Alle bijdragen van Patrick Cornelis aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
09/08/2020 Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (3)
27/06/2020 Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (2)
25/04/2020 Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (1)
24/08/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (slot): de cover
27/07/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan
22/06/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal
01/06/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
04/05/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard
 
Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (3)
09/08
TOP
"Op 15 juli ging het eerste deel van stripreeks Waldin, genaamd De Obsidiaan, in eerste druk. 'We hebben hard gewerkt en zijn fier op het resultaat!' vertelt Patrick, 'We zijn benieuwd naar de reacties."

Rewards
De fans kijken alvast reikhalzend uit naar het nieuwe project van Cornelis. Een van de beloningen bij het steunen van de Kickstarter-crowdfunding van Waldin was namelijk een rol als Viking in de strip! Enkele fans werden op die manier vereeuwigd binnen de fantasiewereld van het koninkrijk Thesnia. Nu de strip klaar is, moet Patrick ook beginnen werken aan alle andere beloningen voor iedereen die het project gesteund heeft. "Wat doe ik mezelf toch altijd aan', lacht hij. 'Het is een waslijst geworden met A4-potloodtekeningen van personages, tekeningen in kleur, een schetsboek van 52 pagina's, ex librissen,... De fans krijgen een heleboel rewards naargelang het bedrag dat ze gedoneerd hebben. Meer dan tweehonderd pakketten moeten worden verstuurd tegen midden augustus. Dit betekent veel werk voor mij, zeer veel werk, maar dit hoort erbij. Het is achteraf fijn om al die enthousiaste reacties te lezen van de backers die hun pakket ontvangen.'

De Huivering
Het stadhuis van Bilzen in De Huivering.


Virus
De brug van Temse in Virus.

  De Notelaer
Bedenker Tim probeerde zijn gemeente Bornem in de strip te verwerken. 'In het verleden deed Patrick dit ook al in zijn projecten', vertelt hij. 'Zo tekende hij bijvoorbeeld de oude markt en het stadhuis van Bilzen in een van zijn De Huivering-afleveringen. Het zorgde niet alleen voor extra publiciteit, maar ook voor meer betrokkenheid bij de fans. Toen ik bijvoorbeeld Virus deel 1 voor het eerst las, vond ik het namelijk geweldig dat Patrick de Temsebrug erin had verwerkt. Niet alleen omdat ik elke dag over die brug rijd naar mijn werk, maar ook omdat het een zekere trots naar boven brengt. Een stukje eigen regio in een wijdverspreide strip is zeer leuk! Daarom zocht ik naar manieren om dit ook te doen met Waldin.'

De middeleeuwse havenstad die verschijnt in deel 1 gaf Tim de naam Bornheim. Ook zocht hij naar een monument dat Patrick kon tekenen. Tijdens een fietstocht op de dijk van Bornem passeerde Tim het oude jachtpaviljoen De Notelaer in deelgemeente Hingene. Dat was het! Het prachtige oude koepelgebouw aan de oever van de Schelde kon perfect dienst doen als stadsbibliotheek in de strip.

Na overleg ging het bestuur van De Notelaer akkoord. 'Ze reageerden enthousiast', vertelt De Decker. 'Het bestuur dacht zelfs aan een bijhorende stripwandeling in het domein van het paviljoen. Heel leuk! Er was afgesproken dat de lancering van Waldin deel 1 op 16 augustus zou doorgaan in De Notelaer met een voorwoord van de schepen van Cultuur van Bornem. Vanwege de coronacrisis is daar helaas niets van over gebleven. In ruil hiervoor heeft Patrick het monument adembenemend mooi in de strip verwerkt! Achterin komt ook een kort dossier met info over De Notelaer.'"

Waldin

Waldin deel 1 verschijnt in augustus bij Pangolin Comics. De distributie gebeurt door Dark Dragon Books.



Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (2)
27/06
TOP
"Op 17 mei werd het nieuwe fantasyproject Waldin van stripauteur Patrick Cornelis, met scenarist Tim De Decker en inkleurder Shirow Di Rosso succesvol gefinancierd via crowdfunding op Kickstarter. Het was opnieuw een groot succes waarbij ruim over het beoogde bedrag werd gesteund.

