|
|
|
Alle
bijdragen van Jean-Louis Mourier aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 25/10/2017
Jean-Louis Mourier over Trollen van Troy 22
• 23/12/2015
Jean-Louis Mourier over Trollen van Troy 19
• 03/09/2011
Jean-Louis Mourier legt aan de hand van vier platen
uit Trollen van Troy 14 bepaalde werkwijzes
uit. Bijvoorbeeld over het volledig werken op de computer,
over Christophe Arlestons manier van scenarioschrijven,
over zijn eigen analyses van de trollen, enzovoort. |
|
|
|
|
Jean-Louis
Mourier over Trollen van Troy 22 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 98 van december 2016. |
|
Over een plaat per dag: "Oef,
afgewerkt. Twee Trollen in een jaar maken (in
2016), is gegarandeerd een jaar zonder vakantie. We zijn
die uitdaging al eens in 2014 aangegaan, maar ik hoop
dat het eerstvolgend niet meer zal plaatsvinden. Ik had
een beetje vertraging op mijn planning en heb dubbel moeten
werken tijdens mijn zomervakantie in de tweede helft van
augustus.Ik heb dan ongeveer een pagina per dag getekend.
Eind oktober was mijn werk aan het album af. Het is opnieuw
een terugkeer naar het verleden van de trollen. Dat is
geen nieuw gegeven, want we hebben al een album (deel
14) gewijd aan de jeugd van Waha. Dat was een album dat
voornamelijk bestond uit kortverhalen die in Lanfeust
Mag verschenen. We veranderen per album van personages
wat heel aangenaam is."
Over de grote prent: "Een zeldzaam
geval in de Trollen-serie, een klassieke reeks
met klassieke tekeningen: een grote aflopende prent met
prenten erop gemonteerd. Die was nodig om er beweging
in te brengen en de diepte van Waha's traject door de
lucht weer te geven. Let op de papegaai met de vier vleugels,
dit is fantasy en daar profiteren we van. Dat is mijn
persoonlijke bijdrage aan deze plaat."
Over nauwkeurigheid: "Christophe
stond erop dat ik de precieze kreet van Johnny Weissmuller
als Tarzan zou schrijven. Zelfs in fantasy is een zekere
nauwkeurigheid nodig. In een vorig album parodieerden
we Mission: Impossible met de exacte noten van
de generiek erbij."
Over gezond verstand: "Zijn mijn
libellen niet mooi? Ik heb ze groter getekend dan Arleston
ze had beschreven zodat ze kunnen vliegen, ondanks het
gewicht en het formaat van de reclameboodschappen. Fantasy
verbiedt geen gezond verstand."
|
Over woordspelingen: "De heks Hälwyna
heeft een schattige naam. De verbeelding van Christophe
is onuitputtelijk. Door ervaring begrijp ik ondertussen
snel zijn woordspelingen. Behalve één keer.
Ik herinner me nog dat ik hoofdpijn kreeg door de naam
van burgemeester Soychantruit (in het Frans) te ontcijferen.
Een verwijzing naar Mei '68 (soixante huit).
Moeilijk, moeilijk."
Over misbruik van prenten: "Het
shirt van de heks is echt heel kort. In de loop van het
album is de onderkant van haar borsten te zien, zonder
meer. Het is wachten tot de voorlaatste pagina om ze wat
meer te zien bewegen, wat bij de lezertjes iets kan teweegbrengen.
Een tip voor Christophe: als hij op een dag eindelijk
een superhelden-Trollen voor me schrijft, beloof
ik hem een album zonder lollige prentjes. Dergelijke prenten,
die voor sommige comics misbruikt worden, schaden meer
dan gelijk wat anders het lezen. Ik leg liever de nadruk
op de expressies en de houdingen van de personages."
Over de lijdensweg: "Op deze pagina
staat het moeilijkste dat ik ooit heb moeten tekenen en
dat mijn leven echt heeft vergald: de netten waarin de
jonge trollen zijn opgesloten. Ik heb erop gezwoegd. We
hebben eerst een net van touw gebruikt. Te lang, te ingewikkeld
om te tekenen. Daarna zijn we overgegaan op een net van
metaal, dus bestaande uit stevige stangen aan ringen die
makkelijker zouden moeten zijn om te tekenen. Had je gedacht!
