Alle bijdragen van Romain Hugault aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/12/2019 Romain Hugault over Angel Wings 6
10/02/2019 Romain Hugault over Angel Wings 5
11/11/2017 Romain Hugault over Angel Wings 4
10/12/2016 Romain Hugault over Angel Wings 3
29/11/2014 Romain Hugault over Angel Wings 1
12/03/2011 Romain Hugault becommentarieert vier platen uit het derde deel van De Nachtuil. Er is gekozen voor een scène met een luchtgevecht.
 
Romain Hugault over Angel Wings 6
21/12
TOP
Angel Wings 6
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 130 van november 2019.

Angel Wings 6
Over sfeer: "Dit is een van de vele flashbacks in het album, één enkele pagina die ik van de rest wou onderscheiden door de sfeer. De avondschemering, rustig, bijna romantisch in de roze schijn van de zonsondergang, contrasteert met de macabere ontdekking in de laatste prenten. Ik ben een maniak en checkte op Google Earth de juiste richting van het licht. De zon gaat hier wel degelijk onder in het westen."

Over chroom: "Ik hou van vliegtuigen, maar ook van alles met een carrosserie, in chroom of blinkend. Zo'n wagen tekenen, een beetje op een manier zoals in de animatiereeks Noddy, de Detective, amuseert me ten zeerste. Vandaar dat ik die groter tekende ten koste van het landschap, zodat ik de details en reflecties kon verfijnen. Het is eens wat anders dan het militaire kakigroen!"

Over tijdrovende documentatie: "Zonder echt ingewikkeld te zijn, blijft zo'n pagina tijdrovend. Het vereist heel wat documentatie — over auto's en de uniformen van de Miami Highway Patrol — dat maar één keer van pas komt. Maar ik kan niets aan het toeval overlaten. Ik denk aan een andere scène die zich hartje winter in het centrum van Salt Lake City afspeelt. Ik heb de tijd genomen om perfecte foto's te zoeken in hoge resolutie uit de juiste periode. Ik zou de verbeelding niet hebben om op het gevoel de winkels, uithangborden, affiches, grote kerstbomen, enzovoort uit te vinden..."

Over de soundtrack: "Zoals voor een film vond Yann het leuk om een soundtrack voor deze scène te zoeken: een lied van The Andrews Sisters, grote sterren uit die tijd. Er is sprake van geld dat alles verpest in het lied Money Is the Root of All Evil. Een gepaste titel voor een scène waarin men een verrader achtervolgt die ervan verdacht wordt staatsgeheimen te gelde te maken."


Angel Wings 6
Over de vleermuisbommen: "Verandering van sfeer, we gaan over in een comic. Minder Batman dan Flash Gordon of Rocketeer, maar de vleermuisbommen die Yann vond, hebben het in zich: zelfbesturende toestellen (radar in de neus), zonder voortstuwing die tijdens de vlucht op het doel mikken. De bemanning test ze voor de eerste keer. Alles kan gebeuren. In die tijd zijn testpiloten echte waaghalzen. Uiteindelijk zijn die dingen weinig ingezet geweest. Eén op twee miste zijn doel. Men is snel overgegaan op raketten."

Over een gebrek aan ontklede meisjes: "Bat Out of Hell was echt de naam van een vliegtuig, zelfs van meerdere, maar ik heb de Bat-pin-up uitgevonden voor het plezier. Het compenseert, want dit album heeft eerlijk gezegd een beetje een gebrek aan meisjes, in ieder geval zonder kleren aan."

Over het goede vliegtuigmodel: "Dit is een Privateer, de marineversie van de B-24 Liberator-bommenwerper. De ultieme versie, heel fijne afloop met zes geschutskoepels, twaalf machinegeweren en heel wat aanvullingen, antennes, elektrische systemen, radarkoepels. Het begin van de gesofistikeerde electronica. Mijn probleem: het goede model vinden, intact (na de oorlog werden er veel veranderen in blusvliegtuigen). Deze zag ik op een meeting in Californië waar ik ze fotografeerde vanuit alle hoeken en kanten, van binnen en van buiten. We zullen die vast nog terugzien: hij deed ook dienst in Korea..."

Over roken tijdens het vliegen: "De piloot ziet er wat uit als Tom Selleck in Magnum, een beetje een piraat en een spion. Ik heb een sigaar aan 'm toegevoegd. Hoewel ze op een enorme hoeveelheid bezine zaten, rookten de jongens veel tijdens het vliegen. En de asbakken raakten snel gevuld in de cockpits."


Angel Wings 6
Over onevenwicht: "Ik mikte op een cinematografisch travellingeffect met drie identiek brede prenten. De zacht naderende boot en de bom die erop afvliegt moeten te zien zijn. Daarna wankelt de horizon en helt het vliegtuig over naar de andere kant. Het schudt hevig tekeer na het afwerpen van een van de twee bommen en dat onevenwicht is niet gezond. De positie van de vleugels toont aan dat de piloot het toestel doet klimmen."

Over crashen: "Het is niet zeker dat zo'n ongeval werkelijk heeft plaatsgevonden, maar het is heel geloofwaardig. We hebben een reden nodig voor een nieuwe crash. Daar maken we ge- en misbruik van in Angel Wings en dat moeten we iets nieuws verzinnen! Logisch gezien is het toestel niet langer zelfdragend bij de landing, door een gebrek aan snelheid, en valt het met zijn volle gewicht op de landingsbaan. Game over. Omdat ze vooral op vliegdekschepen hard neerkomen tijdens de landing, kunnen heel wat bommen loskomen. Dat is niet de bedoeling. Daarom zijn er procedures om ze op voorhand te dumpen."

Over bijnamen: "Om de namen van vijandelijke vliegtuigen niet te hoeven onthouden, gaven de Amerikanen bijnamen aan elk model: Oscar, Zero, enzovoort. Vrouwelijke voornamen voor de bommenwerpers, mannelijke voor de jachtvliegtuigen. De Japanners hadden hun eigen, soms poëtische bijnamen: zij noemden de Oscars hayabusa's, slechtvalken. De bijnamen van boten bevatten altijd het woord sugar. Ik weet niet waarom."

Over de hemel en het licht: "Na drie albums in de Stille Oceaan met een hemelsblauwe lucht en kobaltblauwe zeeën, satureer ik die kleuren wat om te veranderen. Let eens op de licht sluimerende hemel en dat verstikkende licht..."


