|
 |
 |
Alle
bijdragen van Juanjo Guarnido aan de
rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 07/12/2013 Juanjo
Guarnido heeft het over Blacksad 5 en behandelt
onder meer kleuren, schapen, stoeren, wagens, enzovoort.
• 03/12/2011 Na
het tekenen van alle covers van de reeks Reiziger,
voltooide Juanjo Guarnido ook de reeks met een laatste
album. Hij had zijn deel in het scenario om toch zeker
lekkere brokjes te kunnen tekenen. Verder komen vrij
veel aspecten van zijn werk aan bod in zijn commentaren
bij vier geselecteerde pagina's.
• 08/01/2011 Het
duurde vijf jaar tot er weer een Blacksad-album
verscheen. Dat gebeurde in 2010. Vier platen uit deel
4 voorziet tekenaar Juanjo Guarnido van commentaar. |
|
|
 |
|
Juanjo
Guarnido over Blacksad 5 |
|
 |
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 64 van november 2013.
|
 |
Over
de stier: "Deze goedmoedige stier met wie
alles begint, won zijn fortuin dankzij petroleum. We hebben
er een typische Texaan van gemaakt, met een cowboyhoed,
ook al woont hij in Tulsa in Oklahoma. Soms zijn onze
keuzes minder duidelijk. Herinner je je nog die strook
uit Arctic-Nation die refereerde naar de Black
Panthers? Liever dan Blacksad te confronteren met een
panter maakten we er een paard van, een sympathiek dier,
om er een agressief en antipathiek personage van te maken.
Grafisch gezien is het resultaat krachtiger."
Over de Eldorado: "Voor de lezers
die niet veel afweten van Amerikaanse wagens uit de jaren
1950, wijs ik op de laatste prent op het Cadillac-model,
een Eldorado. Dit karretje met het zo mooie en gestileerde
logo, is bijna een personage op zich. Het moest dit model
zijn, en geen ander."
Over het kleur geel: "Niet alleen
de wagen is geel, ook zijn model verwijst naar het kleur
geel, als een rode draad die in het hele album terug te
vinden is: gele bloemenvelden, de letters van het circus
Sunflower (zonnebloem in het Nederlands), of ook de tas
van Chad waarin de kaart zit die Blacksad naar Amarillo
moet leiden."
Over kleurstudies: "Sinds het eerste
album maak ik kleurstudies op papier voordat ik met het
tekenen begin. Mijn techniek verbeterde met de jaren,
vooral sinds deel 4 waarbij ik me meer op mijn gemak voelde
om met aquarel te werken."
 |
Over
de kudde schapen: "Ik hoop dat we niet alle
motards tegen ons krijgen omdat die van ons schapen zijn,
dieren die nogal 'wollig' zijn. Zoals het paard als Black
Panther kozen we ook hier voor een tegengesteld, vreedzaam
dier voor een zeer hechte, intimiderende en uiteindelijk
gewelddadige bende. Het moment dat alles dreigt te ontaarden,
komt er nieuw tegenwicht want de bendeleider legt uit
dat de wet dient om gerespecteerd te worden."
Over schapenleer: "De 'et It
Bleat! op de rug van een van de motards betekent
'laat maar blaten', maar verwijst ook naar Let It
Bleed, een van de platen van de Rolling Stones. Onze
schapen dragen leer, zoals Marlon Brando en zijn bende
in The Wild One. Misschien is het schapenleer!
We toonden ook al een krokodil met laarzen in krokodillenleer
in deel 3."
Over lastige platen: "Deze platen
waren de lastigste om te maken. Tussen de prenten met
de grote overzichten — ware perspectiefpuzzels —
waren de motors een echte nachtmerrie om te tekenen. Maar
ook Blacksad en de pompbediende aan de ene kant en Chad
en Abraham aan de andere kant waren lastig, zonder het
dan nog over de schappenkudde te hebben."
