Paul
Teng over Jan van Scorel |
|
|
|
"Toen
duidelijk was dat ik in opdracht van het Centraal
Museum Utrecht een strip over Jan van
Scorel — de schilder die in de zestiende
eeuw de Italiaanse manier van werken naar de Noordelijke
Nederlanden haalde — mocht gaan maken, heb ik direct
Jan Paul Schutten gevraagd om het scenario
te schrijven. Ik had goede ervaringen met onze samenwerking,
en omdat het de bedoeling was een album van tachtig pagina's
vol historische en kunsthistorische details te maken,
leek het me verstandig niet eerst enkele maanden met de
constructie van het verhaal te verliezen, maar me meteen
op de visuele kant ervan te concentreren. Gelukkig was
Jan Paul even enthousiast over het project als ik, en
had hij vrij snel een goed idee voor een plot.
Conflict is de motor van een verhaal. Een schilder die
zijn werkzame leven grotendeels binnen de muren van zijn
atelier sleet, is geen basis voor een boeiende strip.
Gelukkig voor ons was Scorel in 1523 in dienst van paus
Adrianus VI, die net als hij uit Utrecht
kwam, en die hem gevraagd had de kunstcollectie van het
Vaticaan te beheren. Toen Adrianus in september van dat
jaar overleed, deden meteen geruchten over vergiftiging
de ronde; de noordelijke paus was bijzonder impopulair
in Rome. Dit gegeven heeft Jan Paul gebruikt om Scorel
als een soort detective op pad te sturen op zoek naar
de waarheid.
Voor alle zekerheid hebben we het idee voorgelegd aan
hoogleraar kerkgeschiedenis Peter Nissen,
die er geen bezwaar in zag; het sloot goed aan op bekende
feiten rond de dood van de paus. Met vragen over de kerk
konden we bij hem terecht, hoewel we daarvan uiteindelijk
weinig gebruik van hebben gemaakt.
PORTRET
VAN WILLEM VAN ENCKEVOIRT |
|
|
Omdat het de opdracht was het leven van Scorel en zijn
werk in de strip te belichten, moesten we ook de periode
na Rome behandelen. Daartoe hebben we een raamvertelling
gecreëerd. In 1566, het jaar van de Beeldenstorm,
zien we Victor van Scorel, de zoon van
Jan, en Anthonie Mor zich voorbereiden
op wat komen gaat. Mor is degene die ons vertelt hoe het
Jan van Scorel verder vergaan is. In deze passages konden
we ook de gevraagde kunsthistorische informatie kwijt.
Het CMU had een medewerkster op het project gezet, die
op mijn aanwijzingen het nodige voorwerk heeft gedaan.
Zo kon ik starten met een dik pak kopieën van materiaal
uit bibliotheken waar ik normaal niet zo makkelijk toegang
toe zou hebben.
1523 is een vrij lastig jaar om te reconstrueren. In 1527
werd Rome in de as gelegd en de tekeningen van het Vaticaan
en de Sint-Pieter in aanbouw van Maarten van Heemskerck
dateren van zo'n tien jaar later. Bij gebrek aan eerdere
afbeeldingen moesten ze echter wel als basis dienen. Aan
de andere kant lag het voor de hand dat de bouw door de
plundering van de stad, en het geldgebrek van de kerk
voor die tijd sinds Adrianus niet erg zal zijn opgeschoten.
En dus ziet het Vaticaan er in de strip zo uit, als Van
Heemskerck het schetste in 1537, zij het wat levendiger
en zonder verval van 10 jaar.
POTLOODSCHETS
VAN PAGINA 18 |
|
|
Ik heb, zoals eigenlijk altijd, zoveel mogelijk op basis
van beschikbare documenten getekend. Soms zijn die niet
te vinden en dan zoek je plausibele vervanging. Zo zijn
de Vaticaanse keukens gebaseerd op die in een Engels kasteel
uit dezelfde tijd. De façade van de oude Sint-Pieter
basiliek is een combinatie van oude afbeeldingen en de
San Paulo Fuori le Mura in Rome die hetzelfde grondplan
heeft, enzovoort.
Wat de strip bijzonder maakt, is de aandacht die we als
makers aan het project konden besteden. Van meet af aan
is gekozen voor de meest ambachtelijke benadering, en
dus zijn de inkleuring en de lettering ook met de hand
gedaan. Het zou me niet verbazen als dit de laatste strip
zal blijken te zijn die op deze manier gemaakt werd. Een
vormgeefster gaf het album zijn uiterlijk en koos voor
een luxe, ongestreken papier.
Het museum liet rond de originele pagina's een tentoonstelling
bouwen (te zien tot 19 januari 2014), en er kwam een reclamecampagne
in dagbladen en op tv. Dit alles werd mogelijk door financiering
van de Bank Giro Loterij, zoals veel
stripprojecten tegenwoordig met sponsorgeld van de grond
komen.
Jan van Scorel is buiten Utrecht een vrij onbekende schilder,
en het CMU wil daar met dit project verandering in te
brengen. Hopelijk slagen we daarin."
Hierna volgt een reeks cameo's van de scenarist en bevriende
Italiaanse tekenaars en één Servische tekenaar.
DRAZEN
KOVACEVIC (OP PAGINA 23) |
|
|
RICCARDO
FEDERICI (OP PAGINA 24) |
|
|
SAVERIO
TENUTA (OP PAGINA 24) |
|
|
PAOLO
GRELLA (OP PAGINA 24) |
|
|
|
|
|
|
Over
de afbeelding valt te melden dat de personages uit De
Telescoop erop staan en dat de setting door het werk
van Alma-Tadema geïnspireerd is.
Ik houd erg van de naturalistische schilders van rond
de vorige eeuwwisseling. Buiten Alma-Tadema zijn dat onder
andere Repin, De László,
en Mucha.
Ook van Amerikaanse illustratoren als Rockwell,
Loomis en Terpning,
maar ook Frazetta, kan ik erg genieten.
In het algemeen ben ik gevoelig voor mensen die groot
talent aan fantastische techniek koppelen. Mijn eigen
(schilder)techniek laat veel te wensen over, vandaar waarschijnlijk..."
Lawrence
Alma-Tadema (Expectations) |
|
Lawrence
Alma-Tadema (Sappho
and Alcaeus) |
|
Lawrence
Alma-Tadema (The
Feast) |
|
Ilya
Repin (Reply
of the Zaporozhian Cossacks to Sultan Mehmed
IV of the Ottoman Empir) |
|
Philip
Alexius de Laszlo (Im
Münchner Hofbräuhaus) |
|
|
Norman
Rockwell (The
Connoisseur) |
|
Norman
Rockwell (Triple
Self Portrait) |
|
Norman
Rockwell (Self
Portrait) |
|
Andrew
Loomis (schrijver
en illustrator van talloze instructieboeken) |
|
Andrew
Loomis (schrijver
en illustrator van talloze instructieboeken) |
|
Andrew
Loomis (schrijver
en illustrator van talloze instructieboeken) |
|
Howard
Terpning (Comanche
Spoilers) |
|
Howard
Terpning (Camp
at the Cougar's Den) |
|
Howard
Terpning (The
Sound of a Distant Bugle) |
|
Frank
Frazetta (Cat
Girl) |
|
|
Frank
Frazetta (Kane
on the Golden Sea) |
|
Frank
Frazetta (The
Death Dealer) |
|
|
|