|
Alle
bijdragen van Mohamed Aouamri
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 02/08/2012
Met Saga Valta heeft Mohamed Aouamri
er een album van formaat bij. Hij blikt terug
op de oorspronkelijke cover en de coverillustratie
voor een luxeversie en staat stil bij de bladschikking
en de kadrages van twee platen. |
|
|
|
Mohamed
Aouamri over Saga Valta 1 |
Onderstaande
bijdrage van Frédéric
Bosser verscheen eerder in het Franse
stripmaandblad dBD nummer 65 van
juni 2012. |
|
COMMENTAAR
BIJ HET COVERONTWERP EN DE COVER VOOR
EEN LUXEVERSIE |
|
|
Over
de oorspronkelijke cover: "Dit is
de oorspronkelijke cover. Ik kwam op het idee voor
de zuil met Vikingwapens achter mijn twee personages
door naar de tv-serie Game of Thrones te
kijken. Ik zag er een symbool in voor de Vikingwereld.
Maar de marketingafdeling vroeg me om het te vervangen
door kreupelhout toen ze door mijn pagina's gingen
met veel natuur op. Of eigenlijk verlangden ze een
nachtelijke sfeer met meer mysterie. Ik wilde hen
niet tegenspreken! (lacht) De cover is
dus een computermontage. Aan jou om je favoriete
versie te kiezen."
Over de cover voor een luxe-editie in zwart-wit:
"Deze draagt mijn voorkeur weg, zelfs al is
het heel klassiek! Mocht het niet zijn gekozen voor
de luxeversie in zwart-wit, zou ik het niet erg
hebben gevonden dat Le Lombard het gebruikte voor
het album in kleur. Ik hou erg veel van de positie
van het personage op zijn verhoog. Stevig op zijn
benen lijkt hij de situatie te domineren. Hij is
zelfverzekerd ondanks de vijandige omgeving... Dit
is het soort tekening dat me zin geeft om in te
kleuren. Ik voorzag een heel warme achtergrond,
oranje-rood in een verloop, groenachtige rosten,
het mos op de lijken..."
|
Over
de bladschikking: "Dit was de enige
keer dat ik een prent toevoegde aan de bladschikking
van Jean (Dufaux, red.). Het gaat om de eerste prent.
Met die grote close-up wordt de spanning opgedreven.
De angst is voelbaar. Ik ben er geen voorstander
van om elementen uit de kaders te laten komen. Ik
gebruik ook zo weinig mogelijk kleinere prenten
in grote. Maar in het specifieke geval van de onderste
prent kwam het van pas om de gemoedstoestand van
de held weer te geven en tegelijk het decor te tonen
dat zo dicht en zo benauwend mogelijk moest zijn.
Kleine anekdote: dit is tevens het decor met de
dode bomen dat dienst deed voor de montage van de
cover! Weg met de symboliek van de wapenzuil! (lacht)
Met de bladschikking op de bovenste helft
van de plaat heb ik geprobeerd te spelen met het
oog van de lezer door close-ups met medium shots
af te wissele,. De focus ligt nergens op hetzelfde
punt. Ik wilde er een maximum aan ritme mee beogen.
Ik besteed veel aandacht aan dit soort details."
Over
kadrages: "Ik diende met de kadrages
te spelen zodat deze plaat aan dimensie kon winnen.
Men moet raden waar de tentakel uit het niets vandaan
komt om het hoofd van het personage af te hakken.
In zo'n situatie beleeft mijn held de angst van
zijn leven! Vandaar de grotere tekening met het
bloed dat op hem spat. Veel zaken worden buiten
de kaders gesuggereerd, in het bijzonder de afschuwelijke,
veelvormige gedaante. De laatste prent spreekt voor
zich. Ik koos voor een half afgebeeld portret van
Valgar. Het is verdorie efficiënter dan het
tonen van zijn hele gezicht." |
|