|
|
|
Alle
bijdragen van Matthieu Bonhomme aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 20/02/2019
Matthieu Bonhomme over Keizerin Charlotte 1
• 20/05/2015
Matthieu Bonhomme over Esteban 5
• 21/09/2013
Voor Matthieu Bonhomme is het door Lewis Trondheim geschreven
Texas Cowboys zijn eerste western terwijl hij
opgegroeid is met het genre. Hij heeft het onder meer
over accessoires, de juiste omgeving, onomatopeeën
in of zonder tekstballonnen, nachtscènes,...
|
|
|
|
|
Matthieu
Bonhomme over Keizerin Charlotte 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 116 van juli/augustus 2018.
|
Over
bravoure: "Toen ik dit verhaal leerde kennen,
werd ik me ervan bewust dat ik aan iets enorms zou werken.
Een historisch album met kostuums en een tijdperk vol
praal door de ogen van een prinses... Ik wist dat het
op tekengebied een bravourestukje zou worden."
Over kastelen: "Sommige plaatsen
zijn heel iconisch. Je kan niet zomaar wat neerzetten
in Wenen. Zonder documentatie zou dit kasteel banaal geweest
zijn. Drie pagina's verder is er al een ander te zien
in Italië. Als ik dat niet goed had gepresenteerd,
zou het andere kasteel er heel zwak getekend hebben uitgezien.
Gelukkig zijn er foto's te vinden van die kastelen, die
je kan bezoeken, de schilderijen en het meubilair. Er
was meer documentatie dan ik wist wat ik ermee moest doen.
Dat allemaal sorteren is een groot deel van het werk."
Over decors: "Op deze pagina staat
een grote trap en een lichtgeel, bijna saffraankleurig
gebouw, met marmer en ijzerwerk. Op de volgende staat
een groot salon. Als je die twee prenten weglaat, blijft
er weinig decor over. Het idee is dat er af en toe grote
prenten staan met gedetailleerde decors met daarnaast
de eenvoudigste achtergronden. Als je die decors vanuit
alle hoeken laat zien, zorgt dat er alleen maar voor dat
de lezer er niets meer van ziet."
Over de symbolische trap: "Bekijk
de grote prent met de trap. Er komen klein getekende personages
aan in een reusachtig decor, alsof ze opgeslorpt worden
door het vogelperspectief, alsof ze opgevreten worden.
Ze zullen moeite moeten doen om de trappen op te gaan
tot de butler aan de andere kant van de prent ernaast.
Ze moeten klimmen, klimmen, klimmen, alsof ze minder zijn
dan de butler. Een en al symboliek."
|
Over
close-ups: "Charlotte en Maximiliaan draaien
zich om. De derde verbaasde is de lezer. De close-up moet
ons dicht bij hen doen voelen. Op 60 van de 68 platen
proberen we zo dicht mogelijk bij Charlotte te blijven.
We vertellen haar verhaal, niet dat van Maximiliaan. Het
verhaal van een klein meisje, verloren in een groots verhaal.
Dat zien we op deze plaat."
Over de kwal: "Maximiliaan ziet
een vriend uit het regiment terug. De eerder verbaasde
Charlotte heeft een lichte glimlach en vraagt zich af
wie hij is. De twee mannen lachen uitbundig. Ik heb dat
aspect benadrukt met een close-up. Ik wou dat je hun oorverdovend
gelach zou horen. Dat gelach is confronterend voor Charlotte.
Tijdens de handkus lijkt hij haar te willen zeggen: 'Scheer
je weg, ik blijf bij mijn maat!' Hij is echt een oude
legervriend die een voet tussen de deur zet van hun huwelijk.
De echtgenoot zegt niets, want hij denkt meer aan zijn
vriend dan aan haar. Als Charles de Bombelles, een ongelofelijke
kwal, in het verhaal komt, is dat nooit goed voor Charlotte."
Over geloofwaardigheid: "De Maximiliaan
in dit verhaal lijkt op de echte, al is het bij benadering.
De foto's op verschillende leeftijden zijn min of meer
goed. Wat telt is dat hij een geloofwaardig strippersonage
is."
Over een camerastandpunt: "Het grote
salon is een kamer in het glazen paleis. In de laatste
prent plaats ik de camera op de grond om het beschilderde
plafond en de lusters te kunnen tonen. Het moet schitteren.
