Alle bijdragen van Willem Ritstier aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
01/07/2020 Willem Ritstier over Jenny Pine 1
22/02/2020 Willem Ritstier over Opstaan... en Doorgaan
21/04/2018 Willem Ritstier over Saul 1
11/10/2017 Willem Ritstier over Wills Kracht
 
Willem Ritstier over Jenny Pine 1
01/07
TOP
Jenny Pine 1
Onderstaand artikel is geschreven door Willem Ritstier, scenarist van het door Fred de Heij getekende Jenny Pine 1: Gelijke Munt, in juni verschenen bij Blloan.

"Het is altijd een feest om met Fred samen te werken. Toen ik in StripGlossy las dat Fred weer graag een western wilde maken, was het contact weer snel gelegd. Fred wilde graag een western 'oude stijl' maken. Veel plaatjes op een pagina en een ongecompliceerd verhaal. Een beetje zoals de westernfilms uit de jaren 1950en 1960. Voor mij was het geen straf om weer eens een paar van die films te bekijken voor de sfeer. Vrijwel meteen geïnspireerd bedacht ik Jenny Pine en haar trouwe viervoeter Leo (niet te verwarren met de egel Leo uit Soeperman!).

Schetsen en personagestudies.
Jenny Pine 1
Jenny Pine 1
Jenny Pine 1
Jenny Pine 1
Jenny Pine 1

Dat het bedenken van een simpel verhaal nog niet zo simpel was, daar kwam ik al snel achter, maar uiteindelijk lukte het toch. Na enkele weken had ik de synopsis rond en stuurde dit naar Fred. Hij was meteen enthousiast en begon gelijk aan het voorschetsen van de karakters en de uitwerking van de eerste drie pagina's. De eerste pagina begon met een prent op een halve pagina, maar nadat Fred deze plaat had uitgewerkt was hij er toch niet zo tevreden over en maakte, in overleg, een nieuwe opzet. Dat bleek prima te werken.

Schets van pagina 1 (pagina 3 in het album).
Jenny Pine 1
Uitgewerkte versie van pagina 1.
Jenny Pine 1
Herwerkte schets van pagina 1. In het uiteindelijke album staat deze versie in uitgewerkte vorm.
Jenny Pine 1
 
Zodra Fred klaar was met de drie proefpagina’s begon ik met het benaderen van mogelijke uitgevers en kwam terecht bij Ballon Media. Dit waren bereid om Jenny Pine een kans te geven. Zodra ik een aantal pagina's had uitgeschreven gingen deze richting Ballon Media in de persoon van Kim Sanders, die er kritisch naar keek en waardevolle opmerkingen plaatste bij de tekst. Dit was, voor zover ik mij kan herinneren, de eerste keer dat ik op deze manier werkte en dat is mij enorm bevallen. Voor Fred was het even wennen, maar uiteindelijk mag het resultaat er zijn.

Zodra de pagina's en de cover klaar waren kregen we bericht dat het verhaal voorgepubliceerd zou worden in Eppo. Op Facebook vroeg de Eppo-redactie wat de lezer van de strip vond en de reacties waren heel positief: 'Zeker een geslaagde strip. Mag meer van komen', 'Smaakt naar meer zeg ik', 'Ik vond 'm zeer geslaagd'. Na de voorpublicatie werd een interview voor BM Mag afgenomen dat onlangs is verschenen.

Wat de toekomst brengt voor Jenny Pine hangt van de verkoop af, maar wat Fred en mij betreft gaat Jenny nog wel een paar verhalen beleven. Voorzichtig ben ik al begonnen aan een nieuw plotje met de werktitel Drie Vrouwen. In dit verhaal zal je ook meer te weten komen over de achtergrond van Jenny en hoe ze is terechtgekomen bij de bende van de gebroeders Culvert."

