Alle bijdragen van Colin Wilson aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/05/2016 Colin Wilson over Wonderball 1
 
Colin Wilson over Wonderball 1
21/05
TOP
Wonderball 1
Onderstaande bijdrage van Sonia Déchamps verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 73 van augustus-september 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 45
Wonderball 1
Over San Francisco: "Ik hou van deze pagina's. San Francisco biedt veel geschenken aan een tekenaar: de gebouwen, de heuvels, de wegen die naar beneden gaan,... Dit is Lombard Street, een heel beroemde straat. Ik heb met sommige details gespeeld. "

Over Wonderball: "Wat me beviel aan Wonderball is dat hij een rebel is, hij houdt niet van de hiërarchie bij de politie, noch van bevelen. Een antiheld die doet wat hij wil, ook al is hij een smeris. Dat is niet mijn favoriete beroep. Hij vervalt snel in geweld, maar het is gerechtvaardigd. Hij is een open boek van wie ik graag de pagina's omsla. Ik heb hem gebaseerd op Peter Weller (de acteur uit RoboCop), ook al lijkt hij er niet op. Enkele screenshots dienden als basis."

Over de mysterieuze Jager: "Onze vluchteling, de 'Jager', is een mysterie. Ik wilde dat hij relatief anoniem is. Ik ben begonnen met de haren van David Lynch..."

Over samenzweringstheorieën: "Ik ben gek op samenzweringstheorieën. Dat werkt bijna altijd in de Verenigde Staten. Ik herinner me nog heel goed de aanslag op Kennedy, ik was toen dertien jaar en woonde in Nieuw-Zeeland. Dat was schokkend. Daarna ontdekte ik dat de situatie veel complexer was dan wat de media toen vertelde. Er bestaat een uitdrukking in het Engels dat hoe meer je kijkt, hoe complexer zaken worden. Ik denk dat we de waarheid nooit zullen kennen. Het interesseert me om nieuwe theorieën te ontdekken terwijl die moordenaar een sleutelelement in onze eigen geschiedenisweergave is. Ik was een adolescent in die tijd en ik mis de geest van de jaren 1960, die een beetje speciaal voor me is. We hadden nog veel mogelijkheden. Dat is nu veel veranderd."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 46
Wonderball 1
Over de moordenaar: "Van Ramon Paul, de huurmoordenaar van een belangrijke, geheime organisatie, een geslepen en complex personage maken. Met een dreigend uiterlijk, maar geen clichémoordenaar. Hij is zo ambitieus dat hij over een eigen team beschikt om het vuile werk op te knappen."

Over actiescènes: "Ik heb verschillende decoupages uitgeprobeerd voor de actiescènes. En ik heb een uiterlijk verband tussen de twee personages vastgelegd van bij het begin van de actie. Daarna verhoogt het tempo. In de vier kleinere prenten focus ik me op de details die beweging uitdrukken. Op eenzelfde manier als in Bullit (1968), met Steve McQueen, ging de aandacht naar veiligheidsriemen die gesloten werden, naar het draaien van wielen in de mate waarin de wagens rijden, het laden van wapens van de slechteriken,... Vervolgens heb ik gekozen voor een groot zicht op de lengte van Lombard Street."

Over filmtechniek: "Het is een oude filmtechniek in stripvorm. Een keer de locatie is getoond keren we terug naar de twee personages, wiens paden elkaar kruisen op het einde van de volgende pagina voor ze weer uit elkaar gaan in de laatste twee pagina's van de achtervolging met de motor en de Volkswagen."

Over de jaren 1960: "Ik heb San Fransisco maar één keer bezocht, vijf jaar geleden. Maar er zijn maar weinig zaken veranderd op de locaties waar ons verhaal zich afspeelt. De gebouwen zijn sinds de jaren 1960 min of meer hetzelfde gebleven. Ik heb integendeel geprobeerd om de wagens en de motors uit die tijd te gebruiken. Muziek helpt me ook om naar te verwijzen. Ik hou net veel van de muziek uit de jaren 1960."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 47
Wonderball 1
Over motors: "Ik ben geen fan van Harley's, maar het is een mooi Amerikaans symbool. Ik zou 'm zelf niet kiezen om die straat op te rijden... Toen ik in Frankrijk woonde was mijn favoriete sport de motorcross."

Over karakter: "Ik ben actiescènes wel gewoon, voornamelijk voor mijn Amerikaans werk. Ik ben vertrouwd met de mechanische kant. Nu heb ik zin om verder te gaan met de personages. Ik begin te begrijpen dat dat er karakter nodig is om het verhaal te dienen."

Over comics versus strips: "Actie is het belangrijkste voor niet onaardig veel Amerikaanse stripseries. In Franse strips zijn deze scènes goed verdeeld over de rest van het verhaal. De actie dient het scenario. Er wordt van ritme gewisseld, er wordt teruggegrepen naar belangrijke dialogen. Er is een evenwicht. Daarom keer ik regelmatig terug om in Frankrijk te werken. In de Verenigde Staten komen de scenario's bij je toe, je stuurt je platen naar de uitgever en dat is het. In Frankrijk werken de scenaristen samen met jou. De kwaliteit van strips in Europa is honderd keer beter dan wat ik in Amerika zie."

Over Frankrijk: "Frankrijk is voor mij het centrum van de wereld. In de jaren 1960 ontdekte ik in Nieuw-Zeeland de Europese strip in twee speciale nummers van een magazine. Daarna stuitte ik op Arzach van Mœbius. Ik kwam in Frankrijk in de periode van Métal Hurlant. Glénat bood me werk, daarna kozen Jean Giraud en Jean-Michel Charlier mij om De Jonge Jaren van Blueberry te tekenen... Tegenwoordig woon ik alweer negentien jaar in Australië. Dankzij het internet blijf ik werken met Franse schrijvers."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 48
Wonderball 1
Over de Mustang: "Mijn oude Mustang komt in het album voor. Ik had het erover met de scenaristen en ze hebben 'm in het verhaal verwerkt. Twijfel niet, dat motiveert nogal... "

Over Bullit: "De groene Volkswagen is ook een verwijzing naar Bullit. Die film van negentig minuten bevat een achtervolging die negen minuten duurt. De filmploeg had een klein budget en om de scène in zijn geheel te filmen kregen ze enkel op zondagvoormiddag toelating om de wegen te sluiten. De Mustang van Steve McQueen en de Dodge Charger van de slechteriken waren speciaal voor de opnames verstevigd."

Over de Volkwsagen Kever: "Verschillende voertuigen van de filmploeg waren op de achtergrond te zien. Bij de eerste vertoning van de uiteindelijke film zag men de groene Volkwagen Kever wellicht vier of vijf keer in beeld tijdens de achtervolging. Het leek ons grappig om er ook een te gebruiken in onze achtervolging. Het is zeker niet de meest geschikte wagen, het is zelfs minder spectaculair, maar er kleeft een leuke verwijzing aan voor elke lezer die zich de achtervolging uit Bullit herinnert."

Over het geheel: "Het risico-element is het belangrijkste om een achtervolging te doen slagen. We gebruiken verschillende elementen van San Fransisco (Lombard Street, de beroemde trams) en we voegen bij dat alles de achtervolging uit Bullit toe. Ironisch genoeg bekronen we het geheel met een van de bekendste liedjes uit de jaren 1970 over Californië dat gezongen wordt door een biker die de mond gesnoerd wordt door iets verrassends."