Die zijn honderd keer moeilijker om samen te stellen.
Doffe ellende. En mocht het nu maar één
of twee keer nodig geweest zijn, maar op elke pagina kwam
ik weer een nieuwe tegen. En mijn lijdensweg herbegon."
|
Over hertekenen: "En hop,
drie netten met trollen erbij! Ik heb in mijn hoofd wellicht
vijfhonderd modellen gebouwd. Het zou een droom geweest
zijn, mochten we een smid hebben gevonden die er een voor
ons had kunnen maken. Bij het bekijken van deze pagina
merkte Christophe op dat het verhaal vereiste dat de trollen
aan het plafond zouden hangen en niet aan de muur zoals
ik eerst had getekend. Dat viel makkelijk te verbeteren.
Ik heb een haak, touwen en het vrijstaand getekend en
de kooien verplaatst."
Over wiens schuld: "Ik weet dat
Christophe mij, altijd vriendelijk, er de schuld van geeft
dat ik prent na prent werk zonder zorgvuldig het vervolg
te lezen. Mooi excuus. Maar laten we niet vergeten dat
hij me al jarenlang zijn scenario per twee of drie platen
levert. Pas sinds kort heeft hij me een verhaal in twee
of drie stukken geleverd. Dat maakt mijn werk gemakkelijker.
Nu ja, als ik op schema zit. Want inderdaad, ik werk met
mijn neus op de prent en ik heb daarbij de neiging om
niet verder te kijken en mezelf in de knel te tekenen.
Niet erg, dan begin ik wel opnieuw."
Over de tanden trekken: "Spannend,
de prenten met het uittrekken van de tand in close-up
wisselen af met de komst van de cavalerie, pardon, van
Waha. Let erop dat de kleine trol niet tandenloos blijft,
hij verliest slechts ŽŽn melktand in dit avontuur."
Over ideeën voor volgende albums:
"We hebben vaak gezegd dat we telkens over een dozijn
ideeën beschikken voor volgende albums. In feite
is het nog erger, want tijdens onze schranspartijen komen
we op nog meer verhalen die worden ingegeven door de actualiteit.
Het criterium is dat ze ons moeten doen lachen. En natuurlijk
nemen we die eerst voor in plaats van er een uit de lade
te halen. Of we voegen er niet eerder gebruikte ideeën
aan toe. Momenteel wachten er een vijftiental verhalen
om uitgewerkt te worden."
|
Over
compositie: "Opnieuw een aflopende prent,
de lezer wordt verwend. De moeilijkheid zat niet in de
vele glasscherven en de libellen — hee, alweer twee
netten, maar kom —, maar in de compositie van de
prent. Waha versplintert het raam, vliegt over de op het
kruis vastgebonden trol terwijl de drie andere personages
een na een vallen."
Over verhoudingen: "Een keer het
decor is voorgesteld, de muren, de deur, de vensters,
enzovoort, probeer ik zo goed mogelijk de verhoudingen
te behouden. Nu ja, in die mate dat de lezer niet over
een te zichtbare wanverhouding valt. Maar er moet nu ook
weer niet met een kompas in de hand gecontroleerd worden
of alles klopt. Ja, ik speel vals, zet daar een meubel
dichter en plaats een muur verder. Ja, mijn kamers kennen
een variabele geometrie. Maar zolang niemand daar op let,
is er geen man overboord. Guy Mathias doet de Franse lettering
in de tekstballonnen en ik de RFFFFLLZZZZZZZZ en andere
GRRKKFFGGNN. Een waar plezier."
Over Askell: "Door weer over te
schakelen naar een ritme van één album per
jaar hoop ik dat we tussendoor one-shots en kortverhalen
kunnen maken die we al jarenlang voor ons uitschuiven.
Nee maar, als bij wonder heb je me nog de eeuwig weerkerende
vraag niet gesteld over het vervolg en einde van Askell
de Waterwereld. We denken er nog altijd aan om het
weer op te pikken, maar de realisatie van het album zal
ongetwijfeld nog meerdere jaren duren."
