Alle bijdragen van Yves Swolfs aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/06/2018 Yves Swolfs over Lonesome 1
30/05/2015 Yves Swolfs over De Prins van de Nacht 7
 
Yves Swolfs over Lonesome 1
06/06
TOP
Lonesome 1
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 110 van januari 2018.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
Lonesome 1Over het decor: "Een sneeuwdecor, een beetje mist en zie, de sfeer ligt vast voor dit verhaal. In drie prenten volgen we de voortgang van een ruiter die van heel ver lijkt te komen. Ook al bevatten sommige actiescènes heel weinig tekst aarzel ik nooit om op platen heel wat volgeladen tekstballonnen te plaatsen, tenminste als die verantwoord zijn. De lezer moet iets te lezen hebben, een album is niet gemaakt om er in een kwartier door te gaan."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Lonesome 1Over knipogen: "Hier zitten we in een sfeer zoals in Durango. Dat geef ik grif toe. Ik had zin om het avontuur te starten met een duel van één tegen drie in de grote traditie van de Italiaanse western zoals bij Sergio Leone. Kijk naar mijn personage, hoe hij daar staat, vanop de rug gezien. Door het zadel dat hij op zijn rug draagt, ziet het er een beetje uit alsof hij vleugels heeft. Het is een knipoog naar de western My Name is Nobody. Het personage wordt een soort engel in dit verhaal."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Lonesome 1Over opbouw: "De tijd staat stil. Er komt een uitleg. Rustig aan. De nieuwkomer krijgt de tijd om zijn zadel weg te leggen en zijn handschoenen uit te trekken. In evenveel tijd glijden er handen naar wapens. We zijn er, dit is helemaal het soort western waarvan ik hou. Close-up van de ogen en van het wapen waarvan de trekker wordt overgehaald, de laatste prenten bereiden een gewelduitbarsting voor. Enkel een soundtrack van Ennio Morricone ontbreekt nog."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Lonesome 1Over leven: "Drie doden in een fractie van een seconde. Het plotse moment van dit duel is benadrukt door het verbinden van de prenten met elkaar. Kijk, de hoed in de tweede prent komt ook in de eerste prent, een verticale prent verbindt de derde en vierde prent. Je ziet het allemaal in één oogopslag. Onderaan, vogelperspectief, groot zicht, zicht vanop de rug, er zit veel leven in deze plaat. En door de uitleg van de barman over de slaven weten we wat er op het spel staat in dit verhaal."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Lonesome 1Over geweld: "Eerste demonstratie van de macht van het centrale personage in Lonesome: door iemand aan te raken, ziet hij een kort visioen. Daarna maakt hij de gewonde af. In mijn beginjaren was ik beïnvloed door spaghettiwesterns en de films van Sam Peckinpah. Ik introduceerde dat geweld in de eerste Durango's. Daardoor kreeg ik het etiket opgeplakt dat ik bloederige dingen maak.Tegenwoordig is dat gemeengoed in de meeste tv-reeksen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Lonesome 1Over dubbelpagina's: "Ik ontwerp mijn pagina's altijd per twee, naast elkaar. Op deze dubbele pagina staan een hoop personages, maar de aandacht van de lezer moet meteen gaan naar de man om wie het gaat, predikant Markham. Vandaar twee close-ups van hem op deze pagina en twee op de rechterpagina. Daar zit variatie in. Vervolgens plaats ik de nevenpersonages, hiernaast bankier en burgemeester Harper, zijn rechterhand Clayton..