|
|
|
Alle
bijdragen van Philippe Francq aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 18/11/2014 Philippe
Francq over Largo Winch 19
• 20/10/2012 Nu
Rode Woede te water is gelaten, kiest Philippe
Francq het ruime sop voor een lesje over onder meer
vrachtschepen in zijn commentaar bij vier pagina's uit
het album. Hij heeft ook nieuws over een nieuwe inkleuring
van de eerste delen.
• 06/11/2010 Met
Philippe Francq duiken we in het nieuwe album van Largo
Winch. Opgepast, er wordt een en ander verklapt
over het verhaal en het vervolg erop. Jean Van Hamme
vult aan waar nodig. |
|
|
|
|
Philippe
Francq over Largo Winch 19 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 74 van oktober 2014. |
"De
eerste prent was niet voorzien in het scenario en
de tekstballon stond in prent 3. Ik wilde Saïdee
ontspannen ten tonele voeren. Het zou interesant
geweest zijn om Domenica in vooraanzicht te zien,
maar ik wilde de aandacht meer vestigen op Saïdee
zodat de lezer zich bewust wordt van haar verschijning.
Ze zijn heel verschillend, Domenica is ouder, ronder,
ze heeft haar haren vastgemaakt. Bij Saïdee
accentueren haar losse haren haar jeugdige onschuld." |
"In
deze scène moet je aanvoelen dat Domenica
Saïdee onder haar beschermende vleugels neemt.
Ik heb in de tweede strook een laatste prent toegevoegd
om twee redenen. Meer van Domenica's benen en de
desk in de prent erboven tonen, zou verloren plaats
opgeleverd hebben. Dat noem ik de dode gedeelten
van een beeld. Dan toon ik liever een close-up van
Saïdee die laat uitschijnen dat ze niet zo
onschuldig is als ze wil laten geloven." |
"Ik
veranderde de look van de vliegtuigen van Winch
Air. Het logo is belangrijker en de kleuren zijn
minder primair dan in Dutch Connection.
Veel tekst, weinig plaats voor de tekening. Een
amusante oefening. Onderaan staat het vliegtuig
een tweede keer. Daar volg je beter wat Domenica
allemaal denkt. In potlood is het niet nodig om
de haren al uit te werken, ik kan Domenica regelrecht
en automatisch in inkt uitwerken." |
"Jean
(Van Hamme, red.) wilde een luchtaanzicht
van de Draillac-firma. Dat zou me drie vierde van
de pagina hebben gekost! Ik toon er enkel het uiteinde
van, met een weerkaatsing van een vliegtuig, en
ik monteerde er luchtaanzichten uit het album van
Dany* in op de muren van het kantoor. Als knipoogje
aan Dany heb ik ze gedateerd in 1999. Over het algemeen
hebben mijn personages geen bovenlip, dat doe ik
ook bij de vrouwen. Draillac heeft er wel een, het
onderscheidt hem nog meer van Largo."
*Laurent Draillac komt als volwassen
personage voor in het album Twintig Jaar Later
door Dany en Jean Van Hamme, verschenen bij Le Lombard.
|
"In
prent 3 zet ik de personages in rugaanzicht neer,
en ik laat het aan de lezer over om zich in te beelden
hoe de twee haar wellustig nakijken... In prent
4 en 5 was het onmogelijk om Saïdee groter
voor te stellen. In Londen zijn de aanduidingen
van de metro namelijk hoog geplaatst. Ik hoop dat
de lezer haar in een oogopslag herkent, zelfs al
is ze anders gekleed, van zodra ze gesluierd is.
Ik gaf haar een blauwe, bijna turkooizen hoofddoek,
een beetje zoals van de maagd Maria in kerken." |
"Nog
meer dubbelzinnigheid. Saïdee wordt in de tweede
prent bij haar echte naam genoemd. De imam gaf me
wat problemen. Jean voorzag een eerbiedwaardige
ouderling met witte baard. Ik dacht dat hij niet
strookte met een pedofiel, alcoholisch individu.
