|
|
|
Alle
bijdragen van Gerben Valkema (en Michiel
van de Vijver) aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 09/12/2017
Gerben Valkema over Suske en Wiske: Cromimi
• 05/10/2013 Gerben
Valkema maakte een eigen Asterix-cover met
een uitleg waarom Asterix en Obelix nog nooit naar Nederland,
of eigenlijk bij de Batavieren, zijn geweest.
• 08/09/2012 Kik
en Joep zijn twee nieuwe stripseries voor beginnende
lezertjes. Het valt al niet mee om grappen te bedenken
met simpele woordjes, laat staan er een heuse stripcollectie
rond te bouwen bij een zelfopgerichte uitgever. Dàt
is nochtans exact wat Gerben Valkema (Kik)
en Michiel van de Vijver (Joep) hebben gedaan.
Lees in hun eigen commentaren de voorgeschiedenis, hun
motieven en de aanvankelijke uitgeefproblemen waarmee
de beide tekenaars te maken kregen.
• 17/09/2011 Gerben
Valkema legt de making of van een pagina van Elsje
uit met commentaar bij de making of van de making of
van Elsje... Ingewikkeld? Toch niet, en de
beelden spreken voor zich. |
|
|
|
|
Gerben
Valkema over Suske en Wiske: Cromimi |
|
|
|
|
Over het ontstaan: "Dit
project komt zoals veel van de spannende nieuwe strips
van Standaard Uitgeverij uit het brein van Johan De Smedt.
Hij kreeg een vertrouwensband met Yann, die vervolgens
met veel zin aan een synopsis begon. Tijdens een lunch
die ik had met Johan en Sven Denis (art director bij Standaard
Uitgeverij, red.) gooiden ze een bom op tafel: of ik een
volledig Suske en Wiske-album wilde tekenen,
in mijn eigen stijl, op scenario van Yann. Zeg daar maar
eens nee tegen! Met kippenvel op mijn armen zweefde ik
terug naar huis."
Over de samenwerking met Yann: "Dat
Yann een enorme fan van Vandersteen is, schepte een band.
Ook ik ben gek op de klassieke Vandersteenverhalen, en
we vonden elkaar al snel in favoriete scènes en
grappen. Ik wist aanvankelijk niet wat ik kon verwachten
van deze grote Franse stripscenarist, die ik bovendien
ontzettend bewonder. Ik heb een enorme rij van zijn strips
in mijn kast staan, van De Onnoembaren, Marsupilami
en Gastoon tot de reeks Pin-Up en nog
veel meer. Ondanks zijn grote naam was het ijs al vanaf
de eerste minuut gebroken, Yann is een ontzettend aardige
man! En getalenteerd, het was een genot om zijn scenario
uit te werken. Ik vergeleek het vaak met een sappige biefstuk,
waarin ik mijn tanden met smaak zette..."
Over ideeën uitwisselen: "Yann stuurde
zijn uitgewerkte scenario in gedeeltes door, ik volgde
hem op door daar steeds ruwe lay-outjes van te maken.
Ik had al snel door dat ik de vrijheid had hier en daar
wat af te wijken als ik een beter idee had, net als ik
met Eric Hercules doe bij het maken van Elsje.
Yann is slechts geïnteresseerd in de beste grap,
dus als ik iets leukers had, was dat nooit een probleem.
Ik luisterde ook aandachtig naar zijn reacties op mijn
schetsen, want er kwamen nog geregeld extra grapjes bij.
Ik vond het een ideale samenwerking."
Over de Franse taal: "Yann spreekt
Frans, ik spreek Nederlands. Mijn Frans is vrij beroerd,
zijn Nederlands nog slechter. Gelukkig spreken we alle
twee Engels."
Over eisen en voorwaarden: "Mensen
zijn steeds erg benieuwd of we geen streng eisenlijstje
van de erven Vandersteen of de uitgeverij hebben gekregen.
