|
|
|
Alle
bijdragen van Marc de Lobie aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 29/02/2020 Marc
de Lobie over De Bergenvaarders
• 16/03/2019 Marc
de Lobie over Folchard, de Drenkeling (1)
• 02/02/2016 Making
of Tara (4): het einde, het begin
• 18/07/2015 Making
of Tara (3): het vervolg
• 22/11/2014 Making of Tara
(2): het storyboard
• 25/10/2014 Making of Tara
(1) |
|
|
|
|
Marc
de Lobie over De Bergenvaarders |
|
|
|
“We
zijn er! Dankzij jou en iedereen in het bijzonder die
ons heeft gesponsord, hebben we meer dan 15.000 euro bij
elkaar weten te krijgen voor ons De Bergenvaarders-project.
Dank je wel! De crowdfunding is geslaagd!"
Zo eindigde onze crowdfundingcampagne op 25 februari 2020.
Via het platform van voordekunst.nl haalden wij een bedrag
bij elkaar voor een stripproject dat meerdere doelen beoogd.
In augustus 2019 kwamen wij voor het eerst bij elkaar
om een enorm ambitieus plan te bespreken. Al snel werden
de eerste lijnen getrokken en was de ruimte gevuld met
creatieve energie. Wat wij gaan maken? Een stripalbum
met Hanzestad Deventer in de hoofdrol. Een avontuur voor
jong en oud dat zich afspeelt in 1370, de hoogtij van
de handel en het Hanzeverbond. De titel van ons verhaal
is De Bergenvaarders.
De Bergenvaarders
De Bergenvaarders is niet zomaar een stripverhaal!
Het is veel meer! Het gaat over lokale geschiedenis, een
goed loon voor de tekenaars en het bereiken van een groot
publiek.
De Bergenvaarders zal 48 pagina's tellen en krijgt
een oplage van vijftienduizend exemplaren. We hebben hiermee
een aantal verschillende doelen voor ogen. Op de eerste
plaats willen we een humoristische en historische strip
maken waar heel veel mensen plezier aan kunnen beleven.
Daarnaast krijgt het verhaal een goed onderzochte en onderbouwde
historische achtergrond, zodat de lezer meteen wat meekrijgt
van een belangrijk stuk Deventer-geschiedenis. Hopelijk
is dit de aanzet om meer te willen weten over het Hanzeverbond
en de internationale samenwerking die er ontstond. Een
deel van de oplage willen we uitvoeren als scholeneditie.
Deze editie krijgt een extra katern van zestien pagina's
boordevol informatie over de Hanze en de middeleeuwse
stad.
Voor deze strip is gekozen voor twee getalenteerde auteurs.
De tekenaar is Joey Potargent die met
dit album zijn debuut maakt. Het scenario is in handen
van Kristof Berte. Een van de doelen
is om de twee nieuwe auteurs een zeer nette en professionele
paginaprijs te geven voor al het werk dat ze erin stoppen.
Hiermee hopen we ze een vliegende start te geven. We willen
laten zien dat er wel degelijk een markt is voor striptekenaars
en dat deze striptekenaars ook een goed betaalde carrière
kunnen bieden. Uiteindelijk moet dit leiden tot een stripserie
die zichzelf kan bedruipen.
Wie zijn wij?
Voor deze strip staken wij onze koppen bij elkaar. Allereerst
stellen wij Joey Potargent voor. Een enorm getalenteerde
striptekenaar die met dit album zijn debuut maakt Met
heldere lijnen en oog voor detail brengt hij de hoofdrolspelers
tot leven op hun reis vol gevaar en avontuur.
Een goed verhaal verdient een meer dan uitstekende schrijver.
Kristof Berte neemt ons mee op een reis door de modderige
straatjes van Deventer, middeleeuwse jaarmarkten en het
harde leven aan boord van een Kogge. Op weg naar het koude
noorden lonkt de belofte van handel en winst in het stadje
Bergen, waar de boten worden volgeladen met stokvis voor
de terugreis.