Patrick werkt nu volop verder aan het eerste deel van de avontuurlijke stripreeks. "Ik heb er heel veel zin in", vertelt hij. "Draken, Vikingen, magie,... daar kan ik me in uitleven. We zijn enorm dankbaar dat we dit kunnen doen dankzij de hulp van de fans. Enkele pagina's waren al afgewerkt om een duidelijk beeld te kunnen schetsen op Kickstarter. De komende maanden volgt nu de rest. We mikken op een releasedatum in juli of augustus. In totaal zullen het zes delen worden met voor elk deel een nieuwe crowdfunding. Het is nu afwachten wat het publiek zal vinden van het eerste deel, maar we zijn zeer enthousiast!"

Het verhaal, geschreven door nieuwkomer Tim De Decker, heeft een zekere weg afgelegd om het naar een strip te kunnen vertalen. "Het begon als een trilogie", vertelt De Decker, "waaraan ik ongeveer vijftien jaar heb geschreven. Tot op het moment dat ik besefte dat ik mijn verhaal eigenlijk meer als een scenario zag voor een strip. Ik stuurde een uitgebreide samenvatting door naar Patrick en hij zag het project zitten. Hij was immers op zoek naar een nieuwe fantasysetting waarin hij zijn creativiteit de vrije loop kon laten gaan. Voor mij was het een droom die uitkwam. We beseften dat er wel wat aanpassingen dienden te gebeuren. Het verhaal omvatte veel personages en was zeer uitgebreid. Om er een succesvolle stripreeks van te kunnen maken, moesten we snoeien. We kwamen uit bij zes delen, wat haalbaar is om uit te brengen."

Het verhaal gaat over twee magische edelstenen, de Seleniet en de Obsidiaan, die leven en dood controleren. "Ik wou de inzet vrij hoog leggen", zegt Tim. "Ik hou wel van die epische omvang in fantasyverhalen. Alles wat ik goed vind aan het genre, probeerde ik in het verhaal te verwerken. Draken, elfen, ridders,... maken allemaal hun intrede. De kwaadaardige Vikingen, genaamd de Hyrux, zijn de bad guys van dienst. Zij gebruiken de krachten van de Seleniet om een bloeddorstige draak te controleren en het mythische koninkrijk Thesnia aan te vallen. En daar begint deel 1...

Gillian Waldin is de naam van het hoofdpersonage. Deze jonge held belandt in de Thesniaanse oorlog en moet zijn geliefde Ariana zien te redden uit de klauwen van de Hyrux. "Voor mij is het allemaal nieuw", vertelt De Decker. "Ik ben razend benieuwd naar de reacties van het publiek als het eerste deel klaar is."


Werkwijze
Voor Patrick was het weer eens iets nieuws om een verhaal uit te werken dan niet van zijn hand komt, al hebben beide partijen elk hun sterke bijdragen geleverd aan het verhaal om zo hun eigen accenten te leggen.

Zo had Tim het verhaal volledig uitgeschetst (zie hieronder) waarmee Patrick aan de slag kon. Voor Patrick was dit een mooie leidraad, maar bij het uitwerken van de pagina's blijkt soms dat veranderingen nodig zijn om bijvoorbeeld een bepaalde scène meer uit te werken en krachtiger te maken. Dit soort ingrepen gaat dan ten koste van een andere scène, die dan moet worden ingekort. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een knallende beginscène waar we nog twee extra pagina's hebben aan toegevoegd.

