Alle
bijdragen van Vincent Mallié aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 02/04/2015 Vincent
Mallié over De Grote Dode 5
• 08/02/2014 Vincent
Mallié is nog een tekenaar van de oude stempel
die houdt van contact met het papier, de geur van inkt
en verf. Die passie is af te lezen in zijn werk aan
Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht.
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 76 van december 2014.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 6
Over
contrast: "Momenteel heeft men het over
de economische crisis en malaise en De Grote Dode
heeft het ook over de economische crisis en malaise!
Alle gekheid op een stokje, de huidige maatschappij zoals
wij die in beeld brengen, is bekend bij de lezers, de
reis in het parallelle kleine wereldje is veel exotischer.
Het grafisch contrast tussen de twee universa was nog
niet eerder zo sterk aanwezig, zowel op het gebied van
het verhaal als de tekeningen, maar ook wat betreft de
inkleuring van François Lapierre. De belichting
op de pagina's is de ene keer quasi afwezig en de andere
keren schijnt het opvallend sterk."
Over veranderingen: "Door de veranderingen
is elk deel van De Grote Dode bijna een nieuw
verhaal in een nieuwe wereld. Het is onmogelijk om in
de routine te vervallen of voor gemakzucht te kiezen.
Ik heb tijd besteed aan het overbrengen van natuurlijke
elementen als regen, hagel, de gevolgen van een aardbeving.
Om het sombere te accentueren, moest ik een goede kadrage,
een goede inkting — smeriger — en goede houdingen
voor onze personages vinden. En ook al mag het maandenlang
tekenen van regendruppels het moraal een beetje ondermijnen,
het blijft leuker dan het tekenen van de Arche de la Défense!"
Over correcties: "Een keer het album
af was, kostte het me nog eens twee maanden om mijn platen
te corrigeren of diverse elementen te verbeteren. Dat
was het geval voor het nieuwe nevenpersonage Antoine,
die ik meerdere keren heb hertekend voordat ik hem goed
had. Dat gebeurt via kledij, attitudes, maar ook hoe hij
overkomt."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 7
Over
na de ramp: "Ik heb zelf nooit een natuurramp
meegemaakt — hout vasthouden! — en ik moest
me dus inbeelden hoe straten er kunnen uitzien na een
aardbeving. Vandaar de dekzeilen over de gebroken ramen,
maar ook enkele brandende wagens. Het moest geen Mad
Max-decor worden, maar zulke elementen geven een
loodzware sfeer weer."
Over ecologie: "We zijn allen begaan met
de ecologische problemen, ook al lijkt het momenteel geen
prioriteit te zijn voor de internationale regeringen.
Het is een basis om op terug te vallen, maar De Grote
Dode is lang geen militante strip. Iedereen is het
erover eens om zijn gedrag aan te passen en de zaken te
verbeteren, ondanks de milieuproblemen die soms abstract
overkomen. Logisch, want de gevolgen worden pas binnen
tien, vijftig, honderd of nog meer jaar verwacht."
Over 50% nederigheid en 50% trots: "Sinds
het eerste deel is mijn tekenstijl het resultaat van 50%
bescheidenheid en 50% trots. Zoals veel tekenaars zou
ik graag de mooist mogelijke boeken ter wereld maken,
me bewust zijn van mijn zwakheden en bekwaam zijn om ze
te verbeteren, en dus nederig zijn en luisterbereid voor
de feedback van personen rond me."
Over papier en plakband: "Mijn nogal
traditionele manier van werken is niet veranderd. Ik verkies
papier, lijm, schaar en plakband boven de computer als
hulpmiddel waar ik me weinig van bedien. Een gevolg van
die collages en opgeplakte correcties is dat mijn originele
platen er nogal bij elkaar geplakt uitzien. Dar hou ik
van!"
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 8
Over
Macara: "Macara, de hermafrodiete priesteres
is lang van gestalte, met een simpele manier van bewegen.
Ik kijk er niet bijzonder naar uit om haar te tekenen,
maar ik hou wel van 'r. Ik heb haar doorheen de verhalen
wat veranderd, een detail hier en daar zonder iets aan
de basis te veranderen."
Over evoluties: "Ik heb Erwan lang links
laten liggen voordat ik 'm vastlegde. Placide vertegenwoordigt
een ontzettende rust voordat hij meer en meer initiatieven
toont terwijl hij minder en minder de zaken ondergaat.
Terwijl hij psychologisch veel evolueerde, werd hij ook
uiterlijk verfijnder omdat hij meer moest bewegen. Onze
personages zijn niet statisch. Kijk maar naar Pauline.
Van een onverdraagzame Parisienne en lerares in het eerste
deel naar een vrouw die gevoeliger is geworden."
Over symmetrie: "Régis en
Jean-Blaise hebben duidelijk gehamerd op de symmetrie
van de prenten op pagina 7 en 8 met Erwan en Blanche op
de ene kant en priesteres Macara en Somber op de andere
kant van de pagina. Ik moest dat idee accentueren via
de bladschikking, de kadrage, de onomatopeeën. Die
onomatopeeën maken deel uit van de tekeningen en
kunnen enorm veel zaken suggereren. Franquin, een meester
op dat gebied, tekende extreem levendige onomatopeeën."