De twee vrienden gaan weg en laten de prinses in het midden
van de kamer achter, ver achter hen, ver achter ons. Het
is een manier om haar klein en verloren te tonen."
|
Over
het storyboard: "Vanaf het begin wou ik
dit album een ware persoonlijkheid geven. Bij het realiseren
van het storyboard amuseerde ik me met het samenstellen
van de beelden die in mondaine schetsboeken uit die tijd
hadden kunnen staan. Hetzelfde geldt voor het huwelijk
van Charlotte en Maximiliaan met veel miniaturen, pracht
en praal. Ik heb gespeeld met ronde prenten, dubbele cirkels,
prenten die elkaar overlappen. Na het voltooien van het
storyboard gingen Fabien (Nury, de scenarist, red.) en
ik op jacht naar alle dingen om er een maximum uit te
halen, behalve deze die betekenis hadden, zoals deze pagina.
We zitten in een grote tuin. Elisabeth, de legendarische
Sissi, en Charlotte, zijn omringd door bloemen en hofdames…
Het lijkt wel een royaltymagazine. Ik heb de ene prent
gehouden en de andere vergroot. Daarna laste ik eronder
enkele close-ups in."
Over inzoomen: "Die close-ups zijn
nodig, want hier is een achtergrond met een heel groot
decor. De close-ups zorgen ervoor dat we er ons niet in
verliezen. En de verschillende close-ups reageren daarop.
De grote prent stelt de situatie voor en de andere, nagenoeg
zonder decor, sluiten daarbij aan. Je ziet wat er gebeurt
door op de grote prent in te zoomen."
Over inspiratie: "Ik heb me geïnspireerd
op sommige schilderijen van Franz Xavier Winterhalter,
een Duitse academische schilder en lithograaf. Verschillende
elementen uit het decor zijn gebaseerd op wat je kan zien
in de tuinen in het park van Wenen. Ik klitte het allemaal
samen om dit soort scène te tonen. En ik heb me
goed geamuseerd met dit spelletje."
|
Over
een recht voor de Belgen: "Charlotte, de
prinses van België , is in de strip mooier dan in
het echt. Ze had vast een zekere allure, een zekere elegantie,
maar ze was niet echt fotogeniek. Jammer, we vonden dat
de Belgen het recht hadden op een mooie meid in de cast,
een aantrekkelijk, schattig meisje."
Over de krachtmeting: "Het hondje
in de eerste prent werd door Sissi geschonken aan Charlotte.
Op de vorige pagina is ook een grotere hond te zien. Sissi
blijft neerbuigend doen. Charlotte vertelt haar schoonzus,
de keizerin van Oostenrijk, dat ze voortaan deel uitmaakt
van de grote wereld. En de andere blijft maar zeggen dat
ze minder is, dat ze haar medeleven niet verdient. Ik
vind die vrouwelijke competitie grappig. De krachtmeting
tussen de twee broers drukt zich uit via de schoonzussen."
Over man en vrouw: "Charlotte beseft
de gevolgen niet van wat haar man haar zegt, maar intuïtief
vermoedt ze wel iets. Ze is er niet zo gerust in. Jammer,
de vrouw moet haar man volgen. Charlotte heeft niets te
zeggen. Ze moet gewoon trots zijn om de vrouw van die
vent te zijn. Dat is al wat men haar vraagt. Ze probeert
niettemin haar lot in eigen handen te nemen."
Over de inkleuring: "Ik ben superblij
van het werk van Isabelle Merlet voor de kleuren. Ik wou
al een tijdje met haar werken. Toen ik haar werk voor
andere albums zag, wist ik dat ze heel veelzijdig is en
in staat om verschillende persoonlijkheden aan verschillende
albums te geven. Dat had ik nodig. Ik verander per album
of reeks van formaat, techniek... en inkleurder." |
Matthieu
Bonhomme over De Moordenaar van Lucky Luke |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 89 van februari 2016. |
"Je
opent het album, PANG, vogels vliegen op... Mijn
stadje. Ze telt een vijftigtal inwoners, maar er
zijn nog een hoop anderen op hun onooglijke concessies
aan de rivier waar goud is te vinden. Ik heb deze
plaat getekend na de 44ste. Ga daar snel kijken,
dan begrijp je waarom. Lucky Luke dood in de modder
tekenen, was bijzonder traumatiserend nadat ik een
veertigtal pagina's met hem heb doorgebracht." |
"Een
spookachtige komst op een dubbelpagina. De ruiter
passeert ons, komt aan in de stad, zet zijn paard
in de stal en draait zich om. Eindelijk zien we
hem. Zijn naam is Luke, Lucky Luke. Zegt je dat
iets? Ik speel met drie kleuren: blauw, geel en
bruin. Ik hecht belang aan de regen die op de ruiter
terugkaatst. Je begrijpt dat hij doorregend is.