Hij zou te oud zijn om nog te dromen van een pensioen
in een paleis op een verlaten eiland. Een foute
casting. Ik hield dus geen rekening met het scenario
en bedacht een jongere, meer geloofwaardige imam.
Het is trouwens de eerste keer dat ik een pagina
hertekende. Toen ik deze pagina had getekend, terwijl
ik het scenario van Jean Van Hamme volgde, had ik
zodanig veel andere zaken in het achterhoofd, zoals
de expo van Domenica en het gezicht van Saïdee,
dat ik het probleem niet zag. Het album was medio
mei klaar, ik leverde de platen aan de inkleurder
en vertrok later naar een event waar ik een voordracht
over strips hield. Toen ik terugkwam, dook ik in
de ingekleurde platen. En plaat 11 stoorde me. Het
kostte me wat tijd om te achterhalen waarom.
De drie ouderlingen brengen niets bij. Sterker zelfs,
het daagde me dat we nergens de fameuze riem met
explosieven voor de toekomstige zelfmoordmissie
tonen. Dat klopte niet. Ik waarschuwde dus de inkleurder
dat er drie nieuwe prenten zouden komen, de tweede,
derde en zesde, om extra in te kleuren. Ik hertekende
ze en profiteerde ervan om de compositie van de
pagina te herzien. Ik heb de drie ouderlingen ineens
veranderd in drie volgelingen van Rachid, de man
links bovenaan die Saïdee fouilleert. Deze
drie personages spelen nog een actieve rol in het
tweede deel. Vandaar dat het van belang is dat we
weten wat er in de toekomst gebeurt... Vandaar dat
ik ze elk een echte persoonlijkheid geef: als we
ze dan terugzien, zal hun impact groter zijn. En
ik zal het plezieriger vinden ze te tekenen. Als
Jean simpelweg 'Gorilla 1, 'Gorilla 2' of 'Schurk
1, Schurk 2' beschrijft in een scène met
bijvoorbeeld Simon geeft mij dat geen zin om te
tekenen. We moesten snel zijn, want deze aflevering
verscheen in voorpublicatie. Een keer de nieuwe
prenten klaar waren, monteerde ik eenvoudig de nieuwe
beelden in de reeds bestaande digitale versies.
Oef! Als ik deze fout te laat had opgemerkt, zou
ik er ziek van zijn geweest. Nu ben ik net tevreden
over mezelf. En af en toe eens tevreden zijn over
jezelf, rechtvaardigt toch een beetje de moeite
die je elke dag levert, niet?
Ik toon de fabricatie van de bom niet in detail.
Op het einde van het eerste seizoen van Homeland
wordt dat wel uitgelegd. Men dompelt een hemd onder
in een bad vol lijm. Men voegt er ijzeren bollen
aan toe die zich in het hemd met lijm vasthechten.
Blijft nog het bevestigen van de explosieven zoals
ik ze heb getekend. En er is ook nog een kleine
drukknop met ontsteker nodig. Als ik het niet had
gezien in Homeland, dan zou ik het wel
op internet opgezocht hebben, waar ik dan in de
gaten zou gehouden worden door een Amerikaanse dienst,
die bijgevolg een drone naar mijn huis zou sturen...
Elke keer ik een woord als 'kalasjnikov' zoek, denk
ik weer dat de computers in de Verenigde Staten
me volgen. Het is prettig om te denken dat als je
bepaalde woorden op het internet gebruikt, dat voldoende
is om in de gaten gehouden te worden." |
"In
deze prent is er een foutje bij de plaatsing van
de modepop. Ik ben niet zeker of een lezer het wel
opmerkt. Er zijn grotere blunders in de reeks...
Rachid, die Saïdee binnenlaat, is geïnspireerd
op acteur Jean Reno die met een baard een perfecte
islamist zou zijn. Rachid volgt de blik van Saïdee.
We weten niet of zij hem ideeën geeft die zijn
religie niet goedkeurt of als hij haar niet erg
'katholiek' vindt." |
"Deze
primordiale, lastige scène heeft me maandenlang
van de wijs gebracht. Het moet een menigte tonen
zonder dat de aandacht op de hoofdpersonages verdwjnt.
