Alle bijdragen van Mikaël aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/03/2018 Mikaël over Giant
 
Mikaël over Giant
21/03
TOP
Giant
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 104 van juni 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 39
Giant
Over de schrijfmachine: "Giant doet zich voor als de man van Mary Ann Murphy, maar hij kan haar geen met de hand geschreven brieven sturen zonder dat zij het bedrog door zal hebben. Vandaar het gebruik van een schrijfmachine met het mechanische, ietwat koude lettertype dat goed overeenkomt met het personage. Vind je het raar dat een arbeider met zo'n machine kan werken? Dat leg ik uit via het verleden van Giant dat later in het verhaal te ontdekken is."

Over de briefwisseling: "Ik heb me veel vragen gesteld over de manier waarop de briefwisseling tussen Giant en Mary Ann in beeld gebracht moet worden. Ik heb ervoor gekozen om het dagelijks leven van de ene op het Ierse platteland te tonen terwijl de ander over zijn leven in New York vertelt, en omgekeerd. Elk van hun brieven is op papiersnippers te lezen en die verspreid liggen op de pagina."

Over Mary Ann: "Mary Ann is krachtig en moedig, ze voedt alleen haar kinderen op en ze zorgt voor haar stervende moeder. Haar man die naar de Verenigde Staten trok, stuurt haar af en toe een briefje, maar ook wat geld. Voor haar uiterlijk baseerde ik me op actrice Jessica Chastain die een zekere kracht achter haar schoonheid uitstraalt."

Over digitaal werken: "Potloodtekeningen, inkting, inkleuring... ik voer alles digitaal uit op een Wacom Cintiq-tablet. Je kan het niet zien, want ik heb mijn eigen hulpmiddelen ontwikkeld zodat mijn inkting grafischer is, heel 'rough'. Mijn manier van werken is veel geëvolueerd sinds de trilogie Promise, op scenario van Thierry Lamy. Voor Giant denk ik na over de bladschikking en de vertelling vanaf het schrijven van het scenario zodat elk visueel aspect op punt staat."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 40
Giant
Over Wolverine: "Uiterlijk lijkt hij er niet op, maar Giant is gebaseerd op acteur Tom Hardy — die heel gesloten is in Lawless — en op Roy Dupuis, een acteur uit Quebec die gewoonlijk ook mannen van weinig woorden neerzet. Toen ik die beer begon te tekenen, dachten sommigen rond mij zelfs aan Wolverine. Maar dat is onbewust!"

Over New York: "New York is een nerveuze, drukke, overweldigende stad. Ik wilde die aspecten overnemen in de straten door er veel mensen te tekenen en veel reclame en affiches die aan de muren hangen. Ik voeg er nog een laagje aan toe met een voice-over van een radiopresentator die het nieuws over de stad geeft op een cynische, grijnzende toon. Het lijkt wat overladen, maar zo is New York."

Over perspectief: "Door mijn opzoekingen ter plaatse, in boeken en op het internet beschikte ik over vijfduizend tot zesduizend foto's die nodig zijn om die periode te begrijpen. Het was uitgesloten daar niets mee te doen. Ik bouw mijn voor- en achtergronden op en realiseer mijn perspectieven op het oog waarbij ik wat vals speel. Mocht ik veel nauwgezetter zijn, zou het geheel misschien minder leven. Door te zoeken naar het overbrengen van een zekere emotie op het gebied van de architectuur ontdekte ik al doende de troeven van het perspectief."

Over leegte: "Door het gebruik van wit voor de New Yorkse hemel kon ik alles wat laten ademen terwijl ik belang aan het lege kon geven. Leegte is een nog sterker contrast met personages en stalen constructies."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 41
Giant
Over Dorothea: "Zoals alle nevenpersonages dient fotografe Dorothea om een deel van het verhaal te vertellen, want zij ontdekt informatie over het leven en verleden van Giant terwijl ze een onderzoekt voert. Ik wilde per se een fotograaf opvoeren in mijn verhaal, want zij zijn de getuigen die ons nog resten uit die periode. Om sfeer weer te geven is de foto nog machtiger dan de film. Ik kreeg ook de kans om te knipogen naar Dorothea Lange die heel wat foto's over de Grote Depressie maakte."

Over contrasten: "In de voorlaatste prent vraagt Mary Ann aan Giant om haar over New York te vertellen. We zien dan een rijke familie in een Rolls Royce stappen met een chauffeur achter een man die duidelijk de nacht heeft doorgebracht op een bankje en een ander die werk zoekt. Dat is het land waarin Giant woont, het land van alle contrasten!"

Over geel geluid: "De pneumatische hamers dienen om klinknagels vast te maken. Ze maken hetzelfde geluid als Thompson-machinegeweren, met hun lader die eruitziet als een camembert, of als het gereedschap waarmee banden vastgevezen worden in de Formule 1. Vandaar die Ratatatatata, een hels lawaai in het midden van de werf. In die periode hadden arbeiders geen helm of oordopjes. Omwille van de leesbaarheid houd ik mijn onomatopeeën vaak wit. Het geel dat in de laatste prent is te zien, is sinds het begin van het album verbonden met het geluid van de hamer."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 42
Giant
Over opbouw: "Ik hecht veel belang aan de opbouw van mijn platen. Het is geen toeval dat het begint in de wolken, tussen stalen balken, voor het eindigt op de grond ter hoogte van het asfalt en de banden. In enkele seconden gaan we over van licht naar schaduw en van de hemel naar de smerige wijken wat opnieuw het contrast van de stad toont."

Over documentatie: "Ik kreeg toegang tot het archief van Rockefeller Center waar ik fotokopieën mocht maken van heel wat foto's die elders onvindbaar zijn. Ik kreeg ook toegang tot honderden negatieven op celluloid van de Grand Library van New York en ik ben naar Ellis Island geweest waar alles wordt opgeslagen over de immigranten. Tot slot kon ik ook communiceren met de mensen van Tenement Museum, in de Lower East Side, die me zaken bijbrachten over bijvoorbeeld de huurprijs in 1930."

Over kleuren: "Omdat ik de belangrijkste contrasten en dieptes bij het inkten uitwerk, is de inkleuring pas de laatste final touch. Het levert wat meer ritme ofwel een sfeervolle bijdrage, maar de kleuren zijn nergens overdreven aanwezig. Ik laat veel witte vlakken open en zwak kleuren af, bijna monochroom of duotoon. Ik werkte alleen op basis van zwart-witfoto's en ik had het gevoel dat het leven uit die tijd ook zo was. Mocht ik te hevige, te actuele kleuren gebruikt hebben, zoals toen nochtans vaak het geval was, zou ik de indruk hebben dat ik het New York uit de jaren 1930 heb afgezwakt."