Alle bijdragen van Marc Bourgne aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
09/09/2017 Marc Bourgne en Benjamin Benéteau over Michel Vaillant 6
 
Marc Bourgne en Benjamin Benéteau over Michel Vaillant 6
09/09
TOP
Michel Vaillant 6
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 105 van juli-augustus 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Michel Vaillant 6
Marc Bourgne over het geheim: "Ik wist van bij het begin dat Jean-Pierre zou sterven. Ik moest dat jarenlang geheimhouden. Album na album kwam ik tot het besef dat alles onherroepelijk naar dit einde leidde."

Marc Bourgne over verwijten: "In het begin vroeg men me om niet zoals Jean Graton te tekenen, maar om een goede Vaillant te maken. Jean Graton zag mijn voorbereidende werk en gaf me zijn goedkeuring. Dat belette oude lezers niet om me op het internet te verwijten. Maar dat ligt achter de rug, ik probeer het te vergeten."

Marc Bourgne over de laatste groet: "Grote familiesamenkomst in Père-Lachaise voor een laatste groet. Philippe Graton en Denis Lapière gaven me een hele hoop namen met het doel zoveel mogelijk personages te tonen. Hier zijn ze, van links naar rechts: Jacky Ickx (voormalig F1-kampioen), mevrouw Douléac-Vaillant, Benjamin Vaillant, Carlos Ghosn (huidig ceo van Renault en Nissan), Jean-Michel Vaillant, Alain Menu (WTCC-piloot die in 2012 in Portimâo met een Chevrolet in de kleuren van Vaillant won), Agnes Vaillant, Louis Latour (de vader van Françoise), Elisabeth Vaillant, Henri Vaillant, Albert II van Monaco, Françoise Vaillant, Pierre Van Vliet (F1-commentator van de Franse zender TF1 en een fan van de stripreeks), Michel Vaillant, Steve Warson, Patrick Vaillant, Julie Wood, Sebastien Vettel (viervoudig F1-wereldkampioen), Lewis Hamilton (drievoudig F1-wereldkampioen), Gabriele Spangenberg, haar vader (die te zien was in de klassieker De Ridders van Königsfeld) en Yves Douléac."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Michel Vaillant 6
Marc Bourgne over personages en wagens: "De priester draagt een kazuifel en alle mannen dragen een stropdas in deze grote, traditionele bourgeoisfamilie. Ik had zelf veel werk aan deze twee pagina's omdat ik de personages teken terwijl Benjamin Benéteau de decors en wagens tekent. Over het algemeen teken ik voor alle pagina's het storyboard en tekenen we elk ons deel. Ik hou van de wagensport. De bekendheid van Vaillant opent alle deuren. We kunnen op elk circuit documentatie verzamelen en iedereen kan zonder probleem met ons praten. De wagens fascineren me minder dan de piloten, dat komt goed uit!"

Marc Bourgne over leeftijd: "Het is delicaat om Michel Vaillant te tekenen. Hij heeft een zoon van twintig jaar en hij is zelf minstens veertig jaar. Dat is een hoge leeftijd om op het circuit te rijden. Ik moet dus expressies van een dertiger vermijden. Voor Jean-Pierre was het makkelijker, hij had al grijze slapen..."

Marc Bourgne over inmenging: "Zelf scenarist zijnde kan ik het niet nalaten om mijn mening te geven over sommige details. Daar geven ze niet al te veel om, maar ik blijf het toch doen! Maar wees gerust, ik ben niet gefrustreerd. Ik schrijf momenteel het elfde en voorlaatste deel van De Piraten van Barataria. Franck Bonnet en ik vertellen over de ontsnappingspoging van Napoleon van het eiland Sint-Helena. Met Didier Pagot bereid ik een western voor over Sitting Bull. De western is weer in de mode, daar profiteer ik van."

