Alle bijdragen van Raphaël Beuchot aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/08/2016 Raphaël Beuchot over Marie-Leontine
 
Raphaël Beuchot over Marie-Leontine
06/08
TOP
Marie-Leontine
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 92 van mei 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 60
Marie-Leontine
Over suggereren: "Ik dacht lange tijd dat het besnijden van vrouwen een gebruik bij stammen was dat aan het verdwijnen was en dat het enkel nog gebeurde in hutjes in het diepst van de jungle. Wat was ik fout! Besnijdenissen zijn wijd verspreid, ook in Europa waar het illegaal gebeurt. Dit onderwerp in tekeningen aansnijden ligt moeilijk. Omdat ik geen zin had om harde of bloederige zaken te zien bij het zoeken naar documentatie, verkoos ik de suggestie boven het gore en het geweld. Er is geen noodzaak aan trashy dingen, vooral als de situatie al heel hard is."

Over de manier van werken: "Mijn manier van vertellen is niet veel geëvolueerd sinds De Verhalenverteller. Ik teken in potlood op het formaat A4 die ik inscan, vergroot en print op A3-formaat voor de inkting. De inkleuring doe ik vervolgens in Photoshop. Omdat ik de helft van mijn tijd aan die stap kwijt ben, werk ik tegenwoordig met Sarah Murat die uitsnedes voorbereidt zodat ik me kan concentreren op de kleurengamma's en de texturen."

Over het character design:
"Gewoonlijk teken ik geen sexy personages met stevige boezem, maar ik vond het interessant om een opengebloeide Antoinette te tonen, op het hoogtepunt van haar schoonheid ondanks haar besnijdenis. Haar paardenstaart zorgt er mee voor dat ze onmiddellijk te herkennen is, ook wanneer ik haar als kind teken. In het algemeen heb ik graag dat elk personage meteen herkenbaar is zodat je nooit moet twijfelen over wie er verteld wordt. Vandaar die eenduidige soorten, met een precies en kenmerkend character design, of het nu voor Chinese arbeiders gaat of om Congolezen."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 61
Marie-Leontine
Over lege decors: "Voor het verhaal van Antoinette gebruikte ik ingescande tekeningen in kleurpotlood waarop lagen in Photoshop geplaatst zijn. Deze esthetische keuze is niet voor niets en is van betekenis in een van de eindscènes. Door die techniek kan ik achtergronden zonder decors toch nog aankleden zodat er geen gevoel van leegte optreedt. Net zoals Yue concentreer je je enkel op het verhaal van Antoinette zonder op het decor te letten."

Over de snor van Yue: "Het ontwerpproces voor een personage verloopt soms mysterieus. Je weet niet altijd waar je ideeën vandaan komen. Ik heb Yue stap voor stap geconstrueerd door aan personages uit manga's te denken die een makkelijk herkenbaar kapsel hebben. Ik had hem ook een snor gegeven voor ik die weer heb weggelaten want er gingen te veel expressies met de mond door verloren."

Over het gootje:
"In de voorlaatste prent zien we de reactie van Yue terwijl de toon in de laatste prent met Antoinettes 'Nooit!' omslaat. Gewoonlijk snijd ik geen prent doormidden, maar het toevoegen van een gootje draagt bij aan het ritme. Dit is een dubbelpagina met een nogal triestige bekentenis. Alles verandert in de laatste prent: Antoinette wil geen slachtoffer meer zijn."

Over Afrika missen: "Enkele jaren geleden zag ik er tegenop toen ik het scenario van De Verhalenverteller ontving. Maar nu zal ik het tekenen van Afrika missen want de decors zijn zo aangenaam. Nieuwe plaatsen, personages en etniciteiten tekenen, lijkt me nu vreemd. Ik ben begonnen aan twee verschillende projecten. Tegelijk publiceer ik elke week in Libération in een humoristische stijl."