Daar dienen de twee grote prenten voor. Vervolgens
gaan we naar achter en zoomen we in op de personages.
Het geheel moet vlot en helder blijven. Ik heb de
vleugels van de engel omgebogen door aan het moment
in deel 2 te denken waar ze openspreiden in de werveling
van de Winch-toren..." |
"Op
slag verliefd. Er net voor staat Largo nog in het
midden van de menigte en wordt door Domenica vol
op de mond gekust. Aandachtige lezers zullen het
knipoogje naar haar halsketting opmerken, ze kreeg
het van Largo in ... En Sterven. Vervolgens
spreekt Saïdee en keert Largo zich om. Haar
lichte ontwrichting accentueert haar meisjesachtigheid.
Ze zijn alleen op de wereld. De wereld verdwijnt
dus achter hen. Alles schuilt in de blikken van
de ene naar de andere." |
"Saïdee
verschuift naar de achtergrond. De twee laatste
tekstballonnen stonden aanvankelijk in de laatste
prent. Ik heb de voorlaatste dynamischer gemaakt
door er een tekstballon aan toe te voegen. Het bijgesneden
gezicht van Largo geeft aan dat hij daar niet is,
maar dichter bij Saïdee, en het neerhangende
gezicht van Domenica geeft haar ongerustheid over
Largo weer. Deze prent veranderde compleet de plaat.
Mijn inkleurder vond de juiste kleur niet. Ik heb
'm verrast door violet te gebruiken!" |
"Saïdee
loodst Largo mee naar de dienstuitgang want Rachid
wacht hen buiten op. Dat is een aanwijzing voor
de lezer. Die lezer wil ik ook verrassen door de
kapsels om te wisselen. Domenica heeft nu losse
haren, als symbool voor haar vrijgevochten seksualiteit,
en Saïdee heeft een knotje, symbool voor terughoudendheid
die haar een ongelofelijke klasse-uitstraling geeft
waar Largo zich niet aan verwachtte. Ik wilde ook
het verdriet van Domenica tonen. Ik heb haar graag." |
"Ik
heb het grote Millenniumrad verplaatst om een groot
beeld te bekomen als tegenwicht voor de opeenvolging
aan kleinere prenten met liefdesmomenten die als
Legoblokjes zijn opgebouwd. Saïdee is kleiner,
maar ze domineert Largo. Ik hou niet erg van het
antwoord van Largo in de voorlaatste prent. Jean
wilde het niet veranderen. Ik heb het dan maar in
kleine lettertjes ("Minnaars?")
gezet. In feite denkt Saïdee aan haar missie
wat Largo, de onnozele hals, niet begrijpt. Uiteindelijk
is dat best schattig!" |
|
Philippe
Francq over Largo Winch 18 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
52 van oktober 2012.
|
|
Over
de containerschepen: "Tijdens een vorig
Largo-verhaal zei ik tegen Jean Van Hamme dat
koopvaardijschepen me interesseerden. Een simpele gedachte.
Hij sprong erop en schreef een maritiem verhaal. Hij vaarde
zelfs een week mee op een containerschip naar Azië.
Op die reis nam hij geen enkele foto. Dat was ook niet
nodig, mijn schepen bestaan niet, ze zijn een gecondenseerde
versie van andere cargoschepen. Ik ben naar Antwerpen
gegaan om er een containerschip te fotograferen. Dat schip
zie je op het einde van Zwarte Zee. Op deze plaat
komt het opnieuw voor."
Over nationaliteiten: "Ik ontmoette
er een praatzieke Russische kapitein. Hij en zijn bemanning
zijn normaal gekleed, zonder schouderstukken. Het gaat
hier om de commerciële rondvaart. De mannen zijn
Filippijns, Thais, enzovoort. Geen Fransen of Belgen,
op af en toe een gezagvoerder na."