Niet verder gebruikte studie van Jenny en de hond Leo.
Jenny Pine 1
 
Illustratie die bij de pitch werd gevoegd om het project aan uitgevers voor te stellen.
Jenny Pine 1
Schets van pagina 8 (pagina 10 in het album).
Jenny Pine 1
 
Schets van pagina 37 (pagina 39 in het album).
Jenny Pine 1
 
Niet verder uitgewerkt covervoorstel.
Jenny Pine 1
 
Cover van het luxealbum.
Jenny Pine 1


Willem Ritstier over Opstaan... en Doorgaan
22/02
TOP
Opstaan... en Doorgaan
En wat nu?
"Het was nooit mijn bedoeling dat ik meer dan één graphic novel zou maken.
Met Wills Kracht had ik verteld wat ik wilde vertellen en ging daarna weer verder met mijn andere projecten.

Toch bleef er in mijn hoofd hangen dat ik iets meer wilde doen met de stijl die tijdens Wills Kracht spontaan was ontstaan, maar had nog geen concreet idee voor een verhaal.
Dit idee ontstond langzaam maar zeker door het besef dat ook de verwerkingsperiode wel eens een interessant verhaal kon opleveren.
In de tijd dat ik was gaan daten, hoorde ik de nodige verhalen over onder andere scheidingen.
Ook speelde de angsten van mijn zoon een grote rol in deze periode.
Genoeg dus om een poging te wagen daar een graphic novel van te maken.

Opstaan... en Doorgaan
Opstaan... en Doorgaan

Dankzij een redelijk goed geheugen kon ik de gespreken die ik tijdens de dates had nog grotendeels terughalen, net als de gebeurtenissen rond mijn zoon.
Spil in het verhaal was mijn hond, Yappo, die er altijd voor mij was.

Opstaan... en Doorgaan
Opstaan... en Doorgaan

Al snel kreeg ik de juiste toon te pakken en begon ik met de uitwerking van de pagina's.
Naast het uitpuren van de stijl wilde ik ook mijzelf grafisch gezien wat meer uitdagen.
In Wills Kracht had ik ervoor gekozen om geen ogen, neus en mond in de gezichten te tekenen en dat was mij wel bevallen.
Het daagde mij uit om mij nog meer toe te leggen de emotie te halen uit de manier waarop de personen acteerden.
Door op ware grootte te tekenen, dwong ik mijzelf ook om te kiezen voor weglaten.
Minder was meer.

Opstaan... en Doorgaan
Opstaan... en Doorgaan

Opstaan... en DoorgaanNatuurlijk besef ik maar al te goed dat ik geen echte graficus ben, maar wie niet waagt, niet wint.
Het was onvermijdelijk dat ik veel scènes moest tekenen waar ik in gesprek was met de vrouwen waar ik een date mee had en wilde proberen om die scènes toch zo interessant mogelijk in beeld te brengen.
Daarom koos ik voor diverse oplossingen.
Soms liet ik de camera rond de gesprekspartner heen draaien en een andere keer koos ik er voor om in- en/of uit te zoomen.
Ook koos ik voor diverse camerastandpunten, zonder mij te bekommeren of de tekening er perfect uit kwam te zien.

Voor de pagina-opzet koos ik voor hetzelfde vaste stramien van vier plaatjes als bij Wills Kracht en wisselde dit af met aantal andere paginalay-outs.


Opstaan... en Doorgaan
Opstaan... en Doorgaan
 
Hoewel het verloop van het verhaal bijna organisch vorm kreeg, legde ik mij wel beperkingen op wat betreft de lengte van de gesprekken met de vrouwen met wie ik een date had.
Daarom koos ik ervoor de gesprekken niet langer te laten duren dan vier tot vijf pagina's, wat al behoorlijk veel is, aangezien ik zesentwintig ontmoetingen heb gehad.
Nu waren ze niet allemaal even interessant of leuk om ze de revue te laten passeren, dus heb ik een selectie gemaakt.
Ook de ontmoetingen die ik heb weggelaten, waren ieder op zich bijzonder voor mij, maar zouden niet echt iets toevoegen aan het verhaal.