Hieronder zie je een breakdown van het beginstadium van de eerste drie pagina's van Waldin tot de uitgewerkte versie ervan. Enjoy!
1. Tim schetst de pagina's ruw met beschijvende teksten erbij zodat ik goed genoeg weet waarover het gaat. Daarna laat ik mijn fantasie de vrije loop en begin ik de pagina te lay-outen, zoals ik dat noem. De afgewerkte pagina stuur ik dan door naar Tim.
2. Als we op dezelfde golflengte zitten, gaat die pagina naar Shirow die daar zijn ding mee doet.
Daarna krijg ik de knap ingekleurde pagina terug.
3. De laatste fase... de sfeer doe ik zelf. Omdat dit de meeste persoonlijke invulling is die je bijna niet kan overbrengen. Deze werkwijze brengt ons tot het beste resultaat op de snelst mogelijke manier.

(klik op de afbeeldingen voor grotere versies)

Waldin
Waldin
Waldin
Waldin
 
Volgende maand hebben we het over het verwerken van bestaande mensen en het jachtpaviljoen van Bornem om een maximale betrokkenheid te creëren met het publiek


Patrick Cornelis en Tim De Decker over Waldin (1)
25/04
TOP
Waldin
Patrick Cornelis lanceerde onlangs een nieuwe crowdfunding voor Waldin, zijn nieuwe stripproject dat zes delen moet tellen en ook in het Nederlands zal verschijnen. Het wordt geschreven door Tim De Decker. Inmiddels is deel 1 op een haar na volledig gefinancierd via Kickstarter. Hieronder vind je de voorstelling.


Waldin

Waldin
Waldin is een nieuwe fantasystripreeks van tekenaar Patrick Cornelis en scenarist Tim De Decker. De kleuren worden verzorgd door Shirow Di Rosso en het zal uitgegeven worden onder het label Pangolin Comics, de uitgeverij van Patrick Cornelis die onder meer de Virus-saga, De Huivering en Verbonden Zielen publiceerde.

Waldin

Patrick en Tim leerden elkaar enkele jaren geleden kennen op Comic Con Antwerpen. Tim was op zoek naar een tekenaar en Patrick keek uit naar een nieuw project. Samen sleutelden ze aan het scenario en zijn nu klaar om Waldin de wereld in te lanceren.
Sinds 19 april staat er een crowdfunding via de websiteKkickstarter online, die na drie dagen al meer dan 81% haalde. Streefdatum voor de release van het album in de winkels is begin juli.

Klik op onderstaande voorstellingsfiches voor een grotere weergave.
Waldin
Waldin
Waldin
Waldin


Over Storm, Odysseus en graphic novels
Tim vertelt waar het allemaal begon: "Ik was elf jaar, denk ik, en was helemaal in de ban van de stripreeks Storm, waarbij de prachtige illustraties van tekenaar Don Lawrence me katapuldeerden in een rijke fantasiewereld vol helden en monsters. Bovendien was ik een enorme fan van sciencefiction- en avonturenfilms zoals Jurassic Park en Planet Of The Apes.
Toen ik daarna op school leerde over de oude Grieken en de mythen van onder andere Odysseus leerde kennen, sloeg mijn fantasie helemaal op hol. Ik wou zelf verhalen schrijven! Al vrij snel kreeg ik het idee om een avonturenreeks te creëren over een ridder die in een oorlog belandt en zijn geliefde wil redden van een bende barbaarse Vikingen. Voeg daar nog wat magische elementen bij zoals draken, elfen en reuzen en hop, ik was vertrokken. Ik begon zelf de personages te tekenen, de wereld van het mythische koninkrijk Thesnia te ontwerpen en een trilogie te schrijven. De hele familie en alle vrienden moesten het geweten hebben. Maar het duurde lang... zeer lang! In de loop van de jaren vroeg iedereen me wanneer ze het verhaal nu eindelijk konden lezen. Pas toen ik mijn oude liefde, namelijk strips, weer leerde kennen dankzij graphic novels, zoals Kick-Ass, Justice League, Descender en Saga, besefte ik dat dit hét medium was voor mij. Ik wou mijn publiek laten zien wat er in mijn hoofd zat en een stripreeks was de enige manier. Uiteraard moest ik dan wel op zoek gaan naar een tekenaar, want zo goed kon ik nu ook weer niet tekenen."

