|
Alle
bijdragen van Stéphane Louis
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 11/02/2012
Stéphane Louis' derde opeenvolgende
bijdrage doet ons duiken in de wereld van
Tessa, de zestienjarige intergalactische agente.
Wat heeft hij te vertellen over onder meer
haar familie, de spin-off, babes en handtekeningenjagers?
• 04/02/2012
Na het door hem geschreven eerste deel van
Khaal laten we Stéphane Louis
deze keer commentaren leveren bij uitgekozen
thema's over Escobar dat hij zelf
tekende en schreef.
• 28/01/2012
Dark Dragon Books brengt ineens drie albums
uit van Stéphane Louis, hetzij als
scenarist of als auteur. In drie opeenvolgende
weken passeren deze albums waarbij we Louis
telkens een reeks thema's voorleggen die te
maken hebben met het album in kwestie. We
beginnen met Khaal - Kronieken van een
Galactische Keizer 1. |
|
|
|
Stéphane
Louis over Tessa 2 |
|
Over
Nicolas Mitric: "Toen mijn eerste
album (met François Corteggiani)
voortijdig werd gestopt, stelde de uitgever me voor
om met Nico Mitric of met Jean David Morvan
te werken. Als tekenaar wilde Nico evolueren
en ik verkoos met hem te werken. Didier
Crisse had ons enkele maanden tevoren aan
elkaar voorgesteld in Angoulême. Hij is een
extreem getalenteerd auteur, streng ook die een
oog heeft voor wat wel of niet marcheert. Hij stuwt
je voortdurend vooruit. Het is vooral dankzij hem
dat ik mijn zwakheden als beginnende tekenaar kon
overstijgen. Tegenwoordig ben ik autonoom dankzij
dat, en streng zijn op mezelf zit erin gebeiteld.
Veel dank aan hem. We vormen met Sébastien
(Lamirand, de inkleurder, red.)
een team dat werkt. 't Is Magie. We weten niet zo
goed waarom, maar als we samen werken dan gebeurt
er iets waardoor we elk gelukkig zijn om aan aan
het werk van anderen bezig te zijn."
Over de mix van genres, sf/actie en detective:
"Da's Nico's verantwoordelijkheid, ik voer
het enkel uit. Maar omdat ik van grimassen en gekke
poses hou, is dat het meest natuurlijke dat uit
mijn potloden komt."
Over de humor, de woordspelingen en de knipogen:
"Ik ben gek op knipogen. Het laat me toe om
kleine hommages te brengen aan al wat me als auteur
heeft gevormd."
Over de inkleuring: "Sébastien
Lamirand is een kleurenvirtuoos, en hij is in het
bijzonder goed in alles wat met sf en special effects
te maken heeft. Hij begrijpt zeer goed mijn tekenstijl,
en ik hoef hem bijna niets te zeggen. Hij voelt
zich net zo op zijn gemak bij het dragen van pantoffels
als bij het inkleuren van Tessa. Het komt vanzelf.
Een groot deel van het succes van de serie ligt
in zijn handen."
|
Over
Tessa's familie: "Over haar familie
leer je meer in deel 6. Het is in elk geval een
Franstalige familie uit Québec die veel van
Nico's en mijn gezin heeft. Het is een happy
family en dat is voor ons van belang. We proberen
een positieve serie te maken met goede waarden.
Er is al genoeg lijden en slecht nieuws in de wereld
zoals die nu is."
Over Tessa, een dochter van papier?:
"Wel, daar is iets van aan, maar het is vooral
de naam van Nico's echte dochter. Hij wilde dat
wanneer ze zestien wordt, ze zal kunnen zien tot
welk meisje ze hem heeft geïnspireerd. Zijn
dochter is voor hem zijn eigen superheldin en ik
heb het geluk haar te kunnen tekenen."
Over de hoofdserie en de spin-off:
"De spin-off kwam door mijn verlangen om te
schrijven. Nico gaf me carte blanche, waarvoor dank!
Ik had vervolgens de kans om samen te werken met
zeer getalenteerde auteurs die een sombere en volwassen
toon aan 42 gaven. Ik wilde via de adolescente
Tessa tonen hoe zij een gekleurde blik op de wereld
om haar heen heeft, terwijl die wereld somber en
zwart is. En dat zien we in 42. Dat zal
hetzelfde zijn voor de opvolger van 42, 42 Legacy,
die vanaf volgend jaar verschijnt. Het zet een punt
achter alle elementen in 42 Agents Intergalactiques.
Maar het zal ook een compleet verhaal zijn in twee
delen."
Over het lot van Tessa: "Dat
ligt in handen van Nico, maar 't is een groots lot!