En dat de doorweekte Luke geen grammetje droge tabak
heeft." |
"Ik
had deze twee pagina's kunnen beperken tot vier
stroken op één enkele pagina. Maar
ik wilde liever het mysterie uitspelen. Door de
sombere sfeer kon ik de pret aanhouden. Ik betreed
graag een album op hetzelfde moment wanneer de held
een stad binnenkomt. Dat trucje gebruik ik ook in
Esteban. In dit album wilde ik zo dicht
mogelijk bij Lucky Luke blijven. Behalve
uiteraard tijdens de flashback met de aanval op
de postkoets." |
"Ik
heb deze pagina net na de aanslagen in januari 2015
gemaakt. Ik was compleet van de kaart. Ik heb er
een week aan gewerkt om me na het inkten te realiseren
dat het klote was. Ik heb de hele plaat hertekend,
prenten samengevoegd, een ander zicht op de strook
met de saloon gebruikt, onderaan de pagina een opduikende
voet in plaats van een hand getekend." |
"Eén
glas whisky, niet meer. Die grote servet pikte ik
uit een film. Mijn verhaal is semirealistisch, ik
moest me dus enkele vragen stellen over de schreeuwerige
kleurtonen van Luke. De verzadige kleur van zijn
jeansbroek is bijna grijs. De rode halsdoek is heel
somber. En zijn gele hemd is quasi hetzelfde als
de achtergrond. Je krijgt hem zelden in vol licht
te zien. In de stripserie van Morris dienen de kleuren
vooral om de voor- en achtergronden van elkaar te
scheiden." |
"De
tussenkomst met de tandenstoker, daar ben ik heel
trots op. Het kwam niet voor in de reeks. Het toont
aan dat hij creatief blijft! De jongen die hem uitdaagt,
ziet er lachwekkend uit, niet passend in dit wereldje.
We komen nog te weten dat zijn broers hem verdedigen
tegen het geweld van hun vader, een bruut die de
problemen van zijn zoon misprijst. Bovenaan de pagina
zit een getuige van de scène, Doc Wednesday,
de latere vriend van Luke. Uiteraard heeft hij een
fles en... een sigaar!" |
"Ik
heb van Anton een soort aasgier gemaakt met een
lange puntneus, lange haren die dicht tegen de wenkbrauwuiteinden
uitkomen, gespleten ogen die licht loensen (wat
hem agressiever maakt), een niet erg sensuele mond.
Een zwijgzame man. James heeft integendeel een grote,
expressieve mond, dikke wenkbrauwen, je ziet zijn
neusgaten wat hem infantieler maakt. Zoals wanneer
hij op zijn broer springt in een spontaan moment
van tederheid." |
"Doc
leert ons wat de moeilijkheid is van een held wiens
reputatie hem vooruit snelt. De elementen van mijn
scenario komen op hun plaats. De man is onrustig.
Zijn naam komt ongetwijfeld voor op enkele Wanted-affiches.
