Alle bijdragen van Mathieu Reynès aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/04/2016 Mathieu Reynès over Harmony 1
 
Mathieu Reynès over Harmony 1
06/04
TOP
Harmony 1
Onderstaande bijdrage van Lise Benkemoun verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 88 van januari 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Harmony 1
Over de zwarte prenten: "Start van een nogal cinematografische scène, met weinig actie en met zwarte prenten, het equivalent van een fade-out op het scherm. Hun doel is om verstreken tijd en het geheugenverlies van Harmony te symboliseren. Geen tekst, ik haast me niet!"

Over de bange uitgeverij: "Harmony komt geleidelijk aan bij bewustzijn, ik gebruik daarom twee prenten enkel om het openen van haar ogen te tonen. Vervolgens ontdekken we samen met haar de kelder waar haar ontvoerder haar heeft gelegd. Ik heb me een ongeluk getekend om heel veel details voor deze kamer te voorzien. Maar omdat ik ervoor koos deze prent heel donker te tekenen, zie je er bijna niets van! De hele pagina is ingekleurd met koude, blauwgrijze tinten, maar die prent was bijna zwart... Zodanig zwart dat Dupuis er schrik voor kreeg en me vroeg het te verbeteren."

Over het standpunt: "Knipoogje naar films als The Shining met in het groot de trap die naar de deur leidt. Ik toon die niet heel duidelijk zodat we begrijpen dat Harmony noch helder zicht noch heldere gedachten heeft. Ze begrijpt niet wat er met haar is gebeurd, noch waar ze zich bevindt — wat ook het geval is voor de lezer want het hele verhaal speelt zich af vanuit het standpunt van Harmony. Als gevolg van een stijleffect, met twee bijna identieke prenten met het gezicht van Harmony in close-up naast elkaar, merk je het angstzweet nadrukkelijk op. Het enige verschil tussen de twee prenten zijn de ogen van Harmony die zich weer sluiten. In de voorlaatste prent zien we de deur die opengaat waardoor we heel kort een ongedefinieerd silhouet ontwaren, maar vaag. Harmony verliest opnieuw het bewustzijn! En hop, weer een zwarte prent."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Harmony 1
Over de kaars: "Hier zie je een ander stijleffect zoals in de film met een verandering van focus. Het idee is opnieuw om het verstrijken van de tijd te suggereren met het kaarsje naast Harmony. Aangezien die al voor de helft is opgebrand, betekent dat ze daar al een tijdje ligt. Je ziet goed het contrast tussen de kleuren op deze en de vorige plaat en tussen de twee helften op deze plaat dankzij het kaarslicht die de hele kamer verlicht."

Over het decor scannen: "Harmony wint geleidelijk aan haar krachten terug, ze kan nog niet bewegen... Ik toon opnieuw een algemeen zicht van de kelder, in vogelperspectief, met deze keer alle details zichtbaar! Dit beeld doet begrijpen dat Harmony het decor scant voor ze weer in een diepe slaap verzeilt. Opnieuw een zwarte prent."

Over de eerste beweging: "De pleister die Harmony op haar arm ontdekt duidt gewoon aan dat ze een prik kreeg. Om haar te drogeren of integendeel om haar te verzorgen? Wij zouden er net als haar ook aan voelen. Harmony kan zich eindelijk bewegen. Aan de hand van de bijna opgebrande kaars kunnen we zien dat er weer heel wat tijd over is gegaan in vergelijking met de bovenste prenten. Eerste beweging van Harmony die probeert recht te staan. Vandaar de close-up op haar voet in de laatste prent om het belang van dat sterke moment aan te tonen."

Over moeilijke voeten: "Je staat er niet bij stil, maar voeten tekenen, is moeilijk. Vooral een voet van een vrouw. Je moet het steunen tonen, enzovoort. Ik heb op internet naar veel foto's van voeten gekeken voor ik deze prent tekende!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Harmony 1
Over de bakstenen: "Harmony staat recht, eindelijk! Ook hier neem ik er weer mijn tijd voor, in de eerste vier prenten stapt ze een beetje voor ze neervalt. Nog altijd koude, blauwgrijze kleuren en bakstenen... die ik een voor een digitaal heb getekend. Ik heb zelfs de hele kamer in 3D gemodelleerd voor ik me op het tekenen ervan toelegde."

Over digitaal en traditioneel tekenen: "Probleem, door het digitaal werken en de 3D kan ik inzoomen op mijn tekeningen en me verliezen in de details. Ik blijf hangen bij elke prent en verlies het algemeen zicht op de pagina. Deze manier van werken overtuigt me niet, ik ben tijdens het maken van het album dan ook teruggegaan naar het meer traditioneel tekenen. Te meer omdat het belangrijkste niet het decor is of de paar pasjes van Harmony, maar haar wil om eindelijk actie te ondernemen, te proberen begrijpen wat er met haar is gebeurd en te ontsnappen."

Over er is iemand: "Opnieuw een vaag beeld van de trap, maar deze keer zien we er een licht achter. Ze heeft dus niet gedroomd, er is wel degelijk iemand! Maar haar zwakte neemt opnieuw de bovenhand, ze valt opnieuw flauw, nieuwe zwarte prent als overgang."

Over het verband: "Dan een groot contrast met een grote close-up op basisvoeding: een appel, brood, water, opnieuw vanuit het standpunt van Harmony gezien. Ook al heeft ze honger, ze durft het voedsel niet aan te raken. Ze kijkt afwisselend naar de deur en naar het dienblad, ze wacht af of er iets gebeurt. Er komt zwak licht binnen in de kelder, we begrijpen dat de zon is opgekomen. Er is uiteraard een verband met de voorwerpen die duidelijker worden op hetzelfde moment als Harmony's gedachten."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Harmony 1
Over de sfeer: "Harmony eet en er komt iemand van de trap die enkele woorden zegt. We gaan verder met close-ups die een ernstige, trage, geconcentreerde sfeer weergeven."

Over het gekraak: "In prent 4 hoop ik dat je bijna het gekraak van het hout of de lederen schoenen hoort. In prent 5 de ontmoeting of beter de confrontatie want de angstige Harmony verstopt zich als een wild kind. Tot hier is heel haar gedrag primitief."

Over gebreken: "In close-up de man in zijn meest afschrikwekkende gedaante. Ik heb drie keer moeten herbeginnen om zijn gezicht juist te treffen! Een van mijn gebreken is dat ik me gemakkelijk het hoofdpersonage kan voorstellen, maar nevenpersonages komen beetje bij beetje. Daardoor moet ik regelmatig al getekende platen herwerken. Door zijn blik niet te tonen, begrijp je zijn bedoelingen nog niet, noch wat hem bindt aan Harmony. We merken alleen dat hij groot, breed en nog indrukwekkender is dan hij in prent 8 is te zien. Hij is angstaanjagend, Harmony weent."

Over de 'beer': "De kamer is onrustwekkend, het personage ook. Ik toon Harmony in foetushouding, als een bang dier. Ze zegt geen woord. We vernemen dat de man Nita heet wat in het Sioux 'beer' betekent. Dat staat hem goed, hé? Zij weet nog altijd niet hoe ze heet en of ze zijn gevangene is. Aan het einde van deze scène, waar ik mijn tijd voor genomen heb, is het decor neergezet. En het licht dringt op de volgende pagina's binnen, voornamelijk om de droom van Harmony in beeld te brengen."