|
Alle
bijdragen van Richard Guérineau
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 22/11/2012
Nu het laatste seizoen van De Zang van
de Vampiers is ingezet, vertelt tekenaar
Richard Guérineau over onder meer de
inkleurproblemen tijdens de reeks, de teloorgang
van geïllustreerde romancovers, de blues
die hem halverwege seizoen 2 overkwam, zijn
angst voor de toekomst en — zeer interessant!
— het Kowechov-effect. |
|
|
|
Richard
Guérineau over
De Zang van de Vampiers 13 |
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 30 van oktober 2011. |
|
Over
de werkwijze van het scenario: "Ik
doe zo'n zes à zeven maanden over een verhaal
van De Zang van de Vampiers. Om me te motiveren
vind ik het noodzakelijk dat ik vanaf het begin
wordt betrokken bij de opbouw van het verhaal. Daarom
zitten Eric en ik op voorhand een dag samen waarop
we elk onze ideeën op tafel leggen en discussiëren
over waar we het graag over willen hebben en welke
richtingen we willen uitgaan, nog voor er iets geschreven
is. Eric vat daarna het schrijfwerk aan en schrijft
het hele verhaal aan één stuk door.
Na een eventuele bijschaving gooit hij zich op een
heel gedetailleerde decoupage van alle pagina's
die hij me als één geheel toestuurt.
Rekening houdend met het vertrouwen dat er tussen
ons heerst, kan ik me enkele vrijheden veroorloven,
ook al raak ik nooit aan de dialogen!"
Over de sneeuw: "Dit album
is rijker aan natuurdecors dan de vorige. Na twaalf
albums in de lente en de zomer had ik zin om winterlandschappen
te tekenen. Ik was New York, Washington en andere
stadsdecors beu! Het merendeel van de Vampiers-albums
speelt zich af in de stad. Per definitie teken ik
die minder graag dan besneeuwde bergen en bossen."
Over de gsm: "Deze plaat komt
na een zeer gewelddadige scène waarin er
langs alle kanten wordt geschoten à la Tarantino.
Je moet de kou, de mist en de band tussen Abeau
en de natuur, waarvan we al sinds seizoen 2 weten
dat hij er zijn krachten uithaalt, kunnen voelen.
In prent 5 is er een technologische inbreuk, een
gsm gaat af! Er wordt vaak zo'n ongerijmde overgang
gebruikt. In het mistige landschap van de Cévennes,
waar de personages voorouderlijke wezens kunnen
zien om over de wereld te praten, worden we er bewust
van dat ze net zoals iedereen een gsm gebruiken!"
|
Over
vampiers overdag: "Ik schiep er veel
plezier in om in het eerste seizoen niet meer dan
een fragment of een silhouet van een monster te
tonen om nog veel aan de verbeelding over te laten.
Maar hier is er wel de heel fysieke terugkeer van
de vampiers. Omdat deze scène zich overdag
afspeelt, kon ik zoals gewoonlijk geen grote zwarte
vlakken bij mijn wezens plaatsen, en dat bracht
me in de war!"
Over de blues: "Middenin het
tweede seizoen werd ik overmand door de blues. Ik
keek terug naar de weg die we afgelegd hadden en
daarna naar de weg die we nog moesten afleggen.
Het leek me eindeloos. Ik kreeg mijn tweede adem
dankzij zijstapjes in andere genres met andere omgevingen.
Na de Nacht en De Derde Dag, allebei
geschreven door Henri Mounier, een vriend met wie
ik lange tijd een atelier deelde, betekenden ware
adempauzes tijdens de Vampiers-marathon.
Ze deden me veel goed. Om dezelfde redenen fungeerde
ik als coscenarist voor Le Syndrome de Hyde
(een sf-spin-off van De Zang van de Vampiers,
red.) met Eric Corbeyran."
Over de vervloekte inkleuring: "Ik
vroeg me lang af of er geen vloek rustte op de inkleuring
van de serie. We kregen het deksel op de neus na
het vertrek van Isabelle Merlet tijdens seizoen
1 omwille van persoonlijke redenen. Ruby, Christian
Favrelle en daarna Raphael Hédon volgden
haar op. De keuze voor de inkleuring werd schools,
iedereen moest akkoord gaan, het geschikte compromis
vinden... het was complex. Voor seizoen 3 hebben
we alles ernstig herbekeken. Na talloze probeersels
vonden we Luca Malisan die het uitermate goed deed.
