Patrick
Cornelis en Tim De Decker over Waldin (3) |
|
|
"Op
15 juli ging het eerste deel van stripreeks Waldin,
genaamd De Obsidiaan, in eerste druk. 'We hebben
hard gewerkt en zijn fier op het resultaat!' vertelt Patrick,
'We zijn benieuwd naar de reacties."
Rewards
De fans kijken alvast reikhalzend uit naar het nieuwe
project van Cornelis. Een van de beloningen bij het steunen
van de Kickstarter-crowdfunding van Waldin was
namelijk een rol als Viking in de strip! Enkele fans werden
op die manier vereeuwigd binnen de fantasiewereld van
het koninkrijk Thesnia. Nu de strip klaar is, moet Patrick
ook beginnen werken aan alle andere beloningen voor iedereen
die het project gesteund heeft. "Wat doe ik mezelf
toch altijd aan', lacht hij. 'Het is een waslijst geworden
met A4-potloodtekeningen van personages, tekeningen in
kleur, een schetsboek van 52 pagina's, ex librissen,...
De fans krijgen een heleboel rewards naargelang het bedrag
dat ze gedoneerd hebben. Meer dan tweehonderd pakketten
moeten worden verstuurd tegen midden augustus. Dit betekent
veel werk voor mij, zeer veel werk, maar dit hoort erbij.
Het is achteraf fijn om al die enthousiaste reacties te
lezen van de backers die hun pakket ontvangen.'
Het stadhuis van Bilzen in De Huivering. |
De brug van Temse in Virus. |
De Notelaer
Bedenker Tim probeerde zijn gemeente Bornem in de strip
te verwerken. 'In het verleden deed Patrick dit ook al
in zijn projecten', vertelt hij. 'Zo tekende hij bijvoorbeeld
de oude markt en het stadhuis van Bilzen in een van zijn
De Huivering-afleveringen. Het zorgde niet alleen
voor extra publiciteit, maar ook voor meer betrokkenheid
bij de fans. Toen ik bijvoorbeeld Virus deel
1 voor het eerst las, vond ik het namelijk geweldig dat
Patrick de Temsebrug erin had verwerkt. Niet alleen omdat
ik elke dag over die brug rijd naar mijn werk, maar ook
omdat het een zekere trots naar boven brengt. Een stukje
eigen regio in een wijdverspreide strip is zeer leuk!
Daarom zocht ik naar manieren om dit ook te doen met Waldin.'
De middeleeuwse havenstad die verschijnt in deel 1 gaf
Tim de naam Bornheim. Ook zocht hij naar een monument
dat Patrick kon tekenen. Tijdens een fietstocht op de
dijk van Bornem passeerde Tim het oude jachtpaviljoen
De Notelaer in deelgemeente Hingene. Dat was het! Het
prachtige oude koepelgebouw aan de oever van de Schelde
kon perfect dienst doen als stadsbibliotheek in de strip.
Na overleg ging het bestuur van De Notelaer akkoord. 'Ze
reageerden enthousiast', vertelt De Decker. 'Het bestuur
dacht zelfs aan een bijhorende stripwandeling in het domein
van het paviljoen. Heel leuk! Er was afgesproken dat de
lancering van Waldin deel 1 op 16 augustus zou
doorgaan in De Notelaer met een voorwoord van de schepen
van Cultuur van Bornem. Vanwege de coronacrisis is daar
helaas niets van over gebleven. In ruil hiervoor heeft
Patrick het monument adembenemend mooi in de strip verwerkt!
Achterin komt ook een kort dossier met info over De Notelaer.'"
Waldin deel 1 verschijnt in augustus bij Pangolin
Comics. De distributie gebeurt door Dark Dragon Books.
|
Patrick
Cornelis en Tim De Decker over Waldin (2) |
|
|
"Op
17 mei werd het nieuwe fantasyproject Waldin
van stripauteur Patrick Cornelis, met
scenarist Tim De Decker en inkleurder
Shirow Di Rosso succesvol gefinancierd
via crowdfunding op Kickstarter.
Het was opnieuw een groot succes waarbij ruim over het
beoogde bedrag werd gesteund.
