Jérémy
Petiqueux over De Ridders van Heliopolis 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 103 van mei 2017. |
|
Over de gorilla: "Het album moest beginnen
met plaat 7 met Lodewijk XVI die door de gang van het
kasteel van Versailles gaat. Ik zei Jodo (Alejandro Jodorowsky,
red.) dat de lezer zich misschien zou afvragen waar we
hem of haar naartoe zouden leiden na dertig platen over
het verleden van het personage. Ik heb een kleine scúne
voorgesteld waarin hij met drie ridders in Spanje traint.
Jodo vond het idee goed, maar vroeg me de drie ridders
te vervangen door een gorilla die zich gedraagt en praat
als een mens."
Over Zeventien: "De Franse kroonprins
die opgesloten zat in de Tour du Temple, maar die verwisseld
werd, was een interessante legende om ons op te baseren.
Zo konden we hem ook naar believen laten opgroeien. Toen
Jodo me sprak over Zeventien, een hermafrodiet personage,
maakte hij een verwijzing naar een van mijn personages
in Barracuda die blond en nogal androgyne is.
Maar twee keer hetzelfde personage tekenen, was uitgesloten!
Er moest iets anders gevonden worden. Ik vond dat hij
uiterlijk gezien meer op een man moest lijken dan op een
vrouw, ook al is hij niet erg viriel. Er moest het midden
gehouden worden tussen kracht en kwetsbaarheid. In deze
aflevering heb ik geprobeerd zijn seksualiteit te doen
vergeten, zonder de doorsneeclichþs van hermafrodieten
te gebruiken. De kracht van het personage moest primeren
boven de vooroordelen."
Over verborgen symbolen: "De geheime
tempel staat op een heilige berg die op de laatste pagina
van het album te zien is. Het is een leuke knipoog naar
de wereld van Jodo en zijn film The Holy Mountain.
Het cijfer 11, beelden van duivels, leeuwen,... in deze
vechtzaal komen veel elementen terug uit tarotkaarten.
Ze roepen kracht op. In dit album zijn er overal symbolen
verborgen."
|
Over Philippe Delaby: "Waarom een gorilla?
Jodo vertelde me dat hij als kind droomde er een als butler
te hebben. Philippe Delaby kon heel goed een gorilla nadoen.
Twee dagen voor zijn overlijden heeft hij nog een gorilla
ge´miteerd op zijn verjaardag. Zeventien, de Nigredo,
moet zich later laten begraven door de gorilla. Daar kan
je een dubbele, symbolische betekenis in zien, gezien
mijn verleden met Delaby."
Over de Ridders: "Voor het wereldje
van de Ridders wilde ik grootse decors creïren, even waardig
als Versailles. Dat is wel het minste voor ridders die
al duizenden jaren bestaan! Het uitzicht van een kathedraal
geeft er iets mystieks aan. Dat is logisch, want Fulcanelli,
die in de laatste prent is te zien, is verbonden aan de
bouw van kathedralen. We vinden overal sporen van de Ridders
van Heliopolis in de geschiedenis terug. Ze zijn in dit
album te zien, zonder ze te benoemen, behalve terloops
Imhotep, Fulcanelli, Tadao ã de dwerg ã en Nostradamus.
In deel 2 zullen we hun rol in het verhaal ontdekken."
Over kleren: "Er bestaat geen enkel
overblijfsel van de Ridders van Heliopolis. Die moesten
we dus uitvinden. De vier elementaire, chemische symbolen
waren driehoeken, in de kostuums zijn daarom veel driehoeken
te zien. De kleren van Zeventien zijn meer uitgewerkt
en zijn geraffineerder zoals op de cover is te zien."
Over Jared Leto: "Voor het hoofdpersonage
dacht ik aan Jared Leto zoals hij te zien was in de film
Dallas Buyers Club. Daarin speelt hij een heel
androgyne travestiet, maar met een krachtige blik. Hoe
hij overkomt, was mijn basis, maar niet hoe hij eruitziet.
