Alle bijdragen van François Dermaut aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
26/09/2015 François Dermaut over Rosa 1
 
François Dermaut over Rosa 1
26/09
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 79 van maart 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Rosa 1
Over spot: "Rosa spot met alle mannen die wedijveren over wie het meest viriel is. Allemaal goed, maar hoe kunnen ze hun prestaties bewijzen zonder een vrouw om over hen te beslissen? Ik denk niet dat ze er op dat moment al op had gerekend dat ze hen zou voorstellen om hen in haar bed te verwelkomen."

Over dochters en kippen: "Ik hou van al die mannetjes. Alex in het bijzonder, de rosse Parijzenaar. De onverbeterlijke speler is daar hoogstwaarschijnlijk omdat het gerecht hem uit de hoofdstad weerde. Ik kadreer strak om de intimiteit van de scène te versterken. Om dezelfde reden bestaan alle pagina's uit het album uit drie stroken. Want dit verhaal is in feite een huis clos in de woonkamer van Rosa en Mathieu. Met af en toe, als afwisseling, een buitenzicht zoals links onderaan. Ik toon ook Rosa die met haar vriendin op het platteland wandelt of de kippen te eten geeft. Voor die scène stuurde ik mijn dochters achter onze drie kippen aan. Ik fotografeerde de scène en werkte naar die foto's. Ze hebben veel gelachen. Mijn dochters, bedoel ik, niet de kippen."

Over masochisme:
"Zoveel personages in een afgesloten ruimte... sommigen hebben het over masochisme. Voor mij is het een uitdaging. Vooral als ze rond een tafel zitten. Je weet niet waar je je camera moet plaatsen om iedereen te zien. Ik heb een bijzondere voorkeur voor de interieurscènes. Normaal voor een fan van La Tour, Vermeer en van alle Vlaamse primitieven."

Over volgorde:
"Ik werk in chronologische volgorde aan de platen en ik begin pas aan de volgende als de vorige ingekleurd is. Alleen zo weet ik waar ik ben. Er is niets onaangenamers dan aan pagina 40 te werken als je weet dat je nog plaat 5 en 8 moet maken!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Rosa 1
Over schoonheid: "Ik wilde van Rosa geen doorsnee schoonheid maken.. Maar vergis je niet, in prent 5 is ze niet echt aantrekkelijk, maar dat was onvrijwillig. Ik sloeg hier gewoon helemaal de plank mis. Hoe verder ik met het verhaal vorderde, hoe meer ik haar zag leven, hoe meer ik me haar toe-eigende, net zoals de andere personages. Op de laatste pagina vind ik haar heel mooi."

Over Rosa's moeilijke leven: "Ze leidt geen makkelijk leven. Al die pummels verdragen weegt op haar, zelfs al heeft ze niet echt een hekel aan hen en ze amuseert zich soms met hen. Vergeet niet dat Rosa ongetwijfeld de enige in het dorp is die boeken leest. Je ziet haar vermoeidheid in de laatste prenten van de vorige plaat. Hier is ze dan weer aan de zijde van haar oude echtgenoot. Haar moeder regelde haar huwelijk met Mathieu, een weduwnaar met 31 jaar op de teller terwijl Rosa pas 16 was. Hier heeft hij alles van een rustige, minzame bejaarde. Maar na het huwelijk ontsnapte Rosa niet aan haar huwelijksnacht zoals je wat verder kan zien."

Over vrachtwagens:
"Mathieu is het sprekend evenbeeld van de vrachtwagenchauffeur die ik elke morgen zie. Ik ben altijd vroeg uit de veren, om 5.30 uur. Daategenover staat dat ik rond 20.30 uur al naar bed ga. Om 6.30 uur zit ik in de bistro om een koffie te drinken. Ik ontmoet er vaak die chauffeur met wie ik het over vrachtwagens heb. Een van mijn passies. Ik teken niet graag wagens, maar ik droom ervan om met een Kenworth of een Peterbilt te rijden. Op de weg uieraard."