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Lonesome 1Over verzamelde elementen: "... en hiernaast staat journalist Marcus die de gewoonte heeft te zeggen wat hij denkt en Lucy die een belangrijke rol zal krijgen. Enorm veel elementen uit het scenario staan verzameld op deze dubbelpagina. We komen te weten dat de burgemeester en de predikant zaken met elkaar doen. De kracht van de overtuiging, het duivelse en fanatieke kantje van de predikant komt aan bod. Hij houdt er een eigenwijs en goed onderbouwd discours op na. Dat is nodig om een passief lijkende bevolking te manipuleren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Lonesome 1Over verschillende plaatsen: "De opbouw van deze dubbelpagina vergde veel zorg. Het speelt zich af op drie verschillende plaatsen, zonder de flashback van de 'held' mee te tellen. De twee blauwe prenten situeren de plek en kondigen elke nieuwe scène aan: de predikant in de stad gevolgd door de trading post en tot slot de boerderij waar een tragedie plaatsvindt. De drie prenten waarin het personage rookt, leiden de flashback in."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Lonesome 1Over indianen: "Het hoofdpersonage is als kind te zien bij de indianen. Misschien vertel ik ooit zijn jeugd in enkele flashbacks of wijd ik er een compleet album aan. Maar als je over een indianenstam wil vertellen, heb je enorm veel documentatie nodig. Elke stam kende zijn gebruiken en tradities. Daarbij mag je geen flaters slaan. De bedoeling van deze korte scène is het uitleggen van sommige psychologische aspecten van het personage."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Lonesome 1Over belichting: "De predikant in actie. Hij houdt er een religieus fanatisme op na hoewel zijn enige doel in werkelijkheid zijn sadisme en zijn wraakzucht, die uit zijn verleden stamt, de vrije loop te laten. Ik wou niet tonen wat de vrouw van de boer zou overkomen. De horror is gewoon in de ogen van haar zoon te lezen. De belichting is delicaat om te beheersen. Ik heb de handpalm van de vrouw ontzettend veel zwarter moeten maken zodat het duidelijker te zien is."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Lonesome 1Over plezier: "Het was een waar plezier om deze plaat te tekenen. Het contrast is compleet, want we koen van een verschrikkelijke nacht in een besneeuwd, vredig decor, waar ik van hou. De ruiter zit stevig in het zadel en verlaat de weg bij het zien van de rook. Zijn blik wodt getrokken door een groepje kraaien. De blik van de lezer volgt de vogels en rust op het lichaam van de boer. In feite maken prent 4 en 5 deel uit van dezelfde tekening, van dezelfde beweging."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14

