Alle bijdragen van Stéphane Servain aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/03/2015 Stéphane Servain over Holly Ann 1
 
Stéphane Servain over Holly Ann 1
21/03
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 78 van februari-maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Over New Orleans: "Ik kende scenarist Kid Toussaint niet tot Reynold Leclercq, uitgever bij Casterman, aan mij dacht om Holly Ann te tekenen. Als liefhebber van de tv-serie Treme, die zich afseelt in New Orleans na orkaan Katrina, was ik gewonnen voor het idee om deze stad in Louisiana in beeld te brengen."

Over aantrekkingskracht:
"Ik heb weinig schetsen gemaakt voor Holly Ann. Ze kwam meteen tot stand op de pagina's, beetje bij beetje. Ik zag haar als een schoonheid, verleidelijk, zonder in een vrouwelijk cliché te vervallen. Haar bevriende schrijver stond snel op papier, net zoals veel nevenpersonages. Ik wilde hem een symathieke air geven, met vuurrood haar. Wat de politiesergeant betreft, moest hij imposant en opmerkelijk zijn zodat je een zekere aantrekkingskracht tussen hem en de heldin voelt."

Over progressiviteit: "In deze scène, een zware scène, ontdekken we het lijk van de kleine Georges Gerbaud. Er was geen sprake van om er iets goors of in de horrorsfeer van te maken. Vandaar een progressieve plaat, waarin je het lichaam te zien krijgt op een sobere en discrete manier. De plaat is zo samengesteld dat alle prenten discreet leiden naar Georges en de voodooaanwijzingen."

Over de inkleuring: "Dit album speelt zich in enkele dagen af, vandaar de voortgang van de dagen van zonsopgang tot zonsondergang. Ik hecht veel belang aan de inkleuring, vooral als het zowel de impact als de overgang van scènes in de hand werkt."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Over het verband: "Bijna twintig jaar geleden zat ik in de polarsfeer met De Geest van Warren, op scenario van Luc Brunschwig waarvan de sfeer een beetje in het fantastische lag. Ik kom erop terug in Holly Ann in een wat realistischer register, maar niet vastomlijnd omdat ik er decors, personages en voodoo-elementen in harmonie in moet terugbrengen. Kortom, ik moet een huis tekenen zoals ik een boom zou tekenen. Het moet in dezelfde lijn liggen, er moet een verband zijn."

Over inspiratie:
"We tonen New Orleans op het einde van de negentiende eeuw, een scharniermoment waar ik weinig van afweet. Ik heb mijn visie op de stad verrijkt met tal van gelezen boeken, bekeken documentaires en films — voornamelijk My Name Is Nobody (een door Sergio Leone geschreven en geproduceerde spaghettiwestern met Terence Hill en Henry Fonda uit 1973, red.) die eindigt in New Orleans in 1899. Er zijn er nog vele andere die zich afspelen tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog of de belle époque."

Over barok: "Op het internet gevonden archieffoto's in hoge resolutie lieten me toe om een veranderend New Orleans te tonen, waarin paarden, trams en binnenkort de eerste wagens voorkomen. Omdat er slechts enkele foto's bestaan van de tegenwoordig compleet verdwenen wijk Storyville, speel ik met de voorstelling ervan, daarbij geholpen door een inkleuring met verouderde tinten die niets meer te maken hebben met het feestelijke en kleurrijke kantje dat aan het New Orleans van nu kleeft. Ik had de personages boven de decors kunnen verkiezen, maar deze stad is zodanig barok dat ik er een dermate plezier in schiep om balkonnen, gebouwen en straatmeubilair te tekenen."

Over de klassieke samenwerking: "Kid Toussaint woont in België, ik in Angoulême, we werken hoofdzakelijk via internet. Hij stuurt me het scenario, ik werk voorstellen uit. Heel klassiek!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Over digitaal werken: "Net zoals de twee delen van Le Livre de Skell, geschreven door Valérie Mangin, heb ik Holly Ann op een Cintiq-tablet getekend. Digitaal werken heeft me bevrijd. Tot dan was mijn manier van werken heel slordig. Ik maakte weinig potloodtekeningen, voegde veel zwart en dekwit toe, ik plakte de ene verbetering op de andere. Het informaticamiddel liet me toe verstandiger en soepeler te zijn zonder daarom sneller te worden want je bent geneigd je werk oneindig veel te verbeteren en te verfijnen. De meeste tijd spendeer ik aan de decoupage. Dooor deze nieuwe manier van werken kan ik ontwikkelen wat ik wil."

Over ritmische tekstballonnen:
"Er was een tijd dat een plaat met veel tekst mij echt hoofdbrekens bezorgde. Gelukkig zijn de dialogen van Kid zodanig levendig dat ik de teksten in meerdere, kleinere tekstballonnen kan verdelen. Dat geeft meer ritme aan het geheel en meer ademruimte aan de tekeningen en het levert geen grote witte tekstballonnen op."

Over de voodookoningin: "In prent 4 maken we kennis met de voodookoningin. Die zat meteen in mijn pen zoals ik haar wilde. Een goed oude, wat kwaadaardige vrouw. Uit haar gezicht vloeide de rest van het personage."

Over de blik: "De blik is het belangrijkste element. Het bepaalt de personages, bevordert het begrip voor de lezer. Ik spendeer heel wat tijd, soms dagen, aan het bijwerken van een gezicht tot het de juiste blik vertoont. Ik ben een waar werkpaard, het is een obsessie."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Over voodoo: "Voordat ik aan Holly Ann werkte, kende ik niets van voodoo. Het maakt deel uit van de mythologie, van de mysteries die voortkomen uit New Orleans en de bayou, uit die uitgestrekte en stilstaande wateren. Het personage Holly Ann biedt een interessant contrast want het draait om voodoo terwijl het ook rationeel blijft."

Over dynamiek:
"De eerste versie van het voodooritueel bestond uit een relatief klassieke decoupage van drie stroken met een grote prent in het midden. Ik heb die plaat en de volgende, die je in het album kan ontdekken, herwerkt. Op de ene heb ik minder, op de andere meer prenten getekend. Die dynamiek versterkt de hevigheid van de dans."

Over mossen en wortels: "Ik heb al altijd graag bomen getekend. Als kind woonde ik in de natuur. De vegetatie van de bayous, met zijn korst- en andere mossen, geven een interessante diepte bovenop het extreem levensechte. Hetzelfde voor de bomen met enorme, kronkelende wortels die ik met heel veel plezier tekende."

Over Siloë 3: "Ik werk aan het tweede deel van Holly Ann en Kid bezorgde me al het scenario voor deel 3. In mijn vrije tijd leg ik de laatste hand aan het derde deel van Siloë (waaravan slechts één deel verscheen in vertaling, red.). Door een persoonlijk probleem, dat me jaren achterstand bezorgde, heb ik de zeventig reeds getekende pagina's opnieuw bovengehaald. Ik moet nog slechts anderhalve plaat tekenen voordat ik aan de inkleuring begin. Ik sta erop dat het album voltooid raakt!"