Integendeel, ons werd gevraagd om onze eigen draai te
geven aan Suske en Wiske. Yann en ik waren het
wel meteen eens dat we geen parodie wilden maken, maar
een echte hommage. We kregen alle ruimte."
|
Over tekstverwerking: "Er zitten een paar
stukjes in met veel tekst, wat Yann oplost door pauzes
in te lassen en de figuren ondertussen leuke fysieke dingen
te laten doen. Soms was het even passen en meten, maar
ik denk dat het gelukt is om het leesbaar te houden. In
de gedeeltes waarin er voorgelezen wordt in de dagboekjes
van Professor Degryse (waar kennen we die naam toch van?!)
heb ik mijn best gedaan om die blokken tekst zo groot
en saai mogelijk te maken, zodat je meegaat met de frustratie
van de figuren om het wollige taalgebruik van de oude
prof."
Over de tekenstijl: "Het mocht gelukkig
in mijn eigen stijl. Dat was een geschenk, want ik kan
niet tekenen in de studiostijl. Eén lijntje verkeerd
en ze lijken allemaal niet meer. Hoe Luc Morjaeu dat doet,
is ongelooflijk. Ik weet hoe moeilijk het is, want ik
heb geprobeerd om Wiske op de studiomanier te tekenen
en dat zag er ontzettend beroerd uit. Gelukkig werd dat
niet van me gevraagd."
Over beweging en expressie: "Ik
gebruik niet alleen figuurontwerpen die ik naar mijn eigen
hand kon zetten, maar mijn manier om beweging tekenen
is ook anders. Ik zit wat meer in de energiekere school
van Marcinelle (de tekenstijl van komische tekenaars die
verbonden waren aan het weekblad Robbedoes, red.), ten
opzichte van de klare lijn van de reguliere Suske
en Wiske. Dat ligt me beter, want ik geef de figuren
graag grappige en soms overdreven expressies mee. Het
is allemaal wat explosiever en sneller, denk ik."
Over knipoogjes: "Er zitten een
enorm aantal knipoogjes in het boek, te veel eigenlijk
om op te noemen. Dat laat ik aan de oplettende lezer.
De eerste knipoog is wel leuk om aan te wijzen, op de
eerste plaat lopen Yann, Johan en ik beschonken uit het
café waar Lambik en Jerom zitten. Aan mijn houding
te zien kan ik het minst tegen Belgisch bier..."
Over de Suske en Wiske-toren: "Deze
grap met de Suske en Wiske-toren op pagina 17
komt van Yann. Ontzettend goed gevonden, en het past ook
nog eens precies in het verhaal! Hij denkt visueel, wat
enorm fijn is om uit te werken."
|
Over
het Museum voor Natuurwetenschappen: "Voor
de decors in het Natuurhistorisch museum zijn we ter plekke
foto's gaan maken. Dat gaf heel veel meerwaarde om te
zien waar de figuren rond zouden moeten lopen. Toch heb
ik stiekem wat gedaan aan het plafond, want ik wilde dat
het maanlicht door het glas scheen. Ik heb het plafond
gesloopt en er een grote overkoepelende glazen rij ramen
neergezet. Zo bleven de figuren nog wel enigszins zichtbaar
in het donker." (nadat we hem vertellen dat André
Franquin vaak naar dit museum ging en Gerben Valkema ook
letterlijk in Franquins voetsporen liep:) "Dat
wist ik niet. Wat leuk om te horen! Ik heb Yann ook uitgehoord
over Franquin (en nog maar het tipje van de ijsberg gehoord,
geloof ik). Het is toch een beetje alsof je dichtbij de
goden komt..."
Over de promotie voor het album en de drie luxeversies:
"Suske en Wiske brengen veel voordelen met
zich mee. Een daarvan is een uitgever die graag verschillende
versies uitbrengt. Zo is er de softcover, maar ook een
mooie luxeversie met linnen kaft en zelfs eentje in velours.
Daarbovenop een superluxe, op groot formaat uitgegeven
met een making-ofgedeelte achterin, en twee speciaal daarvoor
getekende prenten. Daar ben ik erg blij mee, dat is een
wonderschoon uitgegeven boek. En vergeet de Franse versie
in hardcover niet, begin volgend jaar. Alsof het niet
genoeg is dat er al vijf versies van dit boek te lezen
zijn, mocht ik zelf ook een schetsboek uitgeven met daarin
voorschetsen en het complete verhaal in lay-outvorm. Een
mens zou aan deze luxe kunnen wennen..."