Opstaan... en Doorgaan
Opstaan... en Doorgaan
 
Door de goede ontvangst van Wills Kracht was er vanuit uitgeverij SubQ ook belangstelling voor Opstaan... en Doorgaan.

Doordat SubQ niet helemaal goed van de grond kwam, liet de uitgever van Volt weten dat er bij hen ook belangstelling was om Opstaan... en Doorgaan uit te geven.
SubQ had geen bezwaar.

En of ik nu de smaak te pakken heb om nog meer graphic novels te maken?
Dat is even afwachten of zich een goed nieuw onderwerp gaat aanbieden.
Never say never."


Willem Ritstier over Saul 1
21/04
TOP
Saul 1
Saul 1
"Eind 2016 kwam ik in contact met de uitgever van StripGlossy, Seb van der Kaaden. Of ik interesse had om een strip te gaan schrijven voor Apriyadi Kusbiantoro, oftewel Apri? Daar had ik eigenlijk nog niet echt over nagedacht. Apri werkte al samen met Sytse Algera aan De Verloren Verhalen van Lemuria en ik vond het niet passen om nu ook met Apri samen te gaan werken zonder Sytse daarvan op de hoogte te stellen en te vragen of hij daarmee akkoord ging. Sytse was heel ruimhartig naar mij toe en vond het prima dat ik iets voor Apri zou gaan schrijven. Het was niet moeilijk om te bedenken wat voor verhaal Apri het beste zou liggen.

Saul

De naam 'Saul' had ik in eerste instantie verbonden aan een ander project, dat uiteindelijk nooit echt van de grond is gekomen en het verhaal van De Levende Mantel lag ook al op de plank als uitgewerkte synopsis. Voor Saul bedacht ik een heel eigen setting en koos voor een fantasy wereld met reuzen, dwergen en een witte heks.

Saul

Als tegenpool creëerde ik een (premie)jaagster, die er op uit is om de beloning van 80.000 Sem op te strijken die is uitgeloofd om Saul terug te brengen naar Hyremdahr, de hoofdstad van de planeet Boritas, om zijn straf uit te zitten.

Saul

Saul is ook geen typische held van onbesproken gedrag. Saul gaat alleen maar voor Saul en niemand anders, maar is ook een beetje naïef. Zijn relatie met de (premie)jaagster is ook verre van ideaal.

Saul

Na de goedkeuring van Sytse en de go van Seb van der Kaaden begon ik aan de uitwerking van de eerste van vier hoofdstukken van ieder elf pagina's.

Saul
De vorm was gekozen, omdat deze het beste paste bij het tempo waarin StripGlossy verschijnt. Het toeval wilde dat ik in diezelfde periode de Stripschapprijs 2017 won, zodat Seb mij ook gelijk vroeg om de gasthoofdredacteur te zijn voor StripGlossy 4 met een prachtige cover waar Saul prominent op werd geplaatst.

Saul
Na het publiceren van eerste hoofdstuk in StripGlossy 4 bleek dat Saul goed werd ontvangen. We waren dus op de goede weg. Saul is duidelijk een (anti)held in wording.

Saul


Willem Ritstier over Wills Kracht
11/10
TOP
Wills Kracht
Bij Uitgeverij SubQ verscheen de graphic novel Wills Kracht waarin stripmaker Willem Ritstier vertelt over het proces dat zijn echtgenote Will doorliep nadat ze een knobbeltje in haar borst vaststelde en de diagnose borstkanker kreeg. We nodigden Ritstier uit iets over zijn album te schrijven. De illustraties zijn vroegere versies van pagina's en losse illustraties die niet in de uiteindelijke versie voorkomen.

Het verhaal was al geschreven
"Na een proces van vijf jaar leven naar de dood was daar het onvermijdelijke einde en ontstond er een enorme leegte. Het leven ging door, maar de leegte bleef en hoe ging ik die weer langzaam op-/invullen? Mijn eerste gevoel was om dit met woorden te doen en een boek te schrijven over de afgelopen vijf jaar, maar uiteindelijk voelde dat niet goed. Toch wilde ik iets met mijn gevoel doen, iets maken dat ook mijn overleden echtgenote recht zou doen.