Over soloprojecten: "Uiteraard heb
ik ook zin om persoonlijke albums te maken, een verhaal
van mezelf. Ik heb zelfs al een ideetje. We zien later
wel. Momenteel amuseer ik me nog altijd met Trollen
en dat is het belangrijkste." |
Jean-Louis
Mourier over Trollen van Troy 19 |
|
|
Speciaal
voor de komende feestdagen komen we terug op het
voorlaatst verschenen album van Trollen van
Troy, deel 19: Geen Kerst voor Vadertje
Grommel. Deze commentaartekst verscheen niet
eerder op onze website.
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 76 van december 2014. |
|
Over
tendinitis: "Hoe kan een tekenaar tendinitis
(ontsteking van de pees, red.) voorkomen? Makkelijk.
Ik werk op een Cintiqtablet met een trackpad ernaast waarmee
ik kan inzoomen en het blad draaien. Twee jaar geleden,
twee opeenvolgende maanden lang, met een inhaalbeweging
op het einde van het album, bezeerde ik elke keer mijn
hand. Een verkeerde, herhaaldelijke en intense handeling
en ik had het weer te pakken. Nu heb ik mijn trackpad
verplaatst. Na meer dan vijftig keer slepen, is het opletten
geblazen. Ik probeer alles wat me gevaarlijk lijkt ergonomischer
op te lossen."
Over de deadline: "Dit is mijn tweede
Trollen dit jaar (in 2014). Ik zal het niet hebben
over het helse ritme, ik zal het erop houden dat ik geen
halfjaar vakantie heb genomen. Het album moest natuurlijk
verschijnen voor de feestdagen en de deadline was heel
krap. Soleil drukte al de eerste twee katernen terwijl
ik nog de voorlaatste plaat tekende."
Over herbeginnen: "Toen de tendinitis
toesloeg, had ik al vijf pagina's van dit album getekend.
Twee jaar later herbeginnen was een rare ervaring. Mijn
tekenstijl was geëvolueerd en Claude Guth was van
rechtstreeks inkleuren overgegaan op computerinkleuring.
Mocht ik meer tijd gehad hebben, had ik alles ongetwijfeld
hertekend. Nu heb ik het beperkt tot het hertekenen van
enkele gezichten en Claude heeft de kleuren geactualiseerd.
Oplettende lezers zullen het veranderde kapsel van de
prins wel zijn opgevallen."
Over het scenario: "Nooit meegemaakt:
de deadlines waren zodanig krap dat Christophe (Arleston,
de scenarist, red.) me een compleet scenario heeft
gegeven om zich op het einde niet vast te schrijven zodat
hij eerdere scènes ook niet moest herschrijven.
Hij verkoos dus om het verhaal in één keer
te schrijven."
|
Over
aanpassen"Dit verhaal in het ijs is een
primeur. Christophe reist graag rond op Troy. De trollen
hebben al de sneeuw gezien in Trollympiaden,
deel 11 in de reeks, maar nog geen ijsschots. Ze hebben
een heilige schrik voor wter, maar in de grote zilte zee
redden ze zich hele goed. De trollen passen zich aan alles
aan. En ik ook! Ik glijd in de decors die Christophe me
voorstelt. Ik droom er al een tijd van om een Trollen
bij de superhelden te tekenen. Nee, Christophe, ik zal
niet grommen bij het tekenen van gebouwen, beloofd! De
Trollen moeten het ook hebben van de knipogen
en met zo'n onderwerp, gezien de golf films en tv-reeksen,
is er heel wat beschikbaar om mild mee te kunnen spotten."
Over indicaties van Arleston: "Christophes
enige vereiste was dat de prins een knappe man moest zijn
zoals in Shrek. Ik ontwerp het personage rechtstreeks
in de prent. Op de computer is dat makkelijk. Af en toe
geeft Christophe bepaalde kadrages aan. Hier bijvoorbeeld
voor prent 4: 'strak shot op Waha, van onder gezien'.
Voor de laatste prent hield hij het intgenedeel op: 'ze
gooit Tyneth hard weg'. Ik koos voor een prent met achtergrond.
Ik had een tweede tekening op een witte achtergrond kunnen
maken. Dat is het probleem van tegen de deadline te werken.
Op je stappen terugkeren is onmogelijk."
