Portfolio
Béatrice Tillier - De Klaagzang van de Verloren
Gewesten |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Frédéric Bosser
en Rémi Joffart verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
99 van december 2015.
Potloodtekening
alternatieve cover De Klaagzang van de Verloren Gewesten
9: De Heksen 1 voor stripwinkel Brüsel
"Het voordeel van een speciale uitgave is dat je
geen rekening hoeft te houden met de zichtbaarheid in
een winkelraam, noch met de impact ervan op de lezers,
want die hebben we al bereikt, noch van de coverlay-out
die bij de reeks hoort: vrijheid! Omdat Oriane al mooi
op de cover van de reguliere editie prijkt, wilde ik hierbij
plaats geven aan Jamaniël, haar onheilspellende tegenpool.
Ik dacht na over deze dualiteit, en waarom zou ik ze dan
niet tegenover elkaar brengen in de compositie? Ik heb
dan met een soort tarotkaart gespeeld (wat overeen komt
met de hekserij!) met de heksen en hun respectieve symbolen:
Jamaniël heeft haar raaf en stenen lucht en Oriane
heeft haar kerkuil, talismannen van schedels en de stenen
achtergrond die staat voor het aardse (wortels, jonge
scheuten)."
Alternatieve
cover voor stripwinkel Brüsel
"Het idee was ook om de illustratie in beide richtingen
te kunnen bekijken. Omdat ik weet dat er ook een affiche
van komt, kunnen lezers hun eigen kamp kiezen: zwarte
magie of witte magie! Jamaniël heeft steeds dezelfde
kledij aan in het album. Hier nam ik enkele vrijheden
voor de jurk van Oriane zoals die zal voorkomen in het
begin van deel 2. Draai het beeld om en let erop dat de
haren van de heks de houding van de raaf nabootsen. We
blijven in de groene tinten van het kreupelhout, met een
toets rood voor het lint en de monden. De titel past logischerwijze
in het midden, om beide kampen van elkaar te scheiden."
Ex-libris
voor het tijdschrift Tonnerre de Bulles
"Ik had zin om eens van formaat te veranderen voor
deze illustratie want voor ex-librissen gaat het vaak
om een staand formaat. Omdat ik een magische cirkel van
menhirs in beeld wilde brengen, moest ik het in de breedte
kunnen tekenen. Ik heb de scène uit het album hernomen
waarin de koningin op pagina 29 aan de toekomst van haar
zoon denkt en jaloers is op de jeugdliefdes van de koning."
Gezichtsstudies
voor de heksen
"Ik teken graag pin-ups... Wetend dat ik enkele boosaardige
tronies nodig had voor de hele cyclus, heb ik enkele min
of meer weerzinwekkende gezichten bij elkaar gezocht en
sommige geschetst. Daarna moest er gekozen worden! Voor
het personage op de pagina's 22 en 23 liet ik de internetgemeenschap
beslissen! Het eerste smoelwerk haalde de meeste stemmen
in de Miss Heks-verkiezing."
|
|
Coverstudies
"Ik maak geen vijfhonderd versies, het idee
komt vaak vanzelf tijdens het maken van het album.
Door kennis te maken met de personages, hun essentie,
kom je tot de totstandkoming van een beeld dat hun
eigenheid samenvat. Oriane had eigenlijk moeten
sterven aan het einde van deel 1. Jean Dufaux was
zodanig geraakt door de evolutie van dit personage
dat hij besliste om haar een andere rol te geven.
Waarom gebeurt deze magie niet op eenzelfde manier
bij de lezers? Ik stelde aan Jean een eerste versie
voor. Hij wilde spelen met het krulhaar en de bomen,
ik heb daarom het vegetatieve uitgespeeld, de organische
en magische kant van het personage dat leven geeft
met haar handpalmen. De minerale kant komt terug
op de cover van deel 2. Een professioneel model
poseerde voor me want voor een naakt lichaam op
de cover maak je beter geen fouten!" |
|
Personagestudies
van Elgar, Oriane en Vivien
"De noodzakelijke casting gebeurt voor je aan het
album begint: ik analyseer en deconstrueer gezichten om
alle elementen te verwerken. Ik vertrek altijd van foto's
of van mensen uit mijn buurt om hen een consistentie te
geven, bijzonderheden, en vooral om niet in stereotypes
te vervallen. Net als voor een film organiseer ik grafische
audtities voor iedereen waarop ik de resultaten aan Jean
geef, hij is altijd opgetogen. Een keer je aan het album
werkt, evolueren de gezichten en wint het aan zelfvertrouwen."
|
Plaat
16
"Hun eerste keer. Niet evident om in beeld te brengen,
vooral na plaat 15! De emotie van de ochtend, de zachtheid
en de tederheid van het lichaam, het verdwijnen van de
schroom na zoveel intimiteit komen erin voor... Tonen
zonder iets te zien... De inkleuring bepaalt mee de sfeer.