Waldin


Virus
Enkele jaren geleden verscheen het eerste deel van Virus, de horrorcomic van Patrick Cornelis. Voor De Decker was het als een geschenk uit de hemel. Cornelis was de eerste Vlaamse striptekenaar die een zombie graphic novel had gemaakt en Tim was meteen fan van zijn tekenstijl. Bovendien had Virus een internationale allure die hij geweldig vond. Deze tekenaar was perfect voor zijn verhaal!
En zo geschiedde... Patrick vond het script van De Decker intrigerend, maar het was nog niet klaar om te vertalen naar een strip. Er was voer voor wel vijftien episodes en het verhaal bleek zeer uitgebreid te zijn. Samen met horrorauteur Tom Thys werd het script gedistilleerd tot zes delen. Daarna zorgde Tim voor een storyboard dat door Patrick werd nagekeken.

Waldin


Een nieuw project
"De visuals zijn natuurlijk zeer belangrijk bij een strip", vertelt Cornelis. "Bepaalde scènes konden we visueel op een andere manier brengen, zonder het verhaal helemaal te moeten omslaan. Tim en ik werken daarin goed samen. Wanneer je jezelf volledig onderdompelt in het verhaal, lig je meestal op dezelfde lijn. Waldin is een wervelend epos over ridders en vikingen, draken en elfen, liefde en magie. Ik kan me als tekenaar helemaal uitleven in die wereld. Samen hopen we de hele reeks te kunnen uitbrengen en we startten alvast met een kickstarter voor deel 1. We houden ons hart vast omwille van de coronacrisis, maar de crowdfunding lijkt voorlopig wel al vlot te lopen. Misschien laat deze crisis de mensen het stripmedium terug meer appreciëren en kunnen we terug zieltjes winnen voor de negende kunt."

Een duwtje in de rug geven kan via www.kickstarter.com/projects/patrickcornelis/waldin.

Waldin


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (slot): de cover
24/08
TOP
Voor de laatste keer in deze rubriek wijdt Patrick Cornelis je in over zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel. Deze maand stelt hij de covers voor.

De cover...
"... is het uithangbord van een strip. Waar ik me vroeger altijd aan stoorde is dat de cover niet weergaf wat er aan de binnenkant te zien was. Een schitterende cover, mooi geverfd/gekleurd, prachtig uitgewerkt, een pareltje... en dan sloeg je de strip open en zag je het 'gewone' tekenwerk van de tekenaar, van een mindere kwaliteit. In Amerika hebben ze daar ook een handje van weg. Dus... niet met mijn strips. Wanneer je naar een cover van mijn hand kijkt, dan zie je dezelfde inkleuring, dezelfde stijl als in het binnenwerk. De digitale inkleuring helpt ook om makkelijker de juiste sfeer te creëren en het geeft je de luxe om wat te experimenteren. Met pen en papier was het erop of eronder. Dus respect voor de mensen die zo werk(t)en.

Voor De Toverspiegel zijn er twee verschillende covers ontworpen: de ene voor de reguliere versie en de andere voor de luxeversie. Het gevaar hierbij was dat de ene cover de andere zou overschaduwen. Hieronder zie je de reeks covervoorstellen met hun uitgewerkte inktversie ernaast. Ook van de ex libris die bij de luxe hoort, toon ik je de diverse tussenstappen."



Coverontwerpen, de potloodversie en de afgewerkte versie van de softcovereditie
Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.

De Toverspiegel
De Toverspiegel
De Toverspiegel
De Toverspiegel
De Toverspiegel


Coverontwerpen, de potloodversie en de afgewerkte versie van de luxeversie
Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.

De Toverspiegel
De Toverspiegel
De Toverspiegel
De Toverspiegel


Ontwerp voor de ex libris bij de luxeversie
De Toverspiegel
De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan
27/07
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand zijn dat Galaxa en Johan met special effects als toemaatje

De Toverspiegel

Galaxa
"Galaxa, mijn eerste liefde :-) Ik was zo'n grote fan van dat personage. Supersexy en een fee... en af en toe wat naakt. Wat is er nog meer nodig dan dat om een tiener aan te spreken?

