|
|
|
Alle
bijdragen van Frank Margerin aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 28/03/2013 Van
Frank Margerin zijn ooit enkele albums vertaald, waaronder
een paar van Lucien. In Frankrijk is hij dankzij
Lucien een instituut. Met Ik Wil een Harley,
geschreven door Marc Cuadrado, portretteert hij een
vijftiger die een Harley wil. Margerin geeft bij vier
platen toelichting. Uiteraard passeren daarin nogal
wat Harleys. |
|
|
|
|
Frank
Margerin over Ik Wil een Harley 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Richard Watt verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
48 van mei 2012.
|
|
Over
de start: "Het was de eerste keer dat ik
met een scenarist samenwerkte. Ik ging net een album van
Lucien beëindigen toen Thierry Tinlot, de
hoofdredacteur van Fluide Glacial, me de eerste
tien pagina's van het project van Marc Cuadrado toonde.
Ik vond dat het al goed begon. Ik teken dolgraag Harley's
en zijn verhaal ligt in de lijn met mijn verhalen."
Over Marc: "Het hoofdpersonage Marc
Carré heeft niet het uiterlijk van scenarist Marc
Cuadrado. Toen ik hem tekende, vond ik dat hij op iemand
leek die ik ken. Ik zag pas later een zekere gelijkenis
met Momo, de koerier die ik teken. De neus is wat ronder,
de kaken groter en hij is grijzer aan de slapen."
Over neuzen: "Marc Carrés
vrouw lijkt op de vrouw van Marc Cuadrado. Heel mooi en
blond. Marc vroeg me om haar neus wat in te korten. Vrouwen
zijn nogal gevoelig op dat punt. Al mijn personages hebben
grote neuzen want ik kan geen kleine neuzen tekenen...
Marc wilde haar koketter. Af en toe teken ik haar met
kleine oorbellen en rode lippenstift."
Over het ziekenhuis: "Ik heb nogal
gezweet op de platen in het ziekenhuis. Als ik daar naartoe
moet, let ik niet op hoe het eruit ziet, ik heb vooral
zin om er snel weer weg te gaan! Glanzende vloeren, dood
gepolijst. Motors voelen vertrouwder aan. Oorspronkelijk
hadden we Marc Carré in een mobiel bed gelegd in
zijn ziekenhuiskamer. Ik koos voor een rolstoel want een
bed vond ik er wat over voor een coloscopie, ook al gebeurt
dat in werkelijkheid ook. Ik had vrienden en vriendinnen
kunnen tekenen die in het ziekenhuis zouden werken, maar
ik heb er zelfs niet aan gedacht toen Marc Cuadrado me
zelf gezichten voorstelde."
|
|
Over
vijftigers: "Ik heb het thema van vijftigers
en het ouder worden al behandeld in de laatste Lucien,
een album dat ik met Marc Cuadrado had kunnen maken. Maar
Lucien is 100% Margerin en de lezers zouden niet
begrijpen waarom een Lucien door twee auteurs
zou gemaakt worden."
Over dezelfde kleuren: "Marc Cuadrado
bezorgt me een gedetailleerde bladschikking voor elke
pagina. Die gebruik ik als basis waarna ik ze bewerk in
mijn eigen stijl. Ik hoef er niet veel aan te veranderen.
De inkleuring doe ik met penseel, op een traditionele
manier, altijd met dezelfde tinten voor gelijk welk album.
Da's een Margerin pur sang."
Over Harley's: "Ik werd verleid
door Harley's, maar al mijn motors kwamen er door buitenkansjes,
van vrienden die ze verkochten omdat ze geld nodig hadden...
Ik dacht dat de trend om een nieuwe Harley te kopen voorbij
zou gaan. Ik heb het merk daarom wat links laten liggen,
maar twintig jaar later blijven die bakken in de mode,
en het zijn echt goeie motors. Je hoeft niet overal tattoos
aan te brengen met de boodschap "Ik ben een biker".
Als ik op een dag met een Harley rijd, verander ik mijn
gedrag niet. Oké, misschien trek ik een zwarte
jekker aan als toegift!"