Patrick werkt nu volop verder aan het eerste deel van
de avontuurlijke stripreeks. "Ik heb er heel veel
zin in", vertelt hij. "Draken, Vikingen, magie,...
daar kan ik me in uitleven. We zijn enorm dankbaar dat
we dit kunnen doen dankzij de hulp van de fans. Enkele
pagina's waren al afgewerkt om een duidelijk beeld te
kunnen schetsen op Kickstarter. De komende maanden volgt
nu de rest. We mikken op een releasedatum in juli of augustus.
In totaal zullen het zes delen worden met voor elk deel
een nieuwe crowdfunding. Het is nu afwachten wat het publiek
zal vinden van het eerste deel, maar we zijn zeer enthousiast!"
Het verhaal, geschreven door nieuwkomer Tim De Decker,
heeft een zekere weg afgelegd om het naar een strip te
kunnen vertalen. "Het begon als een trilogie",
vertelt De Decker, "waaraan ik ongeveer vijftien
jaar heb geschreven. Tot op het moment dat ik besefte
dat ik mijn verhaal eigenlijk meer als een scenario zag
voor een strip. Ik stuurde een uitgebreide samenvatting
door naar Patrick en hij zag het project zitten. Hij was
immers op zoek naar een nieuwe fantasysetting waarin hij
zijn creativiteit de vrije loop kon laten gaan. Voor mij
was het een droom die uitkwam. We beseften dat er wel
wat aanpassingen dienden te gebeuren. Het verhaal omvatte
veel personages en was zeer uitgebreid. Om er een succesvolle
stripreeks van te kunnen maken, moesten we snoeien. We
kwamen uit bij zes delen, wat haalbaar is om uit te brengen."
Het verhaal gaat over twee magische edelstenen, de Seleniet
en de Obsidiaan, die leven en dood controleren. "Ik
wou de inzet vrij hoog leggen", zegt Tim. "Ik
hou wel van die epische omvang in fantasyverhalen. Alles
wat ik goed vind aan het genre, probeerde ik in het verhaal
te verwerken. Draken, elfen, ridders,... maken allemaal
hun intrede. De kwaadaardige Vikingen, genaamd de Hyrux,
zijn de bad guys van dienst. Zij gebruiken de
krachten van de Seleniet om een bloeddorstige draak te
controleren en het mythische koninkrijk Thesnia aan te
vallen. En daar begint deel 1...
Gillian Waldin is de naam van het hoofdpersonage. Deze
jonge held belandt in de Thesniaanse oorlog en moet zijn
geliefde Ariana zien te redden uit de klauwen van de Hyrux.
"Voor mij is het allemaal nieuw", vertelt De
Decker. "Ik ben razend benieuwd naar de reacties
van het publiek als het eerste deel klaar is."
Werkwijze
Voor Patrick was het weer eens iets nieuws om een verhaal
uit te werken dan niet van zijn hand komt, al hebben beide
partijen elk hun sterke bijdragen geleverd aan het verhaal
om zo hun eigen accenten te leggen.
Zo had Tim het verhaal volledig uitgeschetst (zie hieronder)
waarmee Patrick aan de slag kon. Voor Patrick was dit
een mooie leidraad, maar bij het uitwerken van de pagina's
blijkt soms dat veranderingen nodig zijn om bijvoorbeeld
een bepaalde scène meer uit te werken en krachtiger
te maken. Dit soort ingrepen gaat dan ten koste van een
andere scène, die dan moet worden ingekort. Uiteindelijk
zijn we gegaan voor een knallende beginscène waar
we nog twee extra pagina's hebben aan toegevoegd.
Hieronder zie je een breakdown van het beginstadium
van de eerste drie pagina's van Waldin tot de
uitgewerkte versie ervan. Enjoy!
1. Tim schetst de pagina's ruw met beschijvende
teksten erbij zodat ik goed genoeg weet waarover het gaat.
Daarna laat ik mijn fantasie de vrije loop en begin ik
de pagina te lay-outen, zoals ik dat noem. De afgewerkte
pagina stuur ik dan door naar Tim.
