Robbert
Damen over Guardian 2 |
|
|
Totstandkoming
pagina 3 uit het verhaal Edward in Guardian 2
"Het ontstaan van een strippagina heeft nog al wat
voeten in de aarde. Het is niet zo dat ik gewoon met tekenen
begin en dan kijk waar het schip strandt. Er gaat toch
wel het een en ander aan vooraf. Hieronder beschrijf ik
hoe pagina 3 uit het Guardian-verhaal Edward
tot stand is gekomen.
Fase 1: Verhaal uitschrijven
Als ik eenmaal een bruikbaar idee heb voor een verhaal
dan ga ik er eerst net zolang mee stoeien in mijn hoofd
tot er iets van een verhaallijn ontstaat. Dan is het tijd
om het verhaal uit te schrijven. Dingen die soms logisch
lijken in je hoofd, werken vaak niet als je ze eenmaal
op papier zet. Maar doorgaans ontstaat er na veel schrappen,
puzzelen en sleutelen iets wat op een logisch verhaal
begint te lijken.
Fase 2: Opdelen in vakjes met dialogen
Nadat ik klaar ben met het uitschrijven van het verhaal
begin ik met het opdelen van het verhaal in vakjes. Ik
kijk dan nog niet naar de hoeveelheid pagina's die het
verhaal mag worden. In het geval van het Edward-verhaal
kwam ik redelijk goed uit, ik geloof dat ik eerst op 28
pagina's zat. Die heb ik na wat schrappen terug gebracht
naar 26 pagina's zodat ik genoeg had om samen met het
Gillian-verhaal (20 pagina's) album 2 van Guardian
te kunnen vullen. Ik schets in deze fase nog niets, ik
schrijf alleen dialogen en als een plaatje geen dialoog
heeft zet ik er een kleine aanwijzing in.
Fase 3: Uitschrijven dialogen met een ruwe paginaopzet
Vervolgens schrijf ik de dialogen per pagina uit op een
apart velletje en begin ik aan een ruwe opzet. Ik maak
eerst een kleine compositieschets met alleen maar plaatjes
en vervolgens een iets grotere met ruwe schetsjes in de
plaatjes. Soms maak ik meerdere composities maar deze
was in één keer goed.
Fase 4: Pagina opzet met ruwe schetsen
Op een A4-vel begin ik nu met pen de pagina wat verder
uit te werken. Ik doe dit expres niet met potlood zodat
het allemaal in één keer goed moet, gummen
kan immers niet. Ik wil er namelijk niet te veel tijd
aan besteden, ik doe het puur om te zien of de camerastandpunten
werken en de compositie van de plaatjes klopt. Plaatjes
waar ik niet tevreden over ben, schets ik opnieuw op een
apart vel.
Fase 5: Pagina in potlood uitschetsen
Nu begin ik wederom op A4-formaat de pagina in potlood
uit te werken. Ik gebruik de paginaopzet voor de ruwe
schetsen die ik met non-reproblauw maak. En daarna werk
ik alles netjes uit met een normaal potlood. Na het inscannen,
filter ik het blauw eruit en blijft de nette potloodpagina
over. Daarna kan ik nog dingen aanpassen die nog niet
naar mijn zin zijn. Bij plaatje 6 heb ik bijvoorbeeld
de achtergrond uit plaatje 5 er ingeplakt. Vervolgens
letter ik de dialogen met de computer. Daarna spiegel
ik de pagina en print hem uit op A3-formaat.
Fase 6: Pagina in lijn zetten
Op mijn lichtbak inkt ik de geprinte versie met fineliners.
Dikke voor de grove lijnen en dunne voor de fijne lijnen.
Als ik klaar ben met inkten, breng ik met aquarelverf
schaduwpartijen aan. Waarna ik de pagina weer scan in
Photoshop op een resolutie van 600 dpi. Eerst kijk ik
de pagina goed na op foutjes en vlekjes, daarna scheid
ik de schaduwpartijen van de zwart-witlijnen om makkelijker
in te kunnen kleuren.
Fase 7: Pagina inkleuren
Inkleuren doe ik in een apart bestand van 300 dpi om mijn
bestanden niet onnodig groot te maken. Ik kopieer de zwart-wittekening
en plak hem in een nieuwe laag. Vervolgens kleur ik de
pagina in en voeg er in aparte lagen nog lichteffecten
aan toe. Daarna vergroot ik het bestand naar 600 dpi,
voeg de kleurlagen samen en plak ze in het zwart-witbestand.
En dan is de pagina klaar om naar mijn uitgever te sturen
en kan ik weer verder met de volgende!" |
Robbert
Damen over het ontstaan van Guardian |
|
|
"Guardian
is ontstaan uit mijn verlangen om naast mijn bestaande
werk voor bladen als Donald Duck, Tina en Taptoe
eens een strip te maken die echt helemaal van mijzelf
is. Dus zonder te denken aan doelgroepen of te werken
met figuren die door anderen zijn verzonnen.
