Alle bijdragen van Peter van Dongen en Teun Berserik aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
03/12/2019 Peter van Dongen en Teun Berserik over Blake en Mortimer 26
 
Peter van Dongen en Teun Berserik over Blake en Mortimer 26
03/12
TOP
Blake en Mortimer 26
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 130 van november 2019.

Gunfighter 1
Peter van Dongen over de tekenstijl: "Teun en ik delen het werk, elk 27 pagina's.* Als kind las en hield ik van enkele Blake en Mortimers, meer bepaald Het Mysterie van de Grote Piramide, maar ik las liever Kuifje van Hergé en Suske en Wiske van Willy Vandersteen. Ik heb de uiteindelijke bladschikking bepaald van het eerste deel en met Teun heb ik de bladschikking van deel 2 uitgewerkt. We volgen de tekst van Yves Sente door ons te baseren op de bladschikking van Het Mysterie van de Grote Piramide. We moesten een tekenstijl kiezen, wetende dat Jacobs zijn stijl voor bijna elk album veranderde. Onze tekenstijl situeert zich tussen Het Geheim van de Zwaardvis en Het Mysterie van de Grote Piramide met een benadering van Het Mysterie van de Grote Piramide met een heel klare lijn, de stijl die we zelf verkiezen."

Peter van Dongen over problemen: "Ik werk met Het Mysterie van de Grote Piramide op mijn tekentafel. Als ik een probleem heb, duik ik terug in het werk van de meester. Het gebeurt weleens dat ik me laat inspireren. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Het is aan de lezers om dat uit te zoeken. De planten in de eerste prenten hebben me niet veel grote problemen opgeleverd, in tegenstelling tot de hoge prent onderaan waaraan ik veel tijd heb gespendeerd."

Peter van Dongen over een reconstructie:
"Voor de reconstructie van Hongkong uit 1949 gebruikten we Google, YouTube en boeken die Sente ons bezorgde. En we deden ons best! We zullen eventuele fouten verbeteren bij een herdruk."

Peter van Dongen over een aangename Olrik: "Mortimer is de makkelijkste om te tekenen. Misschien door zijn baard. Blake is delicater, ik weet niet waarom. In Het Mysterie van de Grote Piramide ziet hij er anders uit van de ene op de andere pagina. De meest aangename om te tekenen is ontegensprekelijk slechterik Olrik!"

*Peter Van Dongen tekende de pagina's 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 33, 35, 44, 45, 46, 47, 48 49 en hij verzorgde de complete inkleuring.
Teun Berserik tekende de pagina's 4, 5, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 28, 29, 32, 34, 36, 37 38, 39, 40, 41, 42, 43, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56.



Gunfighter 1
Peter van Dongen over vrijheid: "Het staat me vrij om prenten toe te voegen als ik dat nodig vind. Ik moest ook de prenten 9 en 10 uitvinden om beter de actie te tekenen die in prent 8 wordt voorzien. Op pagina 19 heb ik de twee laatste prenten omgewisseld. De prent met de draak leek me een betere cliffhanger."

Peter van Dongen over zijn beste herinnering: "In het eerste deel moest ik op één pagina Het Geheim van de Zwaardvis samenvatten en de aanval op Lhassa tonen. Ik voegde meteen de bom toe die Blake lanceerde in een typische badschikking van Jacobs. Die pagina is mijn beste herinnering aan dit tweeluik."

Peter van Dongen over harmonie: "We werpen een blik op elkaars in potlood getekende pagina's. Er is altijd iets dat niet werkt en een frisse blik helpt om een te korte arm op te sporen en alles in harmonie samen te brengen. Er mag geen van Dongen- of Berserik-toets zijn, maar wel een tekenstijl die de tekenstijl van Jacobs benadert."

