Alle bijdragen van Fabio Mantovani en Philippe Nihoul aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/03/2016 Fabio Mantovani en Philippe Nihoul over Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
 
Fabio Mantovani en Philippe Nihoul
over Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
17/03
TOP
Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 80 van april 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
Fabio Mantovani over Tseu Hi: "Mijn eerste kennismaking met het personage Tseu Hi dateert niet van gisteren. Ik herinner me nog dat ik haar als keizerin zag in 55 Days at Peking, een oude film uit 1963 van Nicholas Ray met Charlton Heston. Het was geen makkie om een jong meisje van zestien jaar te tekenen die door haar vader aan een aan opium verslaafde keizer werd geschonken. Ik heb haar volwassener weergegeven dan het historische personage zodat ik haar vrouwelijkheid meer kon uitspelen terwijl ik ook haar trekken een beetje Oosterser maakte."

Fabio Mantovani over China ten tijde van Tseu Hi: "Wanneer ik Tseu Hi in beeld bracht, heb ik er altijd aan gedacht dat Chinezen in die periode niets van waarde bezaten. In plaats van voor een bruidsschat te zorgen zodat hun dochter kon trouwen, joegen ouders hen liever uit het huis, als ze hen al niet hebben gedood bij hun geboorte. Haar vader stuurde haar naar de Verboden Stad waar Tseu Hi een vluchtig leven als concubine wacht voor ze op straat belandt. Tseu Hi vecht en doet er alles aan om te overleven, tot ze zelfs een 'bloedkoningin' wordt die over dit feodale China heerst."

Fabio Mantovani over Amerika en Frankrijk: "Ik startte mijn carrière in 1996 bij de Italiaanse uitgever Star Comics voor wie ik verschillende strips maakte voor ik het vierde deel van Lothario Grimm tekende dat in 2006 verscheen bij Les Humanoïdes Associés. Ik heb ook gewerkt voor de Amerikaanse markt aan Star Trek en Angel waar je door de extreme deadlines geen tijd hebt om grondig te werk te gaan. De focus ligt daar meer op de dynamiek en de personages. In Frankrijk geldt het omgekeerde. Daar kan je tijd nemen om de vertelling en de bladschikking uit te werken en ernaar streven dat elke prent even verzorgd is als een illustratie."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
Philippe Nihoul over handlanger Li: "De eunuch Li en Tseu Hi hebben een gemeenschappelijk doel waardoor ze een vriendschappelijke band kunnen opbouwen. Ze maken allebei hun handen vuil voor hun onderlinge belangen. Omdat hij haar donkerste geheimen kent, wordt Li de handlanger van de keizerin, en vice versa."

Philippe Nihoul over de samenvattende scène: "Deze scène vat de heerschappij van Tseu Hi helemaal samen. Ze waagt een gok. Alles wat ze bereikte, heeft ze te danken aan haar moed, haar koppigheid en haar politiek gevoel. Tseu Hi weet hoe ze moet terugvechten, zonder zich ooit te laten verslaan."

Philippe Nihoul over marionetten: "Het probleem bij de keizerlijke dynastieën is dat ze nooit wisten met wie ze te maken zouden krijgen. Keizer Xianfeng was onbekwaam, losbandig, voortdurend onder invloed van opium of alcohol. Niet echt een voorbeeld. Niemand wilde zich van hem ontdoen tijdens zijn heerschappij want de aanwezigheid van een marionettenkeizer kwam de ministers goed uit. Maar Tseu Hi heeft niet de intentie om een marionet te zijn."

Philippe Nihoul over de zonnekoning: "De keizer van China, de zoon van de zon, werd beschouwd als een levende god. Een hofhouding, een harem en ministers cirkelden voortdurend om hem heen, net als in Frankrijk ten tijde van Lodewijk XIV. Let op de alomtegenwoordigheid van de draak, een heilig dier in China die tegelijk het land en de keizer symboliseert."

