Alle bijdragen van Jirô Taniguchi aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
26/09/2015 Jirô Taniguchi over De Wachters van het Louvre
 
Jirô Taniguchi over De Wachters van het Louvre
26/09
TOP
Onderstaande bijdrage van Corinne Quentin verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 76 van december 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 98
De Wachters van het Louvre
Over de Mona Lisa: "Ik was in vervoering toen ik de Mona Lisa ontdekte, dat wereldberoemde schilderijen en om er alleen van te kunnen genieten op een sluitingsdag van het Louvre. Ik was vooreerst verrast over de weinig empatische, zeg maar pompeuze manier om het tentoon te stellen. Daarna genoot ik van de immense kans om me er in stilte bij onder te mogen dompelen, zolang ik wilde. En uiteraard besliste ik dat ik dit schilderij, waarmee ik zo'n ervaring mocht meemaken, in mijn boek moest bengen."

Over populariteit: "Samen met de Venus van Milo is de Mona Lisa een van de populairste kunstwerken van het Louvre. Ik kan het niet helpen om te denken dat een oneindig aantal andere werken, allen prachtig, net zo goed verdienen om zo bewonderd te worden."

Over Egypte:
"Alle tentoonstellingen over Egypte fascineerden me. De dagelijkse voorwerpen, de papyrussen,... al die elementen die getuigen van de Egyptische beschaving die ik tot voor kort niet had ontdekt. Inderdaad, de grote tentoonstellingen die naar Japan komen, presenteren vooral de beroemde figuren: Toetanchamon, de Vallei van de Koningen, enzovoort."

Over vrije keuzes:
"Ik kreeg geen enkele tegenwerking om het Louvre in beeld te brengen. Het verhaal, de vertelwijze, het aantal pagina's, kleur of zwart-wit, het formaat, over alles kon ik vrijuit kiezen. Ik heb maar over het formaat en het kleurgebruik voor het hele album beslist tijdens mijn terugkeer naar Japan, na een maand documentatiewerk ter plaatse."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 99
De Wachters van het Louvre
Over Jacques Jaujard, de directeur van onder meer het Louvre die kunstwerken uit het museum in veiligheid bracht tijdens de Tweede Wereldoorlog: "Aan de verhuis van de kunstwerken door Jaujard wijd ik een verhaal dat ik uit een Japans boek had geleerd. Het leek me noodzakelijk omdat dit ook weinig gekend was door de Fransen zelf. Ik wilde verder gaan dan wat ik had gelezen en heb me over de gebeurtenis gedocumenteerd. Hier beperk ik me tot de feiten, maar ik denk dat er een complete manga uit te halen is."

Over spijt: "Ik heb over één iets spijt, dat ik me niet op voorhand heb voorbereid, dat ik niet genoeg opzoekingen heb verricht voor ik er verbleef. Want men heeft me echt de mogelijkheid gegeven om alles te zien wat ik vroeg, zelfs de ruimtes die gesloten zijn voor het publiek. Ik had andere onderwerpen misschien meer kunnen uitdiepen."

Over Louvre als stad:
"Het Louvre kwam op mij over als een stad waarbij ik het geluk had om achter de schermen te kuieren. De werking vergt een complexe organisatie en ik was verheugd om toegang te krijgen tot het hart van het systeem. Ik toon de verluchtingszalen waar ik sterk van onder de indruk was. Ik kreeg de indruk van een mogelijke aanwezigheid in de ruimtes onder de daken. Daar kreeg ik het idee voor mijn verhaal."

Over andere museumbezoeken:
"Door me op mijn onderwerp te concentreren, had ik tijdens mijn verblijf enkel de tijd om één andere locatie te bezoeken in Auvers-sur-Oise, in het voetspoor van Vincent van Gogh. Bij vorige reizen bezocht ik het Musée d'Orsay, het Musée de l'Orangerie en het Delacroix-museum."