Angel Wings 6
Over huiselijke legerbasissen: "In prent 3 is een uitgestrekte wildernis van 100 m2 te zien waarvan we vergeten dat het nog steeds bewoond wordt, en er zelfs in wordt geteeld. Toen de Amerikanen er zich vestigden, werden hun basissen in enkele dagen kleine steden met bars, een bioscoop en bloemenperkjes. Home sweet home!"

Over de Green Hornet: "Een nieuwe flashback, over de Green Hornets, de vrachtvliegtuigen die de logistiek van het atoomproject verzekerden. De Douglas C-54 Skymaster is klassiek, mooi zoals een locomotief uit de jaren 1940. Voor zover we weten, maakte er minstens één een noodlanding. Volgens de geruchten verdwenen er documenten. Dat is het voordeel van spionageverhalen. Wat men niet weet, biedt ruimte voor fictie."

Over de weerspiegelende romp: "Ik amuseer me nogmaals met een mooi, blinkend vliegtuig. Het is oogstrelend en niet zo ingewikkeld. De romp is zoals een omgekeerde spiegel: je zoekt wat er wordt weerspiegeld — de horizon, de zon. Het zachte licht in de woestijn, ergens tussen blauw en roze, maakt het me moeilijker. In mijn smartphone zit het vol aantekeningen over foto's."

Over vrijheid: "Ik heb niet het talent om dezelfde hyperrealistische effecten met aquarel te schilderen, maar ik gebruik mijn tekentablet als een penseel, toets per toets. Ik heb in het programma alle artificiële effecten, verloopjes, doezeleffecten, airbrushpenselen, texturen en andere penselen gewist die in hun eentje grassprieten tevoorschijn toveren... De vrijheid om risicoloos te testen, en naar believen in of uit te zoomen, is onbetaalbaar."


Romain Hugault over Angel Wings 5
10/02
TOP
Angel Wings 5
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 119 van november 2018.

Angel Wings 5
Over opstijgen bij zonsopgang: "Een pagina om mezelf een plezier te doen, een beetje luchtvaartpoëzie tussen twee dodelijke luchtgevechten. Ik stijg graag 's ochtends heel vroeg op, met mijn Piper Cub die uit deze periode dateert, terwijl de zon net begint op te komen. De lucht is zacht, er zijn nog geen turbulenties en je wordt helemaal niet door elkaar geschud. Je bent alleen in de lucht op een geweldig aangenaam, romantisch moment. Ik hou zodanig veel van de Mustang dat ik besloot die te tekenen op een pagina tegen een zonsopgang met mooi licht erachter."

Over Angela's missie: "Angela stijgt op voor een missie in de Stille Oceaan: langs de kustlijn van het eiland vliegen om piloten te kunnen oppikken die bij het terugkeren van hun missies zijn neergestort. Ik wou daarom zachte kleuren, bijna baby-achtig. Ze stijgt op terwijl ze een vliegtuig passeert dat aan de kant van de landingsbaan ligt. Ze weet niet dat dit het vliegtuig van Rob, haar vriendje, is."

Over de extra tank: "Kijk naar de extra tank onder de linkervleugel die door tankbeugels wordt vastgehouden. Het bevat een opblaasbare rubberboot waarmee drenkelingen van een neergestorte bommenwerper kan gered worden, een bemanning van een dozijn mensen. We vonden maar één foto van die toestellen die Josephine genoemd werden. Komt het omdat ze nooit echt werden gebruikt of omdat piloten het niet zo prettig vonden om gefotografeerd te worden voor een toestel dat werd ingezet voor routinevluchten en die niet echt sexy waren en ver van de gevechtszone plaatsvonden? Daar hebben we het antwoord niet op."

Over brandend metaal: "Tijdens een luchtvaartmeeting heb ik de Mustang van een vriend goed geobserveerd. Ik zag het verbrande plaatijzer door de uitlaatpijpen. Ik wou dat effect van brandend metaal laten zien door de hitte uit de motor te tonen. Een detail van een tekenaar van realistische vliegtuigen."


Angel Wings 5
Over golven: "In het eerste deel, Burma Banshees, heb ik veel bladeren moeten tekenen van de Birmaanse jungle tot ik er genoeg van had. Hier kreeg ik een indigestie door de kleine golfjes. De uitdaging bestaat in het tonen van beweging zonder naar rimpeleffecten te zoeken. In werkelijkheid vind ik dat plezierig. Het komt allemaal neer op het begrijpen van hoe golven zich op het water voortbewegen en daar een grafische gimmick voor te vinden. Daardoor lijken de golven op golven zonder dat je er uren aan hoeft te werken. Ik schilder ze met de zijkant van een platte borstel. Ik ga ook nooit golven uit een vorige plaat kopiëren en op een nieuwe plakken. Daarvoor respecteer ik het tekenen te veel."

Over blabla: "Men verwijt me soms dat er niet genoeg te lezen valt in mijn albums. Dat maakt me kwaad! We maken geen verhalen van Jean-Michel Charlier met twaalf prenten per pagina. Ik heb erover gediscussieerd met Jean-Michel Arroyo die Buck Danny "Classic" tekent (hij tekent nu een tweeluik van Buck Danny op scenario van Yann, red.). Hij zegt me soms dat hij me benijdt als hij sommige platen van me ziet met maar vier prenten. Er is lucht nodig in luchtvaartscènes, anders boeten ze te veel aan belang in. Daarentegen hebben we ook blabla-scènes zoals ik ze soms noem, bijvoorbeeld op de volgende pagina. Dan nog is die blabla wel nodig om het verhaal voort te stuwen."

Over amuseren: "Samen met Yann probeer ik een zo aangenaam mogelijk evenwicht te handhaven tussen scènes op de grond, die veel dingen moeten bijbrengen, en luchtvaartscènes waarin we proberen om de lezer versteld te doen staan. Op één essentiële voorwaarde: ik moet me zowel bij het ene als het andere amuseren als ik ze teken."


Angel Wings 5
Over menselijkheid: "Angela plaatst zich tussen twee rijen vliegtuigen. Het staat barstensvol vliegtuigen. Een crash bij het landen of het opstijgen — vooral bij het opstijgen wanneer de tanks nog vol zitten — zou een grote sliert schade ontketenen. Angela komt terug van een Josephine-missie. Die jonge vrouw is menselijk, dus ze heeft haar zwaktes. Soms slaagt ze, soms faalt ze. Daarom hebben we haar graag. Hier huilt ze om de piloot die ze met zijn vliegtuig zag zinken zonder dat ze iets kon doen."