Over de bewegingen: "Ik hou erg
van de beweging in de tweede strook en de houding van
de prins 'met zijn klassevolle en elegante sprongetjes',
dixit Christophe. Voor de beweging denk ik er niet meer
over na, dat komt vanzelf. Merk op dat de kerel uit het
water komt met volledig droge haren. Superkrachten zijn
mooi meegenomen."
|
Over
de eerste Inuïts: "Ik stel u de eerste
Inuïts van de serie voor. Nogal klassiek, lang geen
heroïc fantasy voor de verandering. Vrolijk werk
dat geen documentatie vereist. Alweer een aflopend kader
dat van pas komt voor een spectaculair, panoramisch zicht.
Ik moest veel zaken tonen, maar het geheel moest ook luchtig
zijn. Dit terzijde, zelfs een prent die groter is dan
de andere kan er nog schraal uitzien."
Over weerkaatsingen: "Ik geloofde
in alle naïviteit dat een sneeuw- en ijsdecor veel
makkelijker was om te tekenen. Uiteindelijk kostte het
me meer werk dan gelijk welk ander decor. De zee bijvoorbeeld
vergt een speciale weerkaatsing van de kleuren. Ik ben
in het bijzonder tevreden over de inkleuring van plaat
18 en hier van de zesde prent."
Over het stapsprongetje van Johnny Depp: "Voor
prent 160, op deze plaat de vijfde (het album telt precies
381 prenten), was Christophe heel precies in zijn aanwijzingen:
'Waha zet een stapsprongetje zoals Johnny Depp in de eerste
scène van Pirates of the Caribbean'. Dat
is veel efficiënter dan een lange beschrijving van
de beweging. En ik hoef de film niet te gaan zoeken. Na
vijfentwintig jaar samenwerking hebben we een gemeenschappelijke
smaak ontwikkeld, zowel voor films als voor boeken."
Over potlood en inkt: "De derde
strook kostte me heel wat werk. Het ijs, de transparantie
van het water, daar is werk aan. Dankzij de compuer is
alles in de prenten op te lossen. Als ik weet hoe het
verder moet, ga ik meteen over in inkt. Zoals voor de
Inuïts. Omdat ze zo ruw zijn, mannetjes met verweerde
gezichten, is het niet nodig om ze eerst in potlood te
tekenen."
|
Over
de teksten: "Zelfs met onze strakke deadlines
slaagt Christophe erin om enkele teksten te veranderen
wanneer hij mijn platen ontvangt. Hier geen probleem om
ze te plaatsen toen hij in de laatste prent 'Zewintah
izgommingh' erbij wilde plaatsen. Of een kleine 'Bingo!'
op de volgende. Het was vervelender wanneer hij een zin
wilde toevoegen in een al overladen prent. Ik laat je
zelf zoeken waar precies in het album. Ik moest er eigenlijk
de tekening voor laten zakken, maar daar was geen tijd
voor. In de afgelopen vijfentwintig jaar lach ik nog altijd
bij het lezen van de scenario's, zijn grappen, zijn dwaasheden,
zijn woordspelingen. Soms teken ik iets zonder onmiddellijk
te begrijpen waar hij naartoe werkt. En daarna lach ik
me kreupel."
Over één plaat per dag: "De
laatste tien dagen werkte ik het album af met één
plaat per dag. Maar zonder de lettering, die door Guy
Mathias wordt gedaan, noch de inkleuring, door Claude
Guth. Ik begin tegen 8 uur en stop rond 23-24 uur. Dat
lukt me goed. Omdat ik mijn werk niet wil afraffelen,
neem ik er mijn tijd voor om het goed te doen. Gelukkig
ben ik geen langslaper."
Over tijdswinst: "Gelukkig werk
ik ook in een atelier, bij me thuis met een vriend, Denis,
die naarmate het werk vordert de in te kleuren vlakken
selecteert voor Claude. Vlakken selecteren is vervelend
werk. Het is heel praktisch want over het algemeen ben
ik heel nauwkeurig, maar er zijn altijd dingen die minder
leesbaar zijn, een arm waarvan je je afvraagt bij wie
die hoort bijvoorbeeld. Dat pakken we thuis aan waardoor
Claude veel tijd wint."
Over de feestdagen: "In tegenstelling
tot Christophe vier ik heel graag Kerstmis, maar ik hou
nog meer van Nieuwjaarsdag. Zonder de familieverplichtingen.