Wettige zelfverdediging kent zijn grenzen. Luke
probeert wat tabak te schooien, maar helaas, Doc
heeft er zelf geen meer..." |
"Een
grappige plaat om te tekenen, met veel kikkers die
rondspringen. En Luke die de straat oversteekt in
de regenvlaag. Ik zet er warm licht tegenover aan
de kant waar hij vandaan komt. Over het algemeen
zijn er afdaken om de houten voetpaden tegen de
regen te beschermen. Hier niet. Ik wilde Luke zo
lang mogelijk in de stortvloed tekenen. Luke is
een verslaafde op zoek naar wat hij mist en voor
hem is er geen seconde sprake van om te stoppen
met roken..." |
"Warmere
lichten in de general store in het centrum
van de stad. Je kon er terecht voor graan of een
pikhouweel. Op een dag kon je winkelier je schuldeiser
worden en beslag leggen op je huis en later op de
stad. En dacht je dat Luke zou wachten tot hij in
het droge staat om een sigaret te rollen? Een verslaafde
zonder spul wacht niet. Hij beeft, hij kwijlt. En
twee kikkers die door de donder opschrikken, brengen
hem ongeluk." |
"Een
vleugje wilde natuur met besneeuwde bergtoppen op
de achtergrond. Het zijn grote bergen vol rotsen
die door de wind zijn gevormd met naaldbomen en
een bergmeertje. Ik heb een mapje met beelden voor
elk onderwerp. Bijvoorbeeld zeventig foto's van
kikkers in alle soorten en maten in alle mogelijke
houdingen. Mappen met riemen, met de Colt Dragoon
(een wapen van bijna twee kilogram), met het bureau
van de sherrif, met de general store uit
Pale Rider. " |
"Het
idee was om te tonen dat de held in de val van de
Bone-broers is gelopen. In prent 2 is de omsingeling
benadrukt met het uniforme kleur van alle inwoners.
Vader Bone draagt argumenten aan die gehoor vinden.
De zon schijnt op de stad, maar de kleuren dienen
om informatie te geven en Luke in het midden te
zetten die als enige in het daglicht lijkt te staan.
Er zijn weinig schaduwen te vinden bij Morris, op
één heel beroemde na. Ik heb er minder
gebruikt dan in Texas Cowboys." |
"Deze
keer heeft Luke er schoon genoeg van. het is niet
de eerste keer dat er een valstrik voor hem gespannen
wordt. Het moet maar eens gedaan zijn dat men hem
beschuldigt. Geërgerd neemt hij het duel aan.
Ik speel met twee kolommen, een positieve (met inzoomen)
en een negatieve. Elk met een dominante kleur. Links
de gezichten die groter worden, rechts de vader
die meer en meer schreeuwt. Hier heb ik die smeerlap
op zijn best getekend: hysterisch, dreigende blik,
vinger in de lucht als een wapen." |
"Ik
wilde het oog van de lezer leiden naar de beweging
van de Colt. Anton trekt snel, zelfs goed. In prent
3 verwoest de vader de legende van de man die sneller
schiet dan zijn schaduw. Maar hij vergeet te zeggen
dat zijn slagen het zicht van zijn zoon hebben verstoord.
Zodra Laura in beeld komt, wordt alles roze en paars.
Omdat het semirealistisch is, gebruik ik enkele
kleurverlopen die niet bij Morris voorkwamen. Hier
dient een beetje mist om de voor- en achtergrond
te onderscheiden." |
"Mijn
Laura moest heel vrouwelijk zijn, zo sexy mogelijk.
Een groot wipneusje — niet flatterend als
ze in zijaanzicht staat — en mooi opgemaakte
haren. In het midden is ze geel gekleurd omdat ik
problemen had met de combinatie van de groene, roze,
gele en rode kleuren. Ik wilde dat de hand van Luke
echt beeft. Dat is niet om te lachen want hij mist
zijn stuff. Ik zet het hier om het verschil aan
te tonen met de virtuositeit van Anton op de vorige
pagina." |
"Mijn
eerbetoon aan de grote westerns, Amerikaanse en
andere. De muziek van Ennio Morricone, het horloge
van Sergio Leone, de wind, de sporen,... Ik wilde
een drukkende hemel, het gele licht van een avondzon.
Een benauwde schemerlichtsfeer. Ik heb er wat korrel
aan toegevoegd zodat de lucht niet te glad is. Ik
weet niet of er in de gedrukte vorm nog wat van
zal overblijven. Anton passeert de plaats waar Laure
op plaat 30 stond. Zo toon ik aan dat hij het hotel
van Luke nadert." |
"Kikvors-
en vogelperspectief op een uiterst geconcentreerde
Lucky Luke. En dan prent 3... Vervolgens is er nog
een spelletje om Luke tevoorschijn te laten komen
zonder hem echt te tonen. De sfeer wordt bepaald
door het piepen van de deur, het gekraai van de
gier op het bord van de doodgraver. Ook in de laatste
prent dienen de kleuren om de voor- en achtergrond
van elkaar te scheiden. Ik had graag zoveel mogelijk
toeschouwers van het vuurgevecht willen tekenen,
maar dan liep ik het risico dat het oog van de lezer
zou afdwalen." |
"We
zien het gezicht van Lucky Luke niet, alleen zijn
kenschetsende haarlok. Daar heb ik van bij het begin
bijzonder veel aandacht aan geschonken. We weten
het hier nog niet, maar de Colt die op hem wordt
gericht, is de zijne die van hem werd gestolen.