Over Vandersteen of Franquin?: "Laat me
niet kiezen tussen Vandersteen en Franquin, dat is oneerlijk!
Vandersteen is de meester van het verhaal, de unieke vondsten,
de energieke verteller. Franquin de meester van de expressie,
de levendigheid, hij kon alles leuk tekenen. Beiden zijn
speelse stripmakers, ze hebben meer overeenkomsten dan
je op het eerste gezicht zou zeggen."
|
Over
favoriete/moeilijkste personage om te tekenen: "Lambik
was om duidelijke redenen erg leuk te tekenen, hij laat
zich het meeste gaan van iedereen. Wiske was erg lastig,
maar toen ik afstapte van het eierkopje viel ze op haar
plek. Ik gebruikte het Wiskekapsel dat Vandersteen in
de jaren 1950 voor het weekblad Kuifje tekende,
en ik heb haar anatomie iets meer uitgewerkt. Deed ik
dat niet, dan zag ze er uit als Wiske met het lichaam
van Suske, in een jurk. Brrr! Ergens halverwege het tekenen
van mijn verhaal kwam de restyling van Suske en Wiske
uit, waarin de studio Wiske ook borstjes gaf. Toch ben
ik daarin wat terughoudender, ik wilde geen sinaasappeltjes
met een decolletélijn onder haar shirt. Ik ben
gegaan voor een subtielere welving, dat voelde beter.
De dingen waar je als stripmaker allemaal over moet nadenken!
Ook Cromimi heb ik bewust ontworpen. Het stoort me vaak
dat een vrouw in veel strips vaak maar één
functie heeft. Of het een vrouw iemand met een uiterlijk
uit de erotische gagreeks Rooie Oortjes waarin
een hoofdpersonage verliefd moet worden, of het is een
lompe, lelijke dikkerd die zelf verliefd wordt op het
hoofdpersonage. Humor! Gaaaap. Dat vond ik wat ouderwets,
ik wilde Cromimi het fysiek meegeven van een Cro-Magnonvrouw,
maar tegelijkertijd ook een frisse leuke vrouw laten zijn,
iemand die bij Jerom past. Ergens daar tussenin zat Cromimi."
Over nog meer albums / andere samenwerking met
Yann: "Yann heeft al een tweede en zelfs
een derde synopsis klaar liggen, en hij wil graag dat
ik er een van uitteken. Ik wil dat op mijn beurt ook erg
graag, want dit avontuur smaakt naar meer! Maar het is
aan de uitgever om te beslissen. Ook ligt er nog een ander
concept van mij op tafel bij Standaard Uitgeverij, dus
wat mij betreft is de samenwerking met de uitgeverij nog
lang niet voorbij. Ik heb de smaak te pakken van het maken
van langere verhalen..."
Over de Franse vertaling: "Straks,
in februari 2018, komt de Franse versie uit. Ik ben erg
benieuwd wat het Franstalige publiek zal vinden! Yann
is een grote naam in Frankrijk, dus ik hoop dat men daarom
onze Bob et Bobette een kans geeft. Frankrijk
is een land met een enorme stripweelde, dus het zal daar
ook wel weer knokken zijn. Ach, als het Elsje
gelukt is om in het Frans vertaald te worden, zal dat
met Suske en Wiske ook vast goed komen, niet?"
|
Gerben
Valkema: "Ik maakte per vergissing een Asterix-cover" |
|
|
|
"Ik
maakte per vergissing een Asterix-cover.
Niet iets dat je zomaar ongemerkt per ongeluk doet, maar
doordat ik niet goed oplette ben ik er vrolijk ingestonken.
Het zat zo, ik had voor de lol een tekening gemaakt van
Asterix en Obelix die bij de Bataafse grens tegen werden
gehouden door een agressieve Elsje en een nerveuze GaitJan.
