Alle bijdragen van Riad Sattouf aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
28/03/2015 Riad Sattouf over De Arabier van de Toekomst
 
Riad Sattouf over De Arabier van de Toekomst
28/03
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 71 van juni 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 124
Over conditionering tot perfecte antisemieten: "Deze en de volgende pagina's zijn geïnkt met Chinese inkt en ingekleurd op de computer. Ik vond het interessant om te vertellen over de conditionering van kinderen vanaf hun jongste jaren om van hen perfecte antisemieten te maken."

Over inprenting:
"Het oorlogje met de plastieken soldaatjes is interessant, want wat is er efficiënter dan het spel om leefregels en een moraal in te prenten? Het is heel gewelddadig, het is echt een illustratie van het overbrengen van kindergeweld naar volwassenen. Dat verken ik graag in mijn verhalen..."

Over dominante kleuren:
"Ik heb een dominante kleur per land gekozen. Libië en haar zand zijn geel, Frankrijk en Bretagne zijn grijsblauw en Syrië en haar ijzerhoudende aarde is roze-rood. Ik eigen me ook het kleurengebruik van de vlaggen van elk land toe. Groen voor Libië, blauw, wit en rood voor Frankrijk en rood, zwart en groen voor Syrië. Via deze scène wilde ik tonen dat het onmogelijk was om met deze soldaten te spelen en dat ze ook al agenten van het regime waren!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 125
Over implicaties: "Het gebrek aan vrijheid, dat de mensen kenden in hun leven en hun dagelijks bestaan, bestond zelfs in het spel. Niet uitgesproken, met vastgelegde rollen, was er niets anders te doen dan wat hun houdingen impliceerden. Mensen leefden in een voortdurend soort angst of wantrouwen voor alles wat als 'Joods' verondersteld was. Het nam talloze vormen aan, ik kom er nog op terug..."

Over de neven:
"Mijn neven waren kleine duivels, ze waren verschrikkelijk, maar ze waren werkelijk de slechtste niet. Ze waren gevoeliger en opener dan veel kinderen die ik daar ontmoette. Ze kenden geen genade voor hun moeder, die hen duizend straffen oplegde. Maar het was alsof ze zichzelf straften: ze wisten dat hun moeder hun kattenkwaad aan hun vader zou verklappen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 126
Over de vader: "'s Avonds kwam iedereen tot rust. Er zat iets sacraals in het wachten op de thuiskomst van de vader. Hij was echt het schoolvoorbeeld. Hij leek het recht te hebben om te beslissen over leven en dood van iedereen. De blik van de moeder geeft aan dat wat iedereen vreest zal gebeuren. De kleine zal gestraft worden, ze heeft iets verklapt aan de vader!"

Over viriliteit:
"Ik teken graag viriliteit, trotse en mannelijke poses. Sommige tekenaars zijn genieën ter zake, ik denk nu aan de allerbeste: Blutch. Hij is de koning van de viriele tekenstijl. Hij kan zelfs een bloempot viriel maken. Hij vangt fantastische zaken in de expressies. Hij is een uitstekend acteur."

Over straffen:
"Lijfstraffen, kletsen op de poep, slagen (die je op de volgende pagina in het album kan ontdekken) waren bon ton in dit dorp. Vreemd genoeg vraagt de vader bijna elke keer vergiffenis door te zeggen dat hij niet graag zijn kinderen slaat, hij geeft hen zo de verantwoordelijkheid voor hun straf. Ik vraag me ergens af of het geen vicieuze cirkel is: kinderen begingen stommiteiten om bestraft te worden en om zo de exclusieve aandacht van hun vader te trekken en van hun grootmoedigheid te genieten... Zo'n educatieve processen in beeld brengen, interesseert me uitermate. Het stripverhaal is een heel efficiënt middel voor zulke intieme scènes."