Alle bijdragen van Marc de Lobie aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
29/02/2020 Marc de Lobie over De Bergenvaarders
16/03/2019 Marc de Lobie over Folchard, de Drenkeling (1)
02/02/2016 Making of Tara (4): het einde, het begin
18/07/2015 Making of Tara (3): het vervolg
22/11/2014 Making of Tara (2): het storyboard
25/10/2014 Making of Tara (1)
 
Marc de Lobie over De Bergenvaarders
29/02
TOP
De Bergenvaarders
“We zijn er! Dankzij jou en iedereen in het bijzonder die ons heeft gesponsord, hebben we meer dan 15.000 euro bij elkaar weten te krijgen voor ons De Bergenvaarders-project. Dank je wel! De crowdfunding is geslaagd!"

Zo eindigde onze crowdfundingcampagne op 25 februari 2020. Via het platform van voordekunst.nl haalden wij een bedrag bij elkaar voor een stripproject dat meerdere doelen beoogd. In augustus 2019 kwamen wij voor het eerst bij elkaar om een enorm ambitieus plan te bespreken. Al snel werden de eerste lijnen getrokken en was de ruimte gevuld met creatieve energie. Wat wij gaan maken? Een stripalbum met Hanzestad Deventer in de hoofdrol. Een avontuur voor jong en oud dat zich afspeelt in 1370, de hoogtij van de handel en het Hanzeverbond. De titel van ons verhaal is De Bergenvaarders.

De Bergenvaarders
De Bergenvaarders is niet zomaar een stripverhaal! Het is veel meer! Het gaat over lokale geschiedenis, een goed loon voor de tekenaars en het bereiken van een groot publiek.
De Bergenvaarders zal 48 pagina's tellen en krijgt een oplage van vijftienduizend exemplaren. We hebben hiermee een aantal verschillende doelen voor ogen. Op de eerste plaats willen we een humoristische en historische strip maken waar heel veel mensen plezier aan kunnen beleven. Daarnaast krijgt het verhaal een goed onderzochte en onderbouwde historische achtergrond, zodat de lezer meteen wat meekrijgt van een belangrijk stuk Deventer-geschiedenis. Hopelijk is dit de aanzet om meer te willen weten over het Hanzeverbond en de internationale samenwerking die er ontstond. Een deel van de oplage willen we uitvoeren als scholeneditie. Deze editie krijgt een extra katern van zestien pagina's boordevol informatie over de Hanze en de middeleeuwse stad.

Voor deze strip is gekozen voor twee getalenteerde auteurs. De tekenaar is Joey Potargent die met dit album zijn debuut maakt. Het scenario is in handen van Kristof Berte. Een van de doelen is om de twee nieuwe auteurs een zeer nette en professionele paginaprijs te geven voor al het werk dat ze erin stoppen. Hiermee hopen we ze een vliegende start te geven. We willen laten zien dat er wel degelijk een markt is voor striptekenaars en dat deze striptekenaars ook een goed betaalde carrière kunnen bieden. Uiteindelijk moet dit leiden tot een stripserie die zichzelf kan bedruipen.


Wie zijn wij?
Voor deze strip staken wij onze koppen bij elkaar. Allereerst stellen wij Joey Potargent voor. Een enorm getalenteerde striptekenaar die met dit album zijn debuut maakt Met heldere lijnen en oog voor detail brengt hij de hoofdrolspelers tot leven op hun reis vol gevaar en avontuur.

Een goed verhaal verdient een meer dan uitstekende schrijver. Kristof Berte neemt ons mee op een reis door de modderige straatjes van Deventer, middeleeuwse jaarmarkten en het harde leven aan boord van een Kogge. Op weg naar het koude noorden lonkt de belofte van handel en winst in het stadje Bergen, waar de boten worden volgeladen met stokvis voor de terugreis.