Over de cover: "Voor de coverillustratie
dachten we eraan om Blacksad en Neal, de advocaat-agent
van Chad te tonen die onderweg zijn, van voor gezien en
naast elkaar wandelend, zoals Dustin Hoffman en Tom Cruise
op het affiche van de film Rain Man. Uiteindelijk
kozen we voor een vrolijke Blacksad aan het stuur, stralend
en optimistisch, compleet tegengesteld aan het vorige
album."
 |
Over
de leeuwenmanen: "Chad is een jonge leeuw
met manen die nog niet volledig zijn volgroeid, wat hem
een ragebol geeft. Probleem, beatniks hebben geen lang
haar als symbool, ze verkiezen losse kleren, vesten zonder
mouwen, openstaande hemden, geen stropdas, ze tonen een
deel van hun borsthaar. Indertijd provocerend. Het zou
een anachronisme zijn om van Chad een hippie avant la
lettre te maken. Zijn harige kant zou de 'harige dichters'
uit het lied van Georges Brassens kunnen oproepen. Bovendien
zouden korte haren van hem een leeuwin gemaakt hebben
en dat zou helemaal niet werken. Zonder beginnende manen
was het moeilijk om er een geloofwaardige leeuw van te
maken."
Over het beest in ons: "Het fatale
achtervolgt Chad het hele album lang. Hij is vervloekt
en elke keer hij de leeuw in zich loslaat, teken ik hem
in close-up, zonder concessies, zonder menselijkheid,
als een zeer realistische leeuw. Kan men in een maatschappij
leven door het beest in ons los te laten? Dat thema van
met elkaar samenleven behandelen we in dit album."
Over sterretjes: "Het gebruik van
onomatopeeën en effecten zoals sterretjes hangt af
van de situatie. Als het goed kan in een komische scène,
komen die ook van pas om andere, serieuzere scènes
te bagatelliseren. Op pagina 9 springt er een sterretje
tevoorschijn wanneer de stier op de schouder van Blacksad
slaat om de kwajongensmanieren van het personage te accentueren.
Dat heeft niets te maken met de 'pijnsterretjes' zoals
hier in prent 5. Ze zijn heel expressief en werken goed
want ze zijn al lang door striplezers aanvaard."
 |
Over
schapen tellen: "Hoewel Gold Medal, de bendeleider
van de motards, en Chuck, wiens motor gestolen wordt,
heel herkenbaar zijn, heb ik de andere schapen alfabetisch
moeten benomen — Alvin, Beck, Curtis, enzovoort
— om me te helpen bij het tekenen van de prenten
waarin ze voorkomen. Handig."
Over de belichting: "Mijn grootste
uitdaging in Amarillo was meer van picturale
dan grafische aard. Het ging 'm om het weergeven van natuurlijk
daglicht. Het is niet omdat kleuren helderder zijn dat
de sfeer klaar is. Het lichteffect wordt veroorzaakt door
contrasten, maar als deze laatste te sterk zijn, wordt
het licht kunstmatig, gefocust, zoals een spot. Een andere
moeilijkheid was de rendering van het licht en de schaduwpartijen
op lichamen en voorwerpen. Moest ik het wit van het papier
gebruiken? Moesten de schaduwen in kleur zijn of diepzwart?
Na meerdere probeersels ben ik voor het compromis gegaan
door alle mogelijkheden te gebruiken in plaats van radicaal
voor één optie te gaan."

Over witte achtergronden: "Op de volgende
plaat komt er een grote prent met Blacksad voor die poseert
op een motor. Dezelfde tekening komt voor op de cover
van Casemate, alleen is de blik op hun vraag
aangepast. In de strip staat hij op een witte achtergrond
want Juan en ik wilden er een soort pin-up van maken,
alleen voor het kijkplezier. Een decor diende nergens
voor. Normaal gezien maakt een witte achtergrond een plaat
lichter, of biedt het een mooi rustpunt. Andere keren
zorgt het voor een komisch effect zoals bij een close-up
van een personage. Ik gebruik ze zelfs bij dramatische
scènes zoals bij de confrontatie tussen Blacksad
en het paard in Arctic-Nation, maar dat is delicater
en het werkt niet altijd!" |
Juanjo
Guarnido over Reiziger: Omega |
|
 |
Onderstaande
bijdrage van Damien Perez verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 41 van oktober 2011. Alle antwooorden komen
van Juanjo Guarnido op een enkele
keer na wanneer Éric Stalner in
de plaats antwoordt.
