Alle bijdragen van Gilles Mezzomo aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
27/09/2014 Gilles Mezzomo over Mexicana 1
 
Gilles Mezzomo over Mexicana 1
27/09
TOP
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 62H van augustus-september 2013.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Over onbewuste karakterfacetten: "Sexy scènes zijn delicaat om te tekenen. Ik moet vermijden om altijd hetzelfde soort beelden te gebruiken door wel iets te tonen, maar net voldoende om het suggestief te houden. Vandaar dat de eerste prent de twee geliefden halverwege afdekt of dat een laken over hen ligt. Deze keuzes vergemakkelijken mijn taak. Over het algemeen tekent men sterk presterende mannen. Hier geeft een meisje de toon aan terwijl de jonge Kyle meedoet. Dat is meer conform de personages. Matz vroeg alleen dat zij mooie borsten zou hebben. Ik voegde er een wat nukkige air aan toe want haar rolletje is niet zo prettig... Bij het tekenen van deel 2 realiseerde ik me dat zij werkelijk een oogje op hem had. Haar mistroostigheid is dus te verklaren! Als bewijs van de kwaliteit van het scenario gaan mijn tekeningen soms onbewust vooraf aan de karakterfacetten die pas later tot uiting komen. Idem voor de volgende pagina, met de grijzende slapen van 'peetvader' Angel... die het in deel 2 over het vaderschap en opvoeding heeft tegen de held."

Over de flashbackscène: "Deze twee platen vormen een flashbackscène tijdens een gesprek. Kyle, wiens gesprekken links staan, vertelt tegen zijn vader, een agent, over het lastige parket waarin hij is terechtgekomen."

Over vals spelen:
"Ik bid er altijd voor dat interieurscènes nooit langer duren dan vier platen. Telkens schilderijen, ramen en deuren verplaatsen zonder fouten te maken naargelang het wisselende standpunt vergt veel moeite... Ik speel wel vals als er dialogen aan te pas komen. Dan verberg ik details achter tekstballonnen. Hier is het eenvoudiger, er wordt nergens aangegeven dat de scène zich op dezelfde plaats afspeelt: een Mexicaanse keet hier, een goedkoop Amerikaans interieurtje daar..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Over het precieze scenario: "Het scenario van Matz is heel precies, prent per prent bepaald, maar ook uitvoerig beschreven op zo'n manier dat de beelden zich in mijn hoofd vormen tijdens het lezen ervan. Ik heb ze enkel maar op het papier toe te vertrouwen. Als ik al iets verander aan zijn voorgestelde enscenering, dan gaat het over details. Hier moest het meisje naar de tv kijken op de achtergrond. Ik wist zelfs naar welk programma ze keek. Ik wisselde het liever om en suggereerde het scherm door het licht dat het uitstraalt."

Over tijdwinst: "Om tijd te winnen teken ik meteen heel gedetailleerde storyboards op gewoon papier op A3-formaat. Ik heb ze dan maar op de lichtbak te leggen, onder Cansonpapier, om ze in inkt te zetten. Niets meer uit te gommen! Daardoor kan ik grofweg twee platen per week tekenen oftewel zes maanden voor een album. Ik zou graag even snel een album tekenen als ik het lees..."

Over de invloed van Jean Giraud:
"De poster aan de muur is een discrete knipoog naar de westerns waarvan ik hou, met Blueberry in het achterhoofd. Op geen enkel moment wilde ik Jean Giraud imiteren, maar ik heb zodanig vaak zijn albums gelezen en herlezen dat zijn stijl zich soms opdringt. Bij de woestijndecors of de barsten en spleten in de muren bijvoorbeeld. Het is een onvrijwillige, maar wel veronderstelde hommage."