Marc de Lobie (uitgeverij Syndikaat) is de motor achter De Bergenvaarders. Hij geeft al dertien jaar werk uit van getalenteerde Nederlandse en Vlaamse striptekenaars. Daarnaast werkt hij als projectleider in diverse stripgerelateerde projecten en zet zich in zijn vrije tijd in voor verschillende stichtingen en initiatieven die met het beeldverhaal te maken hebben.


Vervolg
De Bergenvaarders is een groot project. Niet alleen maken we een strip met nieuwe tekenaars en in een grote oplage, ook willen we de basis leggen voor een aantal vervolgprojecten, De ervaring die we hebben opgedaan, is van onschatbare waarde voor dit project en het vervolg. Kennis van fondsenwerving, een lokaal publiek bereiken en nieuwe samenwerkingen starten. Vooral het enthousiasme dat leeft bij mensen is aanstekelijk. Lokale geschiedenis leeft en de manier waarop we dat in beeld willen brengen via een strip krijgt veel bijval.

Voor de strip in het algemeen kan dit veel betekenen en dat is ook de hoop. Het voelt een beetje als terugvechten en bouwen aan en stevige toekomst voor de strip."

Klik hier om een pdf van acht pagina's te downloaden met een uitgebreide voorstelling van De Bergenvaarders, met de eerste uitgewerkte pagina's en extra informatie.


Marc de Lobie over Folchard, de Drenkeling (1)
16/03
TOP
Folchard, de Drenkeling
Introductie
"In het voorjaar van 2018 kwam ik in gesprek met Johan Neefjes over een nieuw project. Ik had op dat moment al twee boeken van hem uitgegeven, Runrun en Yurei, en Johan gaf aan dat hij voor zijn volgende project iets anders zou willen. Hij wilde zich meer richten op de Europese stijl.
We raakten hierover aan de praat en ik kwam al snel uit op een historische strip met in de hoofdrol een Japanner die aanspoelt in Schotland ten tijde van de Vikinginvasies. Ik ging wat spelen met het idee, en al redelijk vlug verdween de Japanner. En Schotland. Wat bleef was een drenkeling en de Vikinginvasies. Het strijdtoneel werd verplaatst naar de kusten van Nederland in de negende eeuw, en een idee was geboren. Dat Schotland was verdwenen uit het verhaal vond Johan wel erg jammer, dus ik heb direct beloofd dat ik meerdere delen zou schrijven, waaronder een deel waarin hij zich lekker kon uitleven op rafelige kusten, ruwe bergen en ruige Highlanders. In de zomer van 2018, tijdens mijn vakantie in Denemarken, schreef ik het complete eerste deel uit. De weken daarna waren voor research.

Folchard, de Drenkeling

Even voorstellen
Johan Neefjes is een enorme liefhebber van de Japanse cultuur en spendeert zoveel mogelijk tijd in dat land. In het dagelijks leven is hij storyboardtekenaar, visualiser en illustrator bij het in Amsterdam gevestigde Roughmen. Zijn eerste boek (Runrun) verscheen in 2017 bij de toen net opgerichte manga uitgeverij Hanabi. Zijn tweede boek (Yurei) sloot meer aan bij het Europese strippubliek.
Ikzelf, Marc de Lobie, ben uitgever, bedenk cartoons voor Evert Kwok en schrijf verhalen. Daarnaast ben ik volop actief voor diverse projecten, waaronder het organiseren van stripbeurzen en de Dutch Manga Award. Ik ben mijn hele leven al met strips bezig en heb twee stripwinkels gehad.


