|
|
|
Alle
bijdragen van Didier Poli en Robin Recht
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 26/09/2013
Didier Poli en Robin Recht bespreken de samenwerking
aan Elric en hebben het over mensenoffers, orgieën,
huizen bouwen, esthetiek, enzovoort.
|
|
|
|
|
Didier
Poli en Robin Recht over Elric 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 59 van mei 2013.
|
|
Didier
Poli over de tekenstijl: "Mijn persoonlijke,
rondere stijl ligt meer in de lijn van Disney en komt
niet echt overeen met het zeer donkere en nare universum
van Elric. Ik heb mijn tekenstijl agressiever
en realistischer gemaakt, maar ik heb mijn limieten. Nadat
een eerste tekenaar de handdoek in de ring gooide, kwam
ik te weten dat Robin Recht stopte met Het Derde Testament
- Julius. Ons project beviel hem."
Didier Poli over tegenstellingen: "We
moesten naar elkaar toegroeien! Robin heeft een spontane
stijl, intuïtief, terwijl ik mijn tekeningen veel
opbouw en met volumes werk. Ik ben klassiek, hij houdt
ervan de zaken uit elkaar te halen. Grote prenten met
decors die van de pagina aflopen, hier verticaal, horizontaal
in de tweede spread, dat is hem. We organiseerden ons.
Hij en Julien Blondel maakten het storyboard. Ik tekende
alles nauwgezet in potlood en Robin inktte. Enkele keren
liep het vast omdat zijn inkting soms mijn gezichten vervaagde.
Gelukkig was er nog inkleurder Jean Bastide..."
Robin Recht over huizen bouwen: "Ons
werk lijkt op het bouwen van een huis. Julien legt zich
toe op het lastenboek. Ik houd me bezig met de plannen.
Didier metselt de muren en alles wat niet zichtbaar is:
de fundamenten, het loodgieterswerk. En ik kom terug om
de inrichting te bepalen. De muren die Didier maakt, wat
men het minst ziet op het einde, verzekeren de stevigheid
van het geheel."
Robin Recht over het ego: "Jean
Bastide is een wonderbaarlijke tekenaar. Puur op basis
van de tekeningen vind ik 'm begaafder dan Didier en ik.
Zijn tekenstijl kent een ongelofelijke elegantie. Hij
heeft gevoel voor licht en voor verbazingwekkende volumes.
Mijn tekenstijl draagt veel toe aan het harde in Didiers
werk. Jean voegt er volume en rondingen aan toe. Op zijn
platen hertekende Jean makkelijk één op
de twee gezichten. En één op de drie lichamen.
Het is niet eenvoudig om op het einde het werk van elk
van ons eruit te halen. Dat vergt wel wat tegemoetkoming
als het over ons ego gaat."
|
|
Didier
Poli over Cymoril: "Deze scène geeft
diepte aan de rol van Cymoril, Elrics nicht en vrouw.
Ze werd een beetje verwaarloosd in de romans van Moorcock.
We gaven haar een Pythia die haar kracht aan Elric geeft
tijdens de mensenoffers."
Didier Poli over het offer: "Deze
offers moeten ook de diepzinnige natuur van de Melnibonanen
tonen. Voor hen zijn slaven werktuigen die op die manier
worden behandeld. Vier maagden worden geofferd zodat Elric
zijn kracht hervindt. We leren dat de keizer afhankelijk
is van zijn vrouw. Slaven tellen niet mee in de ogen van
het echtpaar, daarom wilden we dat het offer op de achtergrond
gebeurt, zonder er ophef over te maken. Ze zijn gevild
en leeggebloed zoals lege wijnzakken zonder dat het ook
maar in het minst het liefdeskoppel beweegt. Uiteindelijk
herwint Elric zijn kracht dankzij het bloed van de slachtoffers
en kan hij eindelijk van Cymoril houden. Ook dat tonen
wij op de achtergrond."
Didier Poli over zijn fatsoen: "Robin
gaat niet altijd akkoord. Hij wilde dat de orgiescènes
eruitzagen zoals in Caligula, compleet over the
top en losbandig. Ik stuitte snel op de grenzen van mijn
fatsoen. Later liet Robin zich vangen door een andere
orgiescène."
