Alle bijdragen van Jean Van Hamme aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/06/2015 De vier platen die Jean Van Hamme naar een verlaten eiland meeneemt
 
De vier platen die Jean Van Hamme
naar een verlaten eiland meeneemt
17/06
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 82 van juni 2015 naar aanleiding van de release van zijn Franstalige autobiografie die in juni 2015 bij Bamboo verscheen. Op de vraag welke vier platen uit zijn œuvre hij naar een verlaten eiland zou meenemen, kwam onderstaande selectie uit de bus.

COMMENTAAR BIJ DE CHNINKEL PAGINA 139
De Chninkel
Over de gemiste kans: "J'on sprong G'wel achterna die in de On-wereld werd geduwd door de verschrikkelijke Zembria. Valt goed mee, als ik het zo mag uitdrukken, voor hij die er al vanaf het begin van het verhaal van droomt haar te bespringen. Hier zijn ze dan in een ruimte zonder hoogte of laagte, zonder zwaartekracht. Het ideale moment dus! Hij weet haar te ontkleden, hij bereikt bijna zijn doel, maar hij heeft pech, een luide stem roept hem. Weer zijn kans gemist!"

Over 'ja, maar':
"Ik heb met heel veel plezier deze plaat geschreven. Het toont aan dat het talent van Grzegorz Rosinski geen nood heeft aan weelderige decors om zich uit te drukken. De Chninkel werd op zijn vraag geschreven omdat hij graag een verhaal in zwart-wit wilde tekenen. We gingen ermee naar Casterman, de enige uitgeverij die zich daarop toelegde in de jaren 1980, en we dachten met open armen ontvangen te worden — Thorgal en XIII liepen al erg goed — door Jean-Paul Mougin (de toenmalige uitgever van Casterman, red.). We kregen er een 'Ja, maar wat gaan jullie vertellen?' Bestaan er vandaag nog uitgevers die mensen zoals wij wandelen sturen?"

Over uitgevers: "Ik vind het jammer dat behalve Jacques Glénat en Guy Delcourt, en uiteraard Olivier Sulpice bij Bamboo (de uitgever van zijn autobiografie, red.), oprichters en eigenaars van hun eigen uitgeverijen, de andere algemene directeurs in feite werknemers zijn. Soms is het bijna alsof uitgevers aan auteurs vragen om hen een marketingplan voor te leggen om te zien hoe hun te verschijnen album moet verkopen!"

Over trouwe lezers: "Voordien had een serie drie delen de tijd om zich te bewijzen. Als het eerste deel tegenwoordig niet loopt, stopt men er al mee. Vandaar de trend van de one-shots. Dat is een ander systeem. Dat bekritiseer ik niet, er zijn geen tijdschriften meer, het vergt dus meer moeite om trouwe lezers te vinden..."


COMMENTAAR BIJ XIII 3 PAGINA 34
XIII 3
Over schrijven in beelden: "Drieëntwintig prenten op één plaat, nog sterker dan in een verhaal van Jacques Martin! Ik ben net zo trots op mijn decoupage als op de virtuositeit van William Vance om het in beelden te vertalen. Geen recitatief, maar de opbouw van angst die prent na prent groeit. Als je oog over de plaat glijdt dan voel je, dan beleef je de claustrofobie. Ik schrijf in beelden, ik zie de beelden terwijl ik me constant bewust ben van de limieten van het werk van de tekenaar. Ik zal geen banket van vijftien personen beschrijven in een dergelijke opeenvolging van prenten."

Over spijt:
"Al mijn scenario's zijn compleet uitgewerkt, met mijn teksten en notities aan de ene kant en de decoupage in kleine rechthoeken aan de andere kant. Die decoupage respecteert de tekenaar of niet. De meeste zijn zo vriendelijk om me te zeggen dat ze niet inzien hoe het anders zou moeten. Hier gaat het echt om een buitengewone pagina waar ik maar van één ding hardnekkig spijt van heb: dat ik er het origineel niet van bezit!"

Over ongeduld: "Het is al negen jaar geleden dat ik de laatste plaat van XIII schreef. En Yves Sente beloofde aan onze uitgever dat het volgende en vijfde deel van de tweede cyclus zijn verhaal zal fronden. We zullen eindelijk weten wat dat verdomde document inhoudt waar al sinds Mayflower Day zovelen achteraan hollen. Ik voel een zeker ongeduld..."

