Alle bijdragen van José Ladrönn aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
27/05/2015 Zoran Janjetov over Centaurus 1
 
Zoran Janjetov over Centaurus 1
27/05
TOP
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 79 van maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Centaurus 1
Over taalkennis: "Bij het afronden van Ogregod, mijn vorige serie, stelde Élisabeth Haroche, mijn uitgeefster bij Delcourt, me indertijd voor aan Léo en Rodolphe met zicht op een samenwerking. Ik kende Rodolphe al en ik bewonderde Léo want we evolueren in dezelfde sciencefictionwereld met ruimteschepen en mysteries. Ik woon op een zestigtal kilometer ten noorden van Belgrado.Ik lees Frans, ik begrijp het, maar mijn processor is nog niet voldoende geactiveerd zodat ik het kan spreken. We hadden nochtans geen enkel probleem om samen te werken. Ze vertelden me dat ze Centaurus gecreëerd hebben voor mij."

Over het nieuwe: "Ik probeer voor elke nieuwe serie op een ander manier te werken. Deze keer vroeg ik me lange tijd af waar het op moest lijken. Ik wilde het grafisch gezien graag dichter laten aanleunen bij het werk van Léo door in zijn wereldje te integreren. Zij wilden dat ik mezelf bleef. Ik moest een evenwicht vinden tussen de twee, dus toch iets nieuw."

Over theatraal fantasme versus mogelijke realiteit: "Deze plaat moest sterk en indrukwekkend zijn. Ik wilde ook dat realisme, dat normale dat de overhand heeft in de albums van Léo. Hoewel vreemd en mysterieus moest het er toch reëel uitzien. Wat ik voordien heb gedaan, van Voor de Incal tot De Wapens van de Metabaronnen, hoort bij een groot theatraal fantasme. Centaurus zou moeten lijken op iets dat we op een dag zouden kunnen zien zonder drugs te nemen of volslagen gek te zijn. Iets dat tegelijk makkelijk en complex is."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Centaurus 1
Over werklast: "De centrale as van het cilindrische ruimteschip bevat talloze technische installaties: verlichtingssysteem, een centrale om de as te controleren, enzovoort. Dit enorm complex huisvest laboratoria, kantoren, technische faciliteiten,... Ik hoop dat je als lezer de dimensies van het ruimteschip aanvoelt. Er was niet echt documentatie nodig voor zo'n album. Daar hou ik van. Je moet alles uitvinden, vandaar veel werk, maar daar zijn we voor, niet? Ik werk al volop aan het derde deel. Sommige pagina's kosten me een volledige week werk."

Over klassieke technieken en de computer: "Ik werk nog altijd volledig manueel op het papierformaat 27 x 38 cm met heel klassieke middelen: potlood, inkt en in bovenstaand geval Mitsubishi-kleurpotloden die heel snel drogen en waarvan de pigmenten na verloop van tijd niet vervagen. Vóór het computertijdperk gebruikte ik klassieke architectuurtechnieken voor de constructies. Tegenwoordig werk ik de basis van mijn structuren uit in 3D met het programma Google SketchUp, zonder al te veel details. Ik zoek vervolgens naar de juiste standpunten, ik print ze uit en ik teken de rest met de hand."

Over de inkleuring door Zoran Jr: "Mijn zoon, Zoran Jr, doet de inkleuring. Hij vindt instinctief de goede kleuren zonder dat ik veel indicaties geef. Ik kom binnen in zijn kamer, ik kijk even naar wat hij gedaan heeft en dat bevalt me. Hij doet dat veel beter dan ik."

Over kadrage als accentuering:
"De grote prent is een narratief interessante springveer. De zwaartekracht vermindert en dat maakt Bram, het hoofdpersonage in deze scène, ziek. Door hem van dicht te tekenen, met een afgesneden kadrage, wordt zijn ziekte en zijn claustrofobisch gevoel geaccentueerd."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Centaurus 1
Over uitstelgedrag: "Ruimteschepen tekenen is best wel makkelijk. Het moeilijkste zijn de personages. Van deze plaat houd ik het minst want we zien alle personages in elke kader. Ik heb dit maandenlang uitgesteld en eerst alle andere platen gemaakt. De meest oplettende lezers, en nu ook jij terwijl je dit leest, zullen opmerken dat Bram niet meer op dezelfde plaats zit op de eerste prent van de volgende plaat. Mijn zoon had het ook moeilijk voor de inkleuring van deze plaat."

Over de personages en hun voorbeelden: "We hebben de personages met zijn drieën gecreëerd. Pierre lijkt een beetje op Clint Eastwood. Dat is zo beschreven in het scenario. Bram lijkt op Blueberry, maar met blonde haren. Voor de tweeling was het oorspronkelijke idee om ons te inspireren op Léa Seydoux (Franse actrice, vooral bekend door haar rol in de stripverfilming La Vie d'Adèle, red.), maar niet te opvallend zodat we haar toestemming niet moesten vragen. Tijdens het schetsen evolueerden onze personages om te lijken op wie ze nu zijn. Mary-Maë is geïnspireerd op de Engelse actrice Judi Dench zonder haar te zijn. Léo en Rodolphe wilden dat ik een oude dame tekende met een voorkomen zoals haar in het begin van haar carrière in de tv-serie A Fine Romance. Ik heb dus alle afleveringen bekeken als inspiratiebron."

Over het belang van uitdrukken van emoties: "Ik let vooral op het uitwerken van de haren van mijn personages en op hun bewegingen. Al wat hun gevoel uitdrukt, is van belang. Sommige albums zijn magnifiek getekend, maar de personages erin zijn wezenloos, hun blikken leeg. Van de weeromstuit voel je hun emoties niet. En je verliest veel."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Centaurus 1
Over het ruimteschip: "Het ruimteschip in zijn totaliteit. Léo en Rodolphe hadden enkel aangegeven dat deze cilinder vijftig kilometer lang is met een diameter van tien kilometer. Ik had alle vrijheid voor de details, niet echt logisch. Ik vraag me nogal af hoe een ingenieur zo'n ruimtschip kon ontwerpen. Maar het uiteindelijk resultaat lijkt me overtuigend. Ik heb meerdere dagen uitgetrokken om het in 3D te modelleren. Dat is normaal, ik leerde pas werken met het programma."

Over Star Trek: "De uitgang is zo klein dat het in feite niet te zien is in het algemene beeld. Ik heb de vierde prent moeten toevoegen zodat je begrijpt waar de uit Star Trek overgenomen ruimtesloep rechts vandaan komt. Ik kon het niet laten! Ik ben een fan van Star Wars, Star Trek, Godzilla en Gerry Anderson (de producer, regisseur en schrijver van Thunderbirds, red.), ik bewonder mensen die zulke werelden hebben geschapen."

Over vreemde dieren: "Léo bedenkt graag imaginaire dieren. Er zijn er ook in Centaurus. Dat komt goed uit, ik ben dol op ietwat afwijkende dieren. Ook hier moesten ze overtuigend overkomen. Voor dit eerste deel heb ik enkel een dinosaurus en een reuzebloem getekend, nog wat doorsnee volgens mij. Ik hoop dat ze me in het vervolg nog vreemdere wezens laten tekenen."

Over gewone mensen:
"Deze plaat was flauw en zonder diepte in zwart-wit. Het kwam pas tot leven door de inkleuring van mijn zoon. Het resultaat is erg overrompelend. Dat is wat ik zocht, de geest van Léo. We krijgen de indruk dat we een van zijn personages zouden kunnen zijn en de fantasie meebeleven: gewone personen in gewone kleren die gewone zaken doen in de vreemdste wereld ooit."