Marc de Lobie (uitgeverij Syndikaat)
is de motor achter De Bergenvaarders. Hij geeft
al dertien jaar werk uit van getalenteerde Nederlandse
en Vlaamse striptekenaars. Daarnaast werkt hij als projectleider
in diverse stripgerelateerde projecten en zet zich in
zijn vrije tijd in voor verschillende stichtingen en initiatieven
die met het beeldverhaal te maken hebben.
Vervolg
De Bergenvaarders is een groot project. Niet
alleen maken we een strip met nieuwe tekenaars en in een
grote oplage, ook willen we de basis leggen voor een aantal
vervolgprojecten, De ervaring die we hebben opgedaan,
is van onschatbare waarde voor dit project en het vervolg.
Kennis van fondsenwerving, een lokaal publiek bereiken
en nieuwe samenwerkingen starten. Vooral het enthousiasme
dat leeft bij mensen is aanstekelijk. Lokale geschiedenis
leeft en de manier waarop we dat in beeld willen brengen
via een strip krijgt veel bijval.
Voor de strip in het algemeen kan dit veel betekenen en
dat is ook de hoop. Het voelt een beetje als terugvechten
en bouwen aan en stevige toekomst voor de strip."
Klik
hier om een pdf van acht pagina's te downloaden met
een uitgebreide voorstelling van De Bergenvaarders,
met de eerste uitgewerkte pagina's en extra informatie. |
Marc
de Lobie over Folchard, de Drenkeling (1) |
|
|
|
Introductie
"In het voorjaar van 2018 kwam ik in gesprek met
Johan Neefjes over een nieuw project.
Ik had op dat moment al twee boeken van hem uitgegeven,
Runrun en Yurei, en Johan gaf aan dat
hij voor zijn volgende project iets anders zou willen.
Hij wilde zich meer richten op de Europese stijl.
We raakten hierover aan de praat en ik kwam al snel uit
op een historische strip met in de hoofdrol een Japanner
die aanspoelt in Schotland ten tijde van de Vikinginvasies.
Ik ging wat spelen met het idee, en al redelijk vlug verdween
de Japanner. En Schotland. Wat bleef was een drenkeling
en de Vikinginvasies. Het strijdtoneel werd verplaatst
naar de kusten van Nederland in de negende eeuw, en een
idee was geboren. Dat Schotland was verdwenen uit het
verhaal vond Johan wel erg jammer, dus ik heb direct beloofd
dat ik meerdere delen zou schrijven, waaronder een deel
waarin hij zich lekker kon uitleven op rafelige kusten,
ruwe bergen en ruige Highlanders. In de zomer van 2018,
tijdens mijn vakantie in Denemarken, schreef ik het complete
eerste deel uit. De weken daarna waren voor research.
Even voorstellen
Johan Neefjes is een enorme liefhebber van de Japanse
cultuur en spendeert zoveel mogelijk tijd in dat land.
In het dagelijks leven is hij storyboardtekenaar, visualiser
en illustrator bij het in Amsterdam gevestigde Roughmen.
Zijn eerste boek (Runrun) verscheen in 2017 bij
de toen net opgerichte manga uitgeverij Hanabi.
Zijn tweede boek (Yurei) sloot meer aan bij het
Europese strippubliek.
Ikzelf, Marc de Lobie, ben uitgever,
bedenk cartoons voor Evert Kwok en schrijf verhalen.
Daarnaast ben ik volop actief voor diverse projecten,
waaronder het organiseren van stripbeurzen en de Dutch
Manga Award. Ik ben mijn hele leven al met strips
bezig en heb twee stripwinkels gehad.
Geschiedenis
De negende eeuw bleek een bron van inspiratie. Het was
een roerige tijd vol avontuurlijke moordpartijen, verraad,
onzekerheid en opportunisme. Gebiedsdelen werden ontvolkt
en de machthebbers wisselden elkaar in hoog tempo af.
Er werden spelletjes gespeeld op leven en dood, meestal
over de ruggen van het gewone volk. In dat opzicht een
heel herkenbare periode.
