Alle bijdragen van Willy Linthout aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/04/2014 Willy Linthout over Urbanus 158
 
Willy Linthout over Urbanus 158
05/04
TOP
COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Basisidee
Wij merkten kritiek of commentaren op het uitgeven van strips en ik vermoed dat die vooral van jou komt. Is het basisidee opnieuw van jou? Maar hoe welingelicht is Urbanus eigenlijk? Trekt hij zich daar wat van aan?
LINTHOUT: "Vergis je niet: Urbanus is volledig op de hoogte en die kritiek of commentaar komt gedeeltelijk van hem. Hij heeft veel interesse in het reilen en zeilen van de strip.
Het basisidee komt van mij. Ik schrijf meestal een synopsis van een viertal pagina's die ik dan voorleg aan Urbanus. Het echte schrijven doen we samen. Op de tafel staan koffie, water en een schaal met fruit. Om 16 uur is er soep! Nooit alcohol. Dat vertroebelt het denken."

Stripcolumn
In welke mate is Urbanus een soort stripcolumn als commentaar op de maatschappij?
LINTHOUT: "Je kunt de reeks wel zien op die manier. We stoppen er inderdaad geregeld wat commentaar op de maatschappij in. Maar dat is geen doel. We gaan de commentaar zeker niet uit de weg... Het hangt een beetje van het verhaal af."

Robothoeren en shemales
De robothoeren deden ons even denken aan de tv-serie Real Humans. Op tv-gebied worden we de laatste tien jaar rotverwend. Volg je het zo'n beetje allemaal? En je maakt Urbanus lang niet specifiek voor kinderen, dat is wel duidelijk met dit soort vondsten. Was de shemalerobot er een waar je even aan twijfelde of het wel kon?

LINTHOUT: "Ik volg alles op de voet. Ik heb zeker mijn inspiratie voor een deel gehaald bij Real Humans. Ik vind dat een schitterende reeks. In een voorgaand album stak er een verwijzing naar The Bridge. Ik vind het leuk om verwijzingen naar tv-reeksen in de Urbanus-strip te stoppen. Ik leer ook veel van die reeksen. Soms zit ik die helemaal te ontleden... Ik heb ook heel veel geleerd van Steven Bochco... Dat was de eerste die verschillende verhaallijnen door elkaar bracht (Hill Street Blues). Nu kan er op tv veel meer dan vroeger, de kijker is bereid om meer moeite te doen... In Game of Trones brengen ze zelfs zeven verhaallijnen door elkaar!
Shemales... Het kan allemaal in Urbanus..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Roboboy
Was het een aangenaam weerzien? Moest je toestemming vragen aan Luc Cromheecke voor het gebruik van het personage dat toch een hoofdrol bekleedt? Kan je personages makkelijk lossen, zo ook in Urbanus?
LINTHOUT: "Goh... Roboboy is ook voor de helft mijn eigendom. Uiteraard heb ik het eerst voorgelegd aan Luc. Maar die wou het pas lezen als het in album verscheen! Het illustreert het immense vertrouwen dat Luc heeft in mij. Ik had het er moeilijk mee dat Roboboy ophield te bestaan. Niet vanwege de strip zelf, maar vanwege de stopgezette samenwerking met Luc. Luc is een zalig mens om mee te werken... Een en al positiviteit. Ik zie die mens graag!"

Gags
In de reeks Urbanus komen enkele gagalbums voor, toch een ander procedé dan het uitwerken van een vervolgverhaal. Na Roboboy heb je je niet meer toegelegd op gags. Zit er nog een gagalbum of een gagreeks in jou, desnoods voor iets geheel nieuws of voor een andere tekenaar?
LINTHOUT: "Een nieuwe gagreeks zou ik nog wel willen maken... Een gagalbum met Urbanus liever niet. Dat ligt me gewoon minder, ik doe het ook minder graag."

Anarchisme
Als rechtstreekse getuige kan je misschien beoordelen of de echte Urbanus en de stripversie dichter naar elkaar groeien of integendeel verder uiteen? De echte Urbanus laat zich de laatste tijd bijvoorbeeld scherper uit over politieke zaken. En hoe zit het bij jou?
LINTHOUT: "Politiek interesseert me totaal niet. We hebben het er ook nooit over. Urbain heeft recht op zijn mening en hij mag die uiten. Mocht dat schadelijk zijn voor de strip dan heeft hij dat recht nog, vind ik. Volgens mij groeien de echte en de getekende Urbanus niet dichter naar elkaar. Ze groeien ook niet uiteen. Er is niets veranderd."

Einde
We vonden het einde abrupter stoppen dan vorige verhalen. Konden jullie nog een tijdje doorgaan? Hoe complex is het om na een verhaal een punt te zetten een keer je er als schrijver goed in zit?
LINTHOUT: "Ja, eens dat het echt leuk wordt, is het gedaan... Dat gebeurt wel meer... Soms is het wringen om alles er in te krijgen. We hebben ooit al 33 pagina's geschreven voor een album... Dan moest ik op elke pagina een paar plaatjes kleiner tekenen om alles in die dertig pagina's te stoppen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Inleving
Merho beschouwde Fanny in het begin als de vriendin die hij wilde hebben, tegenwoordig als zijn dochter. Welke band heb jij met je personages? Zijn er situaties die je worden voorgelegd en waarbij jij ook spontaan denkt: "Zo spreekt Urbanus niet!" of "Dat is niets voor Cesar?"
LINTHOUT: "Misschien wil Merho Fanny nog wel steeds als zijn vriendin!
Ik ben vooral diegene die situaties voorlegt, nietwaar... Een keer was er sprake van om Urbanus een echte relatie te laten hebben met juffrouw Pussy. Ik vond dat dat niet kon. Je mag de magie nooit doorbreken... Urbanus zal nog honderd keer proberen om juffrouw Pussy te krijgen, maar het zal hem nooit lukken... Urbanus moet altijd de verliefde sukkel blijven... Maar het zal wel een keer heel dichtbij komen... Je moet altijd 'in karakter' blijven met je figuren... Ik vind dat uiterst belangrijk."