Geschiedenis
De negende eeuw bleek een bron van inspiratie. Het was een roerige tijd vol avontuurlijke moordpartijen, verraad, onzekerheid en opportunisme. Gebiedsdelen werden ontvolkt en de machthebbers wisselden elkaar in hoog tempo af. Er werden spelletjes gespeeld op leven en dood, meestal over de ruggen van het gewone volk. In dat opzicht een heel herkenbare periode.
Nederland was in die tijd een troosteloos gebied. Nadat de Romeinen zich hadden teruggetrokken, bleven er wat enclaves en handelsstadjes bestaan. Nijmegen deed het nog aardig, Maastricht ook. Dorestad speelde een rol in de handel met Engeland, net zoals Antwerpen in het zuiden. Verder liep het land op het ritme van de getijden en probeerden boeren een schraal bestaan op te bouwen tussen schorren en kwelders.
Langzaamaan bouwden Friezen en Franken aan nieuwe rijken. Mede ingegeven door Karel de Grote kwam er weer orde in Europa en klom het uit de krater die was ontstaan door het wegvallen van de oude machtsstructuren.

Folchard, de Drenkeling

Het verhaal
De hoofdfiguur in dit verhaal is een Vikingjongen die aanspoelt op de kust van Walcheren. Hij wordt gevonden door plaatselijke kloosterlingen en meegenomen naar de abdij."


De afbeeldingen in dit artikel zijn voorbeelden uit het storyboard van Folhcard, de Drenkeling. Hieronder vind je ook wat personagestudies.

Folchard, de Drenkeling


Making of Tara (4): het einde, het begin
02/02
TOP
Tara, de eerste samenwerking tussen Rik Wielheeen en Marc de Lobie, verschijnt in maart bij uitgeverij Syndikaat. Hieronder een laatste update over de making of van dit bijzondere debuutalbum.

"Welkom bij de afsluitende Making of Tara. Tussen de eerste making of en deze zit meer dan anderhalf jaar tijd. Het album is naar de drukker, dus er is veel gebeurd. Laten we maar meteen beginnen met de presentatie van de cover:

Tara

Pats! Daar staat-ie. Speciaal voor de lezers van De Stripspeciaalzaak.

Inkleuring
We waren blijven steken bij het inkleurproces. Zowel Rik als ik waren niet tevreden met wat er lag, dus besloten we een derde debutant te betrekken bij het album. Dit is Daniel Arruda Massa geworden (bekend van Zombie Hipsters en Holy F*ck). We moeten wel bekennen dat dit mede is ingegeven door tijdgebrek, maar het pakt allemaal wel heel goed uit. Daniel, we zijn erg tevreden!

Tara

Tekst en verhaal
Het verhaal lag al vrij lang vast. Dat was natuurlijk een van de eerste dingen. De teksten kon ik pas maken op het moment dat er een behoorlijk uitgetekend verhaal lag. Dat is toch een kwestie van balans zoeken tussen hetgeen je ziet en wat je (niet) zegt. Ondertussen kunnen we dat ook afstrepen van het lijstje. De tekstballonnen zijn gevuld, onze personages hebben een stem gekregen.


Eindeloos gemier
Het leukste was de steeds intensievere manier van samenwerken die ontstond doordat we allemaal heel erg perfectionistisch zijn. Het duurde en het duurde, en tot het laatste moment zijn we blijven schaven aan lichtinval, puntjes wel of niet op de i, afmeting van de tekstballonnen, enzovoort.

Tara


De cover
Moest natuurlijk perfect zijn. Hier ging een uitgebreide studie aan vooraf naar wat werkt en wat niet werkt bij een cover. Het doel is om jou, de lezer, te overtuigen dat dit boek echt de moeite is om in te kijken. We hebben vele voorstellen naast elkaar gelegd en bovenaan dit artikel staat het resultaat.

Het was de laatste dagen even flink gas geven en finetunen tot in de late uurtjes, maar de deadline is gehaald. Het ligt eindelijk bij de drukker! Klaar om geprint te worden. Nu is het wachten op de fysieke exemplaren. Hopelijk is alles nog net op tijd binnen voor de stripbeurs in Rijswijk en in maart in elke stripspeciaalzaak."

Lees hier de vorige updates.