Nederland was in die tijd een troosteloos gebied. Nadat
de Romeinen zich hadden teruggetrokken, bleven er wat
enclaves en handelsstadjes bestaan. Nijmegen deed het
nog aardig, Maastricht ook. Dorestad speelde een rol in
de handel met Engeland, net zoals Antwerpen in het zuiden.
Verder liep het land op het ritme van de getijden en probeerden
boeren een schraal bestaan op te bouwen tussen schorren
en kwelders.
Langzaamaan bouwden Friezen en Franken aan nieuwe rijken.
Mede ingegeven door Karel de Grote kwam
er weer orde in Europa en klom het uit de krater die was
ontstaan door het wegvallen van de oude machtsstructuren.
Het verhaal
De hoofdfiguur in dit verhaal is een Vikingjongen die
aanspoelt op de kust van Walcheren. Hij wordt gevonden
door plaatselijke kloosterlingen en meegenomen naar de
abdij."
De afbeeldingen in dit artikel zijn voorbeelden uit
het storyboard van Folhcard, de Drenkeling. Hieronder
vind je ook wat personagestudies.
|
Making
of Tara (4): het einde, het begin |
|
|
Tara,
de eerste samenwerking tussen Rik Wielheeen
en Marc de Lobie, verschijnt in maart
bij uitgeverij Syndikaat. Hieronder een
laatste update over de making of van dit bijzondere debuutalbum.
"Welkom bij de afsluitende Making of Tara.
Tussen de eerste
making of en deze zit meer dan anderhalf jaar tijd.
Het album is naar de drukker, dus er is veel gebeurd.
Laten we maar meteen beginnen met de presentatie van de
cover:
Pats! Daar staat-ie. Speciaal voor de lezers van De Stripspeciaalzaak.
Inkleuring
We waren blijven steken bij het inkleurproces. Zowel Rik
als ik waren niet tevreden met wat er lag, dus besloten
we een derde debutant te betrekken bij het album. Dit
is Daniel Arruda Massa geworden (bekend
van Zombie Hipsters en Holy F*ck). We
moeten wel bekennen dat dit mede is ingegeven door tijdgebrek,
maar het pakt allemaal wel heel goed uit. Daniel, we zijn
erg tevreden!
Tekst en verhaal
Het verhaal lag al vrij lang vast. Dat was natuurlijk
een van de eerste dingen. De teksten kon ik pas maken
op het moment dat er een behoorlijk uitgetekend verhaal
lag. Dat is toch een kwestie van balans zoeken tussen
hetgeen je ziet en wat je (niet) zegt. Ondertussen kunnen
we dat ook afstrepen van het lijstje. De tekstballonnen
zijn gevuld, onze personages hebben een stem gekregen.
Eindeloos gemier
Het leukste was de steeds intensievere manier van samenwerken
die ontstond doordat we allemaal heel erg perfectionistisch
zijn. Het duurde en het duurde, en tot het laatste moment
zijn we blijven schaven aan lichtinval, puntjes wel of
niet op de i, afmeting van de tekstballonnen, enzovoort.
De cover
Moest natuurlijk perfect zijn. Hier ging een uitgebreide
studie aan vooraf naar wat werkt en wat niet werkt bij
een cover. Het doel is om jou, de lezer, te overtuigen
dat dit boek echt de moeite is om in te kijken. We hebben
vele voorstellen naast elkaar gelegd en bovenaan dit artikel
staat het resultaat.
Het was de laatste dagen even flink gas geven en finetunen
tot in de late uurtjes, maar de deadline is gehaald. Het
ligt eindelijk bij de drukker! Klaar om geprint te worden.
Nu is het wachten op de fysieke exemplaren. Hopelijk is
alles nog net op tijd binnen voor de stripbeurs in Rijswijk
en in maart in elke stripspeciaalzaak."
