Alle bijdragen van Vittorio Giardino aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
11/05/2019 Vittorio Giardino over Jonas Fink 2
 
Vittorio Giardino over Jonas Fink 2
11/05
TOP
Jonas Fink 2
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 110 van januari 2018.

Jonas Fink 2
Over ouder worden: "Hier zie je het nieuwe gezicht van Jonas. Hij is twaalf jaar ouder dan aan het einde van het vorige album. Het volledige verhaal van de reeks speelt zich af tussen 1950 en 1990 en dat hield in dat ik moest vertellen over personages die net als iedereen ouder worden. Die uitdaging heeft me veel plezier bezorgd. Ik wou dat ze te herkennen zijn op oudere leeftijd en dat je het leven, dat ze intussen hebben geleid, aanvoelt. Jonas heeft een vrouw en dat is niet Tatiana, maar Fuong, een Vietnamese dokter. Dat wist ik al. Het verhaal van dit deel kiemde al bij de verschijning van het eerste."

Over stijl: "Ik heb niet gezocht naar dezelfde stijl van Jonas Fink van twintig jaar geleden. Ik ben een instinctmatige tekenaar. Ik beeld me de situatie van een personage in, ik zoek het beste standpunt en teken hem zoals ik hem voor me zie. Ik stel me nooit vragen over de stijl. Mijn manier van tekenen is niet veranderd sinds 1994. Na een leerfase in het begin van mijn carrière ben ik er niet op verbeterd."

Over plattegronden: "Voor ik mijn personages aanpak, teken ik een plattegrond van het huis of het appartement, inclusief de meubels. Ik stel me kamers tot in de details voor en uiteindelijk toon ik die niet eens, bijvoorbeeld de badkamer."

Over documentatie: "Voor dit deel van het verhaal heb ik veel beroep gedaan op een bundel artikelen van Michel Tatu, correspondent voor de krant Le Monde in Centraal-Europa in die periode."


Jonas Fink 2
Over de Praagse radio: "Snelle afwisseling van decors en ruimtes in deze scène. De overgang tussen de prenten verloopt via wat er wordt gezegd op de radio waar iedereen voortdurend naar luistert, thuis of op straat. In augustus 1968 ging de officiële Praagse radio meteen over in de illegaliteit terwijl ze bleven uitzenden tijdens de Russische bezetting. Dat schiep een band tussen de Tsjechen. Het was het enige middel om te weten en te begrijpen wat er in heel het land gebeurde."

Over roken: "In die tijd rookte men veel, zelfs in Italië. Dat was ook te zien in films uit de jaren 1960 en 1970 waarin de personages onophoudelijk rookten. De laatste vijftien jaar is dat zeldzamer geworden. Als een personage rookt, is het om te benadrukken dat hij problemen heeft. Ik geef toe dat ik mijn personages meer laat roken dan noodzakelijk in dit verhaal. Dat is met opzet, om dit tijdperk te beschrijven. Het spijt me zelfs dat ik Jonas Fink niet liet roken. Maar omdat ik zelf niet rook, was het uitgesloten dat ik hem een sigaret zou geven."

Over gebouwen en wagens: "Ik vond het heel plezierig om voor dit hele verhaal de gebouwen van Praag te tekenen. Gebouwen vertellen ons niet alleen de geschiedenis, maar ook een beetje het karakter van de bewoners van een stad of land. Dat klopt voor Praag, maar ook voor Parijs. Dit automodel is typisch voor de periode en het land. Het werd ontwikkeld in de jaren 1930 en was voor op zijn tijd. De wagen zit in de cultuur van Praag. Besef goed dat ingenieur Ferdinand Porsche uit Tsjechoslowakije kwam."


Jonas Fink 2
Over kandelaars en zolderkamers: "De schilderijen die je tijdens het lezen van dit album aan de muren ziet, zijn rechtstreeks met aquarel geschilderd. Op de vierde prent hangt een schilderij van George Grosz, een Duitse expressionist uit de jaren 1930. De details in de interieurs geven informatie over de persoon die er woont. Blodek is schrijver, een bepaald soort intellectueel. Hij is gebaseerd op de Tsjechoslowaakse schrijver Bohumil Hrabal, een surrealistische rebel, die thuis best een tekening van dada-schilder Grosz had kunnen hangen. Voor het appartement van Zdenek, de theaterregisseur, plaatste ik maskers in het decor. Veel tekenaars gebruiken elementen die ze zelf thuis hebben staan. De kandelaar die bijvoorbeeld thuis bij Jonas te zien is, staat ook bij mij. Jonas woont in een goedkope zolderkamer. Toen ik trouwde, op dezelfde leeftijd als Jonas, woonde ik in een zolderkamer. De herinnering daaraan kwam vast terug."

Over details: "Blodek bezit een uitgebreide bibliotheek. Toen ik deze scène bedacht, zag ik boeken, dus heb ik die getekend, goed wetend dat het misschien een vergissing zou zijn. De grootmeesters van de strip tekenen prenten met sterk uitgewerkte decors en andere met minimalistische achtergronden. Ik verlies me misschien te veel in de details, maar dat is mijn manier van tekenen en vertellen."

Over het aantal pagina's: "Ik weet nooit op voorhand hoeveel pagina's mijn albums zullen tellen. Ik heb de uitgever alleen verwittigd dat dit verhaal langer zou worden. Ik had het misschien kunnen vertalen in minder pagina's, maar al wat ik heb getekend, leek me noodzakelijk om echt te zeggen en tonen wat ik wou."


Jonas Fink 2
Over delicaatheid: "Het valt beter mee om mannelijke personages ouder te tekenen dan vrouwelijke, vooral als je hun schoonheid wil behouden. En het is nog makkelijker om personages ouder te tekenen die van bij het begin al niet zo mooi waren. Voor Tatiana viel het wel mee om haar op haar vijftiende in het vorige verhaal naar haar zeventwintigste te tekenen in dit verhaal. Maar ik zou het moeilijk gehad hebben om haar als vijftigjarige te tekenen. In deze tekenstijl met slechts één contourlijn is het heel delicaat om mensen te laten evolueren om hen minder mooi te maken."

Over projecten: "Ik werk momenteel (in januari 2018, red.) aan de integrale van de Italiaanse editie van Jonas Fink. Eén enkel album bevat alle drie delen (Saga Uitgaven bundelde de oude delen 1 en 2 als een nieuw deel 1, red.). Het wordt een editie van meer dan 350 pagina's met een bijkomend, informatief katern. Een ander lopend project is een documentaire voor de Italiaanse televisie op basis van twee personages die ik heb getekend: Max Fridman en Jonas Fink. Het vertelt momenten uit de geschiedenis van Europa door hun ogen met talloze archiefbeelden die nog niet werden vertoond: aan de ene kant de Spaanse burgeroorlog en aan de andere kant een socialistisch land, de republiek Tsjechoslowakije. De opnames vinden plaats in Barcelona, Praag en Italië en ik heb geholpen bij het scenario. Ik hoop dat het andere Europese tv-zenders zal interesseren. Jonas Fink verscheen in 2018 voor de vijftigste verjaardag van de Praagse Lente in 1968."

Over rondreizen: "Na het festival van Angoulême (in januari 2018, red.) zou ik me aan een nieuw album kunnen wijden, maar ik wil ervan profiteren om rond te reizen in Frankrijk waar ik al lang niet ben geweest. Ik weet nog niet wat mijn volgende album zal worden. Ik moet eerst Jonas Fink uit mijn hoofd kunnen zetten voor ik aan iets anders denk."