Het was een logische tekening, Elsje was immers al een
paar keer opgetreden als Bataaf (lees Elsje: Een Uniek
Exemplaar!). Bovendien stelde iedereen al een paar
weken luidkeels de vraag: "Waarom is Asterix eigenlijk
nog nooit in Nederland geweest?!?", zoals traditie
is bij een nieuw Asterix-album. Het idee vormde
zichzelf, en met de boventekst "De ware reden waarom
er geen Asterix en de Batavieren is..."
had ik een cartoon. Ik plaatste het op Facebook, en het
was klaar. Ik had mijn pleziertje gehad, nu vlug weer
terug naar het Elsje-werk dat ik verwaarloosd
had.
Toen: mail van Kurt Morissens, de hoofdredacteur
van Brabant Strip Magazine. Of hij deze cartoon
mocht gebruiken in het blad, en of ik wat vragen wilde
beantwoorden rondom deze tekening, en meteen over het
nieuwe Elsje-album dat eraan staat te komen.
Ik beantwoordde vrolijk zijn vragen, zoog uit mijn duim
dat de synopsis voor Asterix en de Batavieren
al láng klaar lag, en dat ik zo langzamerhand maar
eens moest beginnen met tekenen. Mijn schrijfmaatje Eric
Hercules speelde mee, hij had zogenaamd een werkelijk
geweldig verhaal geschreven over de antieke Hollanders
en hun uit de hand gelopen tolerantie. Toen nog wat vragen
over het nieuwe Elsje-album, waneer het uit zou
komen (november, mensen, houd de kalender in de gaten),
waar het over zou gaan (alleen maar leuke, grapppige situaties
natuurlijk), welke plannen we rondom Elsje hebben
(veel te veel om door twee man uit te werken, zucht).
Ik stuurde de cartoon mee, en ging weer aan de slag. Waar
was ik? Oh ja. Elsje, werken aan de dagstripjes.
Pling! Mail van Kurt, of ik de cover misschien ook kon
sturen. Cover? Maar dat Asterix-verhaal was een
geintje! Dat wist hij toch ook wel? Tuurlijk wist hij
dat, hij daagde me vast uit, de rekel. Nou, hij kon het
krijgen ook. Meteen schoot me de cover voor Asterix
niet bij de Batavieren te binnen, ik schoof de Elsje-strookjes
van mijn tekentafel en begon met schetsen. Uitwerken,
inkten, meteen ook maar kleuren, en ho, wacht, zonder
lay-out eromheen was-ie niet helemaal af natuurlijk. Veel
te veel tijd, werk en gedoe voor zo'n grapje, maar houd
jezelf maar eens tegen als je enthousiasme het voortouw
neemt. Giechelend als een schoolmeisje stuurde ik de cover
naar Kurt, ik had me niet laten kennen. Ha! Maar nu snel
terug naar Elsje.
Mail terug van een blije Kurt. Een Asterix-cover,
wat een onverwachte leuke verrassing! Zomaar? Nounou!
Maar waar bleef die Elsje-cover nu, waar hij
mij eigenlijk om gevraagd had?
KREUN!
Vanaf nu lees ik mijn mail beter, beloofd."
— Gerben Valkema
Hieronder: de voorbereidende schets
voor de oorspronkelijke Asterix en de Batavieren-cartoon
en de finale versie die via Facebook werd verspreid.
Hieronder: het ontwerp voor de Asterix niet bij de
Batavieren-cover, voorbereidende schetsen en een
opzet in potlood met de werkelijke Asterix-coverlay-out.
Hieronder: de cover van het te verschijnen
Elsje-album die eigenlijk gevraagd werd voor
Brabant Strip Magazine.
|
Gerben
Valkema en Michiel van de Vijver
over Kik en Joep |
|
|
Kik
en Joep zijn twee stripseries die Gerben
Valkema (bekend van Elsje) en Michiel
van de Vijver (tekenaar van het collectief Studio
Noodweer) hebben bedacht voor tijdschriften die
verspreid worden op Nederlandse basisscholen. Kik
(van Gerben) is gemaakt voor beginnende lezers in groep
3 en Joep (van Michiel) voor groep 4. Beide strips
zijn op leesniveau geschreven, via de methode waarmee
kinderen op school leren lezen: AVI. Strips maken op leesniveau
wordt bijna niet gedaan, de makers weten waarom: het is
makkelijker gezegd dan gedaan...
