Onderstaande
bijdrage van Corinne Quentin verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 76 van december 2014. |
|
Over
de Mona Lisa: "Ik was in vervoering toen
ik de Mona Lisa ontdekte, dat wereldberoemde schilderijen
en om er alleen van te kunnen genieten op een sluitingsdag
van het Louvre. Ik was vooreerst verrast over de weinig
empatische, zeg maar pompeuze manier om het tentoon te
stellen. Daarna genoot ik van de immense kans om me er
in stilte bij onder te mogen dompelen, zolang ik wilde.
En uiteraard besliste ik dat ik dit schilderij, waarmee
ik zo'n ervaring mocht meemaken, in mijn boek moest bengen."
Over populariteit: "Samen met de
Venus van Milo is de Mona Lisa een van de populairste
kunstwerken van het Louvre. Ik kan het niet helpen om
te denken dat een oneindig aantal andere werken, allen
prachtig, net zo goed verdienen om zo bewonderd te worden."
Over Egypte: "Alle tentoonstellingen
over Egypte fascineerden me. De dagelijkse voorwerpen,
de papyrussen,... al die elementen die getuigen van de
Egyptische beschaving die ik tot voor kort niet had ontdekt.
Inderdaad, de grote tentoonstellingen die naar Japan komen,
presenteren vooral de beroemde figuren: Toetanchamon,
de Vallei van de Koningen, enzovoort."
Over vrije keuzes: "Ik kreeg geen enkele
tegenwerking om het Louvre in beeld te brengen. Het verhaal,
de vertelwijze, het aantal pagina's, kleur of zwart-wit,
het formaat, over alles kon ik vrijuit kiezen. Ik heb
maar over het formaat en het kleurgebruik voor het hele
album beslist tijdens mijn terugkeer naar Japan, na een
maand documentatiewerk ter plaatse."
|
Over
Jacques Jaujard, de directeur van onder meer het Louvre
die kunstwerken uit het museum in veiligheid bracht tijdens
de Tweede Wereldoorlog: "Aan de verhuis
van de kunstwerken door Jaujard wijd ik een verhaal dat
ik uit een Japans boek had geleerd. Het leek me noodzakelijk
omdat dit ook weinig gekend was door de Fransen zelf.
Ik wilde verder gaan dan wat ik had gelezen en heb me
over de gebeurtenis gedocumenteerd. Hier beperk ik me
tot de feiten, maar ik denk dat er een complete manga
uit te halen is."
Over spijt: "Ik heb over één
iets spijt, dat ik me niet op voorhand heb voorbereid,
dat ik niet genoeg opzoekingen heb verricht voor ik er
verbleef. Want men heeft me echt de mogelijkheid gegeven
om alles te zien wat ik vroeg, zelfs de ruimtes die gesloten
zijn voor het publiek. Ik had andere onderwerpen misschien
meer kunnen uitdiepen."
Over Louvre als stad: "Het Louvre
kwam op mij over als een stad waarbij ik het geluk had
om achter de schermen te kuieren. De werking vergt een
complexe organisatie en ik was verheugd om toegang te
krijgen tot het hart van het systeem. Ik toon de verluchtingszalen
waar ik sterk van onder de indruk was. Ik kreeg de indruk
van een mogelijke aanwezigheid in de ruimtes onder de
daken. Daar kreeg ik het idee voor mijn verhaal."
Over andere museumbezoeken: "Door me op
mijn onderwerp te concentreren, had ik tijdens mijn verblijf
enkel de tijd om één andere locatie te bezoeken
in Auvers-sur-Oise, in het voetspoor van Vincent van Gogh.
Bij vorige reizen bezocht ik het Musée d'Orsay,
het Musée de l'Orangerie en het Delacroix-museum." |