In
juni verscheen bij Dark Dragon Books
het werkelijke albumdebuut van de Nederlandse Marlon
Teunissen: Heartland Stories: Robocity.
We vroegen Marlon om de ontstaansgeschiedenis eens uit
de doeken te doen en een algemene voorstelling te maken
van het verhaal en de tekeningen. Ze blikt ook vooruit...
Het ontstaan van de
strip
"Ik ben al enkele jaren bezig met het maken van strips
en het staan op beurzen. Ik maakte zeer veel manga's en
doujinshiboekjes (doujinshi zijn smallpress/amateurmangaboekjes),
maar door mijn studies kreeg ik het helaas zo druk dat
ik enkele jaren niet echt meer toekwam aan het maken van
strips. Tijdens mijn studie op mijn stage in Japan (ik
studeerde dus Japans), begon ik te fantaseren over een
nieuwe wereld met nieuwe eigen personages die ieder hun
eigen verhaal hadden, maar die evengoed aan elkaar gelinkt
waren. Ik bleef dat uitbreiden en laten groeien. Nadat
ik was afgestudeerd, wilde ik dolgraag weer op beurzen
staan en een strip maken om te verkopen, maar ik had helaas
nog niet echt iets. Ik besloot dus een verhaaltje te maken
dat zich in die wereld afspeelde die ik had bedacht en
tijdens mijn studie in mijn hoofd had gecreëerd."
Kleur en Strips2Go
"Om na lange tijd weer een stripverhaal te creëren,
wilde ik geen groot episch verhaal maken want ik wist
dat het te hoog gegrepen zou zijn en er een te grote kans
was dat ik die nooit af zou maken. Ik koos het allereerste
personage dat ik had bedacht uit die wereld die was ontstaan
in mijn hoofd tijdens mijn stage, namelijk Sophia. Ik
besloot voor haar een klein verhaal te schrijven wat dus
Robocity werd. Oorspronkelijk was het ook de
bedoeling dat Robocity een kort verhaaltje van
zo'n 30 pagina's zou worden in zwart-wit. Dat kon ik makkelijk
laten drukken en op conventies verkopen. Ook was het oorspronkelijk
bedoeld als webcomic.
Toen ik al enkele pagina's van de strip online had gezet,
werd ik benaderd door iemand van het blad Strips2Go,
met de vraag of ik interesse had om een strip in hun blad
te laten publiceren, en ik koos toen natuurlijk voor Robocity.
Hun voorwaarde was wel dat het Nederlands en in kleur
moest zijn. Dat was best even wennen want ik was tot dan
toe gewend om al mijn strips in zwart-wit te maken wat
ook de mangatraditie is. Ook moest ik voor het eerst binnen
een bepaalde tijd een minimum aantal pagina's afkrijgen
voor een blad. Dat vond ik best leerzaam."
Links: de oorspronkelijke zwart-witversie,
rechts de versie in kleur.
Waarom Heartland
stories?
"Zoals ik al eerder zei: ik had al lang geen strips
meer gemaakt. Nadat ik was afgestudeerd, twijfelde ik
of ik zo snel een lang verhaal of serie aan zou kunnen.
Ook ben ik iemand die zich niet echt jarenlang op één
verhaal of op dezelfde personages kan concentreren zonder
verveeld te raken, dus heb ik een stripserie bedacht waarin
ik verschillende verhalen met ieder een ander personage
erin kon maken terwijl alles zich wel in dezelfde wereld
kon afspelen. De verhalen kunnen zich in die wereld met
elkaar kruisen. Om Robocity en ook de eventuele,
toekomstige verhalen toch bij elkaar te laten horen, had
ik niettemin een overkoepelende titel nodig. Deze werd
Heartland Stories. Heartland is eigenlijk het
continent waar de verhalen zich afspelen, vandaar."