Over de papegaai: "Dit soort schepen
zijn ware zeemonsters. De kleinste dragen 850 containers,
de grootste tussen de 18.000 en 25.000. Nochtans bestaat
de bemanning zelden uit meer dan tien personen, soms zelfs
uit amper vijf tot acht. De bemanning is er vooral om
de containers vast te maken en ze bij aankomst te lossen
vooraleer de kranen ze ontladen. De kleur van de containers
varieert per bedrijf. Sommigen zetten er een beeld op,
wat meer zegt dat ons alfabet dat niet altijd praktisch
is voor Aziatische landen. De containers van een groot
Braziliaans bedrijf in papierpulp herken je op dit schip
aan de papegaai."
Over de traagheid: "Geen sprake
van dat deze monsters een haven binnenvaren zonder hulp.
De scheepsloodsen zijn daar aan het roer. De traagheid
van zo'n massa is enorm. Die traagheid verkeerd inschatten
en te laat het roer wenden, was de oorzaak van de ondergang
van de Costa Concordia ter hoogte van Toscane in januari."
|
Over
manga's: "Ik ben praktisch geboren op een
boot, ik beoefen de zeilsport en het waterskiën.
Ik ben nooit in een storm terecht gekomen, maar ik heb
wel heel onrustige overtochten op de Noordzee meegemaakt!
Dit is een actiescène en het klopt dat dit deel
geanimeerder is dan het voorgaande. Het is niet door dit
soort scènes dat personages hun bestaansrecht winnen,
maar wel door degene die hun gevoelens tonen. Vandaar
het succes van manga's bij adolescenten. Ze focussen op
het menselijke aspect en — van groot belang!
— de personages staan dikwijls groot afgebeeld in
de prenten. Hoe dichter je een personage benadert, hoe
meer hij bestaat."
Over oude personages: "In dit album
schiep ik er een groot plezier in om personages te tekenen
die we sinds tien jaar niet meer hebben teruggezien. Door
onschuldige feitjes uit hun leven te tonen, begrijp je
beter wat er van hen geworden is."
Over de raad van zijn vrouw: "Iemand
ouder tekenen is ook fascinerend. In dit album is er Lockwood
die we eerst zien als een jongeman en later als een vijftiger.
Ik maak me daar wel ongerust over. Zal de lezer snel genoeg
het verband tussen de twee zien? In dit geval toon ik
mijn platen aan mijn vrouw Françoise om te zien
hoe zij reageert."
Over de filmflop: "De motivaties
van personages is van essentieel belang. Daarom vond ik
de tweede film een volslagen mislukking. Waarom verkoopt
Largo zijn imperium? Als het was om een vriend te redden,
dan was dat nog te begrijpen, maar dàt niet. De
dood van de kleine Thaise actrice was geen verklaring
want ze had nauwelijks één sterke scène
met Largo. En wat Laurent Terzieff betreft, op van de
pillen, geloof je voor geen meter dat hij Sharon Stone
van haar stuk brengt. Zij is een cougar die jogt en als
ontbijt twee jongens neemt!"
|
Over
makkelijke actiescènes: "Het is veel
makkelijker om actiescènes te tekenen dan statische
scènes. Bij een vrouw die rent of duikt kan je
je veel permitteren, haar verhoudingen naar je hand zetten."
Over statische personen: "Een statisch
persoon die gewoon rechtstaat of zit, is delicaat, zelfs
voor iemand die al dertig jaar tekent. Voor een personage
op een stoel moet je alle verhoudingen respecteren en
erop letten dat de stoel tegenover hem of haar niet te
groot of te klein is."
Over een nieuwe inkleuring: "Er
zijn twee dominante kleuren op deze pagina, blauw en groen.
De inkleuring is het enige dat ik op de computer aanpas,
op soms een te verbeteren stommiteit in de tekeningen
na dan. Ik heb het niet zozeer over een inkleuring, maar
wel over belichting. Met Yoann Guillo, die met mij aan
Rode Woede heeft gewerkt, en twee andere inkleurders,
hernemen we de inkleuring van de eerste delen. Vanaf november
werk ik er met hen aan. Er is geen sprake van om iets
te veranderen aan de tekeningen — dat zou me te
ver leiden! — en zelfs niet aan de keuze voor het
tijdperk. De personages zijn op een bepaalde manier gekleed,
de algemene sfeer, groene, blauwe of rode tinten blijven.