Dan gaat het er losser aan toe." |
Jean-Louis
Mourier over Trollen van Troy 14 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 32 van december 2010. |
|
Over
de slimme werkwijze: "Tof (bijnaam voor
Christophe Arleston, red.) discussiëren telkens
over een thema dat hij vervolgens op zijn eentje uitwerkt.
Daarna geeft hij me pakketjes van, eerder zeldzaam, zes
of zeven platen, maar meestal twee of drie. Niet zozeer
omdat hij lanterfant of te veel werk heeft. In feite wacht
hij tot hij platen terugkrijgt van zijn tekenaars. Het
helpt 'm om weer in zijn scenario te duiken. Slim, hè?
Hij levert me scenario's die goed zijn opgedeeld, de uitleg
voor de prenen links, de dialogen en de onomatopeeën
rechts. Hij voegt er een kleine bladschikking aan toe
waarmee ik kan doen wat ik wil. Hij is daar prima in onderlegd
zodat ik er zelden iets aan verander."
Over computerwerk: "Ik doe tegenwoordig
alles op de computer, met een touch screen. Ik begon ermee
halverwege het album Trollenbloed. Tot dan scande
ik al mijn met de hand getekende platen in en gaf op de
computer de final touch. In Trollenbloed kwam
een grote ruimte voor barstenvol personages met een overdaad
aan verschillende perspectieven. Ik bezweek eronder en
heb het digitaal opgelost. Ik was niet zeker of ik er
veel tijd zou mee zou winnen, maar qua vlotheid was het
perfect. Ik werk apart de decors uit, hetzelfde voor de
personages, en ik voeg ze bij elkaar tot het me bevalt.
Nu zijn mijn platen beter geconstrueerd, is mijn tekenstijl
helderder en wint alles aan leesbaaheid. In dit geval
zijn de decors beperkt. Maar wel aanwezig. Het volstaat
om de plaats van actie weer te geven."
Over het tellen van vliegen: "Waag
het niet om de vliegen van de trollen te tellen! Het aantal
komt nooit overeen. Bovendien zijn er die zich verborgen
houden op het hoofd. We weten nooit het exacte aantal
vliegen! Behalve voor de kinderen die er slechts twee
hebben."
|
Over
decors: "Ook hier werk ik in het begin en
het einde de decors uit. We zien de groep in het woud
en op het einde is er een panoramisch zicht op het dorp
waar ze naartoe trekken. Op slag kan ik me er makkelijker
vanaf maken in de andere prenten. Des te beter want een
grap is sterker met personages ten voeten uit die niet
verdrongen worden door een gedetailleerd decor datde aandacht
afleidt. Ik teken de prenten volledig zonder het wit van
de tekstballonnen, ook al voorzie ik de plaatsing ervan.
De persoon die ze erin monteert, heeft daardoor nog wat
verschuifmogelijkheden."
Over theatraliteit: "Wat is er kenschetsend
voor een trol? Tanden en een pels! Het is veel makkelijker
om de gevoelens van een trol weer te geven dan van een
mens. Hun grote bek helpt hierbij. Ze sperren hun ogen
verder uit en tillen hun wenkbrauwen hoger op dan mensen.
We kunnen hun houding overdrijven wat hen een theatraal
kantje geeft en daar houd ik wel van. Idioten tekenen
is een waar genot. Ik heb het graag als ze zichzelf te
buiten gaan, wat een muilen trekken ze dan! Ik teken alles
met pelzier. In fantasystrips kan je oneindig improviseren,
je kan je eigen architectuur uitvinden, je eigen planten,
bomen, dieren."
Over klotebladschikking: "De bladschikking
is een wafelstructuur. Naar mijn mening is alles wat ingewikkelder
is ook klote om te lezen. De gesofistikeerdheid van een
bladschiking in sommige manga's en comics maakt hen quasi
onleesbaar. Men weet niet waar te beginnen en waar te
vervolgen. Dus, en dat hebben we gemeen met Albert
Uderzo, leve het classicisme! Nu en dan, een
keertje per album, bieden we een reuzedecor aan dat buiten
de zetspiegel komt, maar niet meer dan dat."
|
Over
leuke contrasten: "Ik speel met contrasten.
