|
|
|
Alle
bijdragen van Arno Monin aan de rubriek
De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 01/09/2013 Aan de
hand van twee platen uit Het Vervloekte Kind 2
geeft Arno Monin te kennen dat een tekenaar niet alles
moet tonen, dat je moet kunnen valsspelen en op je instinct
vertrouwen. |
|
|
|
|
Arno
Monin over Het Vervloekte Kind 2 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
49 van juni 2012.
|
|
Over
gemaskeerde kleuren: "Een kleine scène
in een rustige bar, maar hier heb ik veel details in de
inkleuring gemaskeerd om het oog van de lezer te leiden
naar het personage dat uit het Hôtel de Police komt.
In mijn lijntekening in zwart-wit had ik de indruk dat
men hem niet opmerkte. Jammer voor de vermelding op het
raam van de bar dat een hommage is aan Thomas Fersen (een
Franse singer-songwriter, red.)!"
Over vermoeide lezers: "Ik wandel
veel en neem ondertussen foto's die al dan niet dienst
doen voor mijn albums. Een huis in Nantes geeft prent
4 iets geloofwaardigers. Ik pas deze werkwijze niet al
te vaak toe want op den duur vermoeit het de lezer."
Over instinct: "Ik had enorm veel
zin om uitgebreid te tonen hoe Gabriel ronddwaalt. Het
valt niet mee om in een zo sterk gereduceerd formaat van
46 pagina's, waarin alle ruimte wordt gebruikt voor de
vertelling, tijd die verstrijkt in beeld te brengen. Ik
heb daarom een maximum aantal prenten gebruikt. Laurent
Galandon laat dit gelukkig grootmoedig toe! Dit soort
strakke pagina-indeling verplichtte me nog om enkele kleine
uitdagingen het hoofd te bieden, bijvoorbeeld het verticale
van een trap in een horizontaal kader stoppen. Vraag me
niet hoe ik het heb geflikt! Niets is uitgezocht of doordacht.
De kadrage, het verticale verloop van het behang om de
verticaliteit te suggereren, of zelfs het kleurgebruik,
zijn allemaal instintcmatrig."
Over de kadrages: "Ik realiseer mijn voorbereidende
tekeningen op losse vellen met weinig verzorgde schetsen,
nauwelijks schematische composities die ik hermaak tot
ik er volledig tevreden over ben. Ik maak verschillende
kadrages, probeer meerdere manieren om 'de film' te vertellen.
Wanneer de sequentie min of meer voor me helder is, verzamel
ik de schetsen en schik die op de lichtbak alvorens ik
ze in inkt overtrek."
|
|
Over
valsspelen: "Ik ken het recept niet om een
goeie smeerlap te tekenen. Ik heb meer gespeeld met de
expressies dan met stereotype uiterlijkheden. Met een
andere uitdrukking had dit personage er beslist positief
uitgezien! Ik heb integendeel voortgeborduurd op zijn
fysiek, massief, krachtig, in tegenstelling tot Gabriel.
Het belangrijkste is om informatie over te brengen in
plaats van het klaar en duidelijk met alle verhoudingen
te tonen. Door vals te spelen is het soms waarachtiger
dan realistisch te zijn!"
Over wegmoffelen: "Ik heb prent
4 meerdere keren hertekend voor een reslutaat dat nog
steeds bij benadering is. Gelukkig blijft de lezer er
slechts een halve seconde bij hangen! Ultieme computercorrectie:
ik heb het hoofd van de flik gedraaid zodat je zijn neus
niet meer kan zien, vraga me niet waarom, maar ik vond
het niet erg. Het geweer van gabriel is niet geloofwaarig.
Maar ik heb liever een twijfelachtige tekening die conform
het storyboard is dan een nietszeggende compositie. Sommige
kwaadsprekers zeiden dat ik de scène zwarter heb
getekend om weg te moffelen wat me niet beviel. Da's helemaal
niet waar: de schaduw is er om de sfeer te versterken!"
Over de overgang naar de flashback: "Prent
5 leidt een flashback in. Om de overgang tussen heden
en verleden te verzachten, iets dat altijd problematisch
is, heb ik de tekstkaders dezelfde kleur gegeven als de
achtergrondkleur van de voorgaande scène. Ik hoop
dat de overgang tussen het ene naar het andere voor de
lezer niet te bruusk verloopt."
Over niet alles tonen: "Het is niet altijd
nodig om alles te tonen. De expressie van het personage
in de voorlaatste prent is af te lezen in zijn silhouet
en zijn houding. Het contrast in de kleuren en de kadrages
geeft meer ritme aan de platen wat in een album met veel
dialogen erg kostbaar is! " |
|
|