Alle bijdragen van Giovanni Lorusso en Olivier Peru aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/03/2016 Giovanni Lorusso en Olivier Peru over Medici's 1
 
Giovanni Lorusso en Olivier Peru over Medici's 1
17/03
TOP
Medici's 1
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 99 van januari 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Medici's 1
Olivier Peru over de tekenaar: "Giovanni Lorusso heeft een geraffineerde stijl met klasse, heel Italiaans in zijn manier van inkten en om de gezichten op te bouwen. We hebben al samengewerkt aan het complete verhaal, La Guerre des Orcs dat in 2012 bij Soleil verscheen, waarvoor hij een leerschool doorliep. Hij kwam uit de Italiaanse school en was minder gewend aan grote formaten met veel prenten en decors. Zonder me in te lichten liet uitgeefdirecteur Jean-Luc Istin hem een proefplaat tekenen voor Medici's vóór hij hij me die stuurde, alsof hij dacht dat ik hem niet zou herkennen. Ik had hem geantwoord dat het me deed denken aan Giovanni, maar dan nog beter!"

Peru over verbluffen: "Voor elke plaat wil ik vertellen wat er zich op de voor- en achtergrond afspeelt en beschrijf ik in soms vijf lijnen de expressie van een personage zodat de tekenaar doordrongen wordt van alle informatie en zich daarmee voedt, de scènes beter voor zich ziet en zijn visie op de mijne geeft. Qua bladschikking wilden we tegelijk iets klassieks als cinematografisch. Het is niet altijd makkelijk de juiste invalshoek te vinden, maar Giovanni speelde het spel tot het uiterste en hij verblufte ons bij elke pagina."

Giovanni Lorusso over aanwijzingen: "Olivier beschrijft enorm in detail zijn scènes, de expressies, de bewegingen, de houding van de personages, wat voor mij van pas komt om hen op een natuurlijke wijze vorm te geven terwijl hij me veel ruimte gunt. Al zijn aanwijzingen dragen bij tot een levendig gemaakt verhaal."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Medici's 1
Lorusso over empathie: "Ik wilde Cosimo en Rinaldo, wiens gezichten niet gebaseerd zijn op oorspronkelijke voorbeelden, ten volle uitspelen. Elk van hen moest heel verschillend zijn, inclusief hun inkleuring zodat ze meteen herkenbaar zijn, zelfs van ver. Mijn grootste uitdaging bestond uit het creëren van twee sterke en charismatische personages zodat de lezer empathie voor allebei kan voelen."

Lorusso over de kathedraal: "De kathedraal van Florence was een nachtmerrie om te tekenen. Ik heb onwaarschijnlijk veel beelden en documenten gekregen om het gebouw in detail te bestuderen, van de muren tot de koepel. Ik heb ook gekeken naar documentaires om te begrijpen op welke manier het gebouw werd gebouwd. Die week opzoekingen leerde me heel veel."

Peru over Florence bezoeken: "Ik had voorzien om aan het begin van het schrijven van mijn scenario naar Florence te reizen, maar uiteindelijk ging dat niet door, want ik kreeg intussen twee kinderen. Ik heb de stad dus honderden keren bezocht op Google Maps, architectuurboeken gelezen en foto's en schilderijen bekeken. Ik heb de indruk Florence te kennen zonder er geweest te zijn, ook al heb ik een bezoek ter plaatse gemist."

Peru over een tv-serie: "Jean-Luc Istin had me gewaarschuwd dat er een tv-serie aankwam over de Medici's met hetzelfde uitgangspunt als het onze en met Cosimo als belangrijkste personage. Misschien hadden we er een goede neus voor en hing het in de lucht!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Medici's 1
Peru over Cosimo's portret: "Er bestaan twee profielportretten van Cosimo de Oude, ouder dan in de strip. Moesten we daarvan vertrekken om hem jonger te tekenen, of ons eigen personage uitvinden in overeenstemming met zijn waarden, zijn boodschap, wat we van hem wilden tonen? Net zoals voor de andere personages kozen we ervoor om geen rekening te houden met het portret dat wij te zien kregen..."

Peru over geloofwaardigheid: "... ook al hebben we veel tijd besteed aan de historische reconstructie. Als Italiaan spreekt Florence Giovanni nog meer aan dan ons. We hebben de stad zo geloofwaardig en realistisch mogelijk gemaakt om een Florentijnse patina aan de tekeningen te geven. Giovanni heeft diep gegraven, hij vond Italiaanse boeken over de kostuums en gebruiken van die tijd, ook al verkozen we geloofwaardigheid boven ultrarealisme zodat het werk geen rompslomp zou zijn."

Lorusso over authenticiteit: "Niets van wat ik op het gebied van kleren, juwelen en accessoires heb getekend, werd aan het toeval overgelaten. Ik hecht veel belang aan de authenticiteit van elk element, aan de precisie van onze historische reconstructie. Ik raakte zelfs in contact met specialisten van wapens en kleren uit die tijd!"

Lorusso over de toren van Pisa: "De toren van Pisa, die hier recht lijkt te staan in prent 1 en die rond 1250 begon over te hellen, dus lang vóór de periode van Cosimo de Oude, is een uitzondering op de historische reconstructie. Als ik die te veel had laten overhellen, zou het te modern ogen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Medici's 1
Peru over documentatie: "Jean-Luc Istin heeft enorm veel tijd gestopt in het lezen van mijn scenario's waarin elke plaat in detail wordt beschreven in tien pagina's tekst. Ik zei 'm dat ik zelf tien pagina's documentatie moest lezen vóór ik een pagina van mij kon schrijven! Ik heb alles van Machiavelli gelezen — ongeveer tweeduizend pagina's —, enkele Franse historici, veel algemene werken om het Italië van die periode en de rivaliteit tussen de steden te begrijpen..."

Peru over veeleisend werk: "Hoe meer ik las, hoe meer ik de indruk had niets te weten. Elke ontdekking leidde me naar andere waardoor ik me nieuwe vragen moest stellen. Waarom die rivaliteit? Waarom koos de geschiedenis de Borgia's uit en niet de Medici's? Ik kon niet schrijven zonder de sensatie te kennen van het tijdperk en wat er gebeurd is. Medici's is tot nu toe mijn meest veeleisende werk als scenarist op het gebied van opzoekingen, verhaalopbouw, de kwaliteit van de vertelling en het werk aan het storyboard."

Peru over Machiavelli: "Tijdens die opzoekingen had ik het gevoel Machiavelli te ontdekken. Elk woord is afgewogen en afgemeten. Ondanks de negatieve perceptie die we vandaag van hem hebben — door het machiavellisme — was hij een echte republikein, was hij toegewijd aan zijn stad en aan de grote ideeën, en was hij ook een immense schrijver met een prachtige pen en een ongelofelijk proza. Misschien schrijf ik nog iets over hem, hij boeide me uitermate."