Over het skelet: "Als een scenarist
je voorstelt om een grote prent te tekenen met een gigantisch
skelet, is er niets aangenamer dan dat! Op zich heeft
een skelet niets origineels, maar de grootte, het gigantische,
schept het fantstische. Het was nog werken om de structuur
van de beenderen te bepalen en de planten die er na verloop
van tijd mee vergroeiden. Een puur plezier."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 9
Over
Somber en Blanche: "Voor het tekenen van
Somber en Blanche volstond het om mijn oudste dochter
en mijn jongste zoon te observeren in hun manier van bewegen
en hoe ze zich gedragen. Een goeie documentatie! De personages
overgieten met een sausje uit een parallelle wereld was
de volgende stap. Jean-Blaise en Régis hadden het
idee om Blanche een zwembril te geven om haar blik te
verbergen. Het gevolg is dat het kleine meisje er schattig
uitziet door haar kinderlijkheid, maar ook iets verontrustends
heeft door haar gedrag."
Over vrijheid voor de decors: "De wereld
van Op Zoek naar de Tijdvogel afwisselen met
die van De Grote Dode was geen probleem voor
me. Enkele jaren geleden sprong ik al van de ene serie
naar de andere met De Aquanauten en L'Arche.
Zo kan ik energie en frisheid behouden voor de projecten,
zonder me uit te putten. Ik word het dus niet moe om decors
in de natuur te tekenen die een grote vrijheid en mooie
composities toelaten. Dat is zeker het geval voor de Bretoense
decors, maar nog meer voor die uit de parallelle wereld.
Ik heb nooit de indruk dat ik rondjes draai."
Over 100% De Grote Dode: "Aan een
mythische serie als Op Zoek naar de Tijdvogel
werken beviel me uitermate. Het was echter meer en meer
een probleem om beide series onder mijn hoede te nemen
temeer omdat De Tijdvogel zoveel werk vergt.
Omdat De Grote Dode me tot de orde riep en omdat
deze serie me meer eigen is, had ik zin om terug mee bezig
te zijn en me er voor 100% aan te wijden. Ik doe dus door
tot het einde van de serie zonder er nog afstand van te
nemen."
Vincent
Mallié over Op Zoek naar de Tijdvogel - Voor
de Zoektocht 4
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 65 van december 2013.
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 10
Over
de arena: "De introductieprenten moeten
de lezer onmiddellijk in een specifieke sfeer brengen.
Hier wilde ik een soort arena, vandaar de ietwat hogere
ruimte rond de vechters. Dit gevecht tussen Bolster en
de Jager is de finale van de opleiding van de jongeman."
Over de kadrages: "Ik heb gespeeld
met de kadrages en de symmetrie. In het voorgaande album,
De Weg van de Jager, kadreerde ik telkens de
Jager op een manier dat hij boven Bolster staat. Hier
staan ze in eenzelfde verticaliteit, recht tegenover elkaar,
op volslagen gelijke voet. De zuilen rond hen, zelf ook
massief en stijf, versterken de indruk van kracht."
Over platen tonen: "Régis en Serge
bezorgen me een scenario met tekst en dialogen voor elke
prent. Ik lay-out ze dan zelf op mijn eentje. Om de vijf
of tien afgewerkte platen stuur ik ze naar hen op. We
discussiëren er samen over en zetten de prenten die
we niet geslaagd vinden opzij, ofwel omdat de tekening
niet overkomt ofwel omdat de bedoelingen van het scenario
niet werken."
Over herwerkte prenten: "Vervolgens
herwerk ik de afgekeurde prenten. De prenten 2 en 5 zijn
hertekend. In het begin bevatte deze strook zes prenten
die het een beetje onleesbaar maakten. We hebben het naar
vier herleid. Daarna zochten we naar een goeie aansluiting.
Moesten we inzoomen op de voeten van de Jager die afwijkt
om de vuistslag van Bolster te ontwijken? Op zijn gezicht?
Ik heb het hertekend tot we de meest bevredigende formule
vonden. Uiteindelijk had ik een voorraadje van zo'n honderd
ongebruikte prenten. Niet erg want ik wilde geen enkele
spijt hebben bij het verschijnen van Ridder Bolster."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 11
Over
de Jager in beweging: "De Jager beweegt
heel weinig en moet alleen indruk maken met zijn voorkomen.
We moeten hem dus gevaarlijk, efficiënt maken, maar
zonder hem te vermenselijken door te typische bewegingen.
Ik wilde tot elke prijs vermijden dat hij zich gedraagt
als Bolster die het gewoon is om vuistslagen uit te delen.
Zo'n houding zou het personage gedemystificeerd hebben.
Om hem toch wat omvang, grootsheid mee te geven, speelde
ik met de plooien van zijn kleren. Zelfs bij triviale
bewegingen bewegen de mouwen nog gewichtig mee."