Gerben: "Het volstaat namelijk niet
om een grap te tekenen en die vervolgens in te vullen
met woordjes die gemakkelijk zijn om te lezen. Want vind
maar eens een simpeler woord voor 'brandweerwagen', wanneer
je voor kinderen schrijft die net één week
leesonderwijs hebben! Daarom start ik met Kik
vaak met een paar woorden (of soms zelfs letters!) waarvan
ik weet dat de kinderen ze konden lezen.
Je staat versteld hoeveel je kunt met maar heel weinig.
Met wat schrijven — en vooral schrappen! —
heb je op een gegeven moment een verhaaltje dat je middels
je tekeningen leuker kunt maken.
In onderstaande grap bijvoorbeeld zit de grap niet in
de balloontekstjes, maar in de reactie van de figuren
op elkaar. Zo kwam ik op een grap met alleen de letters
m, r, v, en aa. Een wonder dat het me gelukt is, vind
ik achteraf..."
Gerben: "Mijn basisidee was dat
Kik vooral visueel moest zijn. Niks zo saai als
acht keer hetzelfde plaatje met alleen andere tekstjes.
Wat daarom ook goed voor mij werkt, is visueel schrijven,
zoals bij onderstaande pagina met de raket. Dat begon
met het idee van Kik op een vuurpijl/raketje, en de rest
schreef zichzelf. Deze ging gladjes, zodra ik wist hoe
ik de pagina-indeling zou aanpakken, de leesbaarheid van
de serie raketjes zo duidelijk mogelijk kon doen, was
de pagina zo goed als klaar. Alleen nog even tekenen."
Michiel: "Ik ga vaak ook uit van een visueel
gegeven, het is tenslotte een strip, dus er moet wat (leuks)
te zien zijn. Soms kom je daardoor tot leuke vondsten
die zo nu en dan ontstaan. Zoals bij deze pagina in een
zwembad. Vorm en inhoud versterken elkaar hier op een
leuke manier."
Michiel: "Ik probeer altijd dicht
bij de belevingswereld van kinderen te blijven, dus je
zult bij Joep niet snel een kikker op een raket
tegenkomen. Joep is een gewone jongen die naar school
gaat, vriendjes heeft en alles meemaakt wat bij die leeftijd
hoort. Een herkenbare en vrolijke kinderwereld. Maar nooit
kinderachtig. De strip is weliswaar voor beginnende lezers,
maar dat betekent niet dat ze alleen maar simpele verhaaltjes
aankunnen. Door ook vooral veel te vertellen in beeld,
kun je goede strips maken die qua tekst laagdrempelig
zijn. Een goede kinderstrip is dan ook nooit kinderachtig."
Na deze werkwijzes vele keren te hebben herhaald, en diverse
seizoenen in de bladen te hebben gestaan, lag er inmiddels
een enorme stapel pagina's Kik en Joep
klaar.
Gerben: "En ja, dan begint het te
kriebelen, hè? Toen we drie jaar geleden beiden
tien jaar in het vak zaten, kregen we van onze teerbeminde
vriendinnen een etentje cadeau. Tijdens dat etentje hebben
we gesproken over onze droom. Strips uitbrengen die je
als kind kunt lezen, als andere strips nog te moeilijk
zijn. Die avond hebben we besloten om de kikker, eh, de
koe bij de hoorns te vatten en onze beide series uit te
gaan geven onder één reeks. Strips voor
lezers in groep 3 en 4 om zélf te lezen."
Michiel: "Het plan was om dit zelf
te doen. Op onze manier, met onze ideeën en met een
vormgever met wie we graag wilden samenwerken. Dat betekent
een eigen uitgeverijtje oprichten dus. Maar na het maken
van de dummy's kwam er plotsklaps interesse van een grote
educatieve kinderboekuitgeverij die het graag wilde uitbrengen."
Gerben: "Maar zoals dat wel vaker
gaat, lag het daar bijna een jaar op de plank. Tot het
moment dat ze vertelden dat ze het toch niet aandurfden
om te doen. Ze wisten te weinig van de stripmarkt. Hoe
heet dat ook alweer in vaktermen? Oh ja: helaas pindakaas."