2. Als we op dezelfde golflengte zitten,
gaat die pagina naar Shirow die daar zijn ding mee doet.
Daarna krijg ik de knap ingekleurde pagina terug.
3. De laatste fase... de sfeer doe ik
zelf. Omdat dit de meeste persoonlijke invulling is die
je bijna niet kan overbrengen. Deze werkwijze brengt ons
tot het beste resultaat op de snelst mogelijke manier.
(klik op de afbeeldingen voor grotere
versies)
Volgende maand hebben we het over het verwerken van bestaande
mensen en het jachtpaviljoen van Bornem om een maximale
betrokkenheid te creëren met het publiek |
Patrick
Cornelis en Tim De Decker over Waldin (1) |
|
|
|
Patrick
Cornelis lanceerde onlangs een nieuwe crowdfunding
voor Waldin, zijn nieuwe stripproject dat zes
delen moet tellen en ook in het Nederlands zal verschijnen.
Het wordt geschreven door Tim De Decker.
Inmiddels is deel 1 op een haar na volledig gefinancierd
via Kickstarter.
Hieronder vind je de voorstelling.
Waldin
Waldin is een nieuwe fantasystripreeks van tekenaar
Patrick Cornelis en scenarist Tim De Decker. De kleuren
worden verzorgd door Shirow Di Rosso en
het zal uitgegeven worden onder het label Pangolin
Comics, de uitgeverij van Patrick Cornelis die
onder meer de Virus-saga, De Huivering
en Verbonden Zielen publiceerde.
Patrick en Tim leerden elkaar enkele jaren geleden kennen
op Comic Con Antwerpen. Tim was op zoek naar een tekenaar
en Patrick keek uit naar een nieuw project. Samen sleutelden
ze aan het scenario en zijn nu klaar om Waldin
de wereld in te lanceren.
Sinds 19 april staat er een crowdfunding via de websiteKkickstarter
online, die na drie dagen al meer dan 81% haalde. Streefdatum
voor de release van het album in de winkels is begin juli.
Klik op onderstaande voorstellingsfiches voor een
grotere weergave.
|
|
|
|
Over Storm, Odysseus
en graphic novels
Tim vertelt waar het allemaal begon: "Ik was elf
jaar, denk ik, en was helemaal in de ban van de stripreeks
Storm, waarbij de prachtige illustraties van
tekenaar Don Lawrence me katapuldeerden
in een rijke fantasiewereld vol helden en monsters. Bovendien
was ik een enorme fan van sciencefiction- en avonturenfilms
zoals Jurassic Park en Planet Of The Apes.
Toen ik daarna op school leerde over de oude Grieken en
de mythen van onder andere Odysseus leerde
kennen, sloeg mijn fantasie helemaal op hol. Ik wou zelf
verhalen schrijven! Al vrij snel kreeg ik het idee om
een avonturenreeks te creëren over een ridder die
in een oorlog belandt en zijn geliefde wil redden van
een bende barbaarse Vikingen. Voeg daar nog wat magische
elementen bij zoals draken, elfen en reuzen en hop, ik
was vertrokken. Ik begon zelf de personages te tekenen,
de wereld van het mythische koninkrijk Thesnia te ontwerpen
en een trilogie te schrijven. De hele familie en alle
vrienden moesten het geweten hebben. Maar het duurde lang...
zeer lang! In de loop van de jaren vroeg iedereen me wanneer
ze het verhaal nu eindelijk konden lezen. Pas toen ik
mijn oude liefde, namelijk strips, weer leerde kennen
dankzij graphic novels, zoals Kick-Ass, Justice
League, Descender en Saga, besefte
ik dat dit hét medium was voor mij. Ik wou mijn
publiek laten zien wat er in mijn hoofd zat en een stripreeks
was de enige manier. Uiteraard moest ik dan wel op zoek
gaan naar een tekenaar, want zo goed kon ik nu ook weer
niet tekenen."
Virus
Enkele jaren geleden verscheen het eerste deel van Virus,
de horrorcomic van Patrick Cornelis. Voor De Decker was
het als een geschenk uit de hemel. Cornelis was de eerste
Vlaamse striptekenaar die een zombie graphic novel had
gemaakt en Tim was meteen fan van zijn tekenstijl. Bovendien
had Virus een internationale allure die hij geweldig
vond. Deze tekenaar was perfect voor zijn verhaal!