Over echte motieven voor een eigen versie:
"Voor de tempel, waar het duel gehouden wordt, baseerde
ik me op antieke motieven in Engeland. Nadat ik er mijn
gang mee ging, zijn de oorspronkelijke motieven niet meer
te herkennen. Da's van geen belang, ik gebruik werkelijke
basissen voor een logische constructie die mijn tekeningen
geloofwaardiger maken. Régis Loisel doet niets
anders door zijn dierlijke wezens te baseren op echte
dieren, wat hen een soldide anatomie meegeeft."
Over Darth Vader: "Het acteerspel van de
Jager is erg beperkt. Dat valt niet mee om hem emoties
te geven. Ik heb lang nagedacht over het probleem. En
ik kwam tot de conclusie dat de Jager nagenoeg een logo
is dat op zichzelf staat. Er hoeft hoegenaamd niets aan
toegevoegd te worden. Bij hem schuilt alles in de dialogen
die zijn humeur weergeven. Ik zie hem als Darth Vader,
die zelf ook ondoordringbaar en expressieloos is wiens
cape nooit beweegt! Voor de cover van De Weg van de
Jager stelde ik kleren voor die meegolven met de
wind. Régis legde me uit dat het personage stijf
en onbeweeglijk moet blijven in alle omstandigheden..."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 12
Over
zijn voorgangers: "Bolster heeft een baard
en begint op het volwassen, norse personage te lijken
uit Op Zoek naar de Tijdvogel. Zo heb ik hem
het liefst! In De Weg van de Jager had ik het
wat moeilijk om me de jongere versie van Lidwine en Aouamri
eigen te maken. Ik heb geprobeerd om zijn uiterlijk te
laten evolueren zonder de logica te doorbreken van mijn
voorgangers die er elk op hun manier in slaagden de mix
van kracht en goedmoedigheid van het personage te vertalen."
Over de neus: "Het scenario van
dit album hielp me hem te evolueren. Na jarenlange training
is het logisch dat Bolster gespierder is en een baard
heeft! Maar ik wilde geen man van staal. Zijn gezicht
varieert nog wat van de ene prent in de andere. Ik speel
veel met zijn neus, meer of minder gehavend volgens de
emotie die ermee gepaard gaat."
Over de overzichtsprent: "De overzichtsprent
komt niet voor in het oorspronkelijke scenario. Hun gevecht
was verdeeld in meerdere vuistslagen, stoten met de benen
en sprongen in de lucht. Het idee was goed, maar het werkte
niet als tekening. Ik stelde voor om het meer te suggereren
dan te tonen, vandaar het landschap met de onomatopeeën
die eruit weerklinken. De afwezigheid van dialogen geeft
meer kracht aan degene die volgen."
Over de laatste controle: "Alle
platen zijn op die manier heruitgevonden tijdens het maken
ervan, en soms zelfs na het afwerken ervan, want ik gun
mezelf altijd enkele maanden nadat ik ze getekend heb
om na te gaan of de aaneenschakeling van de platen werkt.
Ik heb een een en ander in mijn atelier gefilmd en op
op YouTube
geplaatst."
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 13
Over
de trema's: "Ik kies de onomatopeeën
op basis van degene uit de voorgaande albums. De trema's
maken deel uit van de handelsmerken van de Zoektocht!
Mijn onomatopeeën maken net zoals mijn lettering
deel uit van de plaat. Een van mijn pleziertjes als tekenaar
is een afgewerkte plaat te aanschouwen."
Over het contact met papier: "Ik
werk op de traditionele manier met platen vol plakband
en collages. Ik hou van het contact met mijn platen, en
ik ruik graag de Chinese inkt en de gouache. Zolang ik
op die manier kan werken, ga ik door, ook al doet de computer
zijn dienst. Een tekstballon digitaal verplaatsen is makkelijk.
Ik moet hem integendeel uitknippen, opnieuw opkleven en
het gedeelte hertekenen waar ik heb geknipt! En al dat
werk verdwijnt bij het inscannen voor het drukken kan
beginnen. Gelukkig kunnen bezoekers op tentoonstellingen
zich realiseren dat er een menselijk wezen achter elke
plaat staat, en dat hij er vaak nog op gezweet heeft!"
Over de inkleuring: "De inkleuring van François
Lapierre accentueert wat Régis, Serge en ik willen
tonen. Hij geeft de bedoelingen door en isoleert de belangrijke
zaken zonder dat we hem moeten sturen. In de prenten 6
en 8, waar de woede van Bolster wordt getoond, verhoogt
hij subtiel het kleur rood."
Over verder gaan: "In prent 7 kleurde
hij de Jager in twee kleuren in, wat hem een heel koude
uitstraling geeft, als tegenstelling voor de kleuren die
de toenemende woede van Bolster weergeven. De openingsprent
bestaat uit groene en grijze tonen, de daaropvolgende
prenten wisselen de twee tonen af. Omdat hij zelf ook
tekenaar is, weet François de esthetiek te behouden
en gaat hij als het ware verder dan de verstrekte informatie."