Over generaal Moore: "Degene die haar troost, is generaal Mickey Moore. Hier proberen we uit te leggen dat het eens gedaan moet zijn met het voorstellen van hogere officieren die hun soldaatjes erop uitsturen om zich te laten toetakelen of erger. Moore heeft, zoals het een generaal betaamt, de eerste VLR-missie (very long range) uitgevoerd. Hij heeft een procedure ontwikkeld om zo weinig mogelijk piloten te verliezen. Er bestaan foto's van hem. Hij was heel mager, klein, hij droeg altijd een Ray-Ban op zijn neus en hij was omringd door zijn mannen. Die waren dol op hem, dat was overduidelijk op de foto's te zien."

Over badkamers: "In de onderste strook zien we een voorbeeld van een goede vondst. GI's verwarmen hun koffie op buizen waaruit heet zwavelwater van Iwo Jima komt. We vinden niets uit, Yann verzamelde hallucinerende foto's. De mannen van de genie bouwden badkamers voor de piloten die hen betaalden met flessen whisky. Op zo'n plek vinden we warme koffie terug, op andere bier, enzovoort. Ik toon de bemanning van de marine, met camouflagehelm, de kleuren voor de Stille Oceaan. We zitten hier ver van Europa."


Angel Wings 5
Over dwazen: "Ik schep er groot genoegen in om de smadelijke blik van Angela te tekenen terwijl die kerel eerst met z'n anatomie pronkt. Ik amuseer me als ik zulke dwazen teken. Dit is helemaal geen #metoo-geval, maar veeleer naar een gebruik in manga's waarin overemotionele venten lik op stuk krijgen. De sfeer heeft alles van een gay-sauna, hoewel het dat helemaal niet is. Jachtpiloten lieten hun billen inwrijven met olie om de voortdurende pijn te verzachten die ze krijgen door vluchten van acht uur lang in minuscule cockpits. Probeer eens zolang in een jeep te zitten die op aardewegjes rijdt en je hebt een idee wat die jongens te verduren kregen."

Over gelijkheid: "Zelfs omringt door halfnaakte mannen bewijst Angela zich als hun gelijke en dat laat ze hun weten ook. Ze trekt zich niets aan of ze voelt zich niet lastiggevallen door hun blikken en grapjes. Ze speelt het spel mee en doet er een schep bovenop. In het begin van het vorige deel, Paradise Birds, werpt ze bij het zien van twee Japanse, halfnaakte piloten haar co-piloot ook al een lachwekkende opmerking toe. Ze staat haar mannetje in dat ontzettende machomilieu van vrouwonvriendelijke militairen die vinden dat de keuken de plaats voor vrouwen is. In werkelijkheid waren de enige vrouwen op het eiland Iwo Jima verpleegsters."

Over blote borsten: "Op de volgende pagina ontkleedt Angela zich, maar die is gereserveerd voor de editie op groot formaat (althans in het Frans, want in de vertaling van Silvester staat de bewuste pagina in zowel de reguliere als de luxe-editie, red.). Geen blote borsten meer in de reeks! We willen niet dat een jongen die het album koopt op zijn kop krijgt van zijn papa of mama. Ik haal het wel in in mijn albums van Pin-Up Wings..."