Mijn Zeventien is een half mannelijk, half vrouwelijk
personage."
|
Over documentatie: "Ik heb mijn personages
niet getekend zoals ze in die tijd op schilderijen staan
of zoals ze zijn ge´dealiseerd volgens de canon van het
tijdperk. Jodo had de neiging om me te zeggen dat ik naar
Google moest surfen om documentatie te vinden. Dat klopt.
We kunnen online Versailles bezoeken. Voor de Rue de Rivoli
en de Tuileriïn hetzelfde. Het verhaal speelt zich af
in het gedeelte dat is afgebrand. Ik vertrouwde op schilderijen
uit die tijd en op plattegronden die ik vond. Het kostte
me heel wat documentatie om echt in de decors rond te
kunnen wandelen en de standpunten te bekomen die ik wilde."
Over de geesten: "Lodewijk XVI stond
onder veel druk om een zoon te krijgen dat het een obsessie
werd, vooral na zoveel jaar. Er zit een dierlijke kant
aan de geesten onderaan de pagina. Dit aspect van het
verhaal vond ik heel leuk. Jodo schrijft vanuit zijn binnenste
en onbewust komt dat tot uiting in mijn tekeningen. De
geesten blijven aanwezig tot het einde van het album waar
de geesten van zijn ouders bij Lodewijk XVII in de koets
zitten."
Over handen: "Het echte probleem
voor tekenaars die in een realistische filmstijl werken,
is te weten waar de camera moet geplaatst worden om de
juiste emoties bij de personages te vinden. In bijna alle
prenten met close-ups spelen de personages met hun handen.
Over alle houdingen is nagedacht alsof het een film is."
Over poses: "Wie vertrouwt op zijn
verworvenheden tekent altijd dezelfde poses en dat is
vervelend. Ik heb voor elke prent geposeerd. Mijn vrouw
nam foto's en poseerde op haar beurt voor de vrouwelijke
personages."
|
Over alchemie: "Als tiener droomde ik ervan
te werken met Dufaux en Jodo. Dat is nu uitgekomen. Door
het overlijden van Philippe Delaby had ik nood aan een
nieuwe wereld. Jodo maakte zodanig veel indruk op me dat
ik aarzelde om hem te contacteren. Ik heb hem enkele albums
van Barracuda bezorgd en die bevielen hem. De
kleuren deden hem denken aan die uit de alchemie: zwart,
wit, geel en rood. Oorspronkelijk zou het een alchemisch
verhaal in de middeleeuwen worden. Uiteindelijk lag de
keuze om het onderwerp tijdens de Franse Revolutie te
laten afspelen minder binnen de verwachtingen."
Over het verschil in schrijven: "De
scenario's van Jean Dufaux waren zodanig gedetailleerd
dat ik er niets aan toe te voegen had. Jodo maakt veel
tijd vrij om aan de telefoon over het verhaal te spreken
voor hij begint te schrijven. We wisselen veel ideeïn
uit en we kiezen samen de scúnes uit. Hij schrijft pas
als ik alles heb goedgekeurd."
Over dieren: "Dieren zijn van groot
belang in deze strip. Als ze niet in het echt voorkomen,
dan zijn ze wel als beeldhouwwerk te zien. Een gorilla,
een pauw en een olifant... Ik stond eerst versteld dat
ik een olifant moest tekenen, maar ik heb geleerd dat
er effectief een dierentuin was in het kasteel van Versailles!"
Over de inkleuring: "Ik deed zelf
de inkleuring van Barracuda. Nu heb ik een beroep
gedaan op een inkleurder. En zo kon ik op een groter formaat
werken en nog verder gaan in mijn tekeningen en nog meer
zaken weergeven. Uiteindelijk spendeerde ik even veel
tijd aan een plaat met het aangeven van schaduwen in grijswaarden
voor De Ridders van Heliopolis dan aan een ingekleurde
plaat van Barracuda." |
Jérémy
Petiqueux over De Klaagzang van de Verloren Gewesten
8 - De Genaderidders 4 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sophie Bogrow verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 75 van november 2014. Vertaald door Wim
De Troyer. |
|
Over
de overgang: "Deze platen zijn de laatste
die Philippe Delaby heeft getekend. Ik hoop dat de overgang
naar de mijne zo probleemloos mogelijk is. In het hoogst
onwaarschijnlijke geval dat het verschil onzichtbaar is,
geef ik je een gemakkelijk trucje mee om het onderscheid
te maken: hij nummerde zijn platen in een klein kadertje,
en dat heb ik opzettelijk niet geïmiteerd."