Over XIII Mystery 8: Martha Shoebridge: "De achtste XIII Mystery verschijnt dezer dagen (in het Nederlands uitgesteld naar augustus, red.), een collectie waar ik de editoriale richting van waarneem. Het lot van Martha is ontroerend, maar persoonlijk heb ik meer interesse in William Sheridan, de vermoorde president. Hij leek me het belangrijkste personage van de aflevering. Rond hem draait het hele album."


COMMENTAAR BIJ THORGAL 5 PAGINA 46
Thorgal 5
Over Sergio Leone: "Ik twijfel tussen twee platen. Ik hou erg veel van pagina 47 uit De Zwarte Galei, de vierde Thorgal, en pagina 46 uit deze De Schaduwen Voorbij, het vijfde album. Voor de eerste plaat vroeg ik aan Grzegorz Rosinski om met het genre van de spaghettiwestern te spelen. Het is een duel, Thorgal nadert in zes prenten. We zien hem op zijn geheel, daarna tot onder de neus gesneden, onder de mond... Dit is Sergio Leone. "

Over er iets van maken:
"We mogen niet vergeten dat Grzegorz geen enkel van mijn scenario's las. Dat was de taak van zijn vrouw, of zijn zoon die, nadat hij het volledige verhaal had ontdekt, tegen hem zei: 'Dat is goed, dat is niet goed...' Daarna nam hij het scenario pagina per pagina en tekende instinctief wat hij zag. Uiteindelijk gaf hij geen zier om het verhaal, hij zocht nooit naar een andere decoupage dan wat ik beschreef. Hij hield zich enkel bezig met het tekenen. Af en toe moedigde ik hem aan en schoof hem door: 'Weet je, mijn scenario is niet slecht, ik reken op jou en je tekeningen om er iets van te maken...' In feite wist ik toen nog niet wat ik met Thorgal van plan was."

Over volle wasdom: "In dat vierde deel dus, dat niet mijn favoriete album is, verre van, begon de tekenstijl van Grzegorz zelfbewuster te worden. Hij bereikte zijn volle wasdom in het vijfde deel dat sommige van de mooiste tekeningen van het hele verhaal van Thorgal bevat. Alleen al de cover..."

Over de keuze: "En vooral deze plaat 44, met Thorgal tegenover Shaniah achter een muur van versteende bomen. Uiteindelijk kies ik voor deze emotionele scène in plaats van de andere, op z'n western, ook al is die spectaculairder."


COMMENTAAR BIJ LAGO WINCH 1 PAGINA 34
Largo Winch 1
Over het cinemagevoel: "Het onbeweeglijke moment in de laatste prent symboliseert op magistrale wijze wat Philippe Francq het 'cinemagevoel' noemt. Ik schrijf 'de wagen rijdt over de rand van de brug over de Bosporus op 64 meter hoogte' en hij vindt er het meest logische beeld voor zodat we die 64 meter ook zien."

Over tekenaars aanmoedigen:
"Ik maak voor Largo Winch net als voor mijn andere series precieze decoupages die Francq indertijd respecteerde: 'Close-up van Simon in driekwartporfiel, ondersteboven achter het stuur, de mond wijd open, opengesperde ogen. Je zal merken dat er geen enkele dialoog op deze plaat staat, ik weet hoe vervelend een lettering hier zou geweest zijn. Dat is toch vriendelijk van mijn kant, hé?' En ja, je moet de tekenaar, wiens werk traag en meticuleus vordert, af en toe aanmoedigen."

Over het afgeven van platen: "Ik heb gemerkt dat de platen die Francq me contractueel verschuldigd is voor elk album (Van Hamme liet per tekenaar en per strip contractueel vastleggen dat er een plaat uit elk verhaal aan hem moet overhandigd worden, red.) vaak overladen zijn met tekst. Ik hecht daarom meer waarde aan deze hier die Francq me aanbood."

Over sterke ruggen: "Elke tekenaar heeft zijn persoonlijkheid. Ik schreef niet dezelfde verhalen voor Vance of voor Francq. Bij de tweede apprecieerde ik vooral zijn buitengewoon gevoel voor de bladschikking, voor het perspectief. Het komt vooral overtuigender over dan wat ik geschreven heb. Het is uiteindelijk als een film. Ik gebruik en misbruik ook zijn vermogen om de rug van mensen te tekenen. Als iemand moeilijk te incasseren nieuws aan Largo meedeelt, toont Francq liever zijn rug in plaats van zijn gezicht te zien veranderen, en je begrijpt heel goed wat Largo voelt. Dat is heel sterk..."