|
 |
Over
de realistische uitdaging: "Toen ik met
Reiziger: Omega begon wilde ik een semirealistische
stijl hanteren met een karikaturaal kantje. Een na een
worden de personages in het begin van het album geëlimineerd.
De personages uit de eerste Reiziger-cyclus heb
ik minder karikaturaal benaderd om het album te eindigen
met de voor mij meest realistische stijl die ik ooit heb
getekend. Onbewust ging ik de realistische uitdaging aan
en die richting ging mijn stijl op."
Over de verouderingsuitdaging: "De
essentie van mijn werk komt in dit album naar boven. De
uitdaging bestond erin om de personages te laten verouderen,
terwijl ze van het ene op het andere moment in het album
herkenbaar blijven. Dat was voor mij een ware oefening
op het menselijke lichaam, de morfologie. Het doel was
om te vermijden dat de kinderversie van Louis Markovic
een miniversie zou zijn van de volwassen Markovic. Een
heel karwei op het gebied van observatie van de realiteit
met documentatie. In handboeken duiken, is daarbij altijd
heilzaam. Ik hoop dat dit valt af te leiden uit mijn platen!
Voor Markovics evolutie in prent 1 tot 3 heb ik me vooral
geconcentreerd op de curves van het gezicht door de ovale
contouren te verharden, met behoud van de identieke ogen."
Over de futuristische uitdaging: "Om
een futuristisch decor geloofwaardig te maken, moet een
overvloed aan voorwerpen zo overtuigend mogelijk zijn.
De beste uitgevonden voorwerpen zijn altijd geïnspireerd
op bestaande vormen, naar de natuur. Ik heb dus de vormen
van bestaande apparaten, door bijvoorbeeld te kijken naar
foto's van de binnenkant van een telescoop, gecombineerd
met wat ik vond bij bezoeken in Duitsland aan een brouwerij
waar de assemblagelijnen verbazingwekkend zijn. Ik heb
ook enkele bouwwerven gefotografeerd. Vervolgens meng
ik alle elementen tot ik een bevredigende omgeving gevonden
heb."
 |
Over
smalle kaders: "Het valt niet mee om een
manier van vertellen te vinden waarbij mijn tekeningen
goed samengaan met de vele teksten van Pierre
Boisserie. In dit volgepakte verhaal was ik soms
beperkt voor de bladschikking. Maar Pierre stond vaak
open voor mijn aanpassingen en inkortingen. Het doel is
om de beelden voor zich te laten spreken, zoals met de
Eiffeltoren op de achtergrond... Ik heb veel geleerd van
de extreem dynamische bladschikking van Éric
Stalner in de eerste cyclus, en ik heb zijn doorgedreven
techniek gebruikt met opeenvolgende smalle verticale kaders
(er zijn meerdere voorbeelden op het einde van het album)
waar een verticale compositie dat ook vereist. Het resultaat
is heel interessant vanuit vertel- en esthetisch standpunt."
Éric Stalner over een optimistische noot:
"Juanjo heeft mij niet nodig om oplossingen te vinden.
Zijn ideeën hadden een invloed op het album. Net
als ik had hij nood aan een optimistische noot om mee
te eindigen. Zowel bij films als bij romans heb ik het
moeilijk om aan iets verslingerd te raken als ik weet
dat het slecht zal eindigen. Om de cirkel te sluiten zou
ik nu een album moeten tekenen dat hij zal schrijven!
Maar ik ben daar te koppig voor geworden en ik verdraag
het moeilijk om een album te tekenen dat ik niet zelf
heb geschreven."