En zo geschiedde... Patrick vond het script van De Decker
intrigerend, maar het was nog niet klaar om te vertalen
naar een strip. Er was voer voor wel vijftien episodes
en het verhaal bleek zeer uitgebreid te zijn. Samen met
horrorauteur Tom Thys werd het script
gedistilleerd tot zes delen. Daarna zorgde Tim voor een
storyboard dat door Patrick werd nagekeken.
Een nieuw project
"De visuals zijn natuurlijk zeer belangrijk bij een
strip", vertelt Cornelis. "Bepaalde scènes
konden we visueel op een andere manier brengen, zonder
het verhaal helemaal te moeten omslaan. Tim en ik werken
daarin goed samen. Wanneer je jezelf volledig onderdompelt
in het verhaal, lig je meestal op dezelfde lijn. Waldin
is een wervelend epos over ridders en vikingen, draken
en elfen, liefde en magie. Ik kan me als tekenaar helemaal
uitleven in die wereld. Samen hopen we de hele reeks te
kunnen uitbrengen en we startten alvast met een kickstarter
voor deel 1. We houden ons hart vast omwille van de coronacrisis,
maar de crowdfunding lijkt voorlopig wel al vlot te lopen.
Misschien laat deze crisis de mensen het stripmedium terug
meer appreciëren en kunnen we terug zieltjes winnen
voor de negende kunt."
Een duwtje in de rug geven kan via www.kickstarter.com/projects/patrickcornelis/waldin.
|
Patrick
Cornelis over De Toverspiegel (slot): de cover |
|
|
Voor
de laatste keer in deze rubriek wijdt Patrick
Cornelis je in over zijn remake van het De
Rode Ridder-album De Toverspiegel. Deze
maand stelt hij de covers voor.
De
cover...
"... is het uithangbord van een strip. Waar ik me
vroeger altijd aan stoorde is dat de cover niet weergaf
wat er aan de binnenkant te zien was. Een schitterende
cover, mooi geverfd/gekleurd, prachtig uitgewerkt, een
pareltje... en dan sloeg je de strip open en zag je het
'gewone' tekenwerk van de tekenaar, van een mindere kwaliteit.
In Amerika hebben ze daar ook een handje van weg. Dus...
niet met mijn strips. Wanneer je naar een cover van mijn
hand kijkt, dan zie je dezelfde inkleuring, dezelfde stijl
als in het binnenwerk. De digitale inkleuring helpt ook
om makkelijker de juiste sfeer te creëren en het
geeft je de luxe om wat te experimenteren. Met pen en
papier was het erop of eronder. Dus respect voor de mensen
die zo werk(t)en.
Voor De Toverspiegel zijn er twee verschillende
covers ontworpen: de ene voor de reguliere versie en de
andere voor de luxeversie. Het gevaar hierbij was dat
de ene cover de andere zou overschaduwen. Hieronder zie
je de reeks covervoorstellen met hun uitgewerkte inktversie
ernaast. Ook van de ex libris die bij de luxe hoort, toon
ik je de diverse tussenstappen."
Coverontwerpen,
de potloodversie en de afgewerkte versie van de softcovereditie
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
Coverontwerpen,
de potloodversie en de afgewerkte versie van de luxeversie
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
Ontwerp
voor de ex libris bij de luxeversie
|
Patrick
Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan |
|
|
Tot
de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album
De Toverspiegel zal Patrick Cornelis
je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een
ander onderwerp. Deze maand zijn dat Galaxa en Johan met
special effects als toemaatje
Galaxa
"Galaxa, mijn eerste liefde :-) Ik was zo'n grote
fan van dat personage. Supersexy en een fee... en af en
toe wat naakt. Wat is er nog meer nodig dan dat om een
tiener aan te spreken?