Haar tekenen lukte me niet toen ik haar ontdekte op die leeftijd. In feite vind ik het tekenen van vrouwen nog steeds moeilijk. Bij mannen en vooral monsters is dat veel gemakkelijker. Monsters lukken altijd, daar kan je niets verkeerd doen. Bij mannen is het ook makkelijker, al is dat misschien niet het juiste woord, maar mannen zijn robuuster en hoekiger en als je wat overdrijft met spieren ziet dat er meestal nog cooler uit dan je had gedacht. Maar vrouwen... nee... vrouwen, dat moet juist zijn... één verkeerd lijntje en ze weegt meteen tienkilo meer.  Vrouwen zijn het moeilijkste om te tekenen, vind ik toch. Maar als je je dan toch aan een vrouwelijk peronage waagt en je slaagt erin om haar sexy te maken dan kan je niet anders dan blij zijn. Of moet ik het woord opgelucht gebruiken?

De Toverspiegel


Ik weet best dat dit album met argusogen zal worden bekeken door zowel de vele fans van De Rode Ridder als Standaard Uitgeverij. Dit populaire album brengt een grote druk met zich mee. Het is namelijk het eerste bekende strippersonage dat ik gestalte geef. Ik heb naam gemaakt met zombies en monsters... Nu moet ik laten zien dat ik ook andere dingen aankan. Ondertussen weet iedereen die me volgt dat ik met het Tomorrowland-boek The Book of Wisdom graag illustreer in een soort schilderachtige, sprookjesachtige sfeer. Ik kan met deze remake van De Toverspiegel, zoals ik eerder aangaf, niet verder uit mijn comfortzone zitten dan met het tekenen van het iconische personage Galaxa. Dat maakt het nu net zo leuk om te doen: je grenzen verleggen, verbeteren, streven naar perfectie, de beste worden. De ambitie is torenhoog.

Zoals bij alle personages van dit album ben ik vrij trouw gebleven aan Galaxa's outfit. De rondingen die Karel Biddeloo haar gaf en haar mee zo populair maakten, heb ik natuurlijk zo gelaten. Ik heb ze misschien nog een tikkeltje geaccentueerd. Mede door de gulle toezegging van de extra pagina's van Standaard Uitgeverij heb ik de kans gekregen om de verschijning van Galaxa alle eer aan te doen.

Je zou kunnen zeggen dat ik de kans met beide handen heb gegrepen om iedereen te laten zien wat voor mij de ideale uitstraling zou moeten zijn van Galaxa. Of fans mij zullen volgen, moet nog blijken als het album uitkomt. Maar deze update is misschien al een goede waardemeter."

De Toverspiegel

Johan
"Naast Galaxa is er natuurlijk ook nog de spreekwoordelijke olifant in de kamer: het hoofdpersonage Johan, die ik dus ook een eigen interpretatie moest geven.

Ik wou af van het ietwat gepolijste imago en wou zeker ook wegblijven van de versie van Fabio Bono. Het heeft toch even geduurd voordat ik het personage beet had en ik heb menige pagina nog eens geopend om hier en daar de gelaatstrekken wat bij te schaven. Maar ik ben zelf wel blij met het resultaat.

Op het moment van deze update leggen we de laatste hand aan het album en zal ik tot aan het bittere einde kleine retouches blijven uitvoeren om dit album zo goed mogelijk te maken. Door het tekenen van dit album ben ik terug beginnen grasduinen in de albums van vroeger. Dan komt het jeugdsentiment naar boven. Mijn allereerste strip, Lionman, die ik maakte toen ik twaalf jaar was, werd aan de keukentafel gemaakt tot 's avonds laat. Er lagen steevast Rode Ridders op tafel om mij inspiratie te geven en te kijken hoe een stripverhaal er moest uitzien. Ondertussen is het medium natuurlijk enorm geëvolueerd en moet je (ook als beginnend striptekenaar) met absoluut kwaliteitsmateriaal afkomen of je wordt meteen aangepakt. Met elk album groeit mijn stijl en juistheid van tekenen. Zolang dit gebeurt, ben ik blij, want dit sterkt mij in de gedachte dat er nog meer in zit."