Zo'n zeven jaar geleden zag ik een oproep van Dieter
Rogiers op internet dat hij op zoek was naar
een tekenaar voor een 44 pagina's tellend scenario dat
hij had geschreven met de intrigerende titel: De Schaduw
van de Klauw. Een verhaal met niemand minder dan
de beroemde schrijver Edgar Allen Poe in
de hoofdrol. Ik was meteen enthousiast en toen Dieter
het ook met mij zag zitten, gingen we vol goede moed van
start. Ik werkte acht pagina's uit zodat we die op konden
sturen naar uitgeverijen. Hoewel we veel enthousiaste
reacties kregen, was er helaas geen enkele uitgeverij
die ons een fatsoenlijk voorschot kon bieden om het te
rechtvaardigen een halfjaar aan dit verhaal te werken.
En dat betekende het einde voor mij van de macabere avonturen
van Edgar Poe.
Er ging weer enige tijd voorbij toen het toch weer begon
te kriebelen. Dit keer wilde ik het in mijn eentje gaan
proberen. Ik schrijf al jaren scenario's, dus aan ideeën
heeft het me nooit ontbroken. Ik wist ook meteen dat het
verhaal zich in de negentiende eeuw moest afspelen. Ik
had me prima vermaakt met het tekenen van hoge hoeden
en mooie jurken bij de strip over Edgar Poe, daar wilde
ik hoe dan ook mee verder. Al snel kwam ik op een hoofdrolspeler
genaamd Guardian, werkzaam bij Scotland Yard en een man!
De verhaallijn diende zich ook al snel aan, het zou weer
een verhaal van 44 pagina's moeten worden. Een echte klassieke
whodunit die zich zou afspelen op een Engels landhuis.
Vol goede moed begon ik met het schetsen van de hoofdpersonen.
Ik sleutelde lekker aan het scenario en kon niet wachten
om van start te gaan. Ik wilde het in fullcolour uit gaan
werken, maar kwam er na twee pagina's achter dat dat toch
iets te hoog gegrepen was. Ik was totaal niet tevreden
over het eindresultaat en zag er steeds meer tegen op
om zo nog 42 pagina's door te moeten ploeteren in de hoop
dat er uiteindelijk toch iets goeds uit zou komen. Guardian
verdween in de koelkast.
Totdat ik Hellboy onder ogen kreeg. Ik had wel
eens wat werk van Mike Mignola op internet
gezien en was daardoor wel nieuwsgierig geworden. Ik kocht
de eerste vertalingen van Hellboy dan ook blind
en ging er thuis eens goed voor zitten. Er ging een wereld
voor me open. De toon van het verhaal, de lay-out van
de pagina's en de fantastische tekeningen. Ineens wist
ik het: zo moest mijn eigen strip ook worden! Vlak daarna
ging ik op vakantie. Het ideale moment om weer eens lekker
te bomen over Guardian. Dit keer geen verhaal
van 44 pagina's, maar iets van 10 pagina's. Zodat het
geen jaren zou gaan duren voor ik iets af zou hebben om
naar een uitgever te sturen. Weer een whodunit, maar dan
wel een met fantastische elementen. Ook dit keer kwam
de verhaallijn vrij simpel, alleen werkte het verhaal
niet met een mannelijke Guardian. Waarna eindelijk alle
puzzelstukjes op zijn plaats vielen: waarom geen vrouw
als hoofdpersoon?
De eerste schetsen gaven me meteen het gevoel op de goede
weg te zitten. Ik gebruikte ieder vrij moment om te werken
aan Guardian - Sir Godfried. Met de boeken van
onder andere Hellboy en Green Manor
op de tekentafel ter inspiratie was het eerste verhaal
van Guardian al snel een feit. Nu moest ik nog
een geschikte uitgever weten te vinden. Toevallig kwam
ik net in die tijd met Rob van Bavel van
Don Lawrence Collection in gesprek over
een heel ander project. Ietwat nonchalant schoof ik hem
Guardian onder zijn neus met de vraag of het
misschien iets voor in Eppo was. Hij zou het
eens bekijken en er misschien wel op terug komen. En dat
deed hij! Ze bleken het graag te willen hebben. Als je
normaal gezien iets voorstelt aan een uitgever is de reactie
meestal dat ze het best leuk vinden, maar dat er eerst
nog flink aan gesleuteld moet worden voor het geschikt
is voor publicatie. Maar Eppo vond het helemaal
goed zo. En zo was mijn eerste strip, zonder enige concessie
te hoeven doen, in Eppo een feit. Er volgde jaarlijks
een nieuw verhaal en nu is er dan het eerste album. Ik
wil hierbij speciaal Mark van Herpen
nog even bedanken die geheel vrijwillig een nieuw logo
voor Guardian heeft gemaakt!
In september 2014 verschijnt er een nieuw verhaal van
Guardian in Eppo. Eentje van twintig
pagina's dat zich zal afspelen op de Orkney-eilanden in
Schotland. Guardian gaat op zoek naar haar verdwenen vriendin
Gillian. Op mijn blog
kun je al een aantal schetsen en zwart-witversies van
de eerste pagina's zien. En daarna wil ik me wagen aan
een verhaal van zesentwintig pagina's met de werktitel
Edward. Dat hoop ik volgend jaar af te hebben,
dus wie weet ligt er volgend jaar weer een nieuw album
van Guardian in de winkel!
Wordt vervolgd!"
|
|