Alle bijdragen van Éric Warnauts en Guy Raives aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/05/2018 Éric Warnauts en Guy Raives over Parijs, Mei 1968
 
 
Éric Warnauts en Guy Raives over Parijs, Mei 1968
05/05
TOP
Parijs, Mei 1968
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 114 van mei 2018.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Parijs, Mei 1968
Warnauts over hun werkwijze: "We werken samen het scenario uit. Op basis van onze commentaren stuur ik Guy iets wat lijkt op een novelle met beknopte beschrijvingen over de algemene sfeer. Guy herbekijkt dat en maakt een eerste bladschikking. Daarna volgt het uitschrijven van de teksten, dat is meer mijn taak. De aquarelinkleuring en de digitale afwerking zijn voor Guy. De tekeningen zijn het resultaat van het heen en weer gaan van de platen. We tekenen in potlood over elkaars tekeningen op dezelfde plaat. Op het einde weten we niet meer wie wat heeft gedaan. Dat duurt nu al dertig jaar."

Raives over hun werkwijze: "... En al een veertigtal albums. We werken niet in hetzelfde atelier, we zien elkaar bij hem thuis of in een café in Luik. Ik krijg de plaat de daaropvolgende week terug. Soms heeft Éric al 90% in potlood getekend en hoef ik enkel het decor te plaatsen. Op sommige andere platen tekent hij integendeel slechts twee of drie personages en een blik omdat hij beter de volgende plaat aanvoelt. Onze beide handen werken op elke plaat aan de tekeningen."

Warnauts over de wijk: "het is moeilijk om niet geraakt te worden door die wijk. Het blijft het Parijs van onze dromen, dat van de intellectuelen, van Boris Vian, het existentialisme van Sartre..."

Raives over Sarahs jurk: "De bloemetjesjurk van Sarah is enkele maanden voor op het toenmalige Parijs. Maar ze heeft de middelen om het in Londen gekocht te hebben."

Warnauts over Sarah: "Sarah staat ook verder in het verzet en de provocaties in haar hoofd dan de anderen. De jonge mannen staan nog geen stap verder, ze dragen nog kleren en stropdassen zoals hun vaders."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Parijs, Mei 1968
Raives over vertelwijzes: "Op deze en de vorige pagina zijn de drie gebruikte vertelwijzes in dit album verzameld: het leven van de personages, het proces-verbaal tijdens de overhoring van Jay, en de voiceover van de radio, RTL of Europe 1, die de gebeurtenissen beschrijft. Tijdens de betogingen luisteren de studenten naar de radio om te weten waar de flikken zaten. Er waren geen smartphones of sociale media."

Raives over de gebeurtenissen: "Jay, de Amerikaanse fotograaf, vertelt de gebeurtenissen aan de politieman, maar dat is helemaal niet wat er gebeurde. De lezer merkt gaandeweg het verschil tussen de realiteit en wat hij aan de politieman vertelt en wat die politieman noteert op zijn typmachine. Maar is dat niet in het algemeen het geval? De gebeurtenissen zijn wat ze zijn. Het verslag daarover is 'een ander verhaal'."

Warnauts over tekstplaatsingen: "Ik geef les aan het Saint-Luc, de hogere kunstschool, in Luik. Ik probeer de studenten uit te leggen dat de plaatsing van de teksten moet gebeuren op het moment waarop de kadrering plaatsvindt, niet erna. Dat lijkt evident, en nochtans is dat altijd een onderwerp van discussies met mijn collega's. Alles hangt af van de stijl van de strip natuurlijk. In prent 3 geven we niet aan waar de dialogen vandaan komen en nochtans is het duidelijk, nietwaar? Elke millimeter telt."

Raives over de TAK TAK TAK: "Het geluid van de typmachine kwam op natuurlijke wijze, als een evidentie, vanaf de potloodtekening. Als student werkte ik bij een verzekeraar in een kantoor waar een vijftigtal typistes terzelfdertijd typten. Het was een verschrikkelijk lawaai!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
Parijs, Mei 1968
Raives over de radiostem: "De radiostem gaat alleen verder op deze plaat. Het commentaar is authentiek, een beetje herschreven om het te doen passen. Het is een soort samenvatting van een toenmalig geluid."

Warnauts over de radiostem: "De journalisten praatten op die toon. Men nam hen kwalijk dat ze niet neutraler waren. De radio's speelden een belangrijke rol. Iedereen luisterde naar de info."

Warnauts over samengestelde zichten: "De tekeningen moeten de woorden voorafgaan. We werkten naar foto's, maar deze zichten bestonden niet. Het zijn samenstellingen van verschillende elementen, een nieuwe compositie met personages, details en andere beelden. Er stond ongetwijfeld geen rode pump op een foto zoals in prent 5."

Raives over belichting: "De meeste foto's waren in zwart-wit, ik heb de kleuren versterkt. En ik heb hardere tinten gebruikt dan in onze vorige albums. Dat leek me dichter te staan bij de periode. In andere scènes wordt het 's nachts psychedelischer, bijna pop art in een nachtclub. Ik benader de inkleuring eerst als licht. Ik beschouw me meer als het hoofd van de belichting zoals in de film dan een inkleurder. Het belangrijkste is een sfeer te creëren met licht en daarna de algemene sfeer van de pagina te versterken via de dialogen."

Raives over affiches: "De affiches in de laatste prent en op de volgende pagina zijn een digitale collage in Photoshop na de inkleuring. We hebben ze overal wat gereproduceerd. Zowel de affiches van de studenten in de straat als affiches voor shows. Zowel in België als in Frankrijk heb ik herinneringen aan cafés die volgeplakt waren met affiches, zelfs tot aan het plafond."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
Parijs, Mei 1968
Warnauts over wonden: "De personages leiden hun eigen leven te midden dit alles. Wonden aan het voorhoofd voor Jay, andere wonden sloegen dieper of intiemer bij Françoise. Ze heeft door dat Jays gedrag bij de aanval van de politie een façade was. Zijn zaak werd geseponeerd. Het leven sluipt binnen, de dialogen klinken echt. En dan komt haar verloofde binnen..."

Raives over de achtergrond: "Het was aangenaam om deze scène te maken. Het lezen ervan moest niet nodeloos ingewikkeld gemaakt worden, indien mogelijk mocht het luchtiger. Het is hier niet nodig om in elke prent de decors te tekenen. De omgeving is neergezet via enkele elementen die aanwezig blijven, ook al teken ik ze niet opnieuw. Een affiche op de achtergrond is niet altijd een bijdrage voor wat je wil. In de film zou de achtergrond hier vaag gehouden worden."

Warnauts over details: "De affiches, de lampen,... Guy controleert het kleinste detail. Dat hoort bij de sfeer. De flipperkast is daar een voorbeeld van, die waren in elk café terug te vinden. Er staan er nog in sommige cafés in Luik."

Warnauts over het volgende project: "Het volgende project? Dat maken we nog steeds samen! We zien ons niet anders werken, en we hebben nog veel dingen te verkennen. Het wordt een politiestrip in New York in de jaren 1950. Het is een waar plezier om die stad te tekenen en het uit te werken als een Amerikaanse misdaadroman."

Raives over samenwerken: "Mocht Éric stoppen, weet ik niet zeker of ik wel verder ga met strips. Ik zou er kunnen inkleuren, dat deed ik al voor Jean-Claude Servais, maar het werkplezier met ons tweetjes is belangrijk. Dertig jaar geleden begonnen we met Lou Cale, het verhaal van een fotograaf in New York in de jaren 1940."