Haar toekomst werd recent al een beetje onthuld
in 42, de spin-off die nog niet is vertaald
in jullie mooie land. Maar wie weet, als het succes
van Tessa er is, komt die spin-off er misschien
ook? (knipoogt)"
|
Over
reacties van het publiek en de pers: "Die
zijn zeer, zeer goed sinds het prille begin, en
we hebben veel geluk! We ontvingen meerdere prijzen
en zelfs een nominatie op het festival van Angoulême!
Dat raakte ons diep, en we proberen met elk nieuw
deel het niveau te evenaren door het elke keer een
beetje beter te doen."
Over de reacties van lezeressen:
"Die verschillen niet echt van die van lezers.
Ze zijn trouwe fans. Ik dank hen voor hun mond-tot-mondreclame."
Over babes, van Tessa tot Red Hot Ladies
(een pin-upboek): "Die heb ik altijd
graag getekend. Dat gebeurt nu eenmaal wanneer ik
strips maak. Dus probeer ik elke keer zo goed mogelijk
hulde te brengen aan het vrouwelijke lichaam. En
dàt is niet het meest onaangename van het
stripvak! (knipoogt)"
Over het maken van illustraties
op bestelling of gaan signeren op stripfestivals:
"Ik ben in het begin enorm veel gaan tekenen
op festivals en in stripwinkels. Maar het schaadde
mijn gezondheid. Op slag stopte ik met rondreizen.
Bovendien had ik het geluk om een groot en trouw
publiek te hebben. Tegenwoordig sta ik nog steeds
met hen in contact en ben ik makklijk bereikbaar
via het internet. Vandaar dat ik liever gepersonaliseerde
tekeningen op vraag maak. Het maakt ook deel uit
van mijn inkomsten... Om eerlijk te zijn zie je
van zodra je een beetje succes begint te hebben,
steeds meer handtekeningejnagers in de rij die hun
tekeningen doorverkopen op eBay. Dan besteed ik
toch liever mijn tijd bij mijn vrouw en aan het
tekenen van albums dan gratis te werken voor oplichters...
Maar dus toch vooral om op mijn gezondheid te letten." |
|
Stéphane
Louis over Escobar 1 |
Over
je eigen tekenaar zijn: "Dat is het
meest natuurlijke. Ik teken al van kleins af en
strips maken was mijn jongensdroom. Om dat te kunnen,
moest ik ook schrijven. Het tekenen en schrijven
gingen sindsdien met elkaar gepaard."
Over het werken in cyclussen: "Tegenwoordig
een noodzakelijkheid want de markt is zoals die
nu is. Uitgevers verlangen in het algemeen complete
verhalen in twee delen, en meer als het succes heeft.
Voor mij vormt dat geen beperkling."
Over het onderhouden van meerdere blogs
(bezoek tessa-42.blogspot.com,
serial-color.blogspot.com,
escobarlederniermaya.blogspot.com,
red-hot-ladies.blogspot.com,
geekylouis.blogspot.com,
www.facebook.com/louistessa,
zavepovuleur.deviantart.com/gallery):
"Ik kan het niet helpen, zo ben ik. Hyperactief.
En ik onderhoud even veel blogs als ik activteiten
heb. (lacht)"
Over
2012: "Gelukkig nieuwjaar! Maar alle
gekheid op een stokje, zoals ik in deel 1 van Escobar
vertel, zal er naar mijn gevoel niets rampzaligs
gebeuren. Geen apocalyps. En als ik me vergis, zal
er toch niemand meer zijn om me te zeggen: 'Je hebt
je vergist!' Ha ha ha."
Over de Mayacultuur: "Ik ben
al altijd dol geweest op verloren beschavingen.
Net zoals de Azteken en de Inca's fascineren de
Maya's me. De tekenfilmserie De
Steden van Goud, Indiana Jones
en Tomb Raider hebben die fascinatie goed
gevoed, dat geef ik toe."
Over verschillende generaties:
"De overgang fascineert me. Genealogie ook.
Mijn vader was een geplaatst kind waardoor ik met
vragen zat: Waar kom ik vandaan? Wie waren mijn
voorouders? Ik verzon daar verhalen over waarin
het ouderschap van belang is, realiseer ik me nu."
|
Over
fantasy en realiteit: "Voor mij zijn
die twee met elkaar verbonden. Ik zie me geen pure
hedendaagse verhalen vertellen. Ik heb escapisme
nodig."
Over de invloed van comics: "Die
lees ik het meest. Hoewel ik met Franco-Belgische
strips en zelfs manga's ben opgegroeid, houd ik
van de strip in zijn meest diverse vorm. Maar comics
hebben me steeds bevallen. Voor het dynamisme dat
eruit springt. En ik moet van de sexy heldin houden
(knipoogt), of van mannen die hun slip
boven hun panty dragen, of van allebei! Ha ha ha.