Over subtiele ouderdom: "Door een
kleine verhaalingreep kon er bij een personage in amper
twee prenten (prent 6 en 7) een sprong worden gemaakt
van veertig jaar! Ik heb eerst de tekening links gemaakt
alvorens ik naar de rechter overging om die later te herwerken,
door zijn mond en kwabben te laten zakken, de wenkbrauwen
te vergroten en de curves van het gezicht zachtjes te
verplaatsen. Ouderen fascineren me door hun waardigheid...
Een personage laten verouderen is een subtiel werkje."
 |
Over
het plezier: "Waarom wilde ik zonodig deelnemen
in het scenario van Reiziger: Omega? Simpelweg
omdat ik ervan hou om tot het uiterste te investeren in
mijn projecten. En ook omdat ik zin had om mooie ruimtes
en mooie actiescènes te tekenen. Scenaristen zijn
dikwijls zo gefocust op hun verhaal dat ze vergeten om
hun tekenaar ook nog te plezieren!"
Over coherentie: "Vedder de Reiziger
was net zoals de andere personages heel plezierig om mee
aan de slag te gaan. Ze hebben allen sterk uitgesproken
kenmerken zodat elke tekenaar ze zich makkelijk eigen
kan maken. Ik heb mijn visie op hun personages aan alle
tekenaars van de serie voorgelegd, vooral aan Marc
Bourgne zodat de coherentie met Reiziger:
Omega zo duidelijk mogelijk is. De overeenkomsten
van Marc met mijn interpretatie van de personages, met
wie het album begint, was zeer belangrijk. Hij is een
naaste vriend en ik waardeer zijn werk. De inspanning
was aanzienlijk, maar uitgevoerd in betrekkelijk weinig
tijd. Je zou het niet zeggen door het verschijningsritme
van Blacksad, maar ik kan heel snel zijn! "
Over de inkleuring: "Ik stond erop
dat de inkleuring van het album aan Fred Besson
werd toevertrouwd. Hij heeft me volledig ingepalmd door
zijn werk aan Cixi van Troy van Olivier
Vatine. Hij is een van de zeldzame inkleurders
die kleur en grote zwartpartijen, die ik veel gebruik,
harmonieus met elkaar te laten samengaan. Aangezien mijn
werk in kleur me dikwijls tegenstaat, en omdat ik tijd
nodig heb om te corrigeren, apprecieer ik echt het werk
van een inkleurder."
 |
Over
beweging: "Een actiescène zoals ik
die het liefst heb, met lichamen in heel beweeglijke posities.
Ik vind het makkelijker om personages te doen bewegen
dan ze statisch te laten staan. Een personage in vooraanzicht
met de armen langs de zijkant is de hel, want ik heb de
indruk dat je daardoor alle verhoudingsfouten ziet! Beweging
vind ik ook onontbeerlijk om mijn platen aantrekkelijker
te maken. Hier kan ik niet meer rekenen op mijn dierengezichten
om aan mijn lezers te tonen! In een relaistische stijl
moet ik dat compenseren met andere middeltjes."
Over cinematografisch denken en doen:
"Opnieuw een pagina met veel prenten met een vrijstaande
compositie. De eerste scène kan enkel een spektakelscène
zijn, om te breken met de voorgaande sequentie die zich
afspeelt op een andere plaats. De opeenvolging van kleine,
zenuwachtige prenten vol gebeurtenissen geven de actie
aan. Ik probeer altijd om cinematografisch te denken en
het zo uit te werken, met verschillende technieken zoals
travelling, of achtergronden vol details. Ik wilde dat
mijn vertelmanier in Blacksad te herkennen is
in dit album."
Over handenspel: "Ik zorg ervoor
dat handen, even expressief als een gezicht, op zijn best
zijn. Een tekenaar die bang is om handen te tekenen en
zich van trucjes bedient om ze niet te moeten tekenen,
kan ook niet profiteren van het gevarieerde spel dat ze
bieden! Er is geen goeie acteur zonder een goeie lichaamshouding.