Haar tekenen lukte me niet toen ik haar ontdekte op die
leeftijd. In feite vind ik het tekenen van vrouwen nog
steeds moeilijk. Bij mannen en vooral monsters is dat
veel gemakkelijker. Monsters lukken altijd, daar kan je
niets verkeerd doen. Bij mannen is het ook makkelijker,
al is dat misschien niet het juiste woord, maar mannen
zijn robuuster en hoekiger en als je wat overdrijft met
spieren ziet dat er meestal nog cooler uit dan je had
gedacht. Maar vrouwen... nee... vrouwen, dat moet juist
zijn... één verkeerd lijntje en ze weegt
meteen tienkilo meer. Vrouwen zijn het moeilijkste
om te tekenen, vind ik toch. Maar als je je dan toch aan
een vrouwelijk peronage waagt en je slaagt erin om haar
sexy te maken dan kan je niet anders dan blij zijn. Of
moet ik het woord opgelucht gebruiken?
Ik weet best dat dit album met argusogen zal worden bekeken
door zowel de vele fans van De Rode Ridder als
Standaard Uitgeverij. Dit populaire album
brengt een grote druk met zich mee. Het is namelijk het
eerste bekende strippersonage dat ik gestalte geef. Ik
heb naam gemaakt met zombies en monsters... Nu moet ik
laten zien dat ik ook andere dingen aankan. Ondertussen
weet iedereen die me volgt dat ik met het Tomorrowland-boek
The Book of Wisdom graag illustreer in een soort
schilderachtige, sprookjesachtige sfeer. Ik kan met deze
remake van De Toverspiegel, zoals ik eerder aangaf,
niet verder uit mijn comfortzone zitten dan met het tekenen
van het iconische personage Galaxa. Dat maakt het nu net
zo leuk om te doen: je grenzen verleggen, verbeteren,
streven naar perfectie, de beste worden. De ambitie is
torenhoog.
Zoals bij alle personages van dit album ben ik vrij trouw
gebleven aan Galaxa's outfit. De rondingen die Karel
Biddeloo haar gaf en haar mee zo populair maakten,
heb ik natuurlijk zo gelaten. Ik heb ze misschien nog
een tikkeltje geaccentueerd. Mede door de gulle toezegging
van de extra pagina's van Standaard Uitgeverij heb ik
de kans gekregen om de verschijning van Galaxa alle eer
aan te doen.
Je zou kunnen zeggen dat ik de kans met beide handen heb
gegrepen om iedereen te laten zien wat voor mij de ideale
uitstraling zou moeten zijn van Galaxa. Of fans mij zullen
volgen, moet nog blijken als het album uitkomt. Maar deze
update is misschien al een goede waardemeter."
Johan
"Naast Galaxa is er natuurlijk ook nog de spreekwoordelijke
olifant in de kamer: het hoofdpersonage Johan, die ik
dus ook een eigen interpretatie moest geven.
Ik wou af van het ietwat gepolijste imago en wou zeker
ook wegblijven van de versie van Fabio Bono.
Het heeft toch even geduurd voordat ik het personage beet
had en ik heb menige pagina nog eens geopend om hier en
daar de gelaatstrekken wat bij te schaven. Maar ik ben
zelf wel blij met het resultaat.
Op het moment van deze update leggen we de laatste hand
aan het album en zal ik tot aan het bittere einde kleine
retouches blijven uitvoeren om dit album zo goed mogelijk
te maken. Door het tekenen van dit album ben ik terug
beginnen grasduinen in de albums van vroeger. Dan komt
het jeugdsentiment naar boven. Mijn allereerste strip,
Lionman, die ik maakte toen ik twaalf jaar was,
werd aan de keukentafel gemaakt tot 's avonds laat. Er
lagen steevast Rode Ridders op tafel om mij inspiratie
te geven en te kijken hoe een stripverhaal er moest uitzien.
Ondertussen is het medium natuurlijk enorm geëvolueerd
en moet je (ook als beginnend striptekenaar) met absoluut
kwaliteitsmateriaal afkomen of je wordt meteen aangepakt.
Met elk album groeit mijn stijl en juistheid van tekenen.
Zolang dit gebeurt, ben ik blij, want dit sterkt mij in
de gedachte dat er nog meer in zit."