Nu goed, ik ontdekte comics dankzij mijn tien jaar
oudere broer, waarvoor ik hem dank. Als puber hield
ik vooral van, en in die volgorde, Spider-Man,
Daredevil en X-Men. Sinds ik volwassen
ben veeleer van Avengers, Captain America, Batman,
Green Lantern en de miniseries van Marvel
zoals Civil War."
Over het compliment van François
Corteggiani, 'Louis, dat is een complete studio
in een potlood': "Een gouden compliment
van een gouden man. Hij is een auteur wiens werk
ik volg van zodra ik strips wilde maken. Ik heb
het geluk gehad mijn eerste strippasjes te zetten
dankzij hem. Daar zal ik hem altijd erkentelijk
voor zijn. Wetende dat hij zo over me denkt, dat
is enorm. Ik dank hem. Voor altijd." |
|
Stéphane
Louis over Khaal 1 |
Over
het zoeken naar een tekenaar: "Dat
was makkelijk. Jean-Luc Istin (collectiedirecteur
bij de Franse uitgeverij Soleil, red.) stelde
me voor om samen te werken met Valentin."
Over het creëren van een eigen wereld
en wezens: "Dat is in het algemeen
de passievolle kant van creativiteit: van niets
anders dan de verbeelding vertrekken (gevoed door
referenties en de gevolgen daarvan), en zo iets
bouwen dat werkt. Dat is pure magie."
Over sciencefiction: "Dat
is mijn vakgebied. Ik ben er altijd aan verknocht
geweest en het doet me dromen. Ik probeer een beetje
van die dromen in mijn verhalen te brengen."
Over
de claustrofobie van de ruimte: "Ik
hou van het concept gevangenschap, van een gesloten
wereld, van een micro-universum, waarin het ene
besloten zit in het andere. En vooral hoe je daar
als observator tegenover staat. Wat gigantisch lijkt
van buiten, kan minuscuul blijken van binnen, enzovoort.
Claustrofobie kan ook het gevoel zijn opgesloten
te zitten in je eigen hoofd, met alle beperkingen
vandien."
Over De Metabaronnen van Alejandro
Jodorowsky: "Ik zie het verband, maar
dan door de grafische stijl en het kale hoofd. Maar
het verhaal heeft er weinig mee te maken. Of ik
van het werk van Jodorowsky hou? Natuurlijk. Hoe
kan je anders van sciencefiction houden! Hij is
een voorloper en een meester in het genre die alle
fans van harde sf heeft beïnvloed."
Over de Romeinse oudheid: "Ik
heb een voorliefde voor de Griekse oudheid. Voor
de mythologie en de stijl. Het ligt dichtbij de
Romeinse, maar toch..."
|
Over
het storyboard: "Daar ben ik dol op.
Daarmee bepaal ik de bladschikking en alles wat
met de regie van de personages heeft te maken voor
de tekenaar. Ik denk in bewegingen en niet in prenten.
Ik zie scènes als opeenvolging van beelden.
Het storyboard is de interface tussen wat er zich
afspeelt in mijn gedachten en wat door de tekenaar
zal uitgevoerd worden. Ik moet zo nauwkeurig mogelijk
zijn en tegelijk zo veel mogelijk vrijheid overlaten."
Over sympathie voor een tiran:
"Die is er niet. Het is fascinerend om met
een ware slechterik te werken zonder, of bijna zonder,
verzachtende omstandigheden. Een hoofdpersonage
dat tot op het bot meedogenloos is, is een moeilijke
onderneming want hij mag niet sympathiek overkomen,
en moet toch voldoende charisma bezitten om verder
te willen lezen. De dosering is niet vanzelfsprekend.
Maar wel spannend. Los van dat alles heb ik geen
enkele sympathie noch facinatie voor geen enkele
reële smeerlap. Levend of dood."
Over bloot en geweld: "Geen
probleem met beide, zolang ze het doel dienen en
aspecten van een personage tonen of van een groep
mensen. Khaal leeft in een besloten wereld, in een
gevangenis waar geweld en het recht van de sterkste
regeren. Dat soort geweld en seks niet tonen, zou
belachelijk zijn. Khaal is bedoeld voor
een volwassen publiek en dat maakt de titel al duidelijk.
Wie aanstoot neemt aan de inhoud van het album spreekt
naast de kwestie. Als ze het hebben gelezen, wil
dat zeggen dat ze wilden zien wat ze zochten, zonder
eraan toe te geven." |
|