Lonesome 1Over de camera: "Mijn camera gaat heel hoog, zakt daarna naar de grond voor een close-up op de voeten zoals in spaghettiwesterns. Nu is te zien dat de man beenkappen over zijn schoenen draagt. Het lichaam van de mishandelde vrouw is van ver te zien. Ik wou per se een stuk van haar jurk over haar leggen. Het loont de moeite niet om meer te tonen. De vlag ligt klaar om Zuidelijken te beschuldigen, meerbepaald Ruffians. Dat is ook de titel van het volgende deel."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Lonesome 1Over directheid: "De vier prenten die in de eerste strook met elkaar verbonden zijn, geven een directe indruk. Bovendien is er geen witte rand rond de verticale prent nodig. Dat geeft me wat meer ruimte voor de tekening. Dat is nooit te versmaden. Deze plaat toont ook aan dat onze man, die nochtans weet dat de predikant niet ver is, zijn spoor verlaat om de jongen in veiligheid te brengen. In zijn jeugd maakte hij hetzelfde mee. Ook hij stierf bijna aan honger en dorst."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Lonesome 1Over al gebruikte foto's: "Aankomst in een typisch stadje. Na een aantal albums wordt het moeilijk nieuwe camerastandpunten te bedenken die ikzelf of collega's nog niet hebben gebruikt. Ik vond heel mooie foto's op het internet die al zijn gebruikt door anderen. Die laat ik dan maar. Je ziet dat de burgemeester en zijn rechterhand aan het venster staan. Het kind is verstijfd van angst en blijft stil. Maar daarnet sprak hij nog met zijn redder..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Lonesome 1Over normale reacties: "Zoals in elk oorlog verwachten mensen maar één iets: dat men ophoudt met hen te bombarderen en op hen te schieten. Dat is geen lafheid, maar de normale reactie van al wie geen soldaat of moordenaar is en wie geen macht door rijkdom heeft. Een minderheid zal altijd verzet bieden. Een andere minderheid daarentegen denkt alleen maar aan maximaal profijt aan een situatie en aan het verwerven van zoveel mogelijk macht. Zo gaat het al altijd op deze wereld."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Lonesome 1Over intimidatie: "We zijn vertrokken, onze held en de moordenaar in dienst van de burgemeester krijgen het met elkaar aan de stok, zij het verbaal. Clayton probeert het hoofdpersonage te intimideren door de respectievelijke kwaliteit van hun wapens te vergelijken, maar in deze fase trekt de held liever niet de aandacht. Ik teken de twee in close-up, maar de held van Lonesome in zijaanzicht. Ze kijken elkaar aan, oog in oog, tot de laatste uitleg."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
Lonesome 1Over de sheriff: "Hier staat sheriff Abel centraal. Hij is een oude man van wie je aanvoelt dat hij geen doetje is. Hij komt misschien wat simplistisch over in het begin als iemand die gehoorzaamt en zijn werk doet, maar hij is ook rechtdoorzee en eerlijk, ook al sluit hij veeleer zijn ogen voor wat er in de stad gebeurt. Hij zal een almaar belangrijker rol bekleden en iedereen zal rekening met hem moeten houden. Hier waarschuwt hij Lonesome, maar hij zal verrassend genoeg ook de burgemeester waarschuwen..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
Lonesome 1Over Lucy: "Een ander sterk personage is Lucy. Ze is een van de diensters die, zoals de barman zegt, de rug van reizigers komt schrobben voor enkele dollars. Ze leidt een moeilijk leven, het litteken op haar linkerwang is daar de getuige van. Maar ze is sterk, ze heeft goed begrepen wat zich in de stad afspeelt en zal zeker risico's nemen. Haar jeugd is beter te begrijpen wanneer ze haar hand legt op de arm van de held zonder naam op pagina 25."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Lonesome 1Over papier: "Mijn dochter doet de inkleuring op de computer, maar ik teken op de ouderwetse manier op papier. Sinds mijn debuut heb ik mijn werkwijze nog niet aangepast. Helaas is het papier al een jaar of vijftien niet meer hetzelfde. Er moet dus voorzichtiger geïnkt worden. Er kan minder vrijuit geïnkt worden. Met het papier van nu zou ik wellicht makkelijker kunnen tekenen met pen in plaats van penseel, maar als ik zou moeten veranderen van techniek zou ik veel tijd verliezen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Lonesome 1Over Clayton: "Eerste barstje tussen de burgemeester en de sheriff die minder manipuleerbaar is dan hij laat uitschijnen. Clayton is ook een complex personage. Hij heeft begrepen dat de oorlog voor de deur staat en beseft dat er gevolgen zullen zijn. Hij mijmert over iets dat je eerst niet van hem zou verwachten. Je kan best een rechterhand zijn met een eigen mening en een zekere menselijkheid. Onderaan de pagina zie je de beruchte Remington met vervangbare loop."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Lonesome 1Over trefzekerheid: "De held van Lonesome mist zijn doelwitten niet. En Clayton schiet door twee aardappels die in de lucht geworpen worden. Nee, daar staan we niet van te kijken. Uiteraard zou het merendeel van de mannen uit het Wilde Westen naast een olifant schieten als hij voor hen staat, maar een piepkleine minderheid van de schutters zou volgens authentieke verhalen uit die tijd met toen al trefzekere wapens in staat zijn door een muntstuk te schieten op tien meter afstand."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Lonesome 1Over nadruk leggen: "Kijk, aan de riem van onze man is een lederen tasje vastgegespt. Daarin zit alles om de revolver te kunnen herladen. Ook hier maak ik gebruik van twee verticale prenten die het statische tafereel onderaan animeren. Ik kan er ook wat plaats mee winnen voor mijn tekening. Dat is nuttig om de nadruk te leggen op het moedige pleidooi van de jonge vrouw. Beloofd, ze redt zich wel."


