essentie, de Klare Lijn.' Hij heeft daar gelijk
in gekregen. Ik merkte dat ik door die stijl te hanteren
erg snel vooruit ging als tekenaar. Dat was erg belangrijk
want ik ben autodidact en had verder geen scholing op
dat gebied, anders dan het bestuderen van tekenaars die
mij inspireerden. Tot ik door Martin op Hergé werd
gewezen, waren dat heel andere tekenaars... zoals Mort
Drucker, Jack Davis, Jean Giraud, Jean-Claude Mézières,
André Juillard. Ik ben heel blij met de lessen
die ik leerde en werk graag in die stijl, maar voel ook
de behoefte uitstapjes te maken. Dat doe ik al met Carbeau,
maar ik ben zoekende. Misschien dat ik afwijkend werk
onder een pseudoniem uit zal brengen."
|
Over
de historische achtergrond: "Dat mijn educatieve
strips een historische achtergrond hebben is evident,
maar indien mogelijk wil ik dat soort elementen ook wel
terug zien in mijn andere strips. Ikzelf, als scenarist,
deed dat al bij Bud Broadway waar ik die held
een uitstapje liet maken naar het Frankrijk van de revolutie
van 1789. Gelukkig denken scenaristen waar ik mee samenwerk
er ook zo over. Zo mag Martin Lodewijk ook graag historische
feiten verwerken in zijn verhalen. Zo is er echt een schedel
van een Sultan Mkwawa."
Over knipoogjes en cameo's: "Heerlijk
om in de verhalen te verwerken. Ik liet Humphrey Bogart
en Cab Calloway optreden in Bud Broadway en Martin
liet Nikolai Tesla acteren in het meest recente album
van January Jones. Maar ook in het allereerste
deel van die reeks trad Jaap Valkhoff al op. Ik ben blij
dat Martin en ik daarin op één lijn zitten,
maar ook Noël Ummels heeft er een handje van. In
het tweede deel van Carbeau, Barones en Bolides
zien we Silvio Berlusconi langskomen."
Over documentatie: "Mijn lust en
mijn leven. Ik vind het heerlijk als alles zo veel als
mogelijk klopt. Vroeger was het ook een mooi excuus om
over van alles en nog wat boeken te kopen. Boeken over
auto's, vliegtuigen, schepen, dieren, kleding,... met
enorme stapels tegelijk sleepte ik dat allemaal mijn huis
in. En nu? Ik kijk er nooit meer in... Even Googelen en
je hebt je beelddocumentatie sneller met veel meer afbeeldingen
ervan. Had ik vroeger een auto nodig van een bepaald model
en bouwjaar dan had je daar dan een foto van in een auto-encyclopedie...
Nu zoek je op naam en je hebt tientallen plaatjes. Bij
een strip als January Jones is het wat vrijblijvend,
maar bij de educatieve strips is het belangrijk dat de
gebruikte documentatie wel een juist beeld geeft... dat
spreekt voor zich."
|
Over
eigen inbreng: "Vind ik erg belangrijk.
De samenwerking met Martin Lodewijk begon ook zo. Een
gezamenlijke brainstormsessie leidde uiteindelijk tot
January Jones waarbij vragen als 'Wat is leuk
om te tekenen?' (vrouwen!) en 'Welke tijd spreekt ons
aan?' (interbellum!) en 'Wat is er verder leuk om te tekenen?'
(vliegtuigen) uiteindelijk leidden tot het personage January
Jones waarbij ik me ook heb laten leiden door het kapsel
van Ginger Rogers in een van haar films. Martin kwam wel
al met de naam January Jones. Daar moest ik even aan wennen,
die naam, (January als vrouwennaam?... dan nog beter June
Jones als het dan een maand moest zijn en moest allitereren...
of April of May Jones als dat niet het geval moest zijn).
Maar nu ben ik eraan gewend en is er zelfs een actrice
(ze speelt als Betty Francis mee in de reeks Mad Men
en als Emma Frost in de film X-Men: First Class, red.)
die de naam draagt... Overigens was zij nog een heel jong
meisje toen onze January werd geboren."
Over inspiratie: "Ideeën en
inspiratie komen overal vandaan... films met name. De
kleding van de Duitsers in Het Graf van de Zeppelin
moest de indruk van operettesoldaten geven... wetende
dat de grote man achter dit 'Vliegende Rijk' Hermann Göring
is... de man van de buitenissige buitenmodeluniformen.
Toch wilde ik niet heel erg afwijken van de echte uniformen
uit die tijd. Het werd dus een mixje van wat Duitsers
in de Eerste Wereldoorlog droegen en we zien ook een soort
van SA-pakken langskomen. Ik heb vermeden om swastika's
in beeld te brengen en vermeed daarmee een al te grimmig
karakter van de operetteachtige sfeer die Martin voor
ogen stond."
|
Over
Eppo: "Heel belangrijk als platform om de
strip voor te publiceren. We mogen in Nederland erg blij
zijn dat er iemand als Rob van Bavel was die die kar wilde
trekken. Op dit moment is het voor een aantal strips essentieel
dat dit platform, waarmee we lezers kunnen bereiken, er
is. Tegelijkertijd is er de behoefte bij de lezer om een
strip sneller te kunnen lezen dan in porties van telkens
een paar pagina's per veertien dagen. Het zijn snellere
tijden. Wat dat op de langere termijn zal betekenen voor
het blad? Helaas is ons Nederlandse taalgebied te klein
om de stripmaker te betalen uit een voorschot op royalty's
zoals in Frankrijk wel gebruikelijk is."
Over erkenning: "Kwam al vroeg.
Toen ik debuteerde met January Jones kwamen er
al snel vertalingen van die albums door grote delen van
Europa. Dat was eind jaren 1980. Dat voelde als een enorme
erkenning... dat al die buitenlandse uitgevers January
Jones zagen zitten. Later heb ik ook wel erkenning
gekregen voor het gegeven dat een strip een educatief
middel kan zijn. Dat was in het begin helemaal niet vanzelfsprekend!
In die zin is er wel baanbrekend werk gedaan. Niet eerder
werden in Nederland educatieve strips over de Tweede Wereldoorlog
een nationaal geschenk... en dat tot twee keer toe! Verder
is het feit dat de middelste strip uit de trilogie van
educatieve strips (die over de holocaust) er nu in ruim
zestien talen beschikbaar is (en daarmee echt de wereld
overging) natuurlijk ook een enorme erkenning met als
kers op de taart de uitgave in het Hebreeuws door herinneringscentrum
Yad Vashem in Israël: het ultieme blijk van erkenning
en toestemming dat zo'n gevoelig verhaal (mits met respect
en educatief verantwoord behandeld) via een strip verteld
mag worden."
Over toekomstprojecten: "Er staat
wel het een en ander op stapel. Natuurlijk gaat January
Jones door. Ook op het gebied van educatieve strips
blijf ik actief. Meerdere projecten staan in de steigers.
Een strip over de Eerste Wereldoorlog is een langgekoesterde
wens, maar het moet maar blijken of ik die ergens kwijt
kan. Helaas kan ik het me (nog?) niet veroorloven pro
deo te werken, dus is een geïnteresseerde uitgever
wel een voorwaarde... of anders een plek waar een dergelijk
verhaal kan worden voorgepubliceerd." |
|
|