Romain Hugault over Angel Wings 4
11/11
TOP
Angel Wings 4
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 105 van juli-augustus 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
Angel Wings 4Over vakantiesfeer: "Het kaartje is gegarandeerd volledig met de hand getekend, zelfs de namen en de getallen. De naam van het eiland is een knipoog naar Yann. Ik wilde dat we meteen in een vakantiesfeer terechtkomen met een hederblauwe oceaan en een schutter met een fleurig Hawaïhemd aan, een model uit die tijd. Maar goed, ik ben niet zeker of bemanningsleden in een dergelijke outfit mochten vliegen. Ik heb foto's van vrachtvliegtuigen van de US Air Force die kerstcadeaus voor de GI's op het eiland dropten."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Angel Wings 4Over de tatoeage: "Door het kamp van Manzanar in Californië te bezoeken, kon ik ook een bezoekje brengen aan een expo die gewijd was aan Maori-tatoeages. Mijn tatoeage is dus een echte en ik ben intussen een expert ter zake geworden. Voor het machinegeweer inspireerde ik me op een All Blacks-kapitein. De aanvallers hebben drijvers. Een ongeruste Angela vloekt als een ketter, dit is het echte leven! Haar bril, de talisman van mannen uit die tijd, zijn waarheidsgetrouw."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Angel Wings 4Over gewicht: "De drijvers verminderen het draagvermogen van het watervliegtuig. Het voordeel is dat er wordt bespaard op het gewicht van het landingsgestel dat zwaarder is dan de drijver. Het gaat weliswaar om tweederangsvliegtuigen. In de onderste prent speel ik een beetje vals met de Corsair zodat het in your face is. De beweging van het machinegeweer in perspectief is moeilijk weer te geven. Ik heb me gebaseerd op een foto. Het heeft niet dezelfde bouw, maar ik begrijp nu beter hoe het is samengesteld."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Angel Wings 4Over aanpassen: "De eerste prent heb ik opnieuw getekend. Het stond te vol, er viel niet te begrijpen dat het watervliegtuig boven de Corsair vliegt. Geen onnodige woorden, uitleg, sterretjes met 'authentiek', noch een beschrijving van de aanval van de vliegtuigen in de laatste prent zoals Jean-Michel Charlier deed. Dat was leerzaam, een beetje het internet avant la lettre. Sommigen proberen die traditie te handhaven. Ik geloof niet in dat recept. Je moet je aanpassen en moderne strips maken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Angel Wings 4Over Betty: "Hier is Betty Hutton te zien, verslaafd aan haar amfetaminepillen. Als ik de geruchten mag geloven, was ze niet al te fijnzinnig. Ze liet zich langs alle kanten misbruiken. Misschien veranderen we uiteindelijk nog haar naam... (wat effectief gebeurde, ze kreeg in de gedrukte strip de familienaam Lutton, red). In de eerste prent kan je afleiden dat je ook in het paradijs kan sterven of kan flirten met de dood. In het midden wilde ik de indruk wekken dat we te midden van de mythische tv-serie Baa Baa Black Sheep zitten. De Corsair is nu van dichtbij te zien."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Angel Wings 4Over het kamp: "Dankzij het museum dat is gewijd aan de Japanse interneringskampen is alles naar waarheid getekend, tot de boom in het midden van het plein toe. Sommige gevangenen droegen een kimono, anderen, met echte Amerikaanse koppen, droegen jeans. Duizenden Amerikanen van Japanse oorsprong werden ingedeeld in deze kampen. Het toestel om Japans te coderen was makkelijker te ontcijferen door de Amerikaanse inlichtingendiensten dan de fameuze, Duitse Enigmacode. Het toestel zag eruit zoals ik het hier heb getekend."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Angel Wings 4Over lucht: "In de eerste prent ligt een baseballhandschoen die ik in Berlijn kocht op mijn tiende. De Muur stond nog in Berlijn. De vrouw, die als een gele aap wordt behandeld, begrijpt heel snel dat ze in een val is gelopen. De vrijstaande figuur verluchtigt het geheel en doet je concentreren op de tekst. Ik ben niet overtuigd van strips waarin vliegtuigen voortdurend buiten de kaders vliegen. Het is vaak moeilijk leesbaar en het verliest snel zijn impact."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Angel Wings 4Over het eiland: "Het eiland Ulithi, een rustbasis. Een trekpleister waar vliegdekschepen of torpedoschepen samenkomen. Ik heb een plattegrond van het geheel met elk schip op zijn plaats volgens de diepgang. Vreemd genoeg is de landingsbaan niet langs de langste zijde aangelegd, misschien door de wind. Blauwe vliegtuigen op blauw water is een ware uitdaging! Ik heb gekozen voor de Corsair uit de beginperiode van de oorlog met een toen helderder camouflage. Ik speel met de belichting, licht op donker en donker op licht."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Angel Wings 4Over vliegtuigen en boten: "Twee prenten als uit de film Porco Rosso van Miyazaki. Een camera op de vleugel filmt het moment waarop de drijver het water raakt. De helderheid van het blauwe water van de lagune contrasteert met het sterk bewapende watervliegtuig. Een groot toestel en romantiek. Onderaan vaart een landingsschip waarvan de voorkant kan geopend worden met een enorm luik. Het is een LST, de Corsica Ferries van die tijd. Er bestaan nog kleinere, de LCA's. En kijk, Betty begint te panikeren in haar niet zo waterdichte zitplaats."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Angel Wings 4Over verdiende rust: "Sun, sand... de matrozen zwommen vaak naakt, ze speelden baseball, ze hadden een sauna en een bar. Nu kan men er niet meer van beschuldigen dat ik enkel pin-ups teken! Na verschrikkelijke gevechten op de eilanden, zoals Guadalcanal, hebben ze een beetje rust verdiend. De laatste prent heb ik nog wat herwerkt. Het watervliegtuig zag er een beetje te statisch uit. Ik wilde dat de drijver het strand volledig zou doorboren. In de eerste versie waren nog waterstralen uit de openingen van de drijver te zien."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Angel Wings 4Over contrast: "Ik hou van het contrast tussen de oude barak tussen de palmbomen en het bamboe en de oorlogsmachines. Het watervliegtuig had het voordeel dat er drie zitplaatsen waren waarvan één onderaan en waar Betty de hele vlucht niet kon zien wat er gebeurde. Ze dacht dus echt dat ze zou sterven. Het contrast onderaan bestaat in de triomfantelijke verwelkoming van Betty naast een zwaarbeladen Angela die in haar eentje verder wandelt. Rechts wijzen de richtingaanwijzers maar één richting uit: het oosten..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Angel Wings 4Over zweet: "Met de geprefabriceerde daken bouwden de Amerikanen hun barakken als Lego overal in een oogwenk. Maar zonder airco, en zelfs onder de palmbomen is de hitte verpletterend. Vandaar de zweetkringen onder de armen van de kolonel terwijl het hemd van Angela aan haar rug kleeft van het zweet. Ik heb haar een pony gegeven als van Bettie Page, een mythisch kapsel uit de jaren 1950. Ik heb boeken waaruit ik elk kapsel van die tijd kan natekenen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Angel Wings 4Over lastige borsten: "De borsten van Angela vormden een lastig probleem om haar een holster te laten dragen langs de borst. eens te meer heb ik een oplossing gevonden in een boek van vriend Mathieu Blangui. De kolonel is gebaseerd op een echte. Ik houd mijn vader achter de hand voor een meer uitgebreide rol. Een zippo heeft geen normale vlam, maar is blauwachtig. Ik rook zelf niet, maar ik kijk hoe anderen roken. Ik observeer de rookslierten uit een pijp en daar laat ik me door inspireren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Angel Wings 4Over zwoegen: "Dit is de Coronado, een enorm transportwatervliegtuig. Bij mijn weten heeft niemand het al getekend in een stripverhaal. De mythe van het watervliegtuig leeft nog steeds. Eens te meer is er een sterk contrast tussen Betty, de menigte en twee idioten die een potje armworstelen voor een kus, en de eenzaamheid van Angela die haar biertje drinkt en terugdenkt aan haar vlucht. Ik heb trouwens even veel gezwoegd op de tatoeage op de arm van de schutter als het vliegmonster in de eerste prent."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Angel Wings 4Over pin-ups: "Het lijkt hier wel Disneyland. Het is nochtans de ingang van een Amerikaanse basis. De hangars zien er wat art deco uit. De pin-up op het pistool is Rita Hayworth. Een van mijn specialisten leerde me dat er een manie was om een knap meisje of een familielid op een geweer te plaatsen. Deze hier zal nog van belang zijn voor de intrige. De plaat straalde aanvankelijk niet genoeg een vakantiesfeer uit. Ik heb er een gele filter op toegepast om te breken met de voorgaande plaat."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
Angel Wings 4Over verandering van decor: "Deze scène zou zich eerst in Singapore afspelen. Maar ik heb opzoekingen gedaan en de stad bleek toen van de kaart geveegd te zijn. Geen droomlocatie voor een vakantiesfeer. Yann stemde ermee in om voor Hawaï te kiezen. Eindelijk een Japanner die geen gemene smoel heeft zoals in Buck Danny! Ik wilde weg van het cliché van de kamikazepiloot. Hun piloten waren piloten als de anderen. Goishi is hier omdat hij zijn zus wil redden. Hij is naar de toenmalige normen een knappe Japanse man, het equivalent van Clark Gable."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
Angel Wings 4Over de residentie: "Hier zijn we bij de Catts, een stel bourgeoismensen die hun grote woonst openden voor piloten en officiers tijdens hun verlof. Ik heb foto's van hun residentie. Kerels met bloemetjeshelden, tuinfeestjes, barbecues, surfers... 's Avonds keken die heren languit liggend op zetels in het salon naar films. Daar vergaten ze eventjes dat ze Japanners versloegen en afslachtten."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
Angel Wings 4Over de Tiki Bar: "De Tiki Bar verbeeldt Hawaï compleet, ik ben er gek op. De Amerikanen ook: gelijkaardige bars waren in heel Californië te vinden. In de eerste prent stond het wat te los bij elkaar, ik tekende de palmbladeren rechts wat groter. De jurk met het koraalmotief is ontworpen door een Oostenrijkse vriendin die modeontwerpster is. Voor het hemd heb ik op de computer gewerkt, of anders zou ik het nog steeds aan het tekenen zijn. Het houten vlechtwerk heb ik met de hand getekend. De glazen beelden kleinere Polynesische goden uit. De Mai Tai, rum met orgeadesiroop, is heerlijk."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Angel Wings 4Over een gecensureerd etepel: "Ik wilde een romantische liefdesscène, met de zee, de hemel en een prachtige Pontiac. Door de oorlog is de beha gemaakt van parachutedoek. Misschien wat minder uitpuilend! In de Franse editie op groot formaat is in de laatste prent een tepel te zien (in de vertaalde editie van Silvester krijg je de ongecensureerde versie te zien, red). We amuseren ons waar we kunnen. Kijk naar de nagels van Angela, die worden half-moon genoemd: pin-ups lakten hun nagels door een klein gedeelte af te dekken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Angel Wings 4Over de blik van Angela: "Gedaan met lachen. Dit is de Goose, een minivrachtschip met een geweldig vooraanzicht met twee motors. De gele punten aan de uiteindes van de propellers vormen een gekleurde veiligheidscirkel als ze draaien. Nee, Angela kijkt niet zo omdat ze moe is na een liefdevolle nacht, maar omdat die jongen stommiteiten zegt. Ik zie graag de camouflageuniformen van de Pacific, ze kunnen omgekeerd gebruikt worden, met een meer bruine kleur aan de ene kant en meer groen aan de andere."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Angel Wings 4Over nachtscènes: "De Hellcat is herkenbaar aan de radarkoepel, de eerste radars. Ik had twee nachtjagers nodig om het gevecht dat eraan komt te animeren. Ik ben gek op nachtscènes, maar het jongleren met zwart en blauw is delicaat. Het is een strijd om met tinten te spelen, met koude kleuren voor de buitenkant en warme kleuren voor de binnenkant. Hier is nog niets ergs aan de hand, er kan met elkaar gepraat worden, maar daar komt snel verandering in."