Didier Poli over esthetiek: "De
afstand die je inneemt voor de scène draagt bij
aan het gemene en nare eraan. Je ziet Cymoril niet volledig
in haar blootje. Dat is erotischer. Ik wilde in de scène
een esthetische kant behouden zodat we begrijpen dat er
tussen de twee liefde met hoofdletter L is. Ook al offerde
Elric net vier arme wichten om zijn seksuele driften op
zijn mooie nicht te kunnen botvieren!"
|
|
Robin
Recht over big budgets: "Ik ben gek op grote
prenten die van de pagina aflopen. Elric vereist
een enscenering op zijn Hollywood. Groot spektakel, kosmische
effecten, grootse panorama's. Ik zoek dus naar beelden
die de paginalay-out bepalen. Toen ik met Alex Alice aan
Julius werkte, zei hij me dat als je een stripverhaal
met een groot budget maakt, de lezer dat budget ook moet
kunnen zien op de pagina's."
Robin Recht over de grote prent: "Deze
dubbele pagina bevalt me nochtans niet. Het isometrisch
perspectief, waarbij alle drie richtingen in de ruimte
met eenzelfde belang worden weergegeven, is overweldigend
en is ook moeilijk om te berekenen. Het decor vind ik
niet echt mooi, de inkting is matig. Kortom, het is een
prent waar ik niet erg trots op ben en waarbij ik niet
te veel wilde stilstaan. Na de inkleuring van Jean Bastide
herontdekte ik de prent. De inkleuring gaf er de epische
kracht aan die we er in het begin aan wilden geven en
die naar mijn gevoel niet erg goed gemaakt was."
Robin Recht over de orgie: "Maar
het is zeker niet mijn favoriete prent. Degene die de
volledige pagina 34 inneemt integendeel wel. Bovenaan
zie je een zee die in twee splitst naar de Moïse,
eronder een orgie waar de Melnibonanen de komst van een
nieuwe keizer vieren. Een orgie die waardig is aan het
decadente en demonische koppel. Een brandende slaaf dient
als verlichting, een ander hangt aan kettingen en wordt
geprikt door enkele gasten."
Robin Recht over de onderlinge bijdrage: "We
gaven het beste van onszelf. Ikzelf gaf mijn heel symbolische
kant, Didier zijn meer anekdotische inbreng en Jean zijn
geniale inkleuring. Ieder draagt aan de ander bij wat
de anderen zelf niet konden leveren."
|
|
Didier
Poli over Elrics uiterlijk: "Het gezicht
van Elric was makkelijk om vast te leggen. Vooreerst is
hij zeer goed beschreven in de roman. Hij is een fragiele
albino die niet het gevaar loopt om met Conan de barbaar
vergeleken te worden. Sinds Philippe Druillet hem in 1969
in zijn mythische zwart-witillustraties tekende voor de
Franse eerste druk van Elric, kwam hij ontelbare
keren voor in comics en Amerikaanse rollenspelen. Maar
hij inspireerde ook enorm veel manga's. We stalen links
en rechts een drietal elementen en zo kwam onze Elric
tot stand."
Robin Recht over Olivier Ledroit: "Elric
bevat vele, min of meer verkapte hommages aan Philippe
Druillet, maar net zo goed aan Olivier Ledroit, de coauteur
van Kronieken van de Zwarte Maan. Hij maakte
een zekere heroic fantasyreeks op zijn Frans met Amerikaanse
invloeden, maar met een heel Europese vrijgevigheid."
Robin Recht over het mysterie van de stad:
"We stelden Imrryr voor als een vulkanische stad
die plots uit de oceaan kwam. Met een kathedraal van glas
en kristal als hommage aan Mœbius waardoor ik ook
iets geometrisch kon tekenen die we bij de Assyriërs,
Mesopotamiërs en Egyptenaren terugvinden, onze grafische
referenties. De basis van de met torens omgeven stad zie
je nooit. Zijn ze omringd of rechtstreeks gehouwen uit
die kolossale rotspieken? Het is een van de mysteries
van de stad die je doen wegdromen." |
|
|