Maar er komt meer licht, meer schaduw, voor- en achtergrond
zullen een groter onderscheid kennen."
Over een nieuw publiek: "Ik zou
graag hebben dat veertien- tot zestienjarigen het idee
zullen hebben een actuele strip te ontdekken, met actuele
kleuren, verzorgd, goed uitgewerkt. Ik herwerk misschien
ook de kleuren van de covers, maar niet meer dan dat.
Deze operatie is geen truc om lezers albums te doen kopen
die ze al hebben. De nieuwe kopers zullen niet eens weten
dat de inkleuring is vernieuwd. De Erfgenaam zal
in 2013 verschijnen."
|
Over
de sprong van vijftien meter: "2,5 meter
per container, vier op elkaar, Silky springt van vijftien
meter. In het scenario duikt Largo. Door een gebrek aan
ruimte heb ik dat veranderd. Ik skip graag de voorspelbare
scènes. In Zwarte Zee wil een matroos
Largo verbieden om te passeren. In de volgende prent zie
je Largo in zijn vuist wrijven."
Over de symboliek: "Ik hou van de
bladschikking van deze pagina. Alles van metaal staat
in de bovenste twee derde en is omgeven door water. Dat
symboliseert al het wegvaren van het schip. Mijn leraar
semiologie zou het gewaardeerd hebben!"
Over het gelijk van Gotlib: "Uiteraard
moet een Largo Winch tot in de kleinste details
getekend worden. Maar ik denk dat de lezer exact dezelfde
sensaties zou beleven als ik me tevreden stelde met het
goed uitwerken van de personages en een schetsmatig decor.
Gotlib zei me eens dat hij enkel geïnteresseerd is
in de personages. Hij heeft geen ongelijk. Rode Woede
verschijnt twee jaar na Zwarte Zee en dat is
niet zomaar. Jean gaf me het scenario pas in juli 2011
en ik werkte het album af in juli laatstleden. Na het
album gunde ik mezelf vijf maanden zonder tekenen. Sinds
een jaar of twee-drie schilder ik weer portretten in olieverf.
Mijn eerste liefde. Een keer er weer aan strips wordt
getekend, word je een gevoel van armoede gewaar, van een
triestig minimalisme."
Over Largo in brons: "Ik ben ook
beginnen beeldhouwen om een buste van Largo te maken.
Van de weeromstuit heb ik toegestaan dat er sommige beelden
worden gecommercialiseerd, goed wetend dat er nooit een
beter resultaat zou zijn dan wanneer je het zelf doet.
Als er iemand is die het beste Largo kent, dan ben ik
het wel. Ik denk dat ik een serie van twaalf bustes zal
maken, in brons. Drie voor mij en negen die in de handel
worden gebracht." |
Philippe
Francq: "Twintig jaar
Largo Winch" |
|
|
Onderstaande
bijdrage verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 31 van november 2010.
De interviews werden afgenomen door Jean-Pierre
Fuéri naar aanleiding van de verschijning
van Largo Winch 17: Zwarte Zee.
Alle antwoorden komen van Philippe Francq,
drie keer aangevuld met extra commentaar van Jean
Van Hamme. |
|
Over
de reeks: "Niet iedereen heeft de kans om
twintig jaar lang een verhaal te kunnen vertellen. Veel
series houden ermee op na desinteresse bij het publiek
of omdat de tekenaar er geen zin meer in heeft. Een langlopende
serie is een echt cadeau."
Over Christel: "Largo ontmoet opnieuw
Christel uit deel 2. Toen was ze achttien jaar, hij zeventien.
Personages terugzien na zo'n lange periode is spannend.
Men heeft de indruk dat ze ondertussen een echt leven
hebben geleid. Christel heeft niet meer hetzelfde vlakke
gezicht dan als achttienjarige. Hier spelen we met de
tijdparadox. Er is niet echt twintig jaar verstreken.
Jean gaf een precieze tijdsduur, maar ik verkoos om Largo
het over "al zo lang geleden" te hebben. Nu
moet het zo'n dertien à veertien jaar later zijn
dan het begin van de serie. Het maakt nu van hem, laten
we zeggen, een dertiger."