Lees
hier de vorige updates. |
Making
of Tara (3): het vervolg |
|
|
Om
de zoveel tijd licht scenarist Marc de Lobie
de vorderingen van het door Rik Wielheesen
getekende album Tara voor, maar deze keer gaat
het al over het vervolg. De vorige updates lees je hier.
"Terwijl op de achtergrond het werk aan Tara
steeds vastere vorm aanneemt en er verhitte discussies
zijn over de inkleuring, krijgen we steeds beter zicht
op de contouren van het tweede verhaal: Ieme.
Ik weet het: we hebben beloofd om eerst te schrijven over
het inkleurproces van Tara, maar de wachttijden
tussen de updates werden onfatsoenlijk lang. Bij deze
verschoven naar een later tijdstip. En voor nu dus: Ieme!
We volgen de rusteloos, zwervende beer Ieme,door een donker
en voor hem onbekend woud. Zijn tocht brengt hem dicht
bij de wereld van de mensen tot het onvermijdelijke gebeurt:
de mensen worden langzaam bewust dat er een beer door
de perkjes en straten zwerft. Wat er dan volgt is een
wilde zoektocht door jagers, gevolgd door een onverwacht
einde."
Marc de Lobie: "Ieme is
het tweede verhaal uit het boek en kan worden gezien als
vervolg op Tara. Het staat er echter ook los
van. Qua stijl is het veel grover, rustelozer, eenvoudiger
en daarnaast is het ook tekstloos. Alles staat in dienst
van het Ieme de beer. Hoe hij de wereld ervaart en wat
hij moet doen om te overleven. Geen tekst schrijven voor
mij dus, maar natuurlijk wel het verhaal schrijven, de
pagina-indelingen maken en samen met Rik het vinden van
het juiste vertelritme."
Rik Wielheesen: "Toen Marc mij het
idee voor Ieme vertelde, kreeg ik er het gevoel
van een Duits sprookje bij. Dit gevoel bleef om wat voor
reden dan ook aan mij plakken, en vormde een ingang voor
hoe ik het wilde visualiseren. Ik moest denken aan ouderwetse
houtsneden met harde, diepzwarte schaduwen en silhouetten.
Ook de tijdsperiode bracht mij naar het eind negentiende-eeuwse
Duitsland terwijl Tara zich een eeuw later afspeelt.
Vandaar dat het verhaal niet een letterlijk vervolg is,
maar meer symbolisch.
De afbeeldingen die je hier ziet passeren bevatten voornamelijk
karakterschetsen en een aantal stijlschetsen. De pagina's
uit het storyboard zitten al vrij dicht bij de uitwerking
als het gaat om zwart-witverdeling. Dat was de enige manier
om er achter te komen of de stijl zich ook voor iedere
scène zou lenen. De achtervolging van Ieme is op
dit moment nog erg stoeien, vooral om dat er zoveel manieren
zijn om dit uit te beelden."
|
Making
of Tara (2): het storyboard |
|
|
"Ik
denk dat er geen eenduidige manier is om aan een storyboard
te werken. Het is vooral afhankelijk van de interactie
tussen tekenaar en scenarist. Beschrijf je in een paar
zinnen wat er op een pagina moet komen te staan, of werk
je alles uit tot in detail. Wie maakt eigenlijk het storyboard?
De tekenaar of de scenarist?"
Marc de Lobie: "Ik heb vanuit het
verhaal een indeling gemaakt en elke pagina beschreven.
Voor de juiste sfeer en specifieke omgevingskenmerken
heb ik foto's toegevoegd. In de hoop dat ik de juiste
toon kon overbrengen aan Rik."
Rik Wielheesen: "Om een juiste toon
te krijgen heb ik samen met de foto's die Marc mij opstuurde
en enkele verzamelde afbeeldingen van internet een soort
compilatie gemaakt. Dit vooral om een bepaalde sfeer neer
te zetten en alvast te kijken naar kleurgebruik en patronen.
