Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 99 van januari 2017. |
|
Olivier Peru over de tekenaar: "Giovanni
Lorusso heeft een geraffineerde stijl met klasse, heel
Italiaans in zijn manier van inkten en om de gezichten
op te bouwen. We hebben al samengewerkt aan het complete
verhaal, La Guerre des Orcs dat in 2012 bij Soleil
verscheen, waarvoor hij een leerschool doorliep. Hij kwam
uit de Italiaanse school en was minder gewend aan grote
formaten met veel prenten en decors. Zonder me in te lichten
liet uitgeefdirecteur Jean-Luc Istin hem een proefplaat
tekenen voor Medici's vóór hij
hij me die stuurde, alsof hij dacht dat ik hem niet zou
herkennen. Ik had hem geantwoord dat het me deed denken
aan Giovanni, maar dan nog beter!"
Peru over verbluffen: "Voor elke
plaat wil ik vertellen wat er zich op de voor- en achtergrond
afspeelt en beschrijf ik in soms vijf lijnen de expressie
van een personage zodat de tekenaar doordrongen wordt
van alle informatie en zich daarmee voedt, de scènes
beter voor zich ziet en zijn visie op de mijne geeft.
Qua bladschikking wilden we tegelijk iets klassieks als
cinematografisch. Het is niet altijd makkelijk de juiste
invalshoek te vinden, maar Giovanni speelde het spel tot
het uiterste en hij verblufte ons bij elke pagina."
Giovanni Lorusso over aanwijzingen: "Olivier
beschrijft enorm in detail zijn scènes, de expressies,
de bewegingen, de houding van de personages, wat voor
mij van pas komt om hen op een natuurlijke wijze vorm
te geven terwijl hij me veel ruimte gunt. Al zijn aanwijzingen
dragen bij tot een levendig gemaakt verhaal."
|
Lorusso over empathie: "Ik
wilde Cosimo en Rinaldo, wiens gezichten niet gebaseerd
zijn op oorspronkelijke voorbeelden, ten volle uitspelen.
Elk van hen moest heel verschillend zijn, inclusief hun
inkleuring zodat ze meteen herkenbaar zijn, zelfs van
ver. Mijn grootste uitdaging bestond uit het creëren
van twee sterke en charismatische personages zodat de
lezer empathie voor allebei kan voelen."
Lorusso over de kathedraal: "De
kathedraal van Florence was een nachtmerrie om te tekenen.
Ik heb onwaarschijnlijk veel beelden en documenten gekregen
om het gebouw in detail te bestuderen, van de muren tot
de koepel. Ik heb ook gekeken naar documentaires om te
begrijpen op welke manier het gebouw werd gebouwd. Die
week opzoekingen leerde me heel veel."
Peru over Florence bezoeken: "Ik
had voorzien om aan het begin van het schrijven van mijn
scenario naar Florence te reizen, maar uiteindelijk ging
dat niet door, want ik kreeg intussen twee kinderen. Ik
heb de stad dus honderden keren bezocht op Google Maps,
architectuurboeken gelezen en foto's en schilderijen bekeken.
Ik heb de indruk Florence te kennen zonder er geweest
te zijn, ook al heb ik een bezoek ter plaatse gemist."
Peru over een tv-serie: "Jean-Luc
Istin had me gewaarschuwd dat er een tv-serie aankwam
over de Medici's met hetzelfde uitgangspunt als het onze
en met Cosimo als belangrijkste personage. Misschien hadden
we er een goede neus voor en hing het in de lucht!"
|
Peru
over Cosimo's portret: "Er bestaan twee
profielportretten van Cosimo de Oude, ouder dan in de
strip. Moesten we daarvan vertrekken om hem jonger te
tekenen, of ons eigen personage uitvinden in overeenstemming
met zijn waarden, zijn boodschap, wat we van hem wilden
tonen? Net zoals voor de andere personages kozen we ervoor
om geen rekening te houden met het portret dat wij te
zien kregen..."
Peru over geloofwaardigheid: "...
ook al hebben we veel tijd besteed aan de historische
reconstructie. Als Italiaan spreekt Florence Giovanni
nog meer aan dan ons. We hebben de stad zo geloofwaardig
en realistisch mogelijk gemaakt om een Florentijnse patina
aan de tekeningen te geven. Giovanni heeft diep gegraven,
hij vond Italiaanse boeken over de kostuums en gebruiken
van die tijd, ook al verkozen we geloofwaardigheid boven
ultrarealisme zodat het werk geen rompslomp zou zijn."
Lorusso over authenticiteit: "Niets
van wat ik op het gebied van kleren, juwelen en accessoires
heb getekend, werd aan het toeval overgelaten. Ik hecht
veel belang aan de authenticiteit van elk element, aan
de precisie van onze historische reconstructie. Ik raakte
zelfs in contact met specialisten van wapens en kleren
uit die tijd!"
Lorusso over de toren van Pisa: "De
toren van Pisa, die hier recht lijkt te staan in prent
1 en die rond 1250 begon over te hellen, dus lang vóór
de periode van Cosimo de Oude, is een uitzondering op
de historische reconstructie. Als ik die te veel had laten
overhellen, zou het te modern ogen."
|
Peru
over documentatie: "Jean-Luc Istin heeft
enorm veel tijd gestopt in het lezen van mijn scenario's
waarin elke plaat in detail wordt beschreven in tien pagina's
tekst. Ik zei 'm dat ik zelf tien pagina's documentatie
moest lezen vóór ik een pagina van mij kon
schrijven! Ik heb alles van Machiavelli gelezen —
ongeveer tweeduizend pagina's —, enkele Franse historici,
veel algemene werken om het Italië van die periode
en de rivaliteit tussen de steden te begrijpen..."
Peru over veeleisend werk: "Hoe
meer ik las, hoe meer ik de indruk had niets te weten.
Elke ontdekking leidde me naar andere waardoor ik me nieuwe
vragen moest stellen. Waarom die rivaliteit? Waarom koos
de geschiedenis de Borgia's uit en niet de Medici's? Ik
kon niet schrijven zonder de sensatie te kennen van het
tijdperk en wat er gebeurd is. Medici's is tot
nu toe mijn meest veeleisende werk als scenarist op het
gebied van opzoekingen, verhaalopbouw, de kwaliteit van
de vertelling en het werk aan het storyboard."
Peru over Machiavelli: "Tijdens
die opzoekingen had ik het gevoel Machiavelli te ontdekken.
Elk woord is afgewogen en afgemeten. Ondanks de negatieve
perceptie die we vandaag van hem hebben — door het
machiavellisme — was hij een echte republikein,
was hij toegewijd aan zijn stad en aan de grote ideeën,
en was hij ook een immense schrijver met een prachtige
pen en een ongelofelijk proza. Misschien schrijf ik nog
iets over hem, hij boeide me uitermate." |