|
Alle
bijdragen van Marmus aan
de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 09/04/2011
Gentenaar Mark Musschoot alias Marmus debuteerde
onlangs met Barst. Hij verschaft
je een blik op zijn werkwijze voor het uitwerken
van zijn strippagina's. |
|
|
Alvorens
ik goed en wel aan het tekenen begin, verzamel
ik een hoop informatie waarvan ik denk dat
ze mijn verhaal in tekst en beeld kunnen verrijken.
Ik haal vooral veel inspiratie uit mijn onmiddellijke
omgeving. Deze aanpak maakt mijn strip ook
'herkenbaar'. Door scherp te observeren of
door mij in te leven in een wereld van boeiende
mensen, probeer ik mijn personages en de ruimte
waarin ze leven een extra dimensie te geven.
Het atelier van de instrumentenbouwer Jean-Pierre
Hemmeryckx is zo'n plek waar ik voor
Barst mijn inspiratie vond. Wat ik
daar zag 'blonk als muziek in mijn ogen'.
|
|
|
Barst
telt 108 getekende bladzijden en voor elke
plaat bestaat een potloodtekening en een uitgewerkte
versie. Voor mij is de aanmaak van een stripplaat
een gevecht. Niet iets waar ik tegenop zie,
maar een voortdurend prikkelende uitdaging.
Op het witte blad moet iets tevoorschijn komen
dat de kijker zal kunnen bekoren. Het is een
wroeten. Ik trek en sleur aan de compositie
om de verhaallijn mooi binnen de bladruimte
te krijgen. De figuren en decors krijgen deformaties
om de scènes meer zeggingskracht te
geven. De perspectieflijnen kantelen.
In een gemengde techniek van aquarel, inkt
en cumberlandpotloden* werk ik mijn tekeningen
uit met de grootste zorg. Ik waak erover dat
ze zeer toegankelijk blijven maar toch een
heel eigen stijl etaleren."
* Cumberlandpotloden zijn vette
kleurpotloden die op een mat tekenblad een
wat korrelig effect nalaten. Ik gebruik ze
om mijn tekeningen te omlijnen. Ze geven er
een decoratieve toets aan en heffen de aquarelkleuren
wat op. |
|
|