Alle bijdragen van Philippe Aymond aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
24/10/2015 Philippe Aymond over Highlands 2
 
Philippe Aymond over Highlands 2
24/10
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 59 van mei 2013.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 35
Highlands 2
Over stijlverandering: "Me voor elk nieuw project grafisch heruitvinden is essentieel. Strips maken is een repetitief werk waarbij je elke dag dezelfde personages tekent. Omdat er geen sprake van is om zoiets vijftig jaar lang te doen hou ik ervan de routine te doorbreken. Voor ApocalypseMania, met Laurent-Frédéric Bollée, werkte ik rechtstreeks in kleur met uit zijn voegen barstende kadrages en met schuine beelden. Voor Lady S., met Jean Van Hamme, richtte ik me op de klassieke vertelling, maar dat kleurde ik niet meer in, ik vertrouwde dat sinds 2009 toe aan Sébastien Gérard. Zijn frisse blik doet de serie goed. Voor Highlands heb ik de inkting meer lading gegeven, ik heb meer puntjes, arceringen en 'vuil' gebruikt voor een brutere en ruwere stijl die aansluit bij de mentaliteit van het tijdperk."

Over de breuk: "Terwijl de bladschikking van het tweeluik klassiek is opgevat, zonder losstaande beelden of prenten die van de pagina aflopen, is deze plaat nu net verschillend van alle andere. Ik wilde een breuk inlassen met geïntegreerde prenten en inserts die je nergens anders terugvindt."

Over de tijd: "De tijd verloopt raar in stripverhalen. Er zijn veel snelle scènes in vijf of zes pagina's te tekenen, maar net zo goed veel lange momenten op één enkele pagina. Deze plaat, waarvan ik een precies idee had, refereert naar een pagina uit Comanche 7 waarop Hermann een lange tocht in scène brengt."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 36
Highlands 2
Over uiterlijk: "De grote, sterke man met baard, Ian Tullibardine, is een typische Highlander zoals ik er ter plaatse veel tegenkwam. Zijn weinig spraakzame houding komt door het lezen van Pif Gadget. Ik volgde de avonturen van Teddy Ted, wiens metgezel de Apache, nooit een woord zei. Wanneer de rook van zijn cigarello trilde, betekende het dat hij iets aanvoelde. Zoals al mijn andere personages vloeide Ian op natuurlijke wijze uit mijn potlood. Ik wist hoe hij er moest uitzien van bij het schrijven van het scenario en ik spendeerde geen uren aan het me afvragen hoe hij er uitzag. Ameilia moest een brunette worden want ik teken graag de penseelstreken in haar kapsel om het meer te doen glanzen."

Over pauwen: "Op vakantie in Schotland kwam er dagelijks een pauw langs het huis dat we er huurden. Voor mij is het land verbonden met dit dier, vandaar zijn aanwezigheid in het hele tweeluik. Je kan ook pauwen langs Schotse kastelen zien wandelen. Ze maken deel uit van het decor."

Over informatie delen: "Ik kon nauwelijks alles alles tonen wat ik wilde, hoeveel ik ook alle vergaarde informatie met de lezers wilde delen. Tegenwoordig neigen strips meer naar het schetsmatige. Dat vind ik niet erg, maar het is niet mijn ding, het verveelt me snel. Ik herlees liever een album waarin er veel is te zien dan een ander waarbij je op vijftien seconden alles op een pagina hebt gezien."

Over plezierige fases: "Het schrijfproces, de personages, de enscenering,... elke fase biedt een ander plezier. Met een kleine bonus voor de decors die me confronteerden met de natuur want ik heb dat tevoren weinig gebruikt in mijn albums die zich in hoofdzaak in een stadsdecor afspelen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 37
Highlands 2
Over beweging: "Een dialoogscène rond een tafel in een statisch decor is makkelijk in beeld te brengen met beeld en tegenbeeld en verschillende standpunten. Het is ingewikkelder met actiescènes waarin er sprake is van vloeiendheid. In dit geval let ik in het bijzonder op de leesrichting. Let erop dat de beweging in de prenten van links naar rechts gaat, behalve in de prent op de volgende pagina waarin Ian een kogel in zijn schouder krijgt. Deze beweging, van rechts naar links, geeft een oponthoud weer. Hier is het niet nodig om een onomatopee toe te voegen. In zijn scenario's preciseert Jean Van Hamme soms dat het niet nodig is om geluid toe te voegen bij een ontploffing."

Over leren inkleuren met de computer: "Ik heb me voor het eerst toegelegd op het inkleuren met de computer terwijl ik gewoonlijk gebruikmaak van gouache op grijsdrukken of van acryl. Ik heb al sporadisch ingekleurd met de computer voor illustraties of covers. Het was een grote uitdaging want ik vertrok van niet bijster veel en ik moest in mijn programma's de penseeltjes die het best het doel dienden uitzoeken."

Over kleureffecten: "Mijn kleurkeuzes voor de sfeer komen vrij laat, zelfs wanneer ik een vaag idee heb over wat ik wil doen tijdens de opbouw van een pagina. Voor een scène die zich afspeelt in een afgesloten ruimte, zoals in het begin van het album, wist ik precies welke kleuren ik moest gebruiken om lichteffecten weer te geven via de sintels in de open haard."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 38
Highlands 2
Over Doctor Who: "In de laatste prent valt de komische opmerking van Joseph over Ians gekke familie op als verwijzing naar de moeder van de Highlander die een zieneres is. We ontmoeten haar een beerje eerder in het verhaal. Een fantastische scène met special effects of mist was niet nodig. Ik tekende liever een huis dat er van binnen groter uitzag dan van buiten. Het is ook een hommage aan de telefooncabine uit de tv-serie Doctor Who. David Tennant, een van de acteurs die het hoofdpersonage vertolkt, is trouwens een Schot..."

Over de slag bij Culloden: "De gevechtsscène van vier pagina's over de slag van Culloden stond niet in het scenario. Ik wilde er eerst over laten vertellen via getuigenissen van strijders. Mijn collectiedirecteur vond dat ontgoochelend. Ik moest het tonen! Om niet zomaar iets te vertellen zorgde ik voor details. Dat beviel hem. De uniformen zijn waarheidsgetrouw en de roodjassen (de Engelsen, red.) hebben de gewonden afgemaakt voordat ze de vluchtelingen zonder ophouden achtervolgden. Je kan er ook wat van zien op de achtergrond op pagina 35, met een brandend dorpje dat je op de cover terugziet."

Over muziek: "Muziek voedt mijn verbeelding. Als ik Lady S. teken, luister ik veel naar muziek van polars. Voor Highlands luister ik naar de soundtracks van historische films, vooral van Ennio Morricone, mijn bijbel, mijn favoriet. Zijn discografie van zo'n vijfhonderd composities kent een ongelofelijke rijkdom... Ik kreeg de soundtrack van Once Upon a Time in the West cadeau op mijn veertiende. Dat was een esthetische en culturele schok."