Making of Tara (3): het vervolg
18/07
TOP
Om de zoveel tijd licht scenarist Marc de Lobie de vorderingen van het door Rik Wielheesen getekende album Tara voor, maar deze keer gaat het al over het vervolg. De vorige updates lees je hier.

Ieme
"Terwijl op de achtergrond het werk aan Tara steeds vastere vorm aanneemt en er verhitte discussies zijn over de inkleuring, krijgen we steeds beter zicht op de contouren van het tweede verhaal: Ieme.

Ik weet het: we hebben beloofd om eerst te schrijven over het inkleurproces van Tara, maar de wachttijden tussen de updates werden onfatsoenlijk lang. Bij deze verschoven naar een later tijdstip. En voor nu dus: Ieme!

Ieme

We volgen de rusteloos, zwervende beer Ieme,door een donker en voor hem onbekend woud. Zijn tocht brengt hem dicht bij de wereld van de mensen tot het onvermijdelijke gebeurt: de mensen worden langzaam bewust dat er een beer door de perkjes en straten zwerft. Wat er dan volgt is een wilde zoektocht door jagers, gevolgd door een onverwacht einde."

Ieme
Marc de Lobie: "Ieme is het tweede verhaal uit het boek en kan worden gezien als vervolg op Tara. Het staat er echter ook los van. Qua stijl is het veel grover, rustelozer, eenvoudiger en daarnaast is het ook tekstloos. Alles staat in dienst van het Ieme de beer. Hoe hij de wereld ervaart en wat hij moet doen om te overleven. Geen tekst schrijven voor mij dus, maar natuurlijk wel het verhaal schrijven, de pagina-indelingen maken en samen met Rik het vinden van het juiste vertelritme."

Ieme

Rik Wielheesen: "Toen Marc mij het idee voor Ieme vertelde, kreeg ik er het gevoel van een Duits sprookje bij. Dit gevoel bleef om wat voor reden dan ook aan mij plakken, en vormde een ingang voor hoe ik het wilde visualiseren. Ik moest denken aan ouderwetse houtsneden met harde, diepzwarte schaduwen en silhouetten. Ook de tijdsperiode bracht mij naar het eind negentiende-eeuwse Duitsland terwijl Tara zich een eeuw later afspeelt. Vandaar dat het verhaal niet een letterlijk vervolg is, maar meer symbolisch.

De afbeeldingen die je hier ziet passeren bevatten voornamelijk karakterschetsen en een aantal stijlschetsen. De pagina's uit het storyboard zitten al vrij dicht bij de uitwerking als het gaat om zwart-witverdeling. Dat was de enige manier om er achter te komen of de stijl zich ook voor iedere scène zou lenen. De achtervolging van Ieme is op dit moment nog erg stoeien, vooral om dat er zoveel manieren zijn om dit uit te beelden."

Ieme


Making of Tara (2): het storyboard
22/11
TOP
"Ik denk dat er geen eenduidige manier is om aan een storyboard te werken. Het is vooral afhankelijk van de interactie tussen tekenaar en scenarist. Beschrijf je in een paar zinnen wat er op een pagina moet komen te staan, of werk je alles uit tot in detail. Wie maakt eigenlijk het storyboard? De tekenaar of de scenarist?"



Marc de Lobie: "Ik heb vanuit het verhaal een indeling gemaakt en elke pagina beschreven. Voor de juiste sfeer en specifieke omgevingskenmerken heb ik foto's toegevoegd. In de hoop dat ik de juiste toon kon overbrengen aan Rik."