Romain Hugault over Angel Wings 3
10/12
TOP
Angel Wings 3
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 96 van oktober 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Angel Wings 3
Over vliegtuigvoorkanten: "De vliegtuigen uit deze periode hebben speciale voorkanten. Ze zijn ontwikkeld door mannen met potloden, papier, meetlatten, op architectentafels. Je voelt de hand van ingenieurs. Resultaat: allemaal verschillende toestellen terwijl de vliegtuigen van vandaag er allen hetzelfde uitzien. Hier zie je drie modellen: de P-47, P-40 en P-51. De verste heeft een lijnmotor, de andere een stermotor."

Over het groen: "De visuele trekker in deze Chinese en Birmaanse landschappen zijn de rijstvelden. De streek is gelaagd, zoals een ui, maar ik vind dat fantastisch. Ik heb veel groen gebruikt in dit album. De rijstvelden geven de gelegenheid om uiteenlopende tinten te gebruiken, vooral dit schreeuwend groen, bijna fluo. Het is eens iets anders dan de jungle! Het kleurenpalet wordt tot het uiterste gebruikt. Dit landschap doet je begrijpen dat er een wereld achter schuilt..."

Over leven geven:
"Ik stel me voor dat ik een film draai en de camerabewegingen overneem. Dat geeft leven aan een luchtvaartstrip. Je kan met je vinger het traject van de Mustang volgen in de drie opeenvolgende prenten. Dat houdt in dat je de toestellen heel goed moet kennen om ze te kunnen tekenen in de gewenste invalshoek. Als je vliegt, zie je dit werkelijk. Vliegtuigen in de verte zijn in het begin een kruisje, maar ze komen snel dichter. Op de volgende plaat springt de Mustang in het oog om het verrassingseffect te accentueren. De hemel op de achtergrond is één enkel beeld dat in drie prenten is verdeeld."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Angel Wings 3
Over details: "Deze Mustang P-51 Evalina bestond echt en werd intact gevonden op een Japanse luchthaven. Ze plakten hun rode zonnen op de Amerikaanse sterren en hebben het getest met de oorspronkelijke decoratie. Op foto's zag ik dat de staart wit was en de nummers stopten bij het metalen gedeelte achteraan het toestel. Ze hebben het wellicht gerepareerd met het witte stuk dat ze voor handen hadden. Elk detail heeft zijn eigen verhaal. We vonden het grappig om dit vliegtuig te gebruiken en het in de strijd te gooien."

Over het weer: "De hemel is een essentieel onderdeel van de serie, het draagvak voor alles, ene personage op zich. We vertellen niet hetzelfde met een cumulonimbus van enkele kilometer lang, smerig weer met wolken met een lichtrandje of een helderblauwe lucht zonder wolkje. Ik wilde vuil weer zodat de Japanner uit de wolken kon komen en snel weer kon verdwijnen. Het is een beproefde vechttechniek: je niet laten zien, toeslaan en snel wegwezen. De lucht wordt zodanig samengeperst wanneer er een vliegtuig passeert dat het damp veroorzaakt op een vleugel of langs de schroefbladen. Voor de piloot is het een aanwijzing dat het vochtig weer is."

Over Mister Potato:
"Ik teken de schetsen eerst in blauw potlood op A3-formaat. Ik plaats de elementen, de Mister Potato-onderdelen, en dan ga ik er met potlood over waarop ik de plaat inscan. Bij het scannen laat ik het blauw weg. Het schetsmatige verdwijnt, de uiteindelijke lijntekening blijft over. Ik kleur alles in met Photoshop."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Angel Wings 3
Over het dunne metaal: "Op de cockpit zijn de namen van de piloot en de mechanieker te lezen. Een onwrikbaar duo. De vliegtuigen vlogen dicht genoeg om met elkaar te communiceren via handgebaren van de ene naar de andere cockpit. Op de romp tonen de kogelinslagen aan dat het metaal van het vliegtuig heel dun is, slechts enkele millimeter. Ze vliegen niet met een treinstel, ze moeten licht reizen!"

Over het vliegend kasteel: "Het vliegtuig op de grond is een B-24 Liberator-bommenwerper. De torentjes en de koepels geven het een uiterlijk als een vliegend kasteel. 'Hot and Available' is een authentiek opschrift. Het heeft drie schepen laten zinken en elke bom geeft een geslaagde missie weer. De piloten hadden het recht om terug naar huis te gaan na vijfentwintig oorlogsmissies."