Special
effects
"Hoewel sommigen mij hierover fel zullen tegenspreken,
heeft digitaal inkleuren zo zijn voordelen. Voor Galaxa
hebben we bijvoorbeeld een soort glow voorzien met wat
sterretjes om haar gedaante wat allure bij te zetten.
Ze is immers een echte fee, de fee van het licht.
Als een pagina af is, stuur ik die naar de uitgever ter
controle en dan naar inkleurder Shirow.
Dit doe ik om telkens een bevestiging te krijgen of ik
wel goed bezig ben, hoewel ik mijn eigen grootste criticus
ben. Ik verzamel alle commentaren die ik eventueel krijg
op een pagina. Als ik een plaat een week nadien terug
open, zie ik steevast details die ik nog zou kunnen finetunen.
Gelukkig heb ik daar ook de nodige tijd voor. Ik leg me
een verschroeiend ritme op zodat ik nadien ruim de tijd
heb om de meeste dingen (die waarschijnlijk ikzelf en
mijn grootste criticasters nog zullen kunnen opmerken)
nog bij te sturen en eruit te krijgen.
Lang leve het digitale tijdperk waardoor die aanpassingen
ook vrij vlot kunnen gebeuren! Een groot misverstand hierover
is dat de computer de fouten niet ziet en ook niet wegwerkt.
Elk lijntje wordt nog steeds door de tekenaar gezet en
moet waar nodig ook worden gecorrigeerd door de tekenaar.
Via de inkleuring kunnen we veel sfeer leggen in albums.
Hoedje af voor de mensen die dat nog in aquarel doen.
Ik moet toch steeds zoeken hoe een pagina de juiste sfeer
krijgt. Als ik een pagina stuur naar Shirow krijg ik steevast
topwerk terug. Soms neem ik nog even zelf de pagina onder
handen om de juiste vibe erin te krijgen die ik wou. Dat
is geheel voor mijn rekening, want ik ben daarin héél
kieskeurig en ik krijg dat gewoon niet uitgelegd aan iemand
anders. Onze verstandhouding/samenwerking is daarin top
en ik hoop dat we samen nog veel albums mogen maken."
|
Patrick
Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal |
|
|
Tot
de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album
De Toverspiegel zal Patrick Cornelis
je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een
ander onderwerp. Deze maand is dat de boosaardige Bahaal.
|
"Bahaal, de prins der duisternis... Eerder het kneusje
der duisternis, vond ik als kleine jongen. Als heerser
over de hel en alle monsters, joeg Bahaal me nooit schrik
aan, integendeel. Die rare hoed die hij droeg, had iets
potsierlijk en Bahaal kwam helemaal niet bedreigend over.
Toen ik de opdracht kreeg om dit album te remaken, zag
ik mijn kans schoon om hem toch wel een stevige makeover
te geven. Let wel, ik blijf qua kledij en sfeer bewust
heel dicht bij het Biddeloo-genre waar
ik als kind heel erg van genoot.
Voor Bahaal ben ik toch iets afgestapt van de traditionele
look. Zo heb ik hem echte hoorns gegeven en heb ik het
driehoekige hoofddeksel van een derde demonisch oog voorzien.
Terwijl hij je strak in de ogen kijkt, onderwerpt dit
demonische oog je aan zijn hypnotiserende staar.
Altijd cool en badass is ijzerwerk. Zo heb ik hem een
neuspiercing gegeven en enkele oorbellen. Of-ie een Prins
Albert heeft, moet je hem zelf maar vragen...
Volgende update: misschien wel de meest geanticipeerde...
Galaxa. Stay tuned!!"
|
|
Patrick
Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar |
|
|
Tot
de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album
De Toverspiegel zal Patrick Cornelis
je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een
ander onderwerp. Deze maand is dat het wezen Gorgontar.
|
|
"Gorgontar is dé reden waarom ik Standaard
Uitgeverij om twee van mijn vier extra pagina's
vroeg. In het oorspronkelijke verhaal kwam die weinig
aan bo,d maar ik vond dat hij meer aandacht verdiende.