Rik Wielheesen: "Om een juiste toon te krijgen heb ik samen met de foto's die Marc mij opstuurde en enkele verzamelde afbeeldingen van internet een soort compilatie gemaakt. Dit vooral om een bepaalde sfeer neer te zetten en alvast te kijken naar kleurgebruik en patronen.
Bij het storyboard ging het meer om het verhaal zelf, het ritme en de indeling. De eerste versie was een zeer globale ruwe versie met thumbnails. Ik deed mijn best om het nog enigszins leesbaar te maken voor Marc, door ook enkele notities toe te voegen. De tweede versie heeft al behoorlijk wat meer detail en is in feite compleet leesbaar. Gek genoeg vergt de eerste versie vele malen meer denkwerk."


Marc: "De beginpagina heeft zijn oorsprong in de allereerste herinnering die ik had in mijn leven. Ik was twee en woonde met mijn ouders in een flat in Deventer. Ik speelde buiten op het balkon toen op een gegeven moment een van mijn speelgoedautootjes naar beneden viel. Niets bijzonders natuurlijk als je het bekijkt op kosmologische schaal, maar voor een kind van twee de moeite van het onthouden waard. Vreemd dat je na al die jaren nog exact weet welke kleur, vorm en smaak (kinderen stoppen van alles in hun mond) het autootje had."

Rik:
"De eerste pagina's van de strip speelt zich af in een omgeving waar Marc een bepaalde band mee heeft. Hij is er echt in opgegroeid. Het is dus belangrijk dat ik met de gebouwen de juiste toon weet te raken. Het nadeel is dat je pas echt bij de uitwerking ziet of je het echt hebt weten te benaderen. Het kan namelijk soms in hele subtiele dingen zitten."

Marc:
"Met het maken van het storyboard kom je erachter of het verhaal klopt en of wat de tekenaar hetzelfde in gedachten heeft als de scenarist. Dan zie je pas of het ritme goed is. Of de pagina’s goed bij elkaar passen. Of er technische fouten in zitten."



Rik:
"Voor mij is het zinvol om zo vroeg mogelijk met een storyboard te beginnen. Hoe grof het er dan ook mag uit zien. Er staat dan tenminste iets op papier om je gedachtes aan te toetsen. Anders blijft het allemaal theorie. Je ontdekt ook gelijk waar het nog niet lekker loopt.
De bovenste laag van het storyboard wordt gevormd door de teksten. Ik moet zeggen dat me dat een hoop moeite heeft gekost. Voor het verhaal moest ik voornamelijk beschrijven en omschrijven. De teksten echter, moesten iets toevoegen aan het verhaal. Hier moet je niet de fout maken om te vertellen wat er op de plaatjes staat, maar juist beschrijven wat je niet ziet, of wat je juist voelt of hoort. Het is de wereld achter de tekeningen die je in beeld brengt."

Rik: "Dit was en is het meest lastige. Toen ik het verhaal eenmaal visueel in kaart had gebracht, moest er tekstueel een omschakeling worden gemaakt. Het beeld had vele taken overgenomen, en hier en daar voelde de tekst dan ook repetitief. Iets wat je juist niet wil in een strip. De twee hoofdkarakters waren echter nog niet volledig uitgewerkt, en het mooie was dat de tekst nu vrij baan had gekregen om zich daar nu volledig op te richten. In dit proces zijn we inmiddels al wat verder gevorderd, en ik denk dat we in de juiste richting zitten."

"Eigenlijk zijn we ook wel benieuwd wat de lezers van De Stripspeciaalzaak vinden van Tara. Wil je een reactie geven of heb je een vraag? Wil je iets meer weten? Stuur ons dan een berichtje naar lobie@xs4all.nl"


Making of Tara (1)
25/10
TOP
Vanaf deze maand starten we met een maandelijkse making of van het in 2015 bij Syndikaat te verschijnen Tara, het albumdebuut van Rik Wielheesen en Marc de Lobie. Deze laatste is de uitgever van Syndikaat en zal je maandelijks uitleg verschaffen over de totstandkoming van Tara.