Over vliegtuigmeetings:
"Zulke vliegtuigen kan je nog zien op vliegtuigmeetings zoals dat van La Ferté-Alais. Ze stijgen op in de ochtendmist, je hoort hun geluid, je ziet ze opstijgen, hoger vliegen. Dat is de beste documentatie. De luchtvaartstrip begint goed te lopen en luchtvaartfans zijn er enthousiast over volgens mij. Ineens raak ik makkelijker binnen op luchtvaartbasissen en openen de poorten van hangars zich als vanzelf. Ze laten me zelfs in de cockpits klimmen en alle foto's nemen die ik wil."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Angel Wings 3
Over bloedzuigers: "We vinden Angela en Jinx terug in de jungle na hun crash. Een beetje stilstaand water en modder geven de indruk van een moeras. Geen licht door de vegetatie. Om te overleven werd de piloten aangeraden om bloedzuigers, die op hun lichaam zaten, te eten die vol zitten met proteïnen en rode bloedlichamen. Afschuwelijk, ja, maar dat is de sterkte van deze serie, ver weg van het comfort van een luchthaven. Yann en ik hebben heel wat dingen ontdekt die we nooit hadden durven inbeelden."

Over luchtvaartscènes: "In scènes op de grond zijn er wat meer tekstballonnen. Tijdens een luchtgevecht discussieer je niet. Er zijn emoties, geschreeuw. Een piloot vertelt niet wat hij doet. Hij stuurt, hij vecht. De luchtvaartscènes zijn een afwisseling in ons verhaal. Daar is Yann sterk in. Een vliegtuigscène van drie of vier pagina's vertelt wat er zich in enkele seconden afspeelt. We geven de lezer waar hij zich aan verwacht."

Over glamour:
"Het overleven in de jungle is geen pleziertochtje voor onze heldinnen. Jammer genoeg komt daar geen glamour aan te pas! Dat heb ik er op twee andere pagina's toch wat in kunnen lassen en op het einde, in San Francisco. Ik was het beu om vuile nagels te tekenen vol modder. Als revanche tekende ik een striptease van Angela in vier prenten voor een flashback in de zon. In de Verenigde Staten drinkt ze cola terwijl ze zont. Het is een knipoogje zonder meer want ze trekt zelfs haar beha niet uit. Maar die scène geeft ritme aan het album."
 


Romain Hugault over Angel Wings 1
29/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 72 van juli/augustus 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
"Pilote Angela is heel vastberaden en heel glamoureus met onberispelijk gestifte lippen, opgemaakt voor de vlucht, zoals alle WASP's. Ik heb foto's om dat te bewijzen! We presenteren het trio, de heldin, de held Rob en de co-piloot, een weggelaten nevenrol. Onderaan kruist de aluminium trail van wrakken hun route. Een luchtvaartfanaat, Mathieu Bianchi, gaf me een lijst met alle daar neergestorte vliegtuigen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
"De cover van Yank is authentiek, niet overgetrokken, alles met de hand getekend! De bemanning draagt geen zuurstofmasker, vooreerst omdat ze nog laag vliegen, maar ook omdat ikde personage herkenbaar wilde houden. Zelfs zonder de zon is het licht er sterk, vandaar een dashboard in de schemring. De rostkloof bestaat echt. Het is een van de vele referentiepunten waar de bemanning zich tijdens hun vlucht op richten."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
"De Ki-27-ers duiken op! We moeten de paniek van Rob tonen — een jager die niet op zijn gemak is in een vrachtvliegtuig — en de koelbloedigheid van Angela, ook al vliegt ze met een volgeladen cargovliegtuig. De Japanse camouflage is van heel slechte kwaliteit. Ik kon ze zo verweerd en lelijk tekenen naar hartenlust. Zelfs een domme lezer begrijpt dat het vliegtuig compleet aftands is. Yann laat me de luchtvaartscènes zelf in beeld brengen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
"De achtergrond geeft de snelheid en de paniek weer. De kadrage weerspiegelt de stress. Het voordeel van tekeningen op film zijn de cameraopstellingen zoals je zelf wil tijdens gevechten, zoals hier is te zien. Ik amuseerde me met de buik van de C-47, de fanaten kunnen de klinknagels tellen. Ik heb er een maquette van gemaakt en beschik over technische plannen. Als je weet hoe een vliegtuig gebouwd is, kan je het beter tekenen. Het klooster bestaat echt, maar met minder bergen errond."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
"Hoe kan ik doen begrijpen dat de Dakota onder de kabels doorvliegt? Ik plaats de camera op de klif en laat de vliegtuigen afkomen. Op dezelfde achtergrond teken ik de beweging van de vliegtuigen. De verticale symmetrie brengt diepte met zich mee. Je ziet in prent 2 goed de kabel en daarna denk je die erbij. Eerst plakt de Dakota bijna tegen de wand terwijl de Jap ertegen crasht. Ik stelde me een kabelbaan voor. Veel pittiger, hé?"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
"Een vliegtuigvleugel is heel fragiel. Die van een Ki-27 zou doormidden moeten worden gesneden terwijl de kabel niet knapt. Maar ik heb de test niet gedaan! Het ritme versnelt, de tweede Jap schiet. De checklist die wordt afgegaan, toont aan dat een piloot zelfs in paniek de procedure van buiten kent en die zonder nadenken toepast. Ingewijden denken dat Angela zich kan redden, voor onwetenden moet het verduidelijkt worden: motor 2 is uitgeschakeld, de propellor stopt, de blushendel gaat aan..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
"Op één motor gaat het er op z'n Mad Max heet aan toe. Oef, de cavalerie komt eraan. Eerste verschijning van de banshees, vleugel naast vleugel, die de Dakota redden. Onder hun buik is geen bom bevestigd, maar een bijkomend reservoir. Tijdens gevechten wordt het gedropt, maar hier vliegen ze gewoon voorbij. De tekening van de schedel is waarheidsgetrouw. Assam is de naam van de vallei waar het luchteskader zijn basis heeft. De snelheidsstrepen zijn geïnspireerd op manga's."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 18
"Mijn twee historici op wie ik een beroep doe hebben de frequentie voor me teruggevonden waarop de piloten communiceerden: 5,720 MHz. Rob draagt een schouderinsigne van het CBI (China, Burma, Indië) met de Chinese en Amerikaanse sterren, de rode en witte strepen van de Amerikaanse vlag. Bovenaan geven de twee jagers de te volgen richting aan. Onderaan heeft de beweging naar links — ongewoon in een stripverhaal — aan dat ze naar een kalmer gebied vliegen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 19
"Met het bloed op de co-piloot en de verschrikte blik van Angela begrijpen we dat er iets dramatisch is gebeurd in de cabine. Maar wat? Yann speelt met onze zenuwen. De middenste prent is een overgangsbeeld tussen de ijzige, grijze en blauwe bergen en de vallei van Assam met zijn groene jungle. De Amerikaanse basis is in de verte te zien. De Brahmaputrarivier is ook te zien. Hij ontspringt in deze vallei."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
"Afweergeschut van de Australiërs als verdediging voor de basissen van de banshees. Angela behoudt haar koelbloedigheid hoewel de landing delicaat is. Met één motor moet ze veel snelheid halen op een heel korte baan. De baan bestaat uit PSP-platen* die door de Amerikanen zijn ontwikkeld. Elke plaat bestaat uit duizenden plaatjes die aan elkaar klikken zoals Legoblokjes."

