Alle bijdragen van Frédéric Blier aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
18/11/2017 Frédéric Blier over Stille Woorden 1
 
Frédéric Blier over Stille Woorden 1
18/11
TOP
Batman - The Dark Prince Charming 1
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 91 van april 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Batman - The Dark Prince Charming 1
Over de samenwerking: "Ik was gevleid toen Laurent Galandon me vroeg om samen te werken. Hij had me al La Vénus du Dahomey voorgesteld, dat te dicht bij Moederland lag dat ik had gemaakt met Christian Lax. Twee keer eenzelfde verhaal sprak me niet aan. Stille Woorden, over de filmwereld van 1927, verleidde me onmiddellijk Ik hou veel van het interbellum."

Over de striptease: "Mijn werk voor deze plaat bestond erin een striptease voor te stellen zonder enig kwaad: een meisje met sierlijke bewegingen, een soort elegantie die tegenwoordig niet veel meer voorkomt. Constance draagt een Oosterse outfit die heel erg in zwang was in de jaren 1920. De scène draait niet rond complete naaktheid, want het echte mysterie van Constance is haar gezicht. Wanneer ze eindelijk haar sluier afdoet, zien we haar gezicht maar gedeeltelijk. Op de Émile Cohl-school van Lyon volgen we studies naaktmodeltekenen. Maar ik werk veel meer vanuit de verbeelding dan met modellen. Ik was altijd in staat om het instinct, en wat ik voor ogen zag, om te kunnen zetten. Mocht ik hier naar model hebben gewerkt, zou het resultaat misschien minder goed zijn geweest."

Over filmscènes: "Oorspronkelijk heb ik alle filmscènes met gewassen inkt getekend. Met het oog op de digitale inkleuring is inkleurder Sébastien Bouet er daarna overgegaan om meer eenheid in de tekeningen te brengen."

Over onbegonnen werk: "Ik was geneigd om de filmscènes in brede prenten te tekenen, maar dat werkte niet. Ofwel zouden de prenten te klein zijn, ofwel zouden er meer pagina's nodig zijn. Onbegonnen werk. Dus lang leve de wafelijzerstructuur op een zwarte achtergrond. De kleine foutjes in de pellicule geven aan dat de film al veel geprojecteerd is."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Batman - The Dark Prince Charming 1
Over het paradijs: "Het publiek van 1927 was minder vertrouwd met erotiek en pornografie dan wij op bijna dagelijkse basis. We wilden dat het publiek verbijsterd zou zijn, nadenkend over een puur wonder, een zeldzame, unieke schoonheid, die hen compleet charmeert. Die mannen geven hun ogen goed de kost. Ze vingen een glimp op van een verborgen paradijs waartoe ze geen toegang hadden, vooral in hun tijd."

Over het publiek: "We wilden een gevarieerd publiek. Dit is geen pornozaaltje! Dus zijn er jongeren, ouderen, arbeiders, burgers. Iedereen heeft er zijn identiteit, leeftijd of kledij. Ze zijn allen perplex."

Over knipoogjes: "Ik werk graag met licht en schaduw. Met een cinemazaal word ik verwend. Ik was vrij om de gezichten uit te vinden en de emoties die erop zijn te lezen. In de laatste prent is de koper van het complete lot foto's acteur Michel Simon, een 32-jarige, grote liefhebber van pornografie. Ik heb met plezier her en der wat grote figuren uit de cinema toegevoegd. In het begin van het album vind je de grootse Georges Méliès terug. Hij was compleet geruïneerd na de oorlog en hield een speelgoed- en snoepwinkel open in het station van Montparnasse. Jacques Tati en nog wat anderen komen er ook in voor."

Over de sfeer: "Ik voeg details toe die de sfeer uit die tijd weergeven en nu verdwenen zijn. Een hond wandelt rustig in de straten van Parijs, de waslijnen met linnen tussen twee vensters of gebouwen. We vonden enkele foto's van cinema's uit die tijd. Ze waren toen al mooi en vrij groot met misschien minder comfortabele zetels dan nu."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Batman - The Dark Prince Charming 1
Over het filmdecor: "Hoe kan je op het eerste gezicht laten begrijpen dat de personages zich in een filmdecor bevinden? Her en der laat ik een camera, een lichtprojector en kabels opduiken. De film Dokter Jekyll en Miss Hyde is een uitvinding van Laurent (niets te maken met de film uit 1955 van David Price met Timothy Daly en Sean Young). Zoek goed tussen de rommel, dan vind je een Playmobilfiguurtje."

Over een reus in de prenten: "Een reus als Célestin is niet evident om mee te werken. Als ik hem in dezelfde prent plaats als zijn kleine vriend Marcel wordt het delicaat. Zijn hoofd wordt dus vaak afgesneden of komt gewoon buiten de kader zoals in prent 3. Dat grote, vrolijke lichaam moet soepel blijven. Ik heb me gebaseerd op tv-presentator en regisseur Pierre Tchernia. De manier om voorover te buigen, het kalende voorhoofd, dat is 'm."

Over de twee schoonheden: "Net als in Moederland zijn er twee sterke vrouwelijke personages. De excentrieke Veronika heeft alles van een uitbundige schoonheid. En de meer gesloten Contsance heeft volgens mij een meer pure, verleidelijkere schoonheid."

Over documentatie: "Ik werk nooit op basis van een document of foto voor mijn ogen. Ik documenteer me uiteraard, maar een keer ik alle info heb verzameld en bestudeerd, sla ik die op in mijn hoofd. Wat de documentatie betrof, kreeg ik met een hindernis te maken. Ik vond nergens een Franse filmaffiche van The Thief of Bagdad die in de Alcazar van Anatole Fortevoix wordt geprojecteerd. Daarom zie je op pagina 6 de Engelse affiche. Sorry."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Batman - The Dark Prince Charming 1
Over special effects en make-up: "Uiteindelijk zijn er tussen het opnemen van een scène in die tijd en nu niet zoveel verschillen, de perfectionering van het materiaal (onderaan de pagina zie je dat de camera nog handmatig wordt bediend) buiten beschouwing gelaten. Er zijn nog altijd kleermaaksters en visagistes, camera- en belichtingsmensen nodig. Voor de special effects was het een en al knutselen tot digitale effecten mogelijk waren, de eerste Star Wars inbegrepen. Ik ontsnapte aan tegenwoordige filmopnames tegenover een groen scherm! Ik vond het leuk om Veronika te transformeren in een monster. In die tijd blonk men al uit in mak-up. Kijk naar Nosferatu van Murnau, dat is indrukwekkend."

Over traditionaliteit: "Uiteindelijk bleef ik heel traditioneel en ben ik nauwelijks geëvolueerd sinds tekenaars uit de jaren 1930. Ik werk nog altijd met papier, Chinese inkt en pen of penseel. Mijn uitgever is verheugd elke keer hij mijn platen ziet. Dan ziet hij eens geen computerfiles. Omdat ik traditioneel werk, teken ik ook chronologisch het verhaal, beginnend met de eerste plaat en langzaam aan tot de laatste. Een uitstekende manier om blunders te voorkomen."

Over evolutie: "Ik stuur mijn platen regematig naar Christian Lax, die mijn leraar was in Lyon en voor mij het scenario van Moederland schreef. Hij heeft me altijd in mijn eentje laten evolueren. Dat kwam goed uit, ik zoek graag mijn eigen weg. Een tekenaar evolueert in grote mate door zijn persoonlijke werk, zonder invloeden. Gezien mijn ritme werd de release van deel 1 uitgesteld om dichter bij deel 2 te laten verschijnen."