Over films als inspiratie: "Wanneer ik aan een album werk, kijk ik alleen maar naar fims waarvan het thema en de sfeer ermee overeenkomen. In lusvorm. Het helpt me bij heel wat zaken: auto's, wapens, decors, enzovoort. Ik haalde inspirate uit The New World, The Last of the Mohicans, The Patriot,... Daarna richtte ik me op Three Burrials met Tommy Lee Jones. Geen piratenfilms vóór deel 3 erop zit!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Over de Air Hockeytafel: "Ik pikte deze bar, met het bizonhoofd, uit Midnight Run, een oude, grappige film met Robert De Niro. De referentie is een beetje gedateerd (uit 1988), maar ik denk dat dit soort decors nauwelijks verandert. Dat ding in het midden is een Air Hockeytafel waar je met twee aan speelt. Ik zag het tijdens een verblijf aldaar."

Over Steve McQueen: "Dit soort confrontaties is een klassieker in films. Om Emmett Gardner te tekenen, had ik een breedgeschouderde vijftiger nodig met charisma, een voormalig soldaat... Ik dacht aan Tom Berenger in Platoon, van Oliver Stone, maar de uitgever vond het een te typisch gezicht, te indiaans ook. Ik heb er een Steve McQueen van gemaakt. Ik aarzel om het te zeggen want ik ben een nul in gelijkende karikaturen. Je herkent ze nooit, en dat is maar goed ook. Maar ik heb genoeg films met hem herbekeken om me zijn expressies, zijn houdingen, zijn glimlach, zijn manier om zijn ogen fijn te knijpen eigen te maken. Van de weeromstuit gaf ik Kyle de Ford Mustang waarmee McQueen reed in Bullitt... in 1968!"

Over hoofd- en bijrollen:
"De zoon was veel eenvoudiger: een beetje een lastigaard, wat schattig... Ik heb er een mix van allerlei acteurs van gemaakt: Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, enzovoort. Behalve voor de hoofdrollen brereid ik op voorhand geen portrettengalerijen voor. De bijrollen zien eruit zoals ze uit mijn potlood komen. Het belangrijkste is dat ze aangenaam zijn om te tekenen, vooral als ze nog wat meegaan. Hetzelfde voor meisjes. Als ze mooi zijn, gaat het meestal om dezelfde types, op het kapsel na. Anders maak ik er een kerel van en ik voeg er lang haar aan toe."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Over handen: "Sommige tekenaars hebben problemen met handen. Ik niet. Ik gebruik ze vaak op de voorgond, zelfs wanneer het scenario er niet om vraagt, zoals hier. Handen moeten telkens iets te doen hebben, iets vertellen. Ik weet niet of het door mijn Italiaanse oorsprong komt of door mijn handmatige tekenwerk..."

Over Route 66: "Ik ben niet gewoon aan grote prenten. Het verhaal van Matz, met een cinematografisch ritme, bevatte er veel. Ik moest gewoon worden aan een andere manier van kadreren, en ook iets vinden om ze te vullen! Voor deze prent hier heb ik gezocht in heel wat foto's over Route 66. Het is niet de juiste streek, maar meer in het midden van de States, de country. Daarmee heb ik een compositie gemaakt met de oude, achtergelaten Dodge, de diners met belachelijke reclameborden,..."

Over het verplaatsen van het decor:
"De actie situeerde zich oorspronkelijk in McAllen, tegenover de Mexicaanse stad Reynosa, veel dichter bij de Atlantische kust. Ik realiseerde me achteraf dat mijn woestijnen op hun Blueberry's niet overeenkwamen met het werkelijke landschap. Matz verplaatste het verhaal meer naar het westen, naar Texas. En we bevinden ons nu tussen Presidio en Ojinaga, aan de weg naar het beruchte Ciudad Juárez. "

Over de inkleuring: "Dit is het tweede album van inkleurster Céline Labriet, een vrolijke, begaafde jonge vrouw uit Metz. Behalve enkele twijfels over de huidskleur had ze mijn bedoelingen door. Hier bijvoorbeeld is er aan de horizon een gele schemer die de verlichting van de volgende stad verraadt. Je moet eens zien hoe ze haar plan trok met de kakiuniformen in interieurscènes. Die zagen er snel uit als grote, groene vlakken als bij Buck Danny!"