Ik wilde dat de twee geliefden veeleer in een 'nest' liggen
dan in een bed (zie prent 3). Ik heb in prent 7 Orianes
gezicht anders getekend dan in de vorige zodat de lezer
aanvoelt dat ze geen woord gelooft van wat ze zei, maar
dat ze gewoon probeert ervan overtuigd te raken."
|
Opdrachttekening
"Een potloodtekening voor een opdracht, van een achtergrond
voorzien en ingekleurd om er mijn wenskaart van te maken.
Zo kon ik er de inkeuring van Jamaniël mee uittesten
voor het album. Ze is een complex personage, verscheurd
tussen haar ambities voor haar zoon en de offers die nodig
zijn om er te geraken. Ze is niet graag gezien, ongelukkig
en verbitterd. Het symbool van het koninkrijk is de raaf,
ze draagt het op haar voorkant, riem en schouders. Ik
heb voor groen gekozen in al zijn tinten om de heksen
voor te stellen. Ook hun ogen volgen deze regel met een
vergeling naargelang het vergroten van hun macht."
|
|
Potloodtekening
en inkleuring van plaat 1
"Zoveel nevel, mos en takken nu ik eraan terugdenk!
Maar een eerste prent moet altijd toeslaan en de toon
van het verhaal aangeven. Het is even belangrijk als de
cover en moet de lezer bij de lurven pakken voor de rest
van het album. Er slingeren enkele schedels rond om het
domein van de hekserij aan te kondigen, het moeras is
er om te spelen met de reflecties en een knappe prins
om het verhaal te openen. Vivien van Agurië draagt
blauw en heeft het paard als symbool, dat zullen zijn
herkenningstekens zijn. Zijn lange haren wapperen uiteraard
mee met de wind! Met Jean stemmen we de violen bij de
eerste stap (de geschetste rough) en daarna speel
ik solo!"
Oriane
in inkt
"Een fragmentje van de schutbladen voor de
luxe-uitvoering van uitgeverij Les Snorgleux. Ik
gaf haar dit zotte kapsel omdat ik verwachtte dat
Oriane een kortstondige rol zou hebben... ik was
anders nog niet klaar met de krullen!" |
|
Ex-libris
voor stripwinkel Durango
"Een zeefdruk blijft een martelgang voor me: weten
dat ik maar een beperkt aantal kleuren mag gebruiken,
vlakken gebruiken in plaats van mijn kleurverlopen, afgemeten
schaduwpartijen in plaats van mijn zachte schaduwen...
Ik moet het er elke keer met geweld uitsleuren! Ik heb
uiteindelijk de zeefdrukker (Atelier Vertical in Brussel)
in zijn atelier ontmoet terwijl hij aan mijn illustratie
werkte. Dat was heel verrijkend en boeiend. Sindsdien
maak ik de tekening in functie van de beperkingen en ik
maak een digitaal document met lagen om bijkomende kleuren
te verkrijgen en de selecties voor de zeefdrukker te vergemakkelijken.
Zo weet ik exact wat het resultaat zal zijn zonder voor
slechte interpretatiefouten te staan."
|
Jean
Dufaux en Béatrice Tillier
"Deze portretten zijn gemaakt als voorstelling van
de auteurs voor de start van mijn blog die aan De
Klaagzang is gewijd. We zijn gekleed alsof we in
het verhaal meespelen. Hierna heb ik het portret van Jean
in het groot en in keur uitgewerkt om het voor zijn verjaardag
aan hem cadeau te geven. Maar net als schoenmakers die
zelf slecht geschoeid zijn, heb ik de tijd nog niet gehad
om mijn eigen prortret in te kleuren..."
Meer tekeningen kan je vinden op de blog van Béatrice
Tillier op www.beatricetillier.blogspot.fr |
Béatrice
Tillier over Het Maagdenbos 3
+ portfolio |
|
|
Onderstaande
bijdragen van Sophie Bogrow en
Frédéric Bosser (portfolio)
verschenen eerder in respectievelijk het Franse
stripmaandblad Casemate nummer 59 en dBD
nummer 73 van mei 2013.
|
COMMENTAAR
BIJ PAGINA 10-11 |
|
|
|
Over
kasteelpuzzels: "De Bretoenen kunnen het
kasteel van Trécesson herkennen, dichtbij het bos
van Brocéliande. Jean drong eropaan, ik heb er
praktisch niets aan veranderd, of het zou de kleurtint
van de stenen moeten zijn. Behalve enkele specifieke uitzonderingen
zoals de kerk (van Estrée waar ik dichtbij woon
in Pas-de-Calais) of het kasteel van Hache-Pierre (een
Schotse ruïne die werd gereconstrueerd op basis van
de maquette) zijn mijn gebouwen samengesteld op elementen
die ik her en der bij elkaar puzzel: de wandtapijten uit
het kasteel van Nantes, de meubels uit de Tower of London,...