Over de seksscène: "Bij het
tekenen van deze scene tussen Sill Valt en de slechte
Hermelijnen Vrouwe had Philippe begrip voor de terughoudendheid
van Jean. In plaats van wat wild gebuffel, zoals hij het
noemt, had hij liever een elegantere vrijpartij. Misschien
wat meer 'missionaris' gezien het hier gaat om een monnik-ridder.
Maar Philippe heeft het zaakje recht gehouden, zijn ridderlijk
alter ego heeft zijn pikant kwartiertje gehad..."
Over de belichting: "Dit was een
moeilijke scène om in te kleuren. Sill Valt heeft
zijn fakkel gedoofd op de voorgaande pagina, en de kaars
is uitgeblazen... Logischerwijs is het pikdonker in de
kamer! Ik heb aan Sébastien Gérard het onmogelijke
moeten vragen: het halfdonker suggereren, maar het klaar
genoeg te houden zodat we kunnen zien."
Over een diepe indruk: "Toen ik
enkele pagina's verder een haast identieke scène
moest verwerken, heb ik erop gelet het licht te laten
branden zodat ik de warme tinten kon bewaren en herhaling
kon vermijden... Na het bedrijven van de liefde valt Valt
in slaap, uitgestrekt op het bed, en de vrouw legt haar
hand op hem om zijn ogen te sluiten. Rekening houdend
met de omstandigheden heeft het tekenen van die scène
op mij — op ons allen — een diepe indruk nagelaten."
|
Over
de laatste plaat: "Dit is de laatste plaat
die geheel door Philippe is getekend. De potloodversie
om precies te zijn, de inkting heb ik op mij genomen.
Philippe maakte geen voorbereidende schetsen, noch storyboards
op postzegelformaat (ik ook niet, trouwens), maar hij
viel rechtstreeks aan op papier, met veel zwaar aangedrukte
potloodlijnen. Niet altijd even eenvoudig om de juiste
lijn te vinden in de warboel! Daarom dat ik ook inktte
op kopieën: geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt
om aan de ultieme originelen te raken."
Over schrik voor de leegte: "Philippe,
een ongelooflijk genereuze tekenaar, verzaakte nooit aan
het decor. Hij had schrik van de leegte! Ik betwijfel
of het scenario preciseerde hoe groot deze keuken moest
zijn en wat er allemaal in moest staan. Hij spendeerde
uren en uren aan opzoekingswerk voor details die pasten.
Voor het plezier. Het kleinste dingetje, een kruik, ketel,
voedselkast of wildhaak, werd gekozen met evenveel zorg
voor het imaginaire universum van De Klaagzang van
de Verloren Gewesten als voor een historische Murena."
Over Delaby's beeldenbank: "Toen
ik het werk overnam, ben ik in de beeldenbank gedoken
die Philippe verzameld had in de loop van de jaren. Duizenden
en duizenden foto's, dvd-opnames, enzovoort. Hij doorzocht
alles: boeken, het web, cinema, tv-series. Voor Murena
hebben we uren naar de serie Rome gekeken die,
wanneer je het ziet, gebaseerd is op zijn werk! Hij was
een onvoorwaardelijke fan van Game of Thrones,
hij heeft enkele mooie boeken over de reeks gekocht...
Helaas is alles in één zwik opgeslagen op
zijn computer, zonder het minste klassement. Hij vond
er waarschijnlijk zijn weg in, maar ik begin er niet aan."
|
Over
een gebrek aan aanwijzing: "Mijn eerste
Sill Valt. Philippe had de poses voor de eerste drie kaders
al vastgelegd. Ik heb ze identiek overgetekend. Dat diende
als springplank voor ik het onbekende indook, want voor
de rest had ik geen enkele aanwijzing."
