|
Alle
bijdragen van Georges Bess aan
de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 20/08/2011
Georges Bess doet een aardig boekje open over
vampiers, heilige rituelen die van de Ganges
een open riool hebben gemaakt (maar waarin
wel nog dolfijnen zwemmen) en de lekkerste
yoghurt ter wereld. En nog meer ook, lees
alle commentaren die hij bij vier geselecteerde
platen uit deel 1 van De Vampier van Benares
voorzag. |
|
|
|
Georges
Bess over De Vampier van Benares 1 |
Onderstaande
bijdrage van Sophie Bogrow
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 39 van juli/augustus
2011. |
|
Over
het beklimmen van trappen: "In Benares
lopen de gaths — trappen die je kan afdalen
tot in de Ganges — drie of kilometer ver zonder
onderbreking. Aan de kant staan ontelbare tempels.
Ik heb er een duizendtal bezocht. Ik heb uren tussen
de sâdhus gezeten, tussen de bedelaars, tussen
die buitengewoon geestdriftige menigte. Deze oneindige
ceremonies duren dikwijls tot laat in de nacht.
In deze scène is alles verlaten, het moet
dus al na middernacht zijn."
Over knippen: "Voor de eerste
twee prenten heb ik dezelfde foto als basis genomen
en ze in twee geknipt om ze rectoverso te gebruiken
zodat ik niet dezelfde hoek had. De tempel met de
witte strepen en stenen is de Kedar Ghat, opgedragen
aan Shiva. Ik heb ze omgedoopt in Durga en ik heb
er de toegang tot de wereld van de vampiers van
gemaakt, waar de monsters opduiken en waar de held
vervolgens binnengaat."
Over de lichtjes op de Ganges:
"De rivier stroomt heel traag in Benares. Het
lijkt bijna een meer. Op het water drijven verschillende
brandende lichtjes, afkomstig van offerandes die
met enkele bladeren, bloemen en een mini-olielampje
zijn gemaakt. Jonge verkopers bieden ze met hele
bakken aan. Mensen laten ze te water en spreken
een gebed of een wens uit. Ik laat me niet leiden
door religie, maar hoe kan je niet gefascineerd
zijn door de poëzie van zo'n zicht dat zo feeëriek
is?"
Over echte of valse sâdhus:
"Je ontmoet er veel heilige bedelaars, maar
toch vooral bedelaars. Het valt niet mee om de ware
mystiek onder hen te vinden. Bij mijn weten is er
slechts één iemand in geslaagd de
Verlichting te vinden en een levende boeddha te
worden: een zekere Râmdâs... De persoon
in prent 7 is een bewaker van een vlam die eeuwen
geleden is aangestoken. Er zijn er meerdere waaronder
een in het ghat voor de crematies (Manikarnika Ghat),
die dient om de brandstapel aan te steken."
|
Over
het verhaalgenre: "Ik maak van de
gelegenheid van deze scène gebruik om de
lezers te wijzen op het fantasy-aspect van het verhaal.
Want het begin van het verhaal doet een banale,
realistische thriller vermoeden in de steegjes van
Benares."
Over monsters van papier: "Ik
teken dolgraag monsters. Het is rustgevend: je laat
je leiden door het potlood... zonder dat ze ergens
moeten op lijken. In het hele verhaal heb ik er
geen twee identiek getekend. Ik zou er duizenden
kunnen tekenen. Ik kan ze zelfs achterwege laten
en enkel vuur tonen! Op deze pagina hebben ze een
wat sympathieke uitstraling van gotische waterspuwers.
En ze hebben rode ogen. Dat is de gewoonte.Zolang
het maar niet overkomt alsof ze met een flash van
mijn fototoestel zijn genomen... Deze monsters zijn
de waakhonden van mijn vampiers. Om die reden voeden
ze zich met vers vee en laten ze een beetee overal
de verscheurde karkassen rondslingeren."
oghurt: "Net de heilige koeien
slenteren buffels (die je ook op de voorgaande pagina
in prent 4 kon zien) in groep rond, in kuddes van
tien tot twaalf dieren. Hygiënisch gezien is
dat toch wel speciaal, maar alles bij elkaar genomen
leerde men ermee leven. De melk van de buffelkoe
daarentegen is erg lekker, en de yoghurt in Benares,
die in aardewerkpotten wordt verkocht, is de beste
ter wereld."
|
Over
de heilige rivier: "Achternagezeten
door de wezens van wie de held dacht dat het hallucinaties
waren, neemt hij een duik in de Ganges. Ik zou niet
graag in zijn plaats zijn. Je kan je niet voorstellen
wat er allemaal ronddrijft in het beruchte riool.