Fabio Mantovani over de standbeelden: "Ik heb de imposante en spectaculaire standbeelden heel graag getekend, ze zijn zo typerend voor de Chinese esthetiek. Ik had bijna de indruk dat ik aan een fantasystrip werkte."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
Fabio Mantovani over de Verboden Stad: "Voor een geloofwaardige synthese van het tijdperk heb ik gebruik gemaakt van diverse boeken en websites die ik van het Chinees naar het Italiaans moest vertalen om details te vinden zoals het kleur van de kledij van de Groot-Eunuch. Informatie over de Verboden Stad was bijzonder moeilijk te vinden. Talloze zalen maakten deel uit van de troonzaal zonder er dan nog bij stil te staan dat de keizer nooit in dezelfde kamer sliep. Een betrouwbaare voorstelling over dat interieur is onmogelijk want ook vandaag nog is het belangrijkste gedeelte van het gebouw gesloten voor het publiek."

Fabio Mantovani over de kleuren: "Meer nog dan trouw te blijven aan de Chinese cultuur — die erg kleurrijk is — liet de inkleuring me toe om gevoelens en sfeer over te brengen met enerzijds lichte kleuren voor empathische en opwindende momenten, anderzijds beperkte, gesatureerde kleuren wanneer personages overweldigd zijn door de gebeurtenissen en zich verloren voelen. Ik speel enom veel met de belichting."

Fabio Mantovani over moeilijke scènes: "Sommige scènes waren moeilijk te tekenen, vooral de dood van een moeder naast haar baby. We wilden tonen hoe wreed het feodale China was, vooral voor vrouwen die soms met onverschilligheid werden gedood. Ik heb de kleuren van de martelscène door de Oosterse priester verzadigd om ze zo kil mogelijk te maken."

Philippe Nihoul over de martelingen: "Zonder te vervallen in theatraliteit wilden we het geweld tonen zonder meer. Oorlogsgevangenen werden ontzettend slecht behandeld, onthoofdingen waren schering en inslag. We hebben het niet voor niets over Chinese martelingen!" 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Bloedkoninginnen - Tseu Hi 1
Philippe Nihoul over het overtreden van de regel: "De maîtresse van de nacht, de uitverkoren concubine die werd gekozen om het bed van de keizer te delen, moest de slaapplaats verlaten voor de zon opkwam. Stel je de verbazing van de dienaar voor wanneer hij Tseu Hi in het bed aantreft en die dus een onaantastbare regel overtrad die al tientallen jaren bestond! Dat is een revolutie."

Philippe Nihoul over Fabio: "Het staat Fabio vrij om aan de historische personages een gezicht te geven zoals hij zelf wil, wat hem niet belette om minutieus werk te verrichten en zich documenteerde over de kledij en de stoffen. Hij is zelf belast met alle werk voor het zoeken van beelden. Menigtes, het paleis met ongelofelijke decors,... Ik dacht dat het al welletjes was met de zeeslag die later in het album voorkomt. De stakker. Hij deed het goed, zonder ooit te klagen."

Fabio Mantovani over de zeeslag: "De zeeslag? Daar was ik gek op! Het zoeken naar documentatie is een van de interessantste onderdelen van het creatieve proces. Ik had er geen enkele moeite mee om schepen te tekenen want die fascineren me."

Philippe Nihoul over de samenwerking: "Bij het afwerken van de synopsis voor deel 2, begon ik het scenario uit te schrijven in opeenvolgende stukken voor Fabio. We hebben het er nog niet over gehad, maar ik sta klaar om weer met hem te werken want de samenwerking verliep goed."

Fabio Mantovani over volgende projecten: "Ik werk aan het tweede deel van Tseu Hi en heb momenteel geen andere projecten. Ik geef al bijna twintig jaar les in een tekenschool en in de vrije tijd die ik nog over heb, kan ik geen projecten naast elkaar uitvoeren."