Dit geniale idee kwam van een uitgever van Dargaud.
Dat ik er zelf niet aan gedacht heb! Het is een
Colt 45 Peacemaker, de beroemdste van het Westen
waarmee eindelijk gefabriceerde of geproduceerde
kogels konden gebruikt worden." |
"Hij
valt alsof hij meteen doodvalt. Ontzield nog voor
hij de grond raakt. Een eerloze dood, het gezicht
in de plas en zijn hoed die zo vriendelijk is om
op zijn hoofd te blijven zitten. Oorspronkelijk
dacht ik aan een rood achtergrondkleur. Dat was
te trashy, te bloederig. Er is ook nog
het bloed, niet helemaal hetzelfde zoals op de eerste
plaat is te zien en die zich enkele seconden later
afspeelt. Kijk naar alle figuren op een rij. Je
vindt ze ook op plaat 1..." |
|
Matthieu
Bonhomme over Esteban 5 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 61 van juli/augustus 2013. |
|
Over
het aantal personages: "Mijn manier van
werken voor Esteban is niet veranderd sinds het
eerste deel. Zelfde formaat, zelfde techniek, enkel het
papier dat ik gebruik is wat zwaarder. Belangrijkste uitdaging
voor dit album: het aantal personges! Kijk naar de eerste
prent, ze zijn met meer dan vijften. In de volgende met
een tiental. Ik moest iedereen laten bewegen en acteren.
Hoewel er voor een tekenaar niets coolers bestaat dan
een eenzaat in een woestijn te tekenen, had ik hier recht
op het omgekeerde."
Over schaduw- en lichtzones: "Mijn
personages zijn al silhouetten en in volgorde geplaatst
in zwart-wit op mijn platen. De inkleuring liet toe om
een schaduwzone in te lassen en een andere zone in het
licht te plaatsen, de indianen en de vluchtelingen worden
daardoor afgebakend. Er kan ook aandacht gevestigd worden
op Rode Adelaar, het opperhoofd terwijl de voorgrond geneutraliseerd
wordt."
Over het scenario als storyboard: "Ik
schrijf mijn scenario in de vorm van een storyboard, maar
ik houd me in eerste instantie niet bezig met het uiterlijk
van mijn personages. Ondertussen geef ik hen een een karakteristieke
eigenschap om het goed te kunnen herlezen. Dat kan een
litteken zijn, heel bruine haren, een snor, of lange haren
en een hoofddeksel zoals voor het indianenopperhoofd."
Over Clara als vrouw: "Clara is een kleine
vrouw die slecht in haar kleren zit, die we in stadskledij
opgesloten vonden in een gevangenis. Ik moest er wat op
vinden om haar te verder te laten evolueren. Haar kapsel
uit de jaren 1900 bijvoorbeeld raakt losser tijdens het
hele album om uiteindelijk bij losse haren uit te komen
die meewaaien met de wind. Een vrouw in een jongensstrip
met cowboys, indianen, zeevaarders valt niet mee. Ondanks
zichzelf zal ze haar karakter toch laten gelden."
|
Over
het gekeuvel doorbreken: "Terwijl deze besloten
locatie nogal statisch is, moest het onderhandelen snel
gebeuren. Er bestaat niets slechters dan twee onbeweeglijke
personages tegenover elkaar te plaatsen. Het schrijven
via storyboard laat me al vroeg toe om de heikele, lange
of onbeweeglijke momenten te identiciferen. Vandaar de
agressieve toon in deze scène. Aanvankelijk is
Rode Adelaaar niet gewelddadig, maar omdat hij verzot
is op oorlogvoeren, zorgt dat voor extra spanning, paniek
en dat het gekeuvel."