Stopzettingen
In welk mate denk je dat je lezers weten wie alle figuren uit stopgezette reeksen zijn? Welke stopgezette stripreeks mag van jou een comeback beleven? Of welke (oude) stripreeks zou jij eens onder handen willen nemen?
LINTHOUT: "Popeye! Dat zou me wel liggen denk ik... Misschien duikt hij nog wel eens op in een van mijn strips... De rechten zijn nu toch vrij.
Ik weet niet of ze de figuren gaan herkennen... Kuifje natuurlijk wel...Maar Piet Fluwijn en Bolleke... Dat kent haast niemand meer, denk ik. Hec Leemans stuurt me hier net een mail, hij is blij met het optreden van Bakelandt en Rooie Zita."

Internationaal
Je graphic novels verschijnen in steeds verschillende talen, zelfs in het Arabisch. Is dat de ultieme eer? Vergelijk dat eens met je Eisner-nominatie. En hoe verliep de uitwisseling van standpunten en visies met de enige echte Will Eisner?
LINTHOUT: "Die Arabische versie gaat 2,20 euro kosten! Ik vrees dat je het boek amper zult zien liggen... Maar het is natuurlijk wel leuk om in het Arabisch uitgegeven te worden... Ik hoop dat ze me een paar exemplaren opsturen...
Will Eisner was een genie en een zeer vriendelijk mens. Ik heb hem verschillende keren ontmoet. Als je dan genomineerd bent voor de prijs die zijn naam draagt doet dat je wel iets... De ultieme eer vond ik toch de Bronzen Adhemar... Ik ben ook wel trots op de Engelse vertaling van Wat Wij Moeten Weten. Het is een mooie hardcover geworden (in juni te verschijnen bij Conundrum, red.)."

Internationaal (2)
Hoe zit het eigenlijk met een internationalisering van Urbanus? Sinds er aan het hoofd van Standaard Uitgeverij iemand staat met ervaring in de audiovisuele sector hadden we een explosie aan animatie- en tv-reeksprojecten verwacht.
LINTHOUT: "Er is een Urbanus-tekenfilm op komst. Het duurt allemaal erg lang... Dat gaat ook over miljoenen euro's..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Meer
Heb je alles kunnen halen uit Urbanus wat er in zit? Ook om jezelf te verrassen en te blijven motiveren de reeks te maken? Vanaf wanneer loopt het creatieve aan Urbanus over in louter werken? Of komt Steven de Rie dan pas in beeld?
LINTHOUT: "Verhalen verzinnen is het moeilijkste, maar ook veruit het leukste van de strip... Het tekenen voelt ook nooit aan als werken... Inkten heb ik nooit graag gedaan, maar daarvoor heb ik gelukkig een fantastisch assistent!"

Feedback
Met meer dan honderdvijftig albums is de stripreeks hoe dan ook een instituut en gevestigde waarden zijn er om tegen gereageerd te worden. Houd je rekening met commentaren van je lezers, je uitgever, recensenten?
LINTHOUT: "Ik krijg weinig commentaren... Ik denk dat ik er onbewust wel rekening mee hou..."

Stopzetting Urbanus
Vorig jaar liet je uitschijnen te stoppen met Urbanus om die uitspraak dan toch weer te herroepen. Ga je ooit de eer aan jou of Urbanus houden? Of mag het personage doorgaan zolang het verkoopt, ook na jou?
LINTHOUT: "Toen ik zestig werd, twijfelde ik even... Ik heb toen een maand of twee niet getekend... Maar ik kwam tot de conclusie dat ik me verveelde zonder die strip... Ik heb dat podium ook nodig... Nu ben ik nog belangrijk... Maar wat heb ik nog te betekenen als ik niet meer teken? En waar moet ik me dan mee bezighouden? Het is ook zo dat ik hoe langer hoe meer besef dat ik enorm veel geluk heb met Urbanus... Hij is de enige persoon die ik ken die met even onnozele dingen bezig is dan ik... We zijn twee handen op één buik en dat is zalig... Ik denk dat ik zo lang mogelijk ga doorgaan... En als ik toch stop met Urbanus maak ik wat anders..."

Spin-off
Doe eens gek. Welke auteurs zou je à la Amoras graag aan de slag zien gaan en op welke manier mocht er ooit een spin-off van Urbanus komen. Of keur je dit soort aanpak categoriek af?
LINTHOUT: "Een spin-off? Graag zou ik zeggen! Het moet dan wel een tekenaar zijn die ik bewonder en die er iets anders mee doet dan ikzelf... François Boucq... Olivier Schwartz.... Henk Kuipers... Hanco Kolk... Er zijn er genoeg!"