Ik reis altijd met het scenario in het achterhoofd en
een fototoestel en een schetsboek bij de hand. Ik heb
ook musea afgeschuimd voor kostuums en wapenrustingen.
De echte moeten het niet afleggen tegen die uit The
Lord of the Rings."
Over onirisime: "Men heeft me vaak
historische scenario's voorgesteld. Maar door te strikt
de realiteit te willen respecteren, vreesde ik dat ik
zou vastlopen bij de documentatie. Ik verkies grafische
mengstijlen, het onirisme. Nu kan een historicus me tenminste
niet op de vingers tikken voor een verkeerd detail."
Over plattegronden: "Plattegronden
van de locaties zijn onontbeerlijk voor een realistische
strip. Om de camera op een geloofwaardige manier te bedienen,
voor het perspectief, om te begrijpen hoe het licht in
het beeld valt, en zodoende ook om te vermijden dat er
een personage onbewust in tegenlicht of in een donkere
hoek komt te staan."
Over de dubbele openingsprent: "Deze
prent over een dubbele pagina was niet voorzien in de
bladschikking. Maar ik had aan de ene kant veel ruimte
nodig voor het kasteel en aan de andere kant voor het
gevecht met de beer. De twee prenten als openingsscène
en ze visueel laten samenvallen in een valse overgang
was te verleidelijk om te laten liggen..."
Over publiekslievelingen: "Reacties
van fans beïnvloeden het scenario. Vandaar dat de
lynx, die eruitziet als de Gelaarsde Kat, een groter dan
voorziene rol inneemt. De beren waren overal populair.
De publiekslievelingen zijn niet noodzakelijk de favorieten
van de auteurs. Zelf teken ik liever Clam, maar de heren
verkiezen Aube. Om haar te tekenen, bekijk ik mezelf in
de spiegel."
Over de beren: "Beren zijn ingewikkelde
wezens. Uiterlijk zijn ze bluf, een keer geschoren blijft
er niets van over. Ga dan maar eens hun basisstructuur
zoeken om ze te vermenselijken! Ik heb gekozen voor het
silhouet van een rugbyspeler. Helaas vullen ze snel een
kader. Ik heb vals gespeeld bij de onderlinge verhoudingen
van de diersoorten. Twee personages die tegen elkaar spreken
moeten ongeveer op dezelfde hoogte staan."
Over meer reliëf: "We proberen
onophoudelijk nieuwe dingen uit. In deel 2 waren de scènes
in het Maagdenbos licht. Hier zijn ze rijker, minutieuzer,
de inkting en de inkleuring zijn veel compacter. Acrylverf
is dekkender dan aquarel en heeft als voordeel dat het
meer reliëf geeft."
Over dieren in kleur: "Voor de inkleuring
houd ik ook van het toeval van chemische reacties en van
compenserende kleuren. Elk personage heeft zijn eigen
gamma, wat de lezing vergemakkelijkt. De koning heeft
heel koude tinten… De koude kleuren zijn voor de
mensen, de dieren zijn rood, violet, oranje in overeenkomst
met hun warmbloedigheid. Hun interacties creëren
soms verrassende contrasten. De dieren dragen zelden een
volledige wapenrusting, ze hechten zich te veel aan hun
bewegingsvrijheid."
|
Ex-libris
Het Maagdenbos, Boulevard des Bulles
"Een draaiende compositie waar ik van hou. Je kan
deze tekening vanuit elke richting bekijken. Het beeld
was een van de covervoorstellen voor de heruitgave van
deel 1, maar het werd te nachtmerrieachtig bevonden. Het
aangename aan dergelijke promotionele opdrachten is de
vrijheid die een tekenaar krijgt door beelden te creëren
die losstaan van het album."
Affiche
voor stripfestival Mantes-la-Jolie (2013)
"Dikwijls is er een eisenpakket verbonden aan de
realisatie van een affiche voor een stripfestival. De
hogeschool van Mantes stond al talloze keren op de affiches
van voorgaande jaren. Ik heb dus eens een beeld van het
interieur geprobeerd! De ramen zijn vervangen door mijn
eigen platen van deel 3 en Aube draagt een papieren kraag
die met stripplaten is bedrukt."
Coverillustraties
Het Maagdenbos (2009-2013)
"Bij het begin van een serie probeer ik altijd een
richtlijn in het kleurgebruik te vinden door ze aan diverse
personages toe te wijzen in functie van hun karakter,
hun evolutie, hun afkomst en de frequentie van hun verschijningen.
