Alle bijdragen van David Étien aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
04/03/2020 David Étien en Régis Loisel over Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
 
David Étien en Régis Loisel over Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
04/03
TOP
Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 132 van januari 2020.

Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
Étien over Bolster: "Bolster tekenen? Een uitdaging. Ik kon me niet beroepen op vorige versies, want hij verandert en evolueert zachtjes aan naar zijn uiterlijk in de eerste cyclus. Het kwam aan op een baard en zijn eerste rimpels, maar ook qua karakter. Minder onschuldig en enthousiast, al dan niet een stille woede. Régis is zelden tevreden over mijn eerste tekeningen. Bolster is verreweg het personage dat ik het meest heb hertekend!"

Étien over een kruispunt: "Grafisch gezien, probeer ik me te plaatsen op het kruispunt tussen mijn voorlopers, die allen hun eigen toets aan die van Loisel hebben toegevoegd: de elegantie van Lidwine, de krachtige inking van Aouamri, de efficiëntie van de beelduitsneden en de wat vettere stijl van Vincent Mallié... Ik heb hun verschillende versies van de hoofdpersonages opgeslagen om mijn eigen line-up te creëren met vellen vol voorbeelden, een gewoonte die ik van de tekenfilms heb overgehouden. Dat was mijn eerste klus. Een les in nederigheid om te weten te komen wat het betekent om een stijl van iemand anders over te nemen en je aan je eigen voorbeelden te houden!"

Étien over manipulatie: "Een simpele vertelling, efficiënt en levendig: makkelijker gezegd dan gedaan. Régis heeft een geheel eigen grammatica. Neem nu de voorgronden zoals hier met rotsen of de poten van de rijdieren om het oog van de lezer te leiden naar het centrum van het beeld. Terwijl een traditioneel 'postkaartenzicht' dat op de zijlijn plaatst. Er is ook een manier om de tekstballonnen te schikken om het oog te leiden en het leesritme te bepalen. Pure, eenvoudige manipulatie! De vertelling is echt wat ik het meest leer van hem."


Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
Étien over ego: "Toen ik me had aangeboden om De Tijdvogel over te nemen, had ik net zeven albums van De Vier van Baker Street in zeven jaar getekend. Van het Victoriaanse Londen begon ik genoeg te krijgen. Je gaat er niet op vooruit door te stagneren in een wereldje en een unieke stijl. Ik wist dat Vincent Mallié nog niet was vervangen, ik nam contact op met Régis, die me waarschuwde: 'Dat is helemaal niet jouw stijl, je zal er spijt van krijgen!' Daar tekende ik voor. Het is goed voor mijn ego. Het probleem met Régis is niet zijn veeleisendheid — dat was een onderdeel van de deal —, maar de tijd. Je weet wanneer je eraan begint bij hem, maar nooit wanneer het stopt! Maar tijd is een luxe waarover een (jonge) tekenaar niet beschikt, want de uitgever zet hem onder druk."

Étien over dynamiek: "Ik heb er twaalf maanden over gedaan, waaronder twee om te corrigeren, om deel 5 te voltooien: een record aan correcties! Daarna ben ik veranderd van tactiek en teken ik in mijn eentje alle potloodtekeningen voor ik die laat zien. Régis viel van zijn stoel. Ik wist dat ik veel moest veranderen, maar psychologisch gezien heeft die dynamiek me goed geholpen. Uiteindelijk heb ik deel 6 in acht maanden afgerond."

Loisel over een belofte: "David wil doorgaan, hij is een locomotief. Net zoals Mallié. Vincent is sterk in de vertelling, maar hij heeft het wat moeilijk om zich aan zijn personages te houden. David is een weergaloze tekenaar, maar soms ten koste van de vertelling. Voor het volgende album heb ik hem beloofd dat we een week zullen samenzitten om het storyboard op punt te zetten. Daar zullen we allebei bij winnen."


Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
Étien over personages: "Een personage à la Loisel creëren? Missie nagenoeg onmogelijk. Daar ben ik over gestruikeld door het te proberen voor deel 5. Het was ook beter om hem een schets te vragen dan een lange uitleg! Ik nam de nevenpersonages dan maar voor mijn rekening waarbij ik vermeed om in zijn stereotypen te vervallen — zoals de kleine ronde oogjes in een cirkeltje... Régis drijft me naar het karikaturale: 'Als je een grote dikzak op die brug zet, maak hem dan extra dik, houd je niet in!' Ingewikkeld om je te laten gaan in het wereldje van een ander, het voel wat onrechtmatig aan."

Loisel over personages: "De zoölogische criteria voor De Tijdvogel nauwkeurig vastleggen, is delicaat. Je kan er geen dieren zoals in Trollen van Troy in neerzetten. De sleutel is misschien een compositie op basis van gekende elementen: een stuk van een kreeft, een hoofd van een schildpad, de poten van een struisvogel... en hop, we hebben een rijdier!"

Étien over Yoda: "De raadsman van de hogepriesteres van de orde, die enkele pagina's eerder is te zien, is een van de weinige creaties van mezelf die Régis niet heeft bijgewerkt. Ik besefte de verre verwantschap niet met meester Yoda tot hij was ingekleurd. François Lapierre gaf hem natuurlijk een groen kleurtje."

Étien over de inkleuring: "Doorgaans kleur ik zelf in. Ik visualiseer mijn tekeningen in vierkleurendruk. Het is soms een raar effect om ze nu door François ingekleurd te zien. Hij is al lang een medewerker van Régis (vooral voor Magasin Général) en hij kent het kleurenpalet van De Tijdvogel door en door. Zijn smoothing werk is essentieel voor de coherentie van de reeks."


Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 6
Étien over choreografie: "Je ziet hier Bolsters beruchte bijl in actie die hij heeft gekregen van de Jager. Serge (Le Tendre, red.) en Régis vonden het tijd dat Bolster er iets mee deed! In De Tijdvogel schuwen we niet om geweld te laten zien, maar nooit op een esthetische manier, met hele pagina's vol choreografische gevechten. De ontwijkende reactie van Bulrog op de vorige pagina is een uitzondering die trouwens slecht eindigt voor hem! Régis zag het liever brutaler en sneller, met bloedslierten of darmen."

Loisel over suggestie: "Voor zo'n gevecht zou David graag de slagen detailleren, zich toeleggen op de juiste houding, het perfecte model. Maar voor De Tijdvogel is het beter om minder demonstratief te zijn en liever te suggereren."

Étien over opruimen: "Begrepen. De beweging in een verstild beeld lijkt snel kunstmatig, star. Terwijl de beelduitsneden en het ritme van de pagina dynamiek toevoegen. Ik had hier eerst decor bij getekend en personages op de achtergrond. Mijn neiging om te veel te doen. Régis liet me al het overtollige opruimen, alles uitzuiveren en sterker maken. Vandaar een wat ongewone prent met meer open ruimte. Ik heb toch nog wat snelheidslijntjes getekend die zelden voorkomen in de reeks."

Étien over stoppen of doorgaan: "Elk nieuw album is een soms woelig avontuur. Je komt er uitgeteld uit terwijl je tegen jezelf 'nooit meer' zegt! Daarna denk je erover na... Kortom, ik teken ook het zevende deel. Voor deel 8 staat nog niets vast! Ik moet ook nog de tijd vinden voor mijn eigen reeks, De Vier van Baker Street, maar ook, sinds vorig jaar, de Robbedoes-spin-off Rommelgem."