Het verhaal
"Na lang denken over een geschikt verhaal voor mijn
hoofdpersonage Sophia viel mij eindelijk het idee binnen
voor Robocity. Ik heb trouwens bijna geen woord
opgeschreven van het verhaal. Wanneer ik verhalen voor
strips ga opschrijven, dan maak ik die ook nooit af. Ik
bewaar alles in mijn hoofd en schets meteen alles uit
op papier of op de computer. Daarna kijk ik alle pagina's
na en pas ik aan waar nodig om het verhaal goed te laten
lopen. Het belangrijkste was ook dat ik plezier beleefde
aan het maken van deze strip. Ik maakte het vooral voor
mijzelf en als anderen het toevallig ook leuk vinden,
dan was dat een extraatje."
Digitaal
"Ik besloot deze strip geheel digitaal te realiseren.
Ik had namelijk mijn eerste Wacom Cintiq (een digitaal
tekentablet) gekocht en had net een aantal programma's
op mijn computer gezet die wel geschikt waren voor lijntekeningen.
Ik had ook geen zin in al dat papier en gummen doet altijd
pijn aan mijn pols. Ook als je een fout maakt, vooral
bij het inkten, kan je dat moeilijker herstellen dan wanneer
je digitaal inkt. Ik had ook het gevoel dat digitaal werken
mij sneller afging dan met de hand. Dat wil trouwens niet
zeggen dat ik nooit meer een traditioneel getekende strip
zal maken, maar voor Heartland Stories zal ik
zeker ook voor eventuele, toekomstige boekjes digitaal
werken.
Voor Robocity heb ik verschillende programma's
door elkaar gebruikt. Voor elk aspect bij het creëren
van mijn strip, zoals de lijntekeningen, het inkleuren,
tekst, enzovoort, heb ik een apart programma gebruikt.
De personages, omgevingen en voertuigen teken ik meestal
zonder er te veel over na te denken of voorstudies te
maken. Vooral met de robots tekende ik steeds het eerste
het beste wat in mij opkwam. Bij de voertuigen en omgevingen
deed ik iets meer mijn best om te zoeken naar inspiratie
en wat er kon werken en wat niet. Die zijn niet echt mijn
specialiteit, daar had ik dus iets meer moeite mee. Het
hoofdpersonage Sophia had ik ook al zeer snel en makkelijk
ontworpen. Ze is zoals je haar nu in de strip kan zien."
Inspiratie
Mijn inspiratie lag natuurlijk bij steampunk, maar ik
wilde toch wel graag een wat minder stereotype steampunkwereld
hebben dan die typische sepia/bruingekleurde steampunkstrips
en -illustraties die zich altijd weer in Victoriaans Engeland
lijken af te spelen. Ik liet mij vooral inspireren voor
de art en sfeer van games die een meestal wat Japanse
en apartere visie op steampunk hebben (zoals Professor
Layton, Resonance of Fate, Final Fantasy, Machinarium,
Syberia) en door films en anime als The City
of Lost Children, Laputa, Howl's Moving Castle, Robot
Carnival,... Of je mijn strip 100% steampunk kan
noemen, weet ik niet zeker, maar het heeft in ieder geval
invloeden daarvan. De rest is mijn eigen visie en fantasie."
Dark Dragon Books
"Strips2Go hield helaas op na drie nummers
en ik zat met een halve strip die al geheel was ingekleurd
en voor de rest was afgewerkt. Ik had geen zin om weer
alles om te zetten naar zwart-wit. Ik vond het zonde om
al het werk dat ik in het inkleuren had gestoken weer
ongedaan te maken. Ik besloot daarom een gok te wagen
en Dark Dragon Books te contacteren. De reden dat ik voor
hen koos, was dat Dark Dragon Books tot nu toe de enige
Nederlandse uitgeverij is die ook boekjes uitgeeft van
tachtig pagina's of meer op een kleiner formaat van goede
kwaliteit. Ik vond hen dus zeer geschikt om mijn strip
uit te laten geven. Ik wilde mijn strip niet op de traditionele
Europese manier uitgeven, dus op een groot A4-formaat
van 48 pagina's, want ik wilde het nog wel dicht bij de
traditionele manga houden."
Toekomst van de
serie
"Ik heb al wel een idee voor een volgend verhaal,
maar ik kan daar helaas nog niet te veel over vertellen.
Wel heb je grote kans om Sophia en Max weer terug te zien.
Misschien wel op een andere manier, bijvoorbeeld in een
ander soort rol dan je zou verwachten." |