In dezelfde trant voorzie ik een concept voor de covers
zodat er een zekere eenheid is met de sfeer of de toon
van het album. Daarom vinden we op de covers van Het
Maagdenbos de heldin (want ja, dat verkoopt altijd
beter!) in diverse stadia van haar evolutie in een dreigend,
heel somber decor met een kleur die verwant is aan het
verhaal en een toets rood — bloed."
Over deel 1: "Aube zoals ze verschijnt
in de bruidskamer met de dolk die de oorlog veroorzaakte
en de dreiging van een in het bos verborgen wolf op de
achtergrond. De toon is blauw, zoals de winter die het
album domineert en ook een pure maagdelijkheid symboliseert."
Over deel 2: "Aube neemt een bad
en wast het bloed van haar geliefde af (maar het is ook
een symbool van het verlies van haar maagdelijkheid) onder
bedreiging van een harpij. De toon is groen, zoals de
lente en de natuur van het Maagdenbos."
Over deel 3: "Aube als bruid in
de vervloekte kapel met een rode toon, zoals de herfst,
het bloed en het geweld die heel sterk aanwezig zijn in
dit laatste deel."
|
Titelpagina's
Het Maagdenbos (2009-2013)
"De titelpagina's volgen dezelfde kleurprincipes.
Alleen het aantal bloedkrassen geven de nummering per
nieuw deel weer."
Plaat
131 Het Maagdenbos 3 (2013)
"Het is delicaat om één favoriete plaat
te selecteren. Ze hebben elk een specifieke achtergrond,
een context waarin ze werden gemaakt, herinneringen (goede
of slechte) die eraan kleven. In dit geval herinner ik
me het plezier die ik ervoer bij het vertellen ervan via
de bladschikking. Het is de eerste gevechtsscène
van Hugo die tot dan toe alleen als boodschapper fungeerde.
Zijn moed wordt eindelijk op de proef gesteld! Ik liet
me niet door het scenario leiden wat de aanvallen op hem
betreft. De geweldscènes, de afgrijselijke en bloederige
monsters, de hemoglobine die rijkelijk vloeit, vooral
als het van de held komt, zijn een traktaat om te tekenen,
een ware uitlaatklep! De kleine feetjes en jonge bloemenmeisjes
die men doorgaans van mij verwacht om te tekenen, komen
hier niet aan te pas."
Verzamelcassetteproject,
Passion des PAJ
"Omdat de natuur in Het Maagdenbos van belang
is, had ik zin om me te amuseren met planten en bloemen
voor dit portret op de manier van Giuseppe Arcimboldo
(Italiaanse schilder ut de renaissance die vooral bekend
raakte door zijn schilderijen met portretten die bestaan
uit groenten, fruit, bloemen, boeken of vissen, red.)."
Ex-libris
met centaur uit Boulogne, festival van Boulogne-sur-Mer
"Een ex-libris laat ook toe om personages te laten
herleven die weinig aanwezig waren in het album of nieuwe
personages te creëren voor wie geen plaats was. De
centaur is een goed voorbeeld. Noteer maar dat ik een
duidelijke voorkeur heb voor de paarden uit mij streek,
goed gespierd en gespikkeld."
Persillustratie
Het Einde van de Wereld, artikel van Jean-Paul Enthoven,
magazine Senso 30
"Ook al is het thema in se niet erg boeiend, is het
altijd interessant om een tekst te interpreteren en een
surrealistisch beeld te ontwerpen door er toch een poëtische
toets aan te geven."
Eiréann
& Nemed, illustratie voor een portfolio, festival
van Boulogne-sur-Mer
"Voor opdrachttekeningen laat ik me graag afleiden
door nieuwe papiersoorten of tekentechnieken te proberen
of personages en outfits uit te testen of ook nog voorstudies
voor projecten uit te werken. Hier vertrok ik van de Keltische
fantasy. Ik amuseerde me met het kostuum naar het voorbeeld
van een libelle, maar ik respecteerde de wensen van de
opdrachtgever door de toegang van het kasteel van Boulogne-sur-Mer
in een Stonehenge-versie te tekenen."
Vrouwelijk
ideaalbeeld, opdracht voor expo als hommage aan Walter
Minus
"Een illustratie voor het plezier, in elke betekenis
van het woord. Een weergave van de vrouw, ontdaan van
stereotypes, goed voorzien van bil, zoals mijn paarden!"
Particuliere
opdrachttekening Alice in Wonderland
"Dit
is 'mijn Alice' want bij de release van Tim Burtons film
had ik niet de tijd om een bijdrage te leveren aan tentoonstellingen
of publicaties ter zake. Toen een particulier me een Alice
vroeg, greep ik de kans met beide handen! Er ontbreken
personages want de opdrachtgever wilde ze niet op de tekening
hebben. Het gezicht van Alice is gebaseerd op een jong
meisje op een onafgewerkt schilderij dat je in het Tate
Britain in Londen kan bewonderen." |
|