Over knaleffecten: "In deze scène
zitten er geen, maar ik gebruik graag grote onomatopeeën
op een gele achtergrond. Dat is mijn nieuwe ding! Sinds
het eerste deel baadt Esteban in grijze en groene
tinten, de kleuren van Bretagne in de regen. Ik had zin
in frissere, opvallendere, helderdere en toonaangevendere
kleuren. Een onomatopee laten klinken op een gele kleur
geeft er een levendig effect aan, het doorbreekt de monotonie
van de kleurtinten, het geeft het geheel ritme terwijl
het er een knaleffect aan geeft. "
Over de indianen: "Goed wetend dat
deze indianen minder talrijk en gekend waren dan de Sioux
en de Apachen was het vinden van documentatie over hoe
ze zich kleden en optooiden niet eenvoudig. Gelukkig vond
ik referentiewerken via het internet die zulke info bevatten.
Ik bracht trouwens ook boeken mee over de indianen op
mijn reis naar Vuurland. Hun opmaak was basic met eenvoudige
motieven. Soms beschilderden ze zich helemaal."
|
Over
de wartaal: "Het gezicht van Esteban kwam
onbewust tot stand op mijn eerste storyboards. Om hem
te onderscheiden van de anderen en te tonen dat hij een
indiaan is, gaf ik hem zwarte haren, een uitgesproken
neus, uitstekende jukbeenderen en beheerste ogen. Het
is karikaturaal, maar hij is identificeerbaar. Op deze
platen praat hij Tehuelche met de andere indianen. Heel
fonetische wartaal! Soms is er sprake van 'waka', een
geest, maar dat is alles. Ik wilde gewoon uitspelen dat
er een andere taal wordt gesproken en ik heb er kleine
tekstballonnen van gemaakt zodat het niet stoort tijdens
het lezen."
Over de naam van de kapitein: "De
kapitein heet 'de kapitein'. Ik ben er niet in geslaagd
een naam voor hem te vinden die hem op het lijf is geschreven.
Ik heb het geprobeerd, het lukte niet. En nu maakt zijn
naam deel uit van het mysterie. Misschien schrijf ik ooit
een avontuur waarin zijn naam onthuld wordt."
Over de wind in de zeilen: "Grote
boten met zeilen tekenen is lastig, maar ook plezierig.
In het begin is er een zuchtje wind, de boot beweegt,
het loont de moeite er werk van te maken. Ik zoek eerst
naar de sfeer en het plan. Je moet de wind in de zeilen
voelen zodat de boot de golven kan doorklieven. Daarna
leg ik me toe op de mast en de touwen. Nooit omgekeerd."
Over intenties voor de inkleuring: "Voor
de inkleuring overleg ik met Delphine Chedru en stuur
haar soms foto's om mijn bedoelingen duidelijk te maken
zoals bij het afschieten van een vuurpijl. Ik leg mijn
intenties uit over dag, nacht, 's morgens, zodat ze de
mise en scène kan vatten."
|
Over
het bloedrode kleur: "Hoewel ik over het
algemeen het album niet in kleur denk, kwam het rood van
deze scène vroeg in me op. Met enerzijds rode tinten
en anderzijds blauwe tinten was het een echo van de titel
Bloed en IJs. De soldaten komen terwijl de indianen
en de vluchtelingen met elkaar onderhandelen. De scène
speelt zich 's nachts af, de boot vaart langs de kuststrook,
de soldaten observeren vanop een afstand, merken iets
op, lanceren een vuurpijl als bevestiging. Hoe kon de
scène een dramatischer diepgang krijgen en de aankomst
duidelijk maken? De rode tinten geven de toon aan... er
zal bloed vloeien. "
Over de generaal: "Die generaal
is een dekselse smeerlap. In het vorige deel wisten we
nog niet al te goed wie hij is. We dachten dat sergeant
La Paz de grote slechterik was. Iemand die martelt en
zich vriendelijk voordoet. Zijn baas moest erger zijn,
ronduit gek. Via de liefdesgeschiedenis met zijn vrouw
heb ik van hem een door jaloezie verteerde man gemaakt.