Marc Bourgne over Julie en de anderen: "Einde van de samenkomst met Alain Prost en zijn zoon Nicolas. Gabriele Spangenberg tussen Yves Douléac, haar man, en haar vader. Julie Wood, over wie ik graag nieuwe avonturen wilde maken in de jaren 1990. En Steve Warson met wie ze een relatie had."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 42
Michel Vaillant 6
Benjamin Benéteau over de eerste klus voor Vaillant: "Ik heb een eerste keer iets voor de reeks gedaan voor een dossier over Michael Schumacher. De tekenaar had een decortekenaar nodig. Een meevaller, kort erop vroeg men me om ook de wagens te tekenen. Dat beviel hen, want Philippe en Denis stelden me voor om de decors en de wagens te tekenen van de nieuwe Michel Vaillant. Ze wisten niet dat ik dol ben op wagens. Sinds mijn kindertijd teken ik die al."

Benjamin Benéteau over de verdwijning van Jean-Pierre: "De eerste plaat op het kerkhof van Père-Lachaise, die ik volledig zelf heb getekend, was moeilijk. Ik heb die in één nacht getekend, met pijn in het hart. Vooral toen ik de helm van Jean-Pierre op zijn kist tekende. Mijn hoedanigheid als tekenaar viel samen met die als lezer. Ik was niet op de hoogte dat hij zou verdwijnen. Op het einde van deel 4, toen zijn wagen in het ravijn stortte, koesterde ik nog hoop. Ook tijdens zijn coma. Het was een lastig dilemma: hem zien overleven omdat ik van hem hou en me sussen dat zijn verdwijning de weg opent naar heel wat nieuwe zaken."

Benjamin Benéteau over de neven: "Ook al teken ik hen niet, behalve in grote trekken op de platen waarvan ik het storyboard teken, beschouw ik de Vaillants niet als broers of zussen, ook niet als kinderen, maar als neven van mijn familie. Het doet me genoegen hun omgeving, hun decor, hun wagens te tekenen."

Benjamin Benéteau over een ander project: "Ik beschouw me als een vaste tekenaar van deze serie... zolang ze me willen. Ik zou graag tot een groter automatisme bij het tekenen willen komen. Dat is niet voor meteen. Om ook eens iets anders te doen, werk ik deze keer als enige tekenaar aan de stripbiografie van een wagenconstructeur uit het begin van de twintigste eeuw. Het album is volgend jaar gepland bij Dupuis."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 43
Michel Vaillant 6
Benjamin Benéteau over fotodocumentatie: "In het kleine prentje staat acteur Jean Dujardin. Ik had hem zelf getekend, maar Marc heeft hem opnieuw getekend en de kadrage veranderd. Ik ben in 2016 van Le Mans teruggekeerd met tweeduizend foto's. Een van die foto's nam ik net na de finish, voor de piste wordt overspoeld en vanop de grond. Die kwam van pas voor de eerste prent. Ik werk op basis van foto's, maar zonder die te kopiëren, want dat werkt nooit."

Benjamin Benéteau over vrooaa en vroiiin: "Jean Graton heeft de soundtrack in een stille kunst uitgevonden, heeft een fan, veilingmeester Hervé Poulain, ooit eens gezegd. Het is vanzelfsprekend, want zonder enorme klanknabootsingen rijden papieren wagens minders snel. Als je een voet op de piste zet, word je fysiek gegrepen door het geluid van de wagens. Dat kan een foto niet weergeven, een strip wel. Kleine woordenschat: de vroooaa's dateren van de jaren 1950 toen de wagens zware geluiden voortbrachten. Tegenwoordig zijn hun geluiden scherper, wat veeleer vroiiiiin en voor de versnellingen soms iiiin oplevert. Een speciale vermelding is er voor elektrische wagens (waarover we het in het album Heropstanding hadden): zij maken het geluid vruiii."

Benjamin Benéteau over banden: "Het moeilijkste om te tekenen? De banden. Ik heb er lang over gedaan om die onder de knie te krijgen. Ze moeten perfect ellipsvormig of rond zijn, anders krijgt de lezer de indruk dat de wagen zich voortsleept of een platte band heeft."

Benjamin Benéteau over inzoomen op details: "Zoals veel tekenaars zoom ik tijdens het tekenen te veel in en verlies ik me in onnodige details die de lezing verstoren. Op een stukje plaat staat dan soms even veel als op een hele plaat. Dat is afgelopen. Ik heb een limiet ingesteld op mijn computer. Tussen deel 1 en 6 heb ik mijn zoomniveau tot een derde herleid."