Yves Swolfs over De Prins van de Nacht 7
30/05
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 79 van maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
De Prins van de Nacht 7
Over tien jaar later: "Het was al langer dan tien jaar geleden dat ik Kergan had getekend. Bijkomende moeilijkheid: ik moet er een normale man van maken, geen onrustwekkende vampier met een verweerd gezicht en een bizarre blik. Uiteindelijk ondervond ik er niet al te veel last mee."

Over ambiguïteit:
"Het geheime verlangen van Kergans schoonmoeder is om van haar eigen zoon de opvolger te maken van haar heer. Ze vertolkt een ambigue rol tegenover Kergan die zich bewust is van zijn sensualiteit. Ze moest een harde kant hebben, somber, een zekere vorm van hysterie. Wanneer ik de personages aanvoel, komen de gezichten vanzelf en ze komen overeen met hoe ik ze me inbeeldde."

Over Oedipus: "De diepere springveer in dit album is de mythe van Oedipus. Kergan is zich bewust van de sensualiteit van zijn schoonmoeder. En als hij op het einde van het verhaal zijn in een vampier getransformeerde vvader doodt, wordt hij blind door het daglicht en zitten we middenin het achterliggende onderwerp. Sophie, mijn ex-vrouw, kleurde de eerste zes delen in. Bérengère Marquebreucq nam de fakkel op een andere manier over. Hier voegt de belichting iets toe aan de sensualiteit van de lichamen."

Over gelijkgestemde zielen: "Het harnas van Kergan lijkt een beetje Romeins. De versiersels verschillen, maar de structuren waren dezelfde. Uiteraard zullen lezers geneigd zijn om mijn Barbaren en Romeinen te vergelijken met wat Enrico Marini tekent in zijn serie De Adelaars van Rome. Marini heeft ook een vampiersverhaal getekend... Uiteindelijk zijn we een kransje gelijkgestemden met dezelfde cinematografische referenties, met dezelfde verlangens. Ik heb het niet over een stroming of school, maar veeleer over gemeenschappelijke trends."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
De Prins van de Nacht 7
Over stripcodes: "Ik speel het begin en het einde van de flashbackscène uit met twee grotere prenten en twee gezichten. Het is een soort taal die aanleunt bij de film. Op de vorige plaat staan de twee gezichten van Kergan naast elkaar en betreden we zijn gedachten. Op deze plaat staan ze boven elkaar. We keren terug naar het heden. De warme kleuren in de tent breken ook met de inkleuring van het bos en de zonnestralen. Het is een van die verteltechnieken, een van de codes van het stripverhaal, die je altijd moet respecteren zodat de platen duidelijk, leesbaar en interessant blijven."

Over close-ups:
"Ik heb altijd graag gezichten in close-up getekend. Mijn esthetiek komt rechtstreeks van de westerns van Sergio Leone en in het bijzonder Once Upon A Time In The West. Een grote close-up met een expressie blijft de beste manier om emoties van het personage over te brengen aan de lezer."

Over Vanessa Paradis: "Als het gebeurt dat ik een personage niet goed kan visualiseren, laat ik me soms inspireren op de film. Daarom kan je Vanessa Paradis meteen herkennen op de cover van Het Dagboek van Maximilien. Ik amuseer me soms door voorbereidende schetsen te maken die altijd kunnen dienen als bonus voor speciale uitgaven."