Over zijn zes motors: "Ik bezit
zes motors waaronder een ouwe BM, een Yamaha XT 500 uit
de jaren 1980, de enige Japanner die niet wordt uitgespuwd
door ander motards. Ze heeft karakter. Ik heb ook een
Triumph Bonneville, een heel mooie machine waarmee ik
vaak ga rijden en een BSA, een rijkswachtersmodel uit
de jaren 1960. En dan nog twee Spaanse trials, een Montesa
en een Bultaco."
|
|
Over
signeren voor motards: "In mijn strips lijken
de motors niet al te sterk op bestaande modellen. Maar
als er een Harley moet getekend worden, moet het kloppen.
Enkele modellen op straat wijken wat af want de Harley
is een motor die veel aangepast wordt. Maar op de platen
in de Harley-shop, waar Marc Carré zijn motor gaat
kopen, maakte ik er een erezaak van om trouw de nieuwste
modellen te tekenen. In die mate dat het album ook in
Harley-shops kan verkocht worden. Ik kijk al uit naar
die signeersessies! Ik praat graag over motors met mijn
lezers. Als een motard een album komt laten signeren,
komen er wel eens opmerkingen van de personen achter hem
want het duurt dan altijd langer. Omdat ik zelf geen Harley
heb, kan ik minder meespreken over het karakter van elke
motor, hoewel ik er al veel heb uitgetest..."
Over Harley's en BMW's: "Marc Carré
gedraagt zich enigszins als een sektelid als hij andere
motards kruist. Een Harley-biker heeft de neiging om enkel
andere Harley-bikers te groeten. Als hij een motard op
een Honda of een scooter kruist, kijkt hij hem zelfs niet
aan. Er bestaat een ware rivaliteit tussen BMW en Harley,
zelfs al zijn die motors bedoeld voor hetzelfde publiek
van rijkaards. Zij die zich willen laten gaan, of de rebel
willen uithangen, kopen een Harley. Zij die een snelle,
veilige motor willen, die aan de weg kleeft, zullen eerder
een BMW met ABS en tractiecontrole kopen. Het zijn niet
dezelfde motorfamilies."
Over motors met elektronica: "Marc
Carré komt niet uit de motorwereld. Hij ontdekte
het vrij laat en kent niets van mechaniek. Niet erg, bij
panne kan je tegenwoordig toch niet meer aan je eigen
motor sleutelen. Motors bevatten nu heel wat elektronica.
Daar blijf je af."
|
|
Over
het elitemerk: "Als je op zo'n grote Harley
rijdt, word je verondersteld indruk te maken. Je moet
je weerbaar opstellen, je een gedrag aanmeten. Motards
groeten elkaar altijd. Onderweg klopt dat zeker want daar
zijn we minder talrijk. Maar in de stad staan we zodanig
veel stil aan rode lichten dat we elkaar zelfs niet opmerken.
In dat milieu nemen Harleys een nog kleinere kring in
met een elitair -, solidair - en samenhorigheidsgevoel.
Enkele jaren geleden hadden eigenaars van vaak weinig
betrouwbare Engelse motors nog kennis over mechanica en
ze waren zeer verknocht aan hun merk, ze droegen met trots
het merk Triumph op hun hemd. Mensen die nu een motor
kopen, trekken zich daar minder iets van aan. Zolang het
rijdt, zijn ze content."
Over de 205: "François Tarrou
is de communicatieverantwoordelijke van Harley-Davidson.
Ik heb een knipoogje naar hem gemaakt op het bestelwagentje
op deze plaat. De andere voertuigen zijn moderne wagens
zonder veel belang. Het is niet mijn bedoeling om daar
de aandacht op te vestigen. Ze lijken allemaal op de 205."
Over het Harley-profiel: "Niet alle
rijders van Harleys hebben het profiel van Marc Carré.
Er bestaan nog echte gepassioneerden zoals mijn schoonbroer,
een regelrechte rebel die vindt dat de H.O.G., de Harley
Owners Group, te bourgeois geworden is. Ze hebben een
groot inkomen en halen hun motor in de winter niet uit
de garage als het te koud is. Er bestaat een Harley-stijl
die ze zich helemaal, en in familieverband, aanmeten met
alle bikerstoebehoren, hemden vol patches en klinknagels.
Het is een club. Het merk speelt hierbij een grote rol." |
|
|