"Hierbij onze eerste bijdrage in De Commentator voor De Stripspeciaalzaak. Rik Wielheesen en ik (Marc de Lobie) zijn bezig met een stripverhaal dat we graag willen voorstellen. De titel is Tara en het is zowel voor mij als voor Rik ons debuut. De aankomende maanden willen we jullie via De Stripspeciaalzaak graag op de hoogte houden van de vorderingen rond dit project. Deze maand trakteren we jullie op personageschetsen en geven we een blik op het verhaal.

Twee jaar geleden ontmoette ik Rik Wielheesen op de Kunststripbeurs in Utrecht. Ik was direct onder de indruk van zijn werk en al snel raakten we aan de praat. Vooral de sfeer en de kwaliteit van zijn platen sprak erg tot de verbeelding. Ik vroeg me eigenlijk af hoe het kon dat een dergelijke goede tekenaar nog zo onbekend kon zijn in stripland.

Rik wilde graag strips maken en ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als een van mijn verhalen in stripvorm zou verschijnen. Ik liet hem mijn werk zien en het bleek dat ze goed aansloten bij wat Rik graag tekende. Van het een kwam het ander en een paar maanden later werden er al plannen gesmeed voor de uitwerking van Tara, een kortverhaal dat ik eerder schreef voor de Fantasystrijd Brugge."


Rik Wielheesen, de tekenaar: "Ik ben momenteel werkzaam als parttime-illustrator/beeldmaker. Hoewel ik aan een aantal mooie producties heb mogen meewerken, treed ik, op enkele expo's na, zelf zelden op de voorgrond. Wat ik wel kan vertellen, is dat een jeugd gevuld met monsters, spellen en religie van grote invloed is geweest op wat ik nu illustreer, en ook meespeelt in het type opdrachten dat ik aanneem. Ik groeide namelijk op in een klein Brabants dorpje, midden in de Nederlandse bible belt. Naar mijn mening een perfecte locatie en broeinest voor een kind met veel fantasie.

Mijn laatste uitstap naar strip — om weer terug te komen op het onderwerp — was The Obscure Thoughts of Isabella Green. Een grootschalige theaterproductie van Dyane Donck, waarbij mijn illustraties in stripvorm werden geprojecteerd. Dit was voor mij een zeer positieve ervaring, en ik kijk er tevreden op terug.



Een logische volgende stap zou een eigen stripboek zijn, althans dat leek mij logisch. Alles wat ik echter op papier zette, groeide uit tot complexe vormen die vrijwel allemaal op de plank belandden. Verhalen die tijd nodig hebben om te rijpen. Ik had al eerder zelf geprinte strips uitgebracht, maar deze waren vele malen kleinschaliger, en ook inmiddels al weer vele jaren oud. Ik zocht iets wat overzichtelijk was om de smaak weer te pakken te krijgen. Mogelijk geschreven door een ander, maar wel iets wat in mijn straatje zou passen. Terwijl ik met deze gedachtes speelde, kwam Marc aanzetten met het korte verhaal Tara (toen nog titelloos)...
Tara gaat over een meisje dat samen met haar ouders in een flat aan de rand van de stad woont. Op een dag ontdekt ze samen met haar knuffelbeer een hele nieuwe wereld waar ze allerlei avonturen beleeft."

Marc de Lobie, de scenarist: "Voor mij was het een uitdaging om een uitgeschreven verhaal te vertalen naar een scenario. In een verhaal beschrijf je beelden, maar in een strip heb je daar dus beelden voor en moet de tekst een aanvulling zijn op het verhaal. Ik heb Tara (dat 1.500 woorden telt) eerst eens opgedeeld in stukken en uitgeteld hoeveel pagina's het stripverhaal zou beslaan. Na wat gepuzzel kwam het uit op 26. We besloten om het niet uit te rekken naar albumformaat (48 pagina's) omdat dat ten koste zou gaan van het ritme en dus de kwaliteit. Wel komt er een epiloog waarmee de rest van het album wordt gevuld.

De volgende keer wandelen we door het storyboard."