* Pierced Steel Planking of ook Perforated Steel Plating.


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
"De man die wegrent is Philip Adair. Zijn vliegtuig Lulu Belle is zeer gepersonaliseerd. Hij ging zelfs zo ver om zijn wielen en zijn staartwiel wit te schilderen zoals de luxewagens waar hij van houdt. Je ziet hem links in beeld, elegant, fijn snorretje. Op de rug van hun jassen leggen teksten in plaatselijke talen uit dat ze geen Japanse spionnen zijn en dat ze met hen meemoeten naar de dichtsbijzijnde basis zonder hen iets aan te doen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
"Er gebeurde effectief een slachting aan boord, maar dan bij ezels. Yann lacht er nog steeds om. De dieren werden vervoerd in bamboekooien, daar heb ik een foto van. De OSS* leverde afgerichte ezels aan de Chinezen. Onderaan staat een belangrijk detail: het nummer van de Jeep is blauw omdat blauw niet wordt weergegeven op zwart-witfoto's. Foto's die door spionnen worden genomen konden de Japanners dus niet inlichten over het aantal reeds gebouwde Jeeps."

* Office of Strategic Services, de voorloper van de CIA.


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
"De commandant van de basis is luidruchtig met wie niet te sollen valt. Ik baseerde me op Lino Ventura. Let op de bamboedaken aan de eerste bomen van de jungle. De vliegtuigen stonden eronder verborgen in de hoop dat ze konden ontsnappen aan de regelmatige, Japanse bombardementen.De twee jachtvliegtuigen in open veld staan standby. Ze heben weldra werk..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
"De rieten barakken van de piloten. Ik heb een foto van deze kantine met een tapijt op de grond, koelkast en pin-upposters. Een minimaal comfort. Toegang verplicht en soms is de andere kant helemaal open. Sommigen werden gegrepen door tijgers. Er moest ook rekening gehouden worden met aanvallen van Japanse kommando's. Onderaan zie je de plaatselijke bulldozer. Een vriend merkte op dat ik een Afrikaanse olifant had getekend. Ik heb de oren, de grootte en de kleur aangepast."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
"Terwijl Adair een grapje maakt, laat een uitkijk handmatig een sirene schallen. De Jappen vallen aan. Er zijn drie banshee-escadrilles, het 88ste, 89ste en 90ste. Adair behoort tot het 89ste waarvan de neuzen van de P-40 rood zijn. Ik laat ze in een P-40 van het 88ste springen waarvan de neuzen wit zijn. Een persoonlijk pleziertje. Het wit is weelderig. De schedel en de vlammen geven het een spookachtige uitstraling. In het begin ging het over een heks. Yann houdt van zulke zaken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
"De vijandelijke formaties naderen. Deze gebeurtenis is geïnspireerd op de dag waarop Adair zo'n zestig Jappen bestreed. Met hun 40 mm-kanon vergeten de Australiërs om verder te zonnebaden. Bewonder de elegantie van de Oscar. Overlevende Japanse piloten zeiden me ervan te houden. Door de lange, slanke benen die zich onder de romp ontvouwen, werd het La Demoiselle genoemd. De camouflages varieerden, maar de gele streep vooraan niet, het is een herkenningsteken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
"De P-40 maakt een bocht van 90 graden. Patrice Marchasson, een P-40-piloot van nu, legde me uit dat deze propellorvliegtuigen naar boven afweken. Je moet het roer naar rechts richten om te vermijden dat het toestel naar links zwenkt. Vandaar het roer rechtsonder. In prent 5 zie je de bekleding om de schokken van de voorruit op te vangen. Het vleugelreservoir is geraakt en de Oscar, die niet verblind is — de prijs voor zijn wendbaarheid — vat vlam."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
"We zien de hele bemanning in de cockpit. Achter het vizier staat voor sommigen het belangrijkste onderdeel: de achteruitkijkspiegel. Zien waar de vijand vandaan komt, is essentieel. Sommigen konden zodanig hun nek omdraaien dat ze die nagenoeg 180 graden konden draaien. Let op de grote radio om met de vliegtuigen te communiceren. De Sally was niet de best presterende radio, maar als zo'n armada eraan kwam, was het beter om je te verbergen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
"Totaalbeeld van de P-40 voor het plezier. Twee tegen zestig, dat lijkt gek, maar de P-40-ers vallen bij verrassing aan aan 500, 600 kilometer per uur. Het volstaat soms om de leider van de formatie (aan 350 kilometer per uur) te verwarren om de formatie te ontwrichten. De Japanners blonken niet uit in het nemen van initiatief. Hun cultuur bestaat in het blindelings volgen van bevelen. Als hun commandant sterft, zijn ze een beetje verloren."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 30
"De vijand komt zoals steeds met de zon achter zich. Je ziet hem slecht wanneer hij zich op je komt storten. De begeleiders richten zich met volle snelheid naar beneden. Niets aan te doen, de Japanners hebben het hoogtevoordeel dat hen een duiksnelheid oplevert. De enige uitweg voor de P-40 is zo snel mogelijk wegwezen. Zonder de held te spelen. Je ziet nog de Japanse camouflage die aan flarden hangt. De smalle prent accentueert de vallende beweging."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 31
"De wervelingen in prent 2 worden veroorzaakt door de lucht die draait rond de vleugeluiteinden. Rest nog om het verhaal van Philip Adair te vertellen wiens kabelroer naar het hoogteroer is afgesneden. Via het gesprek met Angela leggen we de situatie uit en dragen we een oplosing aan: om de twee minuten afwisselend ondersteboven en normaal vliegen tot de landing. Tijdens zijn vlucht kruiste Adair een Japanner. Ze vlogen allebei verder zonder te vechten."