Clara is kilometers in het rond de enige vrouw. De generaal
moet de blik van de mannen op zijn vrouw dulden, wat hem
volslagen verzuurd maakt. Haar ontvoerd zien worden, is
een vernedering, een aanslag op zijn mannelijkheid, zijn
autoriteit, zijn superioriteit. Hij is tot alles bereid
om Clara terug te halen, bereid om iedereen te doden,
zonder meer."
Over de loser: "Hij mag dan wel
een generaal zijn, hij leidt toch maar een gevangenis
in Ushuaia! Dat is een straf. Hij heeft het ergens serieus
verkloot. Hij is een loser die dat niet aanvaardt. Ik
zadelde hem kortom met van alles en nog wat op en hij
toont zijn walgelijkste kant." |
Matthieu
Bonhomme over Texas Cowboys |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen eerder
in het Franse stripmaandblad Casemate nummer
50 van juli/augustus 2012.
|
|
Over
het genre: "Bij de eerste keer dat ik Christian
Rossi bezocht om hem tips te vragen, legde hij net de
laatste hand aan zijn tweede Jim Cutlass. Zijn
manier van tekenen is weergaloos. Hij benadert een juistheid,
een vereenvoudiging in zijn stijl, hij geeft zaken de
juiste diepte. Net zoals Jean Giraud of Derib heeft hij
me veel beïnvloed. Ik heb lang schrik gehad om zelf
een western te maken uit vrees er een B-versie van Rossi
van te maken. Ik koos liever andere projecten alvorens
ik met meer zelfvertrouwen naar dit genre terugkeerde."
Over filmvoorbeelden: "Lucky
Luke was een van mijn eerste strips die ik las. Op
die leeftijd zag ik nog niet eens westerns op tv. Later
liet mijn vader me het fascinerende The Magnificent
Seven zien. Geleidelijk aan zag ik steeds meer films,
begon ik Blueberry te lezen... Op mijn twintigste
ontdekte ik cowboyfilms als Pat Garrett & Billy
The Kid van Sam Peckinpah. Sommige van zijn langspeelfilms
zijn pure meesterwerken. Eigentijdser konden de serie
Deadwood, de remake van 3:10 to Yuma
met Russell Crowe en Christian Bale of ook nog Appaloosa
van Ed Harris me bekoren."
Over de Wichita-indianen: "Op deze
plaat bezoekt Nederlander Luke Van Holt de Wichita-indianen.
In plaats van hen de traditionele spiegels en kralen aan
te bieden, stelt hij hen een messenset, een spade en een
zaag voor. Dat vond ik slim, heel erg juist! Lewis stuurde
me meerdere foto's, maar ik heb al een uitgebreid opgebouwde
documentatie sinds mijn achttiende, waaronder een boek
over indianenkledij, en een ander met foto's van etnoloog
Curtis. Ik had alles wat ik nodig had voor gezichten,
houdingen, kledij, behuizing en Wichita-accessoires ter
beschikking."
|
|
Over
schamen: "Ik was geraakt door het werk van
Lewis Trondheim in Désœuvré.
Hij stelde zichzelf vragen over het af te leggen pad op
stripgebied. We voerden discussies over ouder worden,
onze carrière, het plezier om iets te maken. Ik
heb geleidelijk aan zijn immense productie ontdekt, maar
bij enkele boeken blokkeerde ik. Toen ik hem voorstelde
om een western voor me te schrijven, en erbij zeggend
dat hij dat nog nooit had gedaan, antwoordde hij me dat
hij jaren geleden al Blacktown (De Ongelofelijke
Avonturen van Kobijn 1) had gemaakt! Ik schaamde
me dood..."
Over de ruggengraat: "Lewis en ik
wilden de graphic novel-lijn uit Omni-Visibilis
(hun vorige samenwerking, niet vertaald, red.)
doortrekken als onderscheid met andere westerns. Toen
er sprake was van een voorpublicatie in Spirou,
kwam het idee voor kleine bijlages en bezorgde het meer
ruggengraat aan het hele project, terwijl het ook ritme
creëerde. De wafelijzerstructuur van zes compacte
prenten per pagina stond veel close-ups en grote shots
toe. Ik tekende alles met penseel en af en toe met pen
om sommige vlakken op te vullen."