Jean Van Hamme over de hereniging met Christel:
"Largo is opnieuw te zien in Zwitserland, waarom
zou ik 'm dat pleziertje niet gunnen om Christel opnieuw
te ontmoeten? In het vervolg, waarin hij vastzit op een
containerschip, zal hij niet veel kansen hebben om van
de grond te gaan. Iedereen ontmoet op een dag wel eens
iemand van wie hij jaren geleden hield. Het verschil is
dat wij, als getrouwde en keurige heren, er niet ook nog
eens mee in bed duiken."
Over dokter Stroegl: "Ik hield veel
van de ontmoeting van Largo met dokter Stroegl. Hij was
de vertrouwensman van zijn vader en Largo weet dat hij
'm enkel zou verraden onder dwang. Daarom wil hij zijn
vel niet. Wanneer de man doorslaat en zijn angst toont,
schenkt Largo 'm een glimlach. Hij is geen agressieve
persoon. Ik heb trouwens nog niet eerder zoveel elkaar
omhelzende of elkaar complimenterende personages getekend.
Deze twintigste verjaardag maakt Jean wat sentimenteel.
Nochtans is de huwelijksscène niet zo onschuldig
en zal het nog doorwerken in het volgende deel. Geduld..."
Over nieuwe lezers: "Nieuwe lezers
zullen niet weten dat de bruid blind is, noch dat Freddy
de ex-piloot is van Largo. De lezer zal het pas te weten
komen als de nieuwsgierigheid het wint en hij de voorgaande
albums leest. Dat heb ik wel graag. Ik heb Kuifje
niet in chronologische volgorde gelezen. De ontmoeting
met kapitein Haddock in De Krab met de Gulden Scharen
verraste me pas veel later."
Over
Simon: "Simon is de enige met wie we pret
kunnen beleven. Alle andere personages zouden hun geloofwaardigheid
verliezen. Op het einde bevindt hij zich in een lastig
parket. Maar de grappen houden daarmee niet op, beloofd!"
Over Luzern: "Ik overnachtte op
mijn derde of vierde in Luzern. Mijn herinneringen zijn
dus nogal vaag. Daarom ging ik een tiental dagen op reportage
en huurde een helikopter (Philippe Francq is een gebrevetteerd
piloot, red.) om enkele luchtfoto's te nemen.
Het
gebouw in de laatste prent is typisch voor Luzern. Het
historische stadsgedeelte is prachtig. De huizen zijn,
zoals op vele andere plaatsen in Duitsland, beschilderd
van het voetpad tot de kroonlijst. De schilderijen vertellen
de geschiedenis van de stad en dat alles met tekeningen
van een ongekende finesse. Ik geef de raad om bij een
bezoek aan Luzern er zeker te passeren. Misschien niet
voor tien, maar voor een dag of twee-drie."
Over het knipoogje naar Kuifje: "Men
zal me ongetwijfeld vragen of de vier pagina's die ik
minder moest tekenen (want die worden ingepalmd door
een brief van Largo Winch aan zijn werknemers en door
een interview in een tijdschrift, red.) mooi meegenomen
waren. In een boek maakt dat niet veel uit, maar de sequentie
met teksten amuseerden me want het deed me een beetje
denken aan De Scepter van Ottokar waarin Kuifje
op het vliegtuig een brochure leest over Syldavië,
"het koninkrijk van de zwarte pelikaan". Jean
kennende twijfel ik er niet aan dat het een knipoogje
is."
Jean Van Hamme over de tekstpagina's:
"Ik had een probleem. Largo aan het hoofd van een
economisch imperium kon de crisis van eind 2008 niet zomaar
negeren. Maar ik wilde er ook niet het onderwerp van het
verhaal van maken. Uit ervaring weten we dat de albums
die het best lopen meer gericht zijn op actie en minder
op het financiële aspect. Een brief van Largo aan
zijn personeel legt eenvoudig de crisis uit. Vervolgens
leek een interview in een prestigieus tijdschrift waarin
Largo zijn oplossingen duidt me een goed antwoord. Minder
geïnteresseerde lezers kunnen meteen in het verhaal
duiken over de wapenhandel op de Zwarte Zee dat strikt
genomen niets te maken heeft met de economisch crisis."