Bij het storyboard ging het meer om het verhaal zelf,
het ritme en de indeling. De eerste versie was een zeer
globale ruwe versie met thumbnails. Ik deed mijn best
om het nog enigszins leesbaar te maken voor Marc, door
ook enkele notities toe te voegen. De tweede versie heeft
al behoorlijk wat meer detail en is in feite compleet
leesbaar. Gek genoeg vergt de eerste versie vele malen
meer denkwerk."
Marc: "De beginpagina heeft zijn
oorsprong in de allereerste herinnering die ik had in
mijn leven. Ik was twee en woonde met mijn ouders in een
flat in Deventer. Ik speelde buiten op het balkon toen
op een gegeven moment een van mijn speelgoedautootjes
naar beneden viel. Niets bijzonders natuurlijk als je
het bekijkt op kosmologische schaal, maar voor een kind
van twee de moeite van het onthouden waard. Vreemd dat
je na al die jaren nog exact weet welke kleur, vorm en
smaak (kinderen stoppen van alles in hun mond) het autootje
had."
Rik: "De eerste pagina's van de strip speelt
zich af in een omgeving waar Marc een bepaalde band mee
heeft. Hij is er echt in opgegroeid. Het is dus belangrijk
dat ik met de gebouwen de juiste toon weet te raken. Het
nadeel is dat je pas echt bij de uitwerking ziet of je
het echt hebt weten te benaderen. Het kan namelijk soms
in hele subtiele dingen zitten."
Marc: "Met het maken van het storyboard
kom je erachter of het verhaal klopt en of wat de tekenaar
hetzelfde in gedachten heeft als de scenarist. Dan zie
je pas of het ritme goed is. Of de pagina’s goed
bij elkaar passen. Of er technische fouten in zitten."
Rik: "Voor mij is het zinvol om zo vroeg
mogelijk met een storyboard te beginnen. Hoe grof het
er dan ook mag uit zien. Er staat dan tenminste iets op
papier om je gedachtes aan te toetsen. Anders blijft het
allemaal theorie. Je ontdekt ook gelijk waar het nog niet
lekker loopt.
De bovenste laag van het storyboard wordt gevormd door
de teksten. Ik moet zeggen dat me dat een hoop moeite
heeft gekost. Voor het verhaal moest ik voornamelijk beschrijven
en omschrijven. De teksten echter, moesten iets toevoegen
aan het verhaal. Hier moet je niet de fout maken om te
vertellen wat er op de plaatjes staat, maar juist beschrijven
wat je niet ziet, of wat je juist voelt of hoort. Het
is de wereld achter de tekeningen die je in beeld brengt."
Rik: "Dit was en is het meest lastige.
Toen ik het verhaal eenmaal visueel in kaart had gebracht,
moest er tekstueel een omschakeling worden gemaakt. Het
beeld had vele taken overgenomen, en hier en daar voelde
de tekst dan ook repetitief. Iets wat je juist niet wil
in een strip. De twee hoofdkarakters waren echter nog
niet volledig uitgewerkt, en het mooie was dat de tekst
nu vrij baan had gekregen om zich daar nu volledig op
te richten. In dit proces zijn we inmiddels al wat verder
gevorderd, en ik denk dat we in de juiste richting zitten."
"Eigenlijk zijn we ook wel benieuwd wat de lezers
van De Stripspeciaalzaak vinden van Tara. Wil
je een reactie geven of heb je een vraag? Wil je iets
meer weten? Stuur ons dan een berichtje naar lobie@xs4all.nl" |
|
|
|
|
Vanaf
deze maand starten we met een maandelijkse making of van
het in 2015 bij Syndikaat te verschijnen
Tara, het albumdebuut van Rik Wielheesen
en Marc de Lobie. Deze laatste
is de uitgever van Syndikaat en zal je maandelijks uitleg
verschaffen over de totstandkoming van Tara.
"Hierbij
onze eerste bijdrage in De Commentator voor De Stripspeciaalzaak.