Over de inkleuring: "In navolging
van de lay-out van de bijlages draagt de inkleuring bij
aan het onderscheid. Ik heb het kleurgebruik bekeken in
oude strips en tijdschriften om tinten af te zwakken en
aan het geheel een vintagelook te geven. Daar kwam ook
nog een technische beperking bij. Met 144 in te kleuren
pagina's moest ik er een snel tempo op nahouden. Vandaar
dat er maar een vijftiental tinten zijn in het hele album."
|
|
Over
verrassing: "Net zoals een lezer wilde ik
verrast worden door niet te veel afleveringen op voorhand
te kennen, ook al wist ik vanaf het begin dat al onze
personages elkaar zullen kruisen in het verhaal. Lewis
paste zijn schrijfwijze aan de vervolgformule aan door
aan het einde van elke aflevering spanning in te lassen.
Ik ben nooit naar de Verenigde Staten geweest, ik heb
mijn reis daarom als een toerist voorbereid en ben daarna
het internet opgegaan om foto's te zoeken van Texas en
Fort Worth. Indertijd was die stad helemaal niet wat het
nu is: groot en rijk dankzij de opbrengst van zijn boerderijen."
Over KRAK en BANG BANG: "In prent
3 staat de onomatopee KRAK in een tekstballon. Dat is
niet het geval voor de BANG BANG op de volgende pagina.
Ik heb er instinctief voor gekozen om dit — droge
— geluid in een ballon te plaatsen om de draagkracht
ervan tot de onmiddellijke omgeving te beperken. Het breken
van de tak is hoekig, zoals de vorm van de ballon. Een
gat op mijn gerasterde achtergrond voorzien om er een
onomatopee zonder ballon op te zetten, zou niet mooi geweest
zijn. De BANG BANG in de lucht draagt duidelijk verder.
Hier dus geen ballon. Je ziet de menigte zich zelfs
omdraaien."
Over
de omgeving: "Bij elke scène stel
ik me vragen over de omgeving, het weer, het uur, de manier
om te laten geloven wat ik wil vertellen. Door naar foto's
te kijken van Texaanse landschappen interesseerde ik me
voor het lichtinval, de schaalverhouding, maar ook voor
de beplanting. Men stelt zich vaak landschappen voor met
keien en cactussen zonder echt te denken aan rivieren,
en omgevingen met loofwoud en naaldbomen. Vandaar de doornen
op de voorgrond in de eerste prent om een dicht, bosachtig
landschap op te roepen."
|
|
Over
accessoires: "Riemen, wapens, paarden, zadels,
hoeden, sporen,... dit soort accessoires vormen een aparte
uitdaging. Ik moest ze me eigen maken zodat ik wist waar
ik naartoe ging zonder een andere westernstrip te raadplegen.
Ik wilde dichtbij mijn eigen documentatie blijven met
oude filmaffiches en foto's, vertrekken vanuit mijn referenties.
In prent 4 en 5 staan typische westernaccessoires met
de colt en de laarzen met sporen van marshal Courtright.
Zonder zijn gezicht te tonen personaliseert dit zijn autoriteit."
Over nachtscènes: "Ik hou
van nachtscènes. Je moet de zwartvlakken positioneren,
de voor- en achtergronden van elkaar onderscheiden en
nadenken over de lichtbronnen. Zal ik belichte personages
tekenen op een donkere achtergrond of omgekeerd? Beide
oplossingen functioneren om een nachteffect te bekomen.
Ik voorzie graag een lichtbron die noch van de hemel noch
van de zijkanten komt op een maner waarbij de schaduwen
naar links of rechts vallen. In Heer der Dolende Zielen
laat ik mijn personage een kaars vasthouden van zodra
ik de kans krijg! Dit werk komt overeen met de director
of photography bij filmopnames wanneer hij zijn lampen
plaatst in functie van de belichting die hij op de gezichten
wil geven."
Over deel 2: "Ik ben begonnen aan
het vijfde deel van Esteban. Ik begin eraan in
juli (dit interview werd enkele maanden geleden afgelegd,
red.) en leg me er in september harder op toe. Wat
ik daarna zal doen, ligt nog niet helemaal vast. Misschien
een tweede deel van Texas Cowboys? Ik mis het
westerngenre sinds het einde van dit eerste boek en ik
val Lewis lastig zodat hij een tweede schrijft! "
|
|
|