De Toverspiegel

Special effects
"Hoewel sommigen mij hierover fel zullen tegenspreken, heeft digitaal inkleuren zo zijn voordelen. Voor Galaxa hebben we bijvoorbeeld een soort glow voorzien met wat sterretjes om haar gedaante wat allure bij te zetten. Ze is immers een echte fee, de fee van het licht.

Als een pagina af is, stuur ik die naar de uitgever ter controle en dan naar inkleurder Shirow. Dit doe ik om telkens een bevestiging te krijgen of ik wel goed bezig ben, hoewel ik mijn eigen grootste criticus ben. Ik verzamel alle commentaren die ik eventueel krijg op een pagina. Als ik een plaat een week nadien terug open, zie ik steevast details die ik nog zou kunnen finetunen. Gelukkig heb ik daar ook de nodige tijd voor. Ik leg me een verschroeiend ritme op zodat ik nadien ruim de tijd heb om de meeste dingen (die waarschijnlijk ikzelf en mijn grootste criticasters nog zullen kunnen opmerken) nog bij te sturen en eruit te krijgen.

Lang leve het digitale tijdperk waardoor die aanpassingen ook vrij vlot kunnen gebeuren! Een groot misverstand hierover is dat de computer de fouten niet ziet en ook niet wegwerkt. Elk lijntje wordt nog steeds door de tekenaar gezet en moet waar nodig ook worden gecorrigeerd door de tekenaar.

Via de inkleuring kunnen we veel sfeer leggen in albums. Hoedje af voor de mensen die dat nog in aquarel doen. Ik moet toch steeds zoeken hoe een pagina de juiste sfeer krijgt. Als ik een pagina stuur naar Shirow krijg ik steevast topwerk terug. Soms neem ik nog even zelf de pagina onder handen om de juiste vibe erin te krijgen die ik wou. Dat is geheel voor mijn rekening, want ik ben daarin héél kieskeurig en ik krijg dat gewoon niet uitgelegd aan iemand anders. Onze verstandhouding/samenwerking is daarin top en ik hoop dat we samen nog veel albums mogen maken."


De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal
22/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat de boosaardige Bahaal.

De Toverspiegel

"Bahaal, de prins der duisternis... Eerder het kneusje der duisternis, vond ik als kleine jongen. Als heerser over de hel en alle monsters, joeg Bahaal me nooit schrik aan, integendeel. Die rare hoed die hij droeg, had iets potsierlijk en Bahaal kwam helemaal niet bedreigend over. Toen ik de opdracht kreeg om dit album te remaken, zag ik mijn kans schoon om hem toch wel een stevige makeover te geven. Let wel, ik blijf qua kledij en sfeer bewust heel dicht bij het Biddeloo-genre waar ik als kind heel erg van genoot.

De Toverspiegel


Voor Bahaal ben ik toch iets afgestapt van de traditionele look. Zo heb ik hem echte hoorns gegeven en heb ik het driehoekige hoofddeksel van een derde demonisch oog voorzien. Terwijl hij je strak in de ogen kijkt, onderwerpt dit demonische oog je aan zijn hypnotiserende staar.

Altijd cool en badass is ijzerwerk. Zo heb ik hem een neuspiercing gegeven en enkele oorbellen. Of-ie een Prins Albert heeft, moet je hem zelf maar vragen...

Volgende update: misschien wel de meest geanticipeerde... Galaxa. Stay tuned!!"

De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
01/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het wezen Gorgontar.

De Toverspiegel
De Toverspiegel

"Gorgontar is dé reden waarom ik Standaard Uitgeverij om twee van mijn vier extra pagina's vroeg. In het oorspronkelijke verhaal kwam die weinig aan bo,d maar ik vond dat hij meer aandacht verdiende. Enerzijds omdat ik ernaar uitkeek om een draak te tekenen en mij daarin kon uitleven om zo het album meer luister te geven, anderzijds ook gewoon omdat ik vond dat hij in het origneel een beetje te vlug afgewimpeld werd. Dat was natuurlijk omdat de strips vroeger zeer compact waren. Nu heb ik een mooie kans om Gorgontar en zijn gevecht met Johan meer plaats te geven.