Over personagefiches: "Anderzijds, maar dan enkel voor persoonlijk gebruik, stel ik een soort fiche op voor elk nieuw personage, met vooraanzicht, zijaanzicht, driekwartaanzicht en twee of drie tekeningen van het personage met enkele aanwijzingen over belangrijke kenmerken. Ik teken altijd de platen in volgorde en met een volledig uitgewerkt scenario, inclusief de tekstballonnen. Waar nodig corrigeer ik het ritme en de dialogen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
De Prins van de Nacht 7
Over actiepagina's: "Na twee pagina's met verhitte discussies volgen er twee sombere pagina's met actie. Dat is nodig, maar het zijn nooit meer dan zomaar wat avonturen in een verhaal. Ik vermijd dus om er meer dan twee pagina's van te maken. En ik concentreer de actie maximaal. Het moet pittig zijn, sprekend, zo spectaculair mogelijk. Ik probeer nooit te vergeten dat je voldoende zaken moet vertellen op de 46 pagina's voor het plezier van de lezer. En die moet zich niet laten wegdrummen door actiescènes."

Over inserts (kleinere beelden op grotere):
"In mijn twee platen speel ik met inserts. Ze maken de scène levendiger en spontaner. Onderaan schiet er een pijl in een personage en kijkt Kergan naar boven waar het schot vandaan kwam. De twee inserts geven de indruk dat de twee acties simultaan gebeuren. Het is heel wat nerveuzer."

Over vertraging door papierschaarste: "De schaarste aan goede papiersoorten is er gedeeltelijk de oorzaak van dat ik vertraging opliep met dit album. Ik was gek op Schoellerpapier zolang het in Engeland werd gefabriceerd. Het verdroeg heel goed mijn nogal hevige aanvallen met het penseel. Daarna werd Schoeller overgenomen,. Door een gedaalde vraag, omdat meer en meer tekenaars op het scherm werken, fabriceren papierbedrijven mindere kwaliteit."

Over meneer Canson: "Ik heb gelachen toen ik op een internetforum een officiële vraag aan 'meneer Canson' las met het verzoek om een papiersoort te maken dat echt geschikt is voor striptekenaars. Ik denk niet dat het er van kwam. Maar als we ons hoe dan ook met grote getale verenigen om zoiets te bekomen..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
De Prins van de Nacht 7
Over aangename scènes om te tekenen: "Actiescènes in het algemeen en gevechtsscènes in het bijzonder, met grote landschappen en ruiters, zijn het aangenaamst om te tekenen. Ik zeg niet dat ze het eenvoudigst zijn. Ik heb die alleszins liever dan een praatscène met verschillende personages."

Over de eerste zorg:
"Bij het herlezen constateer ik dat ik voor deze actiescène de gezichten en hun expressies wel heb verzorgd, maar me minder heb toegelegd op de details. Mijn eerste zorg is dat het geheel mooi oogt."

Over stoppen (en herbeginnen) met tekenen: "Daarom zal ik mijn hand te rusten leggen en het tekenen laten voor wat het is. Dat idee had ik al sinds Vlad. Maar het tekenen hoorde nog te veel bij mijn dagelijks leven. Bij het bekijken van deze plaat bedenk ik me dat het een van degene is die me op een dag ongetwijfeld het plezier weer zullen geven om het potlood opnieuw ter hand te nemen. Als de context van mijn leven niet was veranderd — noch het papier! — zou ik misschien geen zin hebben in een pauze. Maar ik voel de behoefte om een wat ander leven te leiden. Om nieuwe zaken te ontwikkelen. Andere verhalen lanceren die in mijn hoofd sluimeren en die niets te maken hebben met mijn drie huidige series. En ik kan me voorstellen dat ik door geruime tijd niet meer te tekenen dermate gefrustreerd zal geraken dat ik met tien keer meer plezier mijn potlood herneem!"

Over de overgang: "De twee laatste prenten zijn een belangrijke overgang in het album. Het moment dat het net over zijn hoofd valt, kantelt het bestaan van Kergan. Deze prenten zijn symbolisch. Links is hij nog een geduchte krijgsheer. Een fractie van een seconde later is hij niets meer."