Romain Hugault over De Nachtuil 3
12/03
TOP
Onderstaande bijdrage van Damien Perez verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 33 van januari 2011.
COMMENTAAR BIJ PAGINA 20
Over de inkleuring: "Er zijn veel tekenaars die hun albums net zo goed in zwart-wit kunnen publiceren. Maar ik niet! Zonder kleuren storten mijn tekeningen in elkaar. De eerste twee prenten, helemaal in kleur met aandacht voor lichtinval, zijn daar een goed voorbeeld van. Ik wilde de sfeer van de dageraad oproepen, met opkomend lichtinval. Iedereen die al eens een nachtvlucht heeft genomen, kent dit typische ochtendlicht. Ik heb een beetje vals gespeeld door geen schaduwen te gebruiken zodat het heldere licht nog meer naar voor springt. Ik wilde hoe dan ook een rustige sfeer zodat de actie die nog moet komen er net sterker door wordt."

Over fascinatie en lust: "Het is niet prettig om elke vijf minuten Duitse symbolen of nazikruisen te moeten tekenen. Men zou nog aannemen dat ze me fascineren of dat ik niets liever doe. Mijn enige interesse bestaat evenwel in het tekenen van de vliegtuigen! De Junkers Ju 188 behoorde tot de top uit deze periode! De oneindige vleugels in de vorm van gevouwen papier zijn een lust om te tekenen."

Over de Hitlergroet: "Ik kom maar zelden vliegtuigliefhebbers tegen die worden aangetrokken door de nazi-iconografie. Ik geloof dat dit vaker voorkomt bij liefhebbers van de grondtroepen. Ook al is het een wapen, een bommenwerper blijft in de eerste plaats een vliegtuig, nobeler en meer esthetisch dan een tank. De Luftwaffe heeft zich bovendien altijd wat afzijdig gehouden. Tot eind 1944 maakten de piloten geen Hitlergroet, enkel de militaire groet. Ze vonden zichzelf te verheven om zich daartoe te verlagen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 21
Over filmische scènes: "Ik vraag me steeds af hoe een scène er als een filmscène zou uitzien. Een keer ik de film voor mijn ogen zie, probeer ik dezelfde decoupage te herhalen op papier. De eerste vier prenten, gezien vanuit het standpunt van de mitrailleurkoepel in de Duitse bommenwerper, is erg cinematografisch. De grote horizontale prent 5 doorbreekt het ritme waarbij een camera van links naar rechts zou zwenken. Prent 6 toont de fysieke gevolgen van de aanval. De vluchtlijnen van de kogels kunnen overdreven overkomen, maar in werkelijkheid zijn ze heel realistisch. Afgevuurde kogels lieten effectief een spoor achter zich."

Over beweging: "Nog meer dan het vliegtuig is de horizonlijn van belang om beweging weer te geven. In prent 5 is deze vlak gehouden want de aanval begint pas. De Duitse piloot beseft amper wat er gebeurt en tilt lichtjes de vleugel op. In de prenten hierna verschuift de horizonlijn steeds meer want het is in de tegenstelling tussen de twee horizontale lijnen — van de horizon en van de vleugels — dat ik beweging wil creëren."

Over zwarte en witte rook: "Een getroffen vliegtuig tekenen, komt vaak neer op het tekenen van een grote vlam omgeven door zwarte rook. Als echter de olietank is geraakt, moet de rook wit zijn! Om wat te kunnen variëren, heb ik in de laatste prent zowel zwarte als witte rook getekend. Ik kon geen vlammen tekenen want in de volgende platen moest het vliegtuig nog kunnen landen. Als het vliegtuig hier al zou branden, zouden de soldaten de tijd niet meer hebben om uit het vliegtuig te springen en zou het vliegtuig nog voor de landing uit elkaar vallen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Over tekenplezier: "Goeie documentatie maakt goeie prenten! Ik hang regelmatig rond in luchtvaartmusea. Ik bestudeer alle soorten details die mijn toestellen meer geloofwaardigheid geven. Ik bedien me veel van internet waar je werkelijk formidabele info op terugvindt. Zelfs foto's van een logboek van een Junkers Ju 188 waarvan vandaag geen enkel toestel meer bestaat. De rode hendel bijvoorbeeld is authentiek. Ik tekende nog liever de piloot die de hendel vasthoudt dan de sprong, hoewel dat minder spectaculair is. Hier haal ik echt mijn tekenplezier uit."

Over specialisten en leken: "Ik weet veel van vliegtuigen, maar ik ben geen historicus. Daarom toon ik mijn platen aan specialisten die ze controleren. De Franse zanger Herbert Léonard bijvoorbeeld is een groot specialist van Russische vliegtuigen. Zijn boeken zijn ware bijbels! Hij wijst me soms op details, een stukje van de motor hier en een camouflagekleur daar. Deze specialisten bezorgen me enorm veel documentatie. Ik heb graag dat lezers die zich voor luchtvaart interesseren aan hun trekken komen. Maar ik wil ook dat leken het verhaal kunnen smaken. Ze moeten zich vol vertrouwen in een verhaal kunnen storten dat zich afspeelt in een coherente omgeving zonder dat ze er alles vanaf hoeven te weten. Dat verkies ik nog meer dan overal sterretjes te plaatsen met "authentiek" erbij of om hen te overdonderen met lange technische uitleg onderaan de pagina."

Over actie in de cockpit: "Een luchtgevecht vraagt grote prenten, wat me maar weinig ruimte laat om te tonen wat er in de cockpit gebeurt. Ik gebruik een opeenvolging van kleinere prenten die een en ander in beeld brengen en die een indruk geven van versnelde actie. De laatste vijf prenten samen zijn nauwelijk groter dan prent 4."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Over dominante kleuren: "Elke plaat heeft zijn dominante kleur. Als je een album van Blacksad snel doorbladert, merk je dat elke sequentie zijn eigen welbepaalde hoofdkleur heeft. Ik probeer hetzelfde effect te hanteren door mijn sequenties op een dergelijke manier onder te verdelen. Lezers zullen zo de ene locatie niet met de andere verwarren."

Over geluid: "Ik gebruik zelden onomatopeeën. Dat is nergens voor nodig...en ik zou niet weten hoe ik ze precies moet plaatsen. Sommigen weten het geluid van een neerstortend vliegtuig harmonieus te integreren in hun tekening. Daar ben ikzelf niet bekwaam genoeg voor. Toch niet op dit moment. En daarbij, waarom zou ik het doen? Veel lezers vertellen me dat ze het geluid van de motor met hun mond nabootsen terwijl ze De Nachtuil lezen!"