Het klikte van bij het begin!"
|
Over
het comfort van internet: "Tegenwoordig
gebruik ik veel meer documentatie dan bij het begin
van de serie. Toen had ik nog geen internet! Sindsdien
surf ik naar Google Images voor het kleinste detail.
Voor de eerste pagina, die je verder hierboven kon
zien, heb ik me geïnformeerd over de snoeischaar
die Abeau gebruikt om zijn boom te snoeien. Tien
jaar geleden zou ik die snoeischaar uit het hoofd
hebben getekend, zonder dat het echt juist was.
Maar ik ben geen gevangene van de documentatie.
Er is het comfort om alles op het internet te vinden.
Voor de decors duik ik in omgevingsfoto's zonder
te allen prijze die locaties te respecteren. Op
die manier zou ik nooit een historische serie kunnen
tekenen waarbij je heel precies en strikt moet zijn."
Over schilderen op de computer:
"Ik teken de covers van de Vampiers
instinctmatig, in Photoshop. Sinds ik dit programma
enkele jaren geleden ontdekte, heb ik al mijn penselen
in de vuilbak gegooid! Het lijkt tegenstrijdig,
maar als ik mijn covers maak, probeer ik die eigenlijk
te schilderen!"
Over de teloorgang van geïllustreerde
romancovers: "Zeven jaar geleden tekende
ik nogal veel illustraties voor uitgeverij J'ai
Lu: covers voor fantasyromans, sciencefiction,...
Nu uitgevers meer en meer beelden van Getty (een
immense beeldendatabank op internet, red.)
gebruiken en minder een beroep doen op illustrators,
kreeg ik minder en minder opdrachten. Ik ben uiteindelijk
gestopt met het tekenen van covers, maar ik doe
het nog wel altijd voor andere strips zoals voor
de serie Uchronie[s]."
|
Over
het Kowechov-effect: "Het Kowechov-effect,
genoemd naar de Russische regisseur die het toepaste,
bestaat erin dat hetzelfde groot beeld van een acteur
met een neutrale expressie in drie verschillende
montages werd getoond. Kowechov toonde deze drie
scènes aan drie verschillende groepen die
op het gezicht van de acteur tegengestelde uitdrukkingen
zagen! Het overbrengen van emotie heeft dus meer
te maken met wat er voorafgaat of volgt buiten het
gezicht om dan op het gezicht zelf te zien is. Ik
bedien me enorm veel van dit effect in mijn strips!
Iets wat niet gezegd wordt, kan op die manier heel
simpel overgebracht worden, zonder een expressie
te karikaturiseren. Als je de gezichtsuitdrukking
van een personage overdrijft, vooral in de Vampieren,
verval je in het soort grimassen uit B-series."
Over slechterik Carson: "Carson,
de slechterik in seizoen 3, is een uitzondering
op de regel die ik daarnet uitlegde! Ik kan hem
net wel buitensporige expressies geven die in zijn
geval kloppen omdat hij een psychopaat is. Grafisch
gezien is hij de vrucht van een evolutie van al
mijn schurken- en karikaturale personages zoals
Sandor G. Weltman. Psychisch gezien zag ik hem als
een redneck uit Arkansas. Het soort dat in een debardeur
in hoerenketen zit om er te biljarten. Oké,
dat maakt van hem nog niet het beest van Gévaudan
(een weerwolfachtig dier dat in de achttiende
eeuw in de vroegere Franse provincie Gévaudan
tientallen mensen zou hebben gedood, red.),
maar de mix van Amerikaanse en Europese mythologieën
is een van de aantrekkingskrachten van de serie."
Over angst voor de toekomst: "Sinds
we met seizoen 3 begonnen, vraag ik me regelmatig
af wat er na Vampiers komt. Zo'n ambitieus
project beëindigen, is een plezier, maar het
idee om personages achter te laten die ons twintig
jaar vergezeld zullen hebben, beangstigt me... ook
al zal ik er geen grijze haren aan over houden voor
mijn volgende projecten!" |
|