Alle bijdragen van Mohamed Aouamri aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
02/08/2012 Met Saga Valta heeft Mohamed Aouamri er een album van formaat bij. Hij blikt terug op de oorspronkelijke cover en de coverillustratie voor een luxeversie en staat stil bij de bladschikking en de kadrages van twee platen.

 
02/08
 
 
Mohamed Aouamri over Saga Valta 1
Onderstaande bijdrage van Frédéric Bosser verscheen eerder in het Franse stripmaandblad dBD nummer 65 van juni 2012.

 
COMMENTAAR BIJ HET COVERONTWERP EN DE COVER VOOR EEN LUXEVERSIE
Over de oorspronkelijke cover: "Dit is de oorspronkelijke cover. Ik kwam op het idee voor de zuil met Vikingwapens achter mijn twee personages door naar de tv-serie Game of Thrones te kijken. Ik zag er een symbool in voor de Vikingwereld. Maar de marketingafdeling vroeg me om het te vervangen door kreupelhout toen ze door mijn pagina's gingen met veel natuur op. Of eigenlijk verlangden ze een nachtelijke sfeer met meer mysterie. Ik wilde hen niet tegenspreken! (lacht) De cover is dus een computermontage. Aan jou om je favoriete versie te kiezen."

Over de cover voor een luxe-editie in zwart-wit: "Deze draagt mijn voorkeur weg, zelfs al is het heel klassiek! Mocht het niet zijn gekozen voor de luxeversie in zwart-wit, zou ik het niet erg hebben gevonden dat Le Lombard het gebruikte voor het album in kleur. Ik hou erg veel van de positie van het personage op zijn verhoog. Stevig op zijn benen lijkt hij de situatie te domineren. Hij is zelfverzekerd ondanks de vijandige omgeving... Dit is het soort tekening dat me zin geeft om in te kleuren. Ik voorzag een heel warme achtergrond, oranje-rood in een verloop, groenachtige rosten, het mos op de lijken..."


 
COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Over de bladschikking: "Dit was de enige keer dat ik een prent toevoegde aan de bladschikking van Jean (Dufaux, red.). Het gaat om de eerste prent. Met die grote close-up wordt de spanning opgedreven. De angst is voelbaar. Ik ben er geen voorstander van om elementen uit de kaders te laten komen. Ik gebruik ook zo weinig mogelijk kleinere prenten in grote. Maar in het specifieke geval van de onderste prent kwam het van pas om de gemoedstoestand van de held weer te geven en tegelijk het decor te tonen dat zo dicht en zo benauwend mogelijk moest zijn. Kleine anekdote: dit is tevens het decor met de dode bomen dat dienst deed voor de montage van de cover! Weg met de symboliek van de wapenzuil! (lacht) Met de bladschikking op de bovenste helft van de plaat heb ik geprobeerd te spelen met het oog van de lezer door close-ups met medium shots af te wissele,. De focus ligt nergens op hetzelfde punt. Ik wilde er een maximum aan ritme mee beogen. Ik besteed veel aandacht aan dit soort details."


 
COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Over kadrages: "Ik diende met de kadrages te spelen zodat deze plaat aan dimensie kon winnen. Men moet raden waar de tentakel uit het niets vandaan komt om het hoofd van het personage af te hakken. In zo'n situatie beleeft mijn held de angst van zijn leven! Vandaar de grotere tekening met het bloed dat op hem spat. Veel zaken worden buiten de kaders gesuggereerd, in het bijzonder de afschuwelijke, veelvormige gedaante. De laatste prent spreekt voor zich. Ik koos voor een half afgebeeld portret van Valgar. Het is verdorie efficiënter dan het tonen van zijn hele gezicht."