Voor mij is deze draak samen met Galaxa dé publiekstrekker van het album. Ik heb me gebaseerd op een Komodovaraan, maar toen ik met hem klaar was bleef van die leguaan niet veel meer over. Hopelijk wordt mijn versie gesmaakt.

Nog een groot verschil met het origneel is de kleur die ik aan het monster geef. In de oorspronkelijke versie is Gorgontar enkel in zwart-wit te zien, maar op de cover staat hij afgebeeld in het groen. Persoonlijk vind ik hem in het rood/oranje meer badass. Ik ben benieuwd wat de lezer daar allemaal van zal vinden.

Volgende update: de transformatie van Bahaal."


De Toverspiegel
De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard
04/05
TOP
De Toverspiegel
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het storyboard.

De Toverspiegel

"Als eerste update gun ik je een sneak peak achter de schermen van het storyboard die ik aan het maken ben. Ik heb met Standaard Uitgeverij afgesproken dat ik het hele verhaal eerst uitschets en de teksten er al opzet zodat de uitgeverij een perfect zicht heeft op welke scènes ik heb aangepast heb, heb weggelaten of uitgebreid en of zij mijn visie hierin wensen te volgen.

De Toverspiegel

Ik had al een toezegging gekregen van twee extra pagina's voordat ik met het storyboard startte om de intrede van Galaxa in de spreekwoordelijke verf te zetten. Al doende leert men en ongeveer halfweg het storyboard stootte ik op een ander probleempje: het gevecht met de draak Gorgontar... Dat werd door Karel Biddeloo heel kort beslecht in amper drie prenten. Ik vond dat de draak een iets grotere rol mocht spelen en daarom heb ik terug aangeklopt bij de uitgeverij om te vragen of ik nóg twee extra pagina's mocht toevoegen om het allemaal wat epischer te maken. Ik ben de mensen van Standaard Uitgeverij dan ook zeer erkentelijk dat zij mij de creatieve vrijheid gunnen om me te kunnen uitleven en om dit album alle eer aan te doen. De remake zal dus 38 pagina's tellen.

De Toverspiegel

Een andere reden om eerst het album als storyboard uit te werken, is om op deze manier een goedkeuring te krijgen voor het hele verhaal en zo de workflow te bevorderen. Hierna hoef ik niet telkens de goedkeuring van een schets af te wachten alvorens ik met een nieuwe pagina kan starten.

De Toverspiegel

Maar het heeft ook nog een andere reden... Wat de meeste mensen niet weten, is dat ik niet steeds chronologisch te werk ga, maar soms redelijk chaotisch. Mijn inkleurder Shirow Di Rosso ziet daarentegen alles liever netjes geordend binnenkomen. Ik werk veel en graag, maar ik ben op mijn best als ik kan doen waar ik zin in heb. Als ik bijvoorbeeld zin heb om Gorgontar te tekenen, kan het best zijn dat ik die scènes eerst aanpak. Dit lijkt misschien vreemd, maar het zorgt er wel voor dat mijn workflow niet onderbroken wordt én dat de kwaliteit hoog blijft.

De Toverspiegel

Op alle bovenstaande foto's zie je fragmenten uit het storyboard. Hieronder vind je twee pagina's (de pâgina's 2 en 3) waarop ik de voorlopige teksten al heb geplaatst. Het volledige album zal ik zo aan Standaard Uitgeverij voorleggen. Door de tekstballonnen al op de schetsen te plaatsen, kan ik ook onmiddellijk zien of mijn bladschikking wel goed zit. Heb ik voldoende ruimte gelaten? Staat alles op de juiste plaats? Moet ik sommige personages van plaats veranderen? Enzovoort..."


De Toverspiegel

De Toverspiegel