Over hulp voor de inkleuring: "Na
het overlijden van Philippe liep Sébastien veel
vertraging op met zijn inkleuring. Om de job op tijd te
klaren, hebben we Bérengère Marquebreucq
ter hulp geroepen, de inkleurster van het vorige album,
die zich over mijn platen heeft ontfermd. Het is dus hier
dat er compleet wordt overgenomen. Het was goed, ook voor
de symboliek, dat iedereen meewerkte aan dit afscheidsalbum."
Ovcer richtlijnen voor de inkleuring: "Op
mijn zwart-witplaten, gereduceerd naar A4-formaat, heb
ik met mijn grijze stiften heel wat schaduwen aangebracht.
Ik stuur de inkleurders lange mails waarin ik de atmosfeer
beschrijf, het licht in elke scène. Ze moeten snel
kunnen werken en dat helpt hen tijd te winnen. Platen
die bedoeld zijn voor de inkleuring, zowel die van Philippe
als de mijne, bieden normaal gezien weinig richtpunten,
gedefinieerde schaduwen of richtlijnen voor het gezichtspunt.
Op het artistieke vlak is dat bevredigend voor de inkleurder,
maar op een praktisch vlak neemt dat waanzinnig veel tijd
in, zonder er daarom meer voor betaald te worden."
Over een verschil in intensiteit: "Bérengère
en Sébastien werken met de pc, ik niet. Hun komst
markeert een grafische evolutie in beide reeksen. Philippe
kon zijn tekeningen beter tot hun recht laten komen, want
de digitale inkleuring bewaart het zwart van de inkting
beter, terwijl de aquarellen, die gebaseerd zijn op de
blauwdrukken van de originele tekeningen, en dus herdrukken
zijn, de intensiteit doen afnemen."
|
Over
de crypte: "Ik hou van deze crypte. Het
is het eerste echt persoonlijke element dat ik aan dit
verhaal heb toegevoegd. De andere decors zijn gebaseerd
op pagina's van Delaby of van Rosinski. Het zeer grote
formaat waarop hij werkte, en dat ik zodanig heb overgenomen,
nodigt uit om details toe te voegen. Elke plaat van De
Klaagzang heeft me evenveel tijd gekost om te tekenen
als een plaat van Barracuda in kleur."
Over de lettering: "In deze gang
heb ik me geamuseerd door de muren te versieren met bas-reliëfs
die hun verhaal vertellen in deze geschiedenis... zonder
een tekstballon te voorzien die het essentiële deel
verbergt! Sinds de laatste Murena deed Philippe
beroep op een letteraar die zich baseerde op zijn gedigitaliseerde
handschrift. Hij plaatste dan de dialogen op de uiteindelijke
platen. Ineens vielen bepaalde details weg. Spijtig, maar
wat ervan overblijft draagt bij aan de atmosfeer."
Over uitstraling: "Dit jonge gehandicapte
meisje was de laatste vondst van Philippe. Hij die zo
gemakkelijk grote bruten en femmes fatales kon weergeven,
had nog nooit eerder zo'n personage naar voren gebracht.
Hij is erin geslaagd haar een stuk uitstraling in te blazen,
een bijkomende ziel die zelfs Dufaux verraste."
Over de sleutel van het mysterie: "Jean,
die zelf ook graag iedereen verrast, heeft steeds volgehouden
dat onder het zwarte harnas van de Guinea Lord, een soort
golem in deze reeks, zich alleen maar puur kwaad bevond,
zonder verlossende menselijke eigenschappen. Wanneer hij
dan eindelijk de sleutel tot zijn mysterie gaf, heeft
Philippe mij onmiddellijk gebeld om het grote geheim te
delen: 'Jérémy, je raadt nooit dat...' Hij
was fier op zijn slechterik, zoals een kleine jongen.
Of zoals een vader?" |
|