Over wereldverbetering: "Die pagina's
met uitleg zijn een uitstekend middel om Largo's houding
tegenover de economie te situeren. Ze tonen aan hoe een
miljardair probeert de economische malaise op te lossen.
Hij verlaagt de hoogste salarissen en durft een rechtvaardige
handelswijze te hanteren. Je vindt weinig tot geen stripauteurs
die rechts of extreemrechts zijn. Ze neigen allen naar
links. In fictie is alles toegelaten, we kunnen het ons
permitteren de wereld een beetje te verbeteren."
|
Over
Silky Song: "De reactie van Christel in
prent 3 maakt aan nieuwe lezers duidelijk dat, zonder
verder meer over haar te weten, Siky, de piloot van Largo,
het voor de vrouwtjes heeft. Deze vrouw is een fenomeen.
Ze heeft geen klassieke uiterlijkheden van een pin-up
en spreekt veel mannen in mijn entourage aan. Veel van
hen vragen me of ze is geïnspireerd op een echte
vrouw. Eigenlijk willen ze allemaal haar nummer hebben.
Haar grootste fan is wellicht Yves Legrain Christ,
de regisseur van Largo, de documentaire film
over de making of van een van onze albums."
Over het prikkelen van lezers: "Hier
zien we Largo en Christel voor en na het bedrijven van
de liefde. Hetzelfde hebben we toegepast bij hun eerste
ontmoeting in Groep W. Largo Winch is
een serie voor het grote publiek waarbij het raadzaam
is om enkel de fantasie van de lezers te prikkelen."
Over erotische tekeningen: "Als
ik op een dag beslis om al mijn erotische tekeningen te
publiceren, dan toon ik enkel onbekende mannen en vrouwen,
en zeker geen personages uit onze strips. Ik bezit nu
al enorm veel kleine erotische tekeningen, soms uit mijn
hoofd getekend, soms ook naar de natuur. Het gebeurt dat
ik volgens de inspiratie van het moment, een beroep doe
op modellen."
|
Over
boten: "Dit eigenaardige rode gebouw is
een van de talloze kleine garages voor boten die je kan
ontdekken aan de oevers van het meer van Luzern. Ik toon
graag de relaties tussen personages, maar ik waardeer
ook erg decors om de realiteit van een een stad te tonen.
Dat heb ik geprobeerd voor Luzern zoals ik op een andere
manier probeerde voor Hongkong in De Weg en de Deugd.
Door te wandelen langs het meer sta je te kijken van de
grote witte boten die dienst doen als autobus die toeristen
vervoeren of gewoon mensen die boodschappen willen doen
in Luzern. Ze varen langs alle dorpen in debuurt."
Over de zee: "Bepaalde scèenes
die Jean schrijft hebben geen decoromschrijving. Daardoor
kan ik zelf iets uitdokteren. Hier heb ik ook de vrijheid
genomen om mijn voorkeur voor water en boten te demonstreren.
Ik vroeg trouwenscaan Jean of het mogelijk was om het
verhaal van het nieuwe tweeluik deze keer op zee te laten
afspelen. Daar kwam het idee voor de wapenhandel op de
Zwarte Zee vandaan. Maar op de laatste prent na, met een
van Turkije wegvarend containerschip, bleef ik op mijn
honger zitten. Ik kon gelukkig nog mijn hartje ophalen
aan het meer van Luzern. Jean heeft me beloofd dat het
volgende deel zich vooral op zee afspeelt!"
Over de laatste plaat: "Kunnen we
afsluiten met een lach? Iedereen denkt dat van zodra de
laatste plaat is afgewerkt ik mijn tekentafel opruim,
terug naar de orde van de dag overga of op vakantie trek.
Niets is minder waar. Wat volgt is de promotie voor het
album (die Philippe Francq deze keer ook brengt naar
de Boekenbeurs van Antwerpen, red.). En ik heb vaak
meer werk na het afwerken van een album dan ervoor!" |
|
|