Zo ontstond het idee om er een strip van te maken, maar niet in de stijl die ik normaal hanteerde, de dikkeneuzenstijl. Het moest subtieler, anders, meer volwassen, maar ik kende ook mijn beperkingen.

Wills Kracht
Ik ontwikkelde, zonder het te beseffen, een 'nieuwe' stijl en er ontstond een min of meer grafische vorm waarin zich steeds weer nieuwe wetten aandiende. Dat maakte wel dat ik sommige scènes regelmatig moest aanpassen qua stijl en zelfs twee keer op de helft besloot om het hele verhaal te hertekenen.

Wills Kracht
Dat maakt dat deze versie de derde is, maar ook hierin heb ik nog diverse scènes hertekend. Vanaf het begin had ik het idee om de gezichten niet in te vullen met ogen, neus en mond en de emoties zoveel mogelijk in de beweging te leggen.

Ook zocht ik naar andere indelingen van de pagina's. Van zes plaatjes per pagina ging ik terug naar maximaal vier plaatjes, waardoor er een beter vertelritme ontstond. Ook kon ik hierdoor meer spelen met de pagina-indeling en kwam ik voor mijzelf regelmatig tot verrassende oplossingen.

Daarnaast moest er ook een duidelijke keuze worden over wat ik wilde vertellen, want een verhaal van duizend pagina's zag ik niet zo zitten. Het was vooral een kwestie van schrappen en schaven. Hierdoor ontstond er een verhaal dat werd verteld in fragmenten die er toe deden.

Wills Kracht
Ongebruikte pagina.

In de loop van 2015 kwam het werken aan Wills Kracht een aantal maanden stil te liggen. Even overwoog ik zelfs helemaal om te stoppen, maar mijn nieuwe partner en een dierbare collega spoorde mij aan om toch zeker verder te gaan. En ook volgens mijn kinderen moest ik er niet mee ophouden.

Eind 2015 begon ik daarom weer te werken aan nieuwe pagina's. Vanaf dat moment stuurde ik regelmatig pagina's naar mijn kinderen en mijn partner. Daar haalde ik ook mijn feedback uit en moest ik af en toe wat plaatjes aanpassen.

Wills Kracht
Wills Kracht

Op het moment dat het verhaal bijna klaar was, werd het tijd om te beslissen of ik het ook uit wilde laten geven, want het was wel een heel persoonlijk document geworden. Ook bij deze beslissing werd ik geholpen door mijn dierbaren.

Na overleg met mijn collega, Ger Apeldoorn, besloot ik begin 2017 om mijn werk naar Soul Food Comics en Uitgeverij SubQ op te sturen. Beide uitgevers reageerden verrassend snel en uiteindelijk koos ik voor SubQ.

Wills Kracht
Op dat moment waren er honderdtwintig pagina's klaar en moest ik minstens nog dertig of veertig pagina's erbij tekenen. Ik werkte fulltime aan de nieuwe pagina's en ik ging op zoek naar een geschikte cover. Dat werd een ware rollercoaster. Het waren de pagina's over de laatste levensfase van Will. Ik beleefde die hele periode weer opnieuw met de nodige emoties.

Ineens was daar de laatste pagina (in het boek is dat pagina 157). Alles in mij zei dat het zo wel goed was. De pagina's die daarna kwamen (pagina 158 tot 164) waren al een tijdje klaar en vertelden in het kort nog een keer de weg die Will was gegaan van een jonge vrouw van 45, die in 2004 een knobbeltje in haar borst ontdekte en als gevolg daarvan vijf jaar later overleed op 26 juni 2009.

En nu, ruim 8 jaar later is er Wills Kracht, een ode aan een sterke vrouw, mijn vrouw Agatha Wilhelmina Ritstier - van der Voorden, moeder van Veerle en Alwin."


Wills Kracht
Wills Kracht