Stukken van lijken, onder andere de gecremeerde
resten van de allerarmsten die zich geen volwaardige
brandstapel konden veroorloven. Of de resten van
de sâdhus die niet verbrand worden omdat ze
heilig worden geacht waardoor ze niet meer moeten
reïncarneren na hun dood. Hun stoffelijke resten
zouden de rivier zuiveren... idem voor zwangere
vrouwen en baby's die uit principe als compleet
zuiver worden aanzien. En dan heb ik het nog niet
over het feit dat ze zich in de rivier wassen, de
afwas doen, zich erin ontlasten... Een ware culturele
broedplaats! Het minste schrammetje infecteert.
Er zijn aan de lopende band sterfgevallen, maar
de autoriteiten weigeren het te erkennen. De pelgrims
zijn ervan overtuigd dat het heilige water hen zal
zuiveren en nemen te goeder trouw rituele baden.
En toch leven er nog vissen in dit water. Zelfs
een bepaald ras van dolfijnen met een lange puntige
neus. Ik ben ze nu en dan tegengekomen."
Over de as van The Beatles: "In
dit open riool, die de Ganges is, vervoegt Mircea
zich eigenlijk bij de as van de betreurde George
Harrison... The Beatles,
die tot de sekte van de Hare Krishna horen, hebben
gevraagd om uitgestrooid te worden in Benares. Bij
mijn weten is de asverstrooiing in Manikarnika Ghat,
het ghat voor de crematies, voorbehouden voor hindoes
van de hoogste klassen. Maar een rijke weldoener
zoals Harrison had recht op een voorkeursbehandeling."
|
Over
het kleur wit: "Prent 1, je ziet er
de monsters die gepribeerd hebben om de held, Mircea,
te pakken te krijgen. Wat je niet 'ziet' is in feite
de witte achtergrond die de aandacht van de lezer
naar de silhouetten leidt. Vele jaren geleden heb
ik beslist om het wit als een volwaardig kleur te
gebruiken, wat helemaal niet van toepassing is in
een strip. Zoveel te beter voor de wetenschappers
voor wie wit geen kleur is, maar alle kleuren ineens."
Over het viphotel: "Het gebouw
is mijn hotel, het Mok guest house, dat aan de Ganges
staat ter hoogte van Mir Ghat. De hoteleigenaar
beweerde stellig dat Pink Floyd er
nog had gelogeerd, in mijn suite op de eerste verdieping,
en dat ze er Wish You Were Here hadden
gecomponeerd. Ik durf niet beweren dat de foto's
aan het onthaal authentiek zijn, maar ze deden me
toch dromen! Het is ook daar dat ik een Engelsman
Angie van de Stones heb
horen zingen, begeleid door een sitar. Surrealistisch
en geniaal... Als herinnering heb ik Mircea's vriendin
Anji genoemd."
Over transformerende vampiers:
"Het nachtwezen dat Mircea volgt, is in feite
een vampier die je terug zal vinden in deel 2 onder
de naam Ravana. Bram Stokers Dracula
transfomeerde zich al in een vleermuis, in een wolf,
enzovoort. Zo ook in de versie van Coppola.
In mijn versie veranderen de vampiers in alle soorten
halfmenselijke, halfmonsterlijke personages. Het
is een ballet van transformaties die hier al begint,
maar pas echt aan de orde is in deel 2... Ze zijn
overal op de aarde en worden reusachtige spinnen,
gevleugelde dieren, leeuwen, hanen, hagedissen,
maar ook politici, militairen, geestelijken en anderen.
Dat zou verklaren waarom de mensheid is zoals ze
nu is en waarom, als ik dat mag zeggen, zo slecht
geleid is." |
|