Alle bijdragen van Michel Rouge aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
16/10/2019 Michel Rouge over Gunfighter 1
 
Michel Rouge over Gunfighter 1
16/10
TOP
Gunfighter 1
Onderstaande bijdrage van Klervi Le Cozic verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 127 van juli/augustus 2019.

Gunfighter 1
Over andere voorstellen: "Men heeft me verschillende westerscenario's voorgesteld die me niet interesseerden… tot dit uitstekende Gunfighter kwam. Sinds de dood van Jean-Michel Charlier is er niet veel goeds verschenen, op Undertaker van Ralph Meyer en Xavier Dorison na. Ik vond de overname van Blueberry door Jean Giraud nogal hol. Gunfighter steunt op een puur westernscenario."

Over nieuw plezier: "De laatste jaren heb ik enkele albums getekend die nauwelijks succes hadden. Na Kashmeer dacht ik er zelfs aan om het striptekenen op te geven en me te wijden aan aquarelschilderijen en illustraties. Bec contacteerde me en ik tekende dit album met heel veel plezier."

Over spuwen: "De Far West sprak me niet bijzonder aan, maar ik ben erin gevallen door de tussenkomst van Blueberry. Ik was een onvoorwaardelijke bewonderaar van Giraud en verdiepte me dus in alles waarvan hij hield. Vervolgens werd ik een westerntekenaar in plaats van een westernlezer door de reeks Comanche over te nemen. In westerns spuwen cowboys altijd! In films zie je Kirk Douglas of Marlon Brando spuwen, maar weinig pruimtabak kauwen terwijl alle cowboys pruimtabak kauwden. Dat zet meteen de toon!"

Over inspiratie: "Voor Garth, de oude man die op de ranch werkt (en die spuwt), baseerde ik me op een van de personages uit The Culpepper Cattle Co., een fantastische western uit 1972 die Christophe Bec me had aangeraden. Uit die film haalde ik ook het uiterlijk voor de jongen die we wat verder te zien krijgen. Dat doe ik zonder complexen, mezelf wijs makend dat niemand zich die film zal herinneren."


Gunfighter 1
Over zithoudingen: "Katherine ziet er wat uit als familie van Comanche, behalve dat ze blond is! En ze heeft een heel ander hoofd. Katherine is volledig mijn creatie. In het begin is ze gewoon een koeienhoedster, maar ze zal zich beetje bij beetje laten gelden en een lot kiezen waarvoor ze niet was voorbestemd. Katherine rijdt als een Amazone, want vrouwen hadden indertijd niet het recht om te rijden als mannen. Haar broer laat haar later toe om schrijlings te zitten om het vee te hoeden. Dat is heel wat praktischer!"

Over het decor: "Van de Verenigde Staten kende ik enkel Houston, in Texas, een grote stad in beton. Ik zag daar geen enkel landschap. Ik tekende naar mijn documentatie voor Comanche en Marshal Blueberry. Daardoor ziet ons Colorado er wat uit als Wyoming. Niet erg voor het Franse publiek. Het is zo'n beetje zoals Amerikaanse films die zich afspelen in Parijs en waarbij op de voorgrond het 16de arrondissement is te zien en op de achtergrond het 8ste."

Over het landschap: "Dit landschap doet denken aan de Auvergne. Het gras is geler en de bergen kaler door de droogte. De Verenigde Staten zijn immens en hun landschappen zijn heel uiteenlopend."

Over aangename dingen: "Ik haal veel documentatie uit films. Tof, in die periode was er weinig metaal. Alles was in hout en leer en de paarden waren nog niet vervangen door auto's. Allemaal aangename dingen om te tekenen."


Gunfighter 1
Over het oude en het nieuwe Amerika: "Prikkeldraad is weinig behandeld in stripverhalen. Tegenwoordig heeft het plaatsgemaakt voor toegangscodes aan de ingang van gebouwen. De Amerikanen hebben dat soort toezicht geschapen. De minder rendabele longhorns werden vervangen door winstgevendere koeien die gefokt werden door kruising, een andere Amerikaanse specialiteit. In dit verhaal staat de oude ranch van de Cottons tegenover de ranch van de Wallaces die hypermodern is, ontzettend ontwikkeld en die op winst en rijkdom mikt. Het Amerika van Trump komt tot bloei. De kleine ranch symboliseert het oorspronkelijke Amerika: oprecht, zoekend naar het stichten van een natie in nieuw gebied. Daarna nam de Amerikaanse spirit, zoals we die nu kennen, de bovenhand. Dit scenario vond ik leuk omdat het dit allemaal aantoont, zonder te militant te zijn."

Over het onweer: "Behalve een keer aan zee heb ik nooit zo'n storm meegemaakt zoals hier. Mijn zoon Corentin heeft het volledig in beeld gebracht. Dat viel niet mee met al die koeien die je wat verder in het verhaal ziet. Ze zijn delicaat om te tekenen. Het onweer veroorzaakt bliksems die de kudde decimeren. Ben heeft de scène prent per prent, voorgrond en achtergrond, beschreven en mijn zoon heeft het beeld per beeld getekend. En ik had het genoegen er alle details aan toe te voegen."

Over The Rolling Stones: "Voor Wayne, de broer van Katherine, heb ik me gebaseerd op Keith Richards. Je herkent hem soms in zijaanzicht. Als kind gaven The Rolling Stones me soms zin om te dansen als een gek! Als adolescent wilden we er allen uitzien als Mick Jagger. Ik had hem bijna voor Wayne gebruikt, maar hij was veel te herkenbaar."

Over valse pistolen: "Voor de laatste prent liet ik een foto van mij nemen met die houding. Ik heb enkele valse pistolen, maar die komen nauwelijks van pas. Net zoals Michel Blanc-Dumont en Christian Rossi kennen we die Colts van buiten."


Gunfighter 1
Over tablets: "Ik gebruikte Chinese inkt, een pen en penseel om dit album te tekenen. Voor mij persoonlijk bestaan tekentablets niet. Daar moet je mee geboren zijn om er goed mee te kunnen werken, anders verval je in manga's."

Over de inkleuring: "Voor de inkleuring werkt mijn zoon met Photoshop. Daarmee maken we onze vingers niet vuil, perfect! Een XIII Mystery en de reeks Rio lieten hem toe om een opmerkelijke efficiëntie te bekomen. Hij was de best aangewezen persoon, ik zie niet in wie anders mijn albums zou inkleuren. Op zijn vierde pikte Corentin in zijn park naast mijn tekentafel al mijn gumsel en at het op. Hij is opgegroeid met strips en kent perfect mijn beeldtaal."

Over BLAM: "Er staat BLAM in de tekening zonder dat het kan gewist worden. Jammer voor de vertalers. Ik vermijd de klanknabootsing PAN omdat men daarmee in het Nederlands eten klaarmaakt. Je moet internationale onomatopeeën gebruiken. Voor de anekdote, Giraud gebruikte ook BLAM."

Over de vertelling: "Het ingewikkeldste was de indeling van de voor- en achtergronden, de bladschikking en de vlotheid van de vertelling. Een slechte vertelling met goede tekeningen is niets waard, het tegendeel is al beter. De meester van een te gekke vertelling is Hermann, ook al ben ik niet zo dol op zijn tekenstijl. Met Corentin probeerde ik heel nauwkeurig te zijn in de vertelling. Sommige pagina's bevatten dertien prenten met veel teksten. Daarom kostte dit album me zoveel tijd."