Rik Wielheesen en ik (Marc de Lobie) zijn bezig met een
stripverhaal dat we graag willen voorstellen. De titel
is Tara en het is zowel voor mij als voor Rik
ons debuut. De aankomende maanden willen we jullie via
De Stripspeciaalzaak graag op de hoogte houden van de
vorderingen rond dit project. Deze maand trakteren we
jullie op personageschetsen en geven we een blik op het
verhaal.
Twee jaar geleden ontmoette ik Rik Wielheesen op de Kunststripbeurs
in Utrecht. Ik was direct onder de indruk van zijn werk
en al snel raakten we aan de praat. Vooral de sfeer en
de kwaliteit van zijn platen sprak erg tot de verbeelding.
Ik vroeg me eigenlijk af hoe het kon dat een dergelijke
goede tekenaar nog zo onbekend kon zijn in stripland.
Rik wilde graag strips maken en ik zou het eigenlijk wel
leuk vinden als een van mijn verhalen in stripvorm zou
verschijnen. Ik liet hem mijn werk zien en het bleek dat
ze goed aansloten bij wat Rik graag tekende. Van het een
kwam het ander en een paar maanden later werden er al
plannen gesmeed voor de uitwerking van Tara,
een kortverhaal dat ik eerder schreef voor de Fantasystrijd
Brugge."
Rik Wielheesen,
de tekenaar: "Ik ben momenteel werkzaam
als parttime-illustrator/beeldmaker. Hoewel ik aan een
aantal mooie producties heb mogen meewerken, treed ik,
op enkele expo's na, zelf zelden op de voorgrond. Wat
ik wel kan vertellen, is dat een jeugd gevuld met monsters,
spellen en religie van grote invloed is geweest op wat
ik nu illustreer, en ook meespeelt in het type opdrachten
dat ik aanneem. Ik groeide namelijk op in een klein Brabants
dorpje, midden in de Nederlandse bible belt.
Naar mijn mening een perfecte locatie en broeinest voor
een kind met veel fantasie.
Mijn laatste uitstap naar strip — om weer terug
te komen op het onderwerp — was The Obscure
Thoughts of Isabella Green. Een grootschalige theaterproductie
van Dyane Donck, waarbij mijn illustraties
in stripvorm werden geprojecteerd. Dit was voor mij een
zeer positieve ervaring, en ik kijk er tevreden op terug.
Een logische volgende stap zou een eigen stripboek zijn,
althans dat leek mij logisch. Alles wat ik echter op papier
zette, groeide uit tot complexe vormen die vrijwel allemaal
op de plank belandden. Verhalen die tijd nodig hebben
om te rijpen. Ik had al eerder zelf geprinte strips uitgebracht,
maar deze waren vele malen kleinschaliger, en ook inmiddels
al weer vele jaren oud. Ik zocht iets wat overzichtelijk
was om de smaak weer te pakken te krijgen. Mogelijk geschreven
door een ander, maar wel iets wat in mijn straatje zou
passen. Terwijl ik met deze gedachtes speelde, kwam Marc
aanzetten met het korte verhaal Tara (toen nog
titelloos)...
Tara gaat over een meisje dat samen met haar ouders in
een flat aan de rand van de stad woont. Op een dag ontdekt
ze samen met haar knuffelbeer een hele nieuwe wereld waar
ze allerlei avonturen beleeft."
Marc
de Lobie, de scenarist: "Voor mij
was het een uitdaging om een uitgeschreven verhaal te
vertalen naar een scenario. In een verhaal beschrijf je
beelden, maar in een strip heb je daar dus beelden voor
en moet de tekst een aanvulling zijn op het verhaal. Ik
heb Tara (dat 1.500 woorden telt) eerst eens
opgedeeld in stukken en uitgeteld hoeveel pagina's het
stripverhaal zou beslaan. Na wat gepuzzel kwam het uit
op 26. We besloten om het niet uit te rekken naar albumformaat
(48 pagina's) omdat dat ten koste zou gaan van het ritme
en dus de kwaliteit. Wel komt er een epiloog waarmee de
rest van het album wordt gevuld.
De volgende keer wandelen we door het storyboard." |
|
|