Enerzijds omdat ik ernaar uitkeek om een draak te tekenen
en mij daarin kon uitleven om zo het album meer luister
te geven, anderzijds ook gewoon omdat ik vond dat hij
in het origneel een beetje te vlug afgewimpeld werd. Dat
was natuurlijk omdat de strips vroeger zeer compact waren.
Nu heb ik een mooie kans om Gorgontar en zijn gevecht
met Johan meer plaats te geven.
Voor mij is deze draak samen met Galaxa dé publiekstrekker
van het album. Ik heb me gebaseerd op een Komodovaraan,
maar toen ik met hem klaar was bleef van die leguaan niet
veel meer over. Hopelijk wordt mijn versie gesmaakt.
Nog een groot verschil met het origneel is de kleur die
ik aan het monster geef. In de oorspronkelijke versie
is Gorgontar enkel in zwart-wit te zien, maar op de cover
staat hij afgebeeld in het groen. Persoonlijk vind ik
hem in het rood/oranje meer badass. Ik ben benieuwd wat
de lezer daar allemaal van zal vinden.
Volgende update: de transformatie van Bahaal."
|
|
|
Patrick
Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard |
|
|
Tot
de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album
De Toverspiegel zal Patrick Cornelis
je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een
ander onderwerp. Deze maand is dat het storyboard.
"Als eerste update gun ik je een sneak peak achter
de schermen van het storyboard die ik aan het maken ben.
Ik heb met Standaard Uitgeverij afgesproken
dat ik het hele verhaal eerst uitschets en de teksten
er al opzet zodat de uitgeverij een perfect zicht heeft
op welke scènes ik heb aangepast heb, heb weggelaten
of uitgebreid en of zij mijn visie hierin wensen te volgen.
Ik had al een toezegging gekregen van twee extra pagina's
voordat ik met het storyboard startte om de intrede van
Galaxa in de spreekwoordelijke verf te zetten. Al doende
leert men en ongeveer halfweg het storyboard stootte ik
op een ander probleempje: het gevecht met de draak Gorgontar...
Dat werd door Karel Biddeloo heel kort
beslecht in amper drie prenten. Ik vond dat de draak een
iets grotere rol mocht spelen en daarom heb ik terug aangeklopt
bij de uitgeverij om te vragen of ik nóg twee extra
pagina's mocht toevoegen om het allemaal wat epischer
te maken. Ik ben de mensen van Standaard Uitgeverij dan
ook zeer erkentelijk dat zij mij de creatieve vrijheid
gunnen om me te kunnen uitleven en om dit album alle eer
aan te doen. De remake zal dus 38 pagina's tellen.
Een andere reden om eerst het album als storyboard uit
te werken, is om op deze manier een goedkeuring te krijgen
voor het hele verhaal en zo de workflow te bevorderen.
Hierna hoef ik niet telkens de goedkeuring van een schets
af te wachten alvorens ik met een nieuwe pagina kan starten.
Maar het heeft ook nog een andere reden... Wat de meeste
mensen niet weten, is dat ik niet steeds chronologisch
te werk ga, maar soms redelijk chaotisch. Mijn inkleurder
Shirow Di Rosso ziet daarentegen alles
liever netjes geordend binnenkomen. Ik werk veel en graag,
maar ik ben op mijn best als ik kan doen waar ik zin in
heb. Als ik bijvoorbeeld zin heb om Gorgontar te tekenen,
kan het best zijn dat ik die scènes eerst aanpak.
Dit lijkt misschien vreemd, maar het zorgt er wel voor
dat mijn workflow niet onderbroken wordt én dat
de kwaliteit hoog blijft.
Op alle bovenstaande foto's zie je fragmenten uit het
storyboard. Hieronder vind je twee pagina's (de pâgina's
2 en 3) waarop ik de voorlopige teksten al heb geplaatst.
Het volledige album zal ik zo aan Standaard Uitgeverij
voorleggen. Door de tekstballonnen al op de schetsen te
plaatsen, kan ik ook onmiddellijk zien of mijn bladschikking
wel goed zit. Heb ik voldoende ruimte gelaten? Staat alles
op de juiste plaats? Moet ik sommige personages van plaats
veranderen? Enzovoort..."
|
|