Vandaar dat ik respect heb voor sommige ondergewaardeerde
acteurs met heel wat mimiek en een prachtige houding,
zoals Jerry Lewis en Jim Carrey.
Zelfs als al hun films niet goed zijn!" |
Juanjo
Guarnido over Blacksad 4 |
|
 |
Onderstaande
bijdrage van Lise Benkemoun verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 29H van augustus/september 2010.
|
 |
Over
moeilijke paarden: "Alles in Blacksad
kan je op meerdere niveaus lezen. Deze personages zijn
niet per toeval gekozen. Het Spaanse woord voor heroïne
is caballo, dus cheval (= paard) en
een dealer is een camello, dus chameau
(= kameel)! Ik had niet gedacht dat ik ooit een personage
met het hoofd van een paard zou tekenen, wat me erg moeilijk
leek. Tot op de dag dat Canales het me
opdrong in Arctic-Nation. Het was een personage,
gebaseerd op de Black Panthers, dat ruzie zocht met Blacksad.
Ik zag natuurlijk meteen een zwarte panter voor me! Juan
drong eropaan, het moest een paard zijn. Ik heb tonnen
schetsen gemaakt vooraleer het me lukte het paard gestalte
te geven. Het voelt altijd erg bizar aan om handen te
tekenen aan een dier dat hoeven heeft!"
Over eekhoorns: "Na Arctic-Nation
hebben we beslist dat we geen enkel personage zouden gebruiken
dat gebaseerd is op insecten of vissen. Zodoende kon ik
in Rode Ziel vissen in een aquarium tekenen!
We willen elk misverstand vermijden tussen echte dieren
en personages. Toen ik Central Park tekende, kon ik het
wel vergeten om eekhoorns te tekenen!"
Over triestige ogen: "Ik wilde geen
twee katten bij elkaar tekenen (prent 1 en 2). Daarna
begreep ik dat Canales wilde dat Blacksad er jong zou
uitzien, onbewust, zoals hij er zou uitzien als hij in
de val van het nemen van drugs zou trappen. Ik heb veel
triestheid in zijn ogen willen steken. Ben ik daarin geslaagd?
Niet al mijn intenties komen in de tekeningen voor."
Over een jonge kat: "Een ander probleem:
een jonge kat tekenen. Ik kan spelen met de grootte, de
kledij, maar los daarvan... Het is een aspect in mijn
tekeningen waar echt op wordt gewerkt."
 |
Over
actiescènes: "Ik hou in het bijzonder
van de actiescènes. Ze zijn met kennis van zaken
gedoseerd in Blacksad. Als er een aan de beurt
is, dan stort ik me erop! Ik wissel realisme in de eerste
prent af met meer cartoonale houdingen in de volgende
stroken, zonder er echt over na te denken. Het komt er
zo uit! Wanneer ik bij zo'n sequentie aankom, denk ik
wel aan de vertelling en aan de middelen die ik beheers:
de strip en de tekenfilm. Hier komt het tweede aan bod,
zonder twijfel. Het paardenpersonage is ferm overdreven
en karikaturaal, dat geldt ook voor zijn houding. Ana
Mirallès, de tekenares van Djinn,
heeft me gezegd dat hij lijkt op het paard op Guernica,
het schilderij van Picasso."
Over een geloofwaardige bar: "De
bar is gerealiseerd door zaken samen te brengen die ik
hier en daar bij elkaar plukte. Het belangrijkste is dat
het geloofwaardig is. Gelukkig is dit type bar niet zoveel
veranderd sinds de jaren 1950! Naast tijdloze items en
de grote onpersoonlijke bar met uitgestalde flessen heb
ik er details aan toegevoegd die typisch voor deze periode
zijn en voor New Orleans. Let op de affiche achter het
hoofd van het paard in de eerste prent van plaat 10. Daarop
staat dat jazz is geboren in deze kroeg. Een pure leugen
die op de muren van alle bars om de hoek voorkomt."