Ten eerste het netjes opgeruimde bureau van de achtbare
Fukkatoe en het vrolijke rommelkot dat het trollenhuis
is. Tof doet de moeite niet om alles in detail uit te
leggen, al komt er wel veel van hem. Ik moet er niet aan
denken om tien dergelijke platen te tekenen, maar enkele
prenten zoals deze zijn plezierig om te tekenen."
Over de regie van een scène: "We
hebben hier een echte theatrale scène die erom
vraagt nauwkeurig geregisseerd te worden. Tof houdt me
bij het handje. Ziehier zijn beschrijvingen: Prent 5:
Tetram komt geeuwend wakker. Beeld van nabij. Prent 6:
Buitenbeeld van het huis, het balkon, de ladder. Prent
7: Waha op de voorgrond, onschuldig lachend, spelend met
haar bot, aan de rand van het balkon dichtbij de ladder.
Tetram in zijn hangmat op de achtergrond die naar haar
kijkt, hongerig. Prent 8: Pwietepiet, lachend, maakt een
brochette. Prent 9: Zelfde beeld als prent 7 met Waha
op de voorgrond. Zonder in zijn hangmat te bewegen, grijpt
Tetram naar Waha, maar in diezelfde seconde bukt ze voorover
omdat ze haar bot laat vallen. Prent 10: Tetrams hand
grijpt in de lucht en Waha valt in de diepte omdat ze
te ver voorover bukte. "
Over valsspelen: "Ik moest erop
letten dat de lengte van de arm aan de ene kant volstond
en dat aan de andere kant de tafel goed geplaatst stond
om alles te doen kloppen. Ik heb tot op de letter het
scenario gevolgd. Het valt niet altijd mee om al zijn
beschrijvingen te respecteren. Soms zet hij me voor het
blok door een personage dat te ver verwijderd staat. Niet
erg, van de ene op de andere pagina speel ik vals. Niemand
die het ooit heeft opgemerkt of erover heeft geklaagd,
zelfs niet door sommige professionele blunderzoekers!
Dat blijft tussen Arleston en mij."
|
Over
een gunstig karma: "De baby tuimelt naar
beneden en ontsnapt aan een zekere dood. Waha heeft een
gunstig karma! De laatste prenten tonen veel beweging.
Ik streef ernaar om hyperexpressief te zijn in de beweging,
net zoals in de emoties. Ik teken het lichaam zonder model
of studiemateriaal. Ik vind statische scènes moelijker
om te maken dan scènes met beweging. Het was lastiger
om de niet-bewegende chef en zijn vriend te tekenen in
de voorlaatste prent dan de jongeren die voetbal spelen!
Oeps, er ontbreekt een arm aan een trol op de achtergrond.
Ik corrigeer die op de computer in de postproductie."
Over de inkleuring: "Wanneer Claude
Guth klaar is met de inkleuring, verzacht ik
de lijnen op de achtergrond om de diepte te benadruken.
Het vergemakkelijkt de lezing. Claude kleurt al zodanig
lang onze strips in dat Tof niet meer dan enkele toelichtingen
geeft in de trant van "het wordt dag" of "de
nacht valt". Ik bemoei me er niet mee. Op de ingekleurde
platen corrigeer ik zelden wat, op het kleur van een kledingstuk
na bijvoorbeeld dat plots van kleur verandert tussen twee
prenten."
Over jongetjes en ouders: "Voetbal
spelen met een mensenhoofd levert ons geen problemen op.
Niet meer dan het opvreten van mensen. Nooit een klacht
ontvangen van gelijk welke organisatie! De vorm verguldt
de bittere pil. Alles baadt in vreugde, het is onrealistisch!
Het kan gelezen worden door jongetjes. En zonder dat ze
er zich voor schamen lezen ook ouders Trollen van
Troy! Tof reageert graag op getekende pagina's. Op
het moment van de afwerking, verfijnt hij nog dialogen
in fucntie van de tekeningen. Maar hij respecteert de
grootte van de tekstballonnen. Er is geen sprake van dat
die worden heraangebracht. We houden ons al bezig met
de Trollen in 2011. In de loop van de albums
laten we ballonnetjes op en we zien nog wel of ze neerkomen.
Het idee dat aan de basis stond van de volgende Trollen
is goed neergekomen!" |
|
|