Peter van Dongen over zijn bijbel: "De overvloed aan teksten stoort me niet. Daar hou ik van! Ik plaats ze in potlood en teken in de resterende ruimte. Eén pagina kost me drie dagen in potlood, anderhalve dag inkten en een dag inkleuring. Ik teken op het formaat 30 x 40 centimeter. Ik inkt de personages met een fijne pen. Ik kleur het complete album in met Photoshop. Mijn bijbel is de oorspronkelijke editie van Het Mysterie van de Grote Piramide dat zoals Kuifje manueel werd ingekleurd. Prachtig! Teun tekende de cover van het eerste deel, ik die van deel 2."


Gunfighter 1
Teun Berserik over mechaniek: "Van kleins af aan ben ik een fan van oude mechaniek, zeker niet van moderne techniek, ongetwijfeld omdat mijn grootvader in de jaren 1930 een garage had. Ik voel me dus op mijn gemak met de vele toestellen die in dit verhaal voorkomen. Ik ben geboren in een artistieke familie. Eind jaren 1960 ging ik naar een kunstschool. Helaas was enkel abstracte kunst in de mode, het was onmogelijk om op deze wereldbol een plek te vinden waar je realistisch kon leren tekenen of schilderen. Ik richtte me daarom op het herstellen en restaureren van vooroorlogse wagens voor ik twaalf jaar later terug begon te tekenen. Sindsdien heb ik de stijl van Jacobs aangenomen voor talloze schoolboeken die ik illustreerde."

Teun Berserik over thee: "Natuurlijk werk ik met een album van Jacobs binnen handbereik. Af en toe herbekijk ik de tekenstijl van de meester. Ik raadpleeg ook Rampokan van Peter, een album in de klare lijn over Indonesië (inmiddels als integraal herdrukt bij Dupuis, red.) om me eveneens wat aan te passen aan zijn stijl. Ik illustreer al vijfendertig jaar schoolboeken en evolueerde van de klare lijn naar een realistische tekenstijl. Die souplesse is misschien een antwoord. Ofwel ligt het aan de thee die we drinken!"

Teun Berserik over Blake: "Ik had mijn handen vol aan Blake, net zoals Peter. Wij zijn niet de enigen. Bekijk eens goed pagina 32 van het tweede deel van Het Mysterie van de Grote Piramide. Vier prenten, vier verschillende Blakes. Alsof Jacobs niet wist welke hij moest kiezen. Olrik is veel interessanter!"


Gunfighter 1
Teun Berserik over de Skylantern: "De laatste uitvinding van Mortimer, de Skylantern, wordt voortgedreven door twee Pratt & Whitney-motor (die uit overblijfselen van het leger komen) voor elke propeller. Elk van de twee drijft in tegengestelde richting een propeller aan.. De ring rond de onderdelen (een Italiaanse uitvinding van voor de oorlog) wordt gebruikt voor het besturen. De lange staart verzekert de stabiliteit, zoals een dobber bij het vissen. De cockpit van het toestel is zo gebouwd om zich te kunnen scheiden van de Skylantern en in zijn eentje te vliegen. Bekijk het aandachtig, de vorm lijkt goed op de eerste foto's van vliegende schotels. Ik heb deze vliegende cockpit ook in volle actie in potlood getekend. Wie weet zien we het misschien terug in een volgend verhaal."

Teun Berserik over het zware einde: "Een anekdote. Toen we in Brussel kwamen, vroeg Etienne Schréder, de helpende hand die vaak tekenaars van de reeks te hulp schiet als ze vertraging hebben opgelopen, ons of we in goede gezondheid verkeren. We waren verbaasd en hij voegde er in alle ernst vaderlijk aan toe: 'Want het einde kan heel zwaar zijn'. We moesten lachen om die verwittiging, imbecielen als we toen waren."

Teun Berserik over uithuilen: "We rusten nu even uit voor we, nog steeds op dezelfde manier, het volgende album van Blake en Mortimer, geschreven door Jean Van Hamme, aanpakken. Zijn uitspraak dat het volgens hem zijn beste scenario is, zet een beetje meer druk op ons. We troosten ons met de gedachte dat het voordeel van werken als duo is dat we bij elkaar kunnen uithuilen. De voorziene release is november 2021."