Over de plattegrond: "Ik wist op
voorhand dat er gevochten ging worden. Het was dus nodig
om de bar zo te tekenen dat de personages zich konden
bewegen volgens de vastgelegde choreografie. Vooraleer
ik een plaat teken zoals deze hier, bepaal ik eerst de
precieze plattegrond van de ruimte met de posities en
het parcours van elk personage. Net zoals bij de film
als het ware!"
 |
Over
oude trams: "De tramstellen in New Orleans
zijn in de afgelopen tachtig jaar nog niets veranderd.
Het stadsbestuur haalde ze voor een groot deel weg van
de tramsporen om er toch weer gebruik van te maken in
de jaren 1970-1980, zonder twijfel onder druk van het
publiek. Ik zie graag de retrolook en het olijfgroene
kleur van deze tramstellen. Het kostte me veel geduld
tot ik eindelijk dit wondermooie voortuig kon tekenen."
Over honden: "Het personage van
Sebastian was moeilijk om te ontwerpen. Na Blacksad heb
ik het meest gezwoegd op hem! In het begin zou hij een
aap zijn, maar dat werkte niet. We zijn dan vertrokken
van een hond. Ik had een zwarte hond nodig met een angstige
blik vol lijden. Ik heb eerst een terriër gebruikt,
langharig met een snor. Het ging niet. Daarna een windhond,
tweede mislukking. Bladerend in mijn vele boeken over
dieren viel mijn oog op een boxer. Het dier leek me te
stoer voor de rol van Sebastian, maar vanaf de eerste
schets zag ik dat het marcheerde. Vraag me niet waarom!"
Over Marlon Brando: "Het gezicht
van Blacksad is hoofdzakelijk gebaseerd op dat van Marlon
Brando. Ik herinner me een foto uit de jaren
1950 die werd genomen tijdens een interview. Brando was
zo mooi als een god. Hij had een deftig voorkomen. Ik
wilde dat Blacksad eenzelfde uitstraling zou hebben. Ik
hoop dat ik erin ben geslaagd. En beloofd, ik zie erop
toe dat mijn personage niet zal evolueren zoals Brando
die op het einde vadsig en kaal was."
 |
Over
de blues in blauw hemd: "Op deze plaat gebeurt
er veel. Dus veel prentjes! Het is geen verplichting,
maar een keuze. Ik had op de vorige plaat een prent kunnen
toevoegen om deze plaat lichter te maken. De eerste prent
zou dan wel kleiner uitgevallen zijn, maar ik wilde deze
prent net kalm houden, de stilte voor de storm en dus
horizontaal gepositioneerd. Hierna komen opeenvolgende
kleinere prenten waarin Sebastian kwaad wordt. Geen makkelijke
uitdrukking om op zijn gezicht te plakken. Klein detail:
de reden waarom hij een blauw hemd draagt, is omdat hij
de blues heeft... Wanneer we Sebastian in een andere gemoedstoestand
vinden, draagt hij een hemd met een ander kleur."
Over een vergissing: "(bij prent
4) Sebastian heeft een hand die kleiner is dan de andere.
Kan dat makkelijk getoond worden in een scène?
Integendeel. Veel lezers zouden denken dat ik het slecht
heb getekend.! Denk je dat ik me om niets zorgen maak?
Ik heb nochtans mijn vingers gebrand aan een scène
uit Rode Ziel. Daarin spreken de professor en
Blacksad voor een aquarium. De dove progessor kan niet
horen wat Blacksad zegt. Hij houdt dan een monoloog zonder
te begrijpen dat de persoon tegenover hem praat en hem
belangrijke dingen vertelt. Het publiek begreep er niets
van, hoewel ik het duidelijk vond. Ik had me vergist.
Ik ben daarom nog voorzichtiger."
Over huisdieren: "Men vraagt me
dikwijls of ik beesten bij me thuis heb. Wat een gek idee!
Ik heb enkele jaren geleden een teckel gehad. En dat is
het. Aan Blacksad besteed ik al genoeg energie!" |
|
|