Michiel: "Nog twee andere uitgeverijen
waren geïnteresseerd in onze strips op leesniveau
en enthousiast, maar ook daar bleef het liggen. Tot we
uiteindelijk zelf de knoop doorhakten: we gingen weer
terug naar ons oorspronkelijke plan: zelf doen! Vandaar
ook de naam van onze uitgeverij: Plan A Uitgevers."
Gerben: "Het was een enorme klus,
maar tegelijkertijd ook erg bevredigend. We konden alles
immers zelf beslissen, van concept tot uitvoering. Samen
met vormgever Rudy Vrooman zijn we aan
de slag gegaan om de serie conceptueel vorm te geven.
Hoe groot zouden de boeken worden, hoeveel boeken zouden
het eigenlijk gaan worden, welke volgorde van strips,
hoe zou het omslag eruit zien?"
Gerben: "Heel veel vrolijke discussies
om hele kleine beslissingen. Samen kwamen we tot een vorm
waarbij Kik en Joep beide mooi uitkwamen. Het wordt soms
onderschat hoeveel een goede vormgever kan toevoegen aan
een stripboek, en zonder Rudy zou het geheel van de serie
er lang zo mooi niet uit hebben gezien. We zijn hem dan
ook erg dankbaar voor zijn tips, vormgeving, kritiek en
gemekker."
Michiel: "Sinds dat bewuste etentje
zijn we drie jaar verder, maar de boeken gedrukt en we
zijn er apetrots op. De serie Kijk en Lees is
nu een feit. Zes verschillende titels in één
keer, allemaal op een ander leesniveau, allemaal in harde
kaft. Je moet gek zijn om het aan te pakken, en wij zijn
het geweest."
Nog niet zat van dit geklets over Kik en Joep?
Kom eens langs op www.kijkenlees.nl
om meer te lezen over de serie. |
Gerben
Valkema: making of the making of van Elsje (nee,
dat is geen verschrijving) |
|
|
|
"Voor
een Elsje-pagina is dit een vreemde eend
in de bijt. Bij het idee hadden we even een huivering:
zomaar wij twee als auteurs in een stripje? Is dat
niet not done? Het beloofde echter zo’n leuke
pagina te worden dat we hem toch aanpakten. Een
verslag dus van het ontstaan van een Elsje-pagina,
over het ontstaan van Elsje...
Na het eerste plotidee, eerst maar de ontwerpjes
van Frankenstein-Hercules en Igor-Valkema
gemaakt. Dit bevestigt onze vermoedens: we zien
er belachelijk uit, en dat zal de lezer vast bevallen!
Bovendien, hoe vaak heb je de mogelijkheid om jezelf
lekker grotesk te tekenen? |
FASE 1:
Na wat lay-out-scribbles met balpen op
de achterkant van enveloppen, start het serieuze werk.
Op een A4'tje wordt in blauw heel ruw en kriebelig een
schets gemaakt van de pagina. Dit is een belangrijkste
fase; hoe vertel je alles in beeld. Als het goed gaat
heb je een mooie basis, en als het fout gaat zit je later
met de gebakken peren.
FASE 2:
Met donker potlood wordt de schets wat verfijnd.
De figuren beginnen uit de mist op te doemen! Nadat deze
schets af is, merken we dat het voorlaatste plaatje eigenlijk
gespiegeld moet zijn, om beter te laten werken met het
laatste plaatje. Deze gebakken peer is makkelijk op te
lossen.
FASE 3:
Vanaf hier is het een kwestie van schetsideeën
uitwerken. Het kleine A4-schetsje wordt vergroot totdat
een halve pagina zo groot is als een A3. Alle plaatjes
worden dan netjes met penseel en inkt uitgewerkt. De inktpot
wordt al tekenend drie keer bijgevuld, al dat zwart slurpt
inkt!
FASE 4:
In kleur is de pagina pas écht klaar. We
sturen de pagina naar het stripblad Eppo, en
sluiten ons weer op in het laboratorium, broedend auf
eine neue Elsje-pagina... Jawohl!"
Deze Elsje verscheen eerder
in Eppo Stripblad. Surf ook naar www.elsje.nl |
|
|