Over boeren:
"Voor andere personages baseerde ik me op mensen van hier. Landbouwers die ik ontmoet in de bistro's voor ze dronken worden. Al mijn maten zijn boeren. Hun vrouwen zijn geen stoten volgens de Parijse mode, maar ze hebben charmes."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Rosa 1
Over de blote borst: "Profiteer ervan, dit is de enige plaat in het album waarop je een deel van de borst van Rosa ziet! Uiteraard verwachten velen dat ik er in het begin al mee uitpak in een verhaal over een dame die met een dozijn heren naar bed gaat, zeker omdat ik nogal wat mooie kontjes heb getekend in Malefosse."

Over opium of drank: "Indertijd werkte ik jarenlang voor Fleurus en Bayard (uitgeverijen die gespecialiseerd zijn in strips voor kinderen, red.) voor wie elke hint van seksualiteit verboden was. Mijn heldin uit Charlotte et le Trésor de Templiers wandelde rond in een nogal grote broek en trui. Met Rosa hoef ik enkel te suggereren. Niet evident. De alcohol die de burgemeester naar Mathieu brengt, moet zijn pijn en slapeloosheid verzachten. De rijken hebben daar opium voor. De armen drank."

Over de inleiding tot de flashback:
"Ik leid de flashback in via de trouwfoto. De bloemen die Rosa toen in haar haren droeg, staan nu onder de stolp naast de foto. Die prenten zijn het verband. Geen kleur in die twee kleine prentjes, alleen in het koper van de kandelaar. Ik hou van deze overgang. En we eindigen met een Normanidische boerenbruiloft. Ook hier is er weer veel volk te zien, maar ik heb er nu spijt van dat ik er geen muzikant bij tekende. Een vioolspeler zou perfect geweest zijn."

Over seksualiteit:
"We zijn ver van Parijs. De kinderen, die het al zagen gebeuren bij het dekken van paarden, zijn wel op de hoogte van de bloemetjes en de bijtjes. Om niet te zeggen dat ze er al vroeg aan beginnen... Ik weet niet of Rosa al veel wist over hoe seksualiteit in zijn werk gaat. Ze las wel veel, jazeker, maar veeleer boeken die ze leerrijk vond, dus zonder twijfel moraliserend. We zien later nog dat sommige mannen om de hoek met grote mond op seksueel gebied aan de snelle kant zijn." 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Rosa 1
Over het wrak: "Mathieu is ladderzat. Ik wilde dat je kan zien dat de alcohol hem vloerde in een prent gedomineerd door zwart. Vandaar de kar en de kadrering. Tussen de grond — de camera staat op voetenhoogte — en de planken van de kar zie je gewoon een wrak."

Over zijn huis: "Weinig teksten op deze plaat, ze zijn niet nodig. Alleen die spottende 'mevrouw Lemoine'. Rosa is 16 jaar en alleen met haar snurkende dertiger. Het huis in de laatste prenten is het mijne. Het is een boerderij uit 1850 die ik vijf jaar geleden kocht. Ik heb alleen de 7000 m2 errond, drie kippen en een ezel gehouden. Er staan veel fruitbomen en zelfs een druivelaar. Verwarming met hout. Wat de telefoon betreft, is het hier het hol van Pluto: de gsm werkt enkel in de tuin. En ik kan hier zelfs France Inter niet ontvangen! Ik knutselde een maquette van dit huis dat je opnieuw in deel 2 zal zien. De gang uit de vorige plaat is een uitvinding. Bij mij is de verdieping nog niet afgewerkt"

Over kleur:
"De schaduwen, en vooral in prent 3, zijn met kleurkrijt gemaakt. De jurk van Rosa is met aquarel ingekleurd en met kleurpotlood. Vraag me niet hoe ik het licht inkleurde. Ik tast af, ik zoek, met altijd de angst om het verkeerd te doen."

Over kleurpotloden:
"Ik werk rechtstreeks in kleur, met aquarel en kleurpotloden. Ik ben dol op die laatste en ik vind het jammer dat men ze voor schoolkinderen beschouwt. Je kan er langzaam mee werken, in tegenstelling tot aquarel. Je gaat er overheen, dan nog eens en nog een paar keer."