Alle bijdragen van Laurent Verron aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/01/2018 Laurent Verron over Ze Noemden Hem Rooie
 
Laurent Verron over Ze Noemden Hem Rooie
17/01
TOP
Ze Noemden Hem Rooie
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 109 van december 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 31
Ze Noemden Hem Rooie
Over de rustpauze: "Het scenario voorzag deze bijna tekstloze, dubbele pagina waarop we in het spoor van Rooie de indruk krijgen dat we vrijuit flaneren op het schip. Het is het soort scènes waar ik graag bij stilstond in mijn jeugd... Ik stelde Yves voor om die tijd uit te trekken, om de lezer een adempauze te geven. De oorspronkelijke versie was veel compacter. Uiteindelijk is het album bijna tachtig pagina's dik in plaats van zeventig. Ik denk dat het zo goed is."

Over authenticiteit: "Eetzalen, kajuiten, een verbazingwekkend moderne gymzaal, boksgevecht op het dek... behalve de boeken die Yves me uitleende en het internet beschikte ik over veel foto's van de authentieke oceaanstomer Île-de-France. Ik hoefde dus nauwelijks vals te spelen. Voor enkele ontbrekende details, zoals de brug, of de motoren die het roer aandreven, redde ik me door me op andere schepen te baseren."

Over improvisatie: "Het watervliegtuig bezorgde me het meeste last. Hij was kort in dienst en bruikbare foto's zijn zeldzaam. Hoe waren de katapult en het lanceringsplatform bevestigd op het achterdek? Waar leek de open cockpit op (ik ben zelfs niet zeker dat er in werkelijkheid plaats was voor twee)? Ik geef toe dat ik hiervoor nogal heb geïmproviseerd."

Over de uniformen: "Rob-Vel heeft lichtjes het uniform van de bell-boys veranderd: rode broek in plaats van zwarte, vereenvoudiging van de knopen,... Ik heb de broek behouden, maar de drie reglementaire rijen met knopen teruggebracht."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 32
Ze Noemden Hem Rooie
Over verandering van lucht: "Toen Yves me belde, las ik ook net volop Le Véritable Histoire de Spirou (de boekenreeks van Christelle en Bertrand Pissavy-Yvernault over Robbedoes, red.) Een teken van het lot! Ik had verandering van lucht nodig. Na veertien jaar en tien albums van Bollie en Billie, een product met strakke deadlines, draaide ik rondjes tussen het huis, de tuin en de haag."

Over warm lopen: "Ik nam aan dat het om een echt Robbedoes-album ging en daar liep ik niet warm voor! Roba opgeven om in de schaduw van Jijé, Franquin, Fournier, Janry te gaan staan... nee, bedankt, ik kon niet voorkomen met hen vergeleken te worden."

Over bloedlijn: "Om terug te keren naar een meer realistische tekenstijl, aangepast aan dit tragikomische verhaal, moest ik de reflexen kwijtspelen van de bloedlijn van Franquin, Uderzo of Roba, die me bijvoorbeeld de theatrale overdrijving van houdingen of de verrassing aanleerde. Nu val je letterlijk in het tegenovergestelde. Ik heb veel papier volgetekend om terug te keren naar een meer natuurlijke en subtiele stijl. Hoe dan ook blijven er nog sporen van die codes over, zoals de bewegingslijntjes. Ik probeer ervan af te raken!"

Over instinct: "Ik werk instinctief, zonder lat of rekenmachine. Ik doe alles op het oog: kikvors- en vogelperspectieven, bochtige gangen, ingewikkelde trappen. Het gebeurt weleens dat ik het verknal. Maar het blijft dynamischer en plezanter dan een grasperkje in Bollie en Billie."

Over een knipoog: "Noot voor oplettende cinefielen: de filmaffiche in prent 6 is die van Frau im Mond, een sf-film van Fritz Lang uit 1929, een van de laatste Duitse stille films."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 33
Ze Noemden Hem Rooie
Over reële personages: "Ik ben niet zo tevreden over het personage Rob-Vel die ik zo goed mogelijk heb gestileerd op basis van enkele foto's. Een karikatuur naar een bewegingsloos portret is altijd moeilijk. Reële personages met pure fictie mengen is net zo moeilijk. Sommige personages, zoals de kapitein, zijn gaandeweg beter geworden, Rob-Vel helaas niet."

Over de schetsen van Rob-Vel: "Robert Velter tekende veel als hij op zee voer en een deel van zijn schetsen is gereproduceerd in de integrale van zijn Robbedoes-strips, onder meer de groom die een gans wurgt. Die heb ik hier gekopieerd in zijn schetsboek. We weten ook dat hij soms de menukaarten aan boord illustreerde."

Over details: "Yves beschreef heel nauwkeurig al zijn personages, zelfs de bijrollen. Ik weet waar ze vandaan komen, wat ze doen in hun leven. Een luxehoeveelheid details waar ik vragende partij voor was. Er is nooit te veel informatie. Op basis daarvan put ik uit mijn schetsboeken (met vluchtige silhouetten of schetsen die ik op straat maakte), of ook uit een map waarin ik foto's verzamel van interessante 'smoelen'."

Over teksthoeveelheid: "Er staat veel tekst in het scenario van Yves. Zijn betoog is dat als je de lezer meer te lezen geeft, hij door het tragere leestempo ook meer de tekeningen bewondert. Maar het is soms een kopzorg om alles erin te krijgen! Ik plaats de tekstballonnen in de eerste versie van de potloodtekeningen en ik schik ze definitief wanneer de lettering wordt uitgevoerd (handmatig, zoals Roba)! Het resultaat bevalt me niet altijd, hier bijvoorbeeld stoort me de enorme lap tekst in prent 3 tussen de personages."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 34
Ze Noemden Hem Rooie
Over Juliette: "Juliette maakte het me moeilijk. Dertien-veertien jaar is een moeilijke leeftijd, tussen een kind en een jong meisje. Maar ik heb haar graag getekend. Ze werd snel even belangrijk als Rooie. Ik heb me toegespitst op alle houdingen en expressies door veel voorstudies te maken (ze staan in de luxe-editie die in het Frans in januari verschijnt). Yves is compleet verliefd geworden op onze Juliette. We vinden haar dus terug in volgende avonturen."

Over vintagekleuren: "Ik bedenk mijn tekeningen altijd in zwart-wit. De inkleuring volgt achteraf, uitgevoerd met ecoline op de oude manier op blauwdrukken. Ik kan helemaal niet overweg met computers. Zelfs om een prent te veranderen op een plaat, haal ik er een snijmes en lijm bij. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar ik sta achter mijn ietwat vage kleurtinten die er een vintage look aan geven."

Over gebruiksvoorwerpen: "Bovenop mijn puntig penseel met marterharen heb ik voor het inkten van dit album een heel gamma voorwerpen gebruikt: botte scheermessen die een beetje vuile lijnen geven, watjes, sponzen, doek, een oud penseel dat zijn haren verliest, een tandenborstel om golven te besproeien met witte plakkaatverf. Opwindend."

Over het silhouet: "Het zwarte silhouet in de laatste prent is een heel efficiënte keuze, maar het is niet altijd zo simpel om een bewegend figuur te tekenen. Het geheim is om eerst het normaal belichte personage te tekenen, bijna tot de vestknopen toe, en het dan zwart te maken als hij op punt staat. Alleen maar een silhouet komt niet altijd over. Conclusie: voorstudies, en nog voorstudies!"