Alle bijdragen van Federico Pietrobon aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
28/02/2013 De Italiaanse tekenaar Federico Pietrobon laat verschillende keren duidelijk merken hoe moeilijk en tijdrovend het tekenen van Deep 1 wel was.
 
Federico Pietrobon over Deep 1
28/02
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 49 van juni 2012.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Over de vogels: "Voor de pagina's 27 en 28 heb ik me enorm gedocumenteerd. Ik heb talloze foto's en films geraadpleegd om die vogels heel trouw weer te geven. De vogels van Kaap de Goede Hoop zijn zo specifiek. Ze leven in enorme kolonies, zoals je kan zien in prent 3. Stéphane, de scenarist, stuurde me nogal wat documentatie en prent voor prent nauwkeurige aanwijzingen. Mijn Frans is niet zo goed, maar we begrijpen elkaar! Hij benadrukte de fijne, zwarte bek die snel bedreigend wordt. Ik probeerde ook de blauwe ogen en hun gele kop sterker uit te werken om hen nog gevaarlijker en agressiever te maken! Het was de eerste keer dat ik zoveel dieren ineens moest tekenen."

Over de details: "Ik werk mijn bladschikkingen eerst uit in potlood om te zien wat dat geeft. Wanneer het me bevalt, komt de computer eraan te pas. Het toevoegen van kleine prenten op grote, zoals hier met de prenten 5, 6 en 7 in de laatste prent, geeft er een bepaalde diepte aan. Dat pas ik veel toe in Deep. Ik verplicht me ertoe om mijn tekeningen zo maximaal mogelijk te detailleren, ook al neemt dat veel tijd in beslag. Dat doe ik om twee redenen: ten eerste is dat plezant en ten tweede is het de beste manier om niet ontevreden te zijn over je werk."

Over The Birds: "Ik heb natuurlijk gedacht aan die bekende scène uit The Birds van Hitchcock toen ik deze pagina tekende en de pagina met de aanval op het vliegtuig! Vooral voor prent 4, waarin de vogels vliegen, deed ik een beroep op mijn verbeelding. Het doel van die prent, en net zo goed de laatste prent met de schoenen, bestond erin de lezer zo veel mogelijk angst aan te jagen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
Over de fotograaf: "Ik heb de angstsfeer op deze pagina nog wat proberen te accentueren, al vanaf de eerste prent. Stéphane vroeg me vaak om veranderingen aan te brengen. Hier bijvoorbeeld wilde hij de kadrage van de fotograaf in prent 1 anders. Je ziet ‘m bewust niet goed in beeld staan... Daardoor begrijp je niet meteen dat hij dood is, toch niet tot prent 5."

Over de inkleuring: "De twee fotografen zijn nevenpersonages en komen enkel op deze twee platen voor. Ik ben dus nogal snel over hun gezichten en kledij gegaan. Ik heb voor het hele album duidelijke aanwijzingen aan de inkleurster gegeven en ik heb 'r zelfs geholpen want ik ben zelf al vele jaren inkleurder."

Over de kleur van de zee: "We hebben uiteraard veel met het kleur blauw gewerkt. Met al die zee en de hemel is het werkelijk het dominante kleur in het album. En we hebben erop gelet om de verschillende kleurtonen blauw precies vast te leggen, vooral het kleur van de zee die er niet hetzelfde uitziet als je ervoor staat of van bovenaf bekijkt."

Over de locatie: "De laatste prent was een van de moeilijkste om te tekenen op deze twee pagina's. Het zicht over de baai moest overeenkomen met de realiteit van het reliëf, van de zee, enzovoort. Als ik een bestaande locatie teken, houd ik eraan dat de lezers die deze plaats ook kennen het op slag herkennen. We hebben nu eenmaal onze professionele trots. Maar al het werk aan de decors, bovenop die veelvoud aan vogels, in volle vlucht dan nog, daar is tijd in gekropen!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 32-33 / KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE WEERGAVE
Over de chaos: "De eerste twee prenten waren makkelijker om te tekenen dan de voorgaande. Prent 2, met een groot zicht op het personage, was natuurlijk een meevaller. Zelfs het overzichtsbeeld van het boorplatform voor het vernield wordt in prent 1 vormde geen moeilijkheid. Ter compensatie bezorgden de prenten 3 en 4 me heel wat last en oponthoud. Voor ik die begon te tekenen, had ik heel wat films bekeken over ongelukken op zee, instortende gebouwen en boten die overstroomd raken om exact te zien wat er gebeurt, hoe het valt, wat een ladder doet als die in elkaar stuikt, enzovoort. Het doel van die prent is echt de indruk van totale chaos te geven!"

Over de walvis: "De moeilijkheid bij prent 4 bestaat in het aantal piepkleine details dat het bevat. In prent 5 moet je begrijpen dat de walvis eraan komt, maar ook dat het enorm en oppermachtig is en alles kan vernielen."

Over tekenen op reëel formaat: "Als ik een grote prent moet tekenen zoals de eerste twee maak ik die rechtstreeks op het werkelijke formaat. Hetzelfde geldt voor de kleinere prenten. Ik verkies om die verhoudingen te behouden, zelfs als ik achteraf heel wat correctiewerk heb."

Over de waterdruppels: "Ik dacht dat de laatste prent vanzelf zou gaan. Een personage doen acteren, vormt geen probleem. De waterdruppels waren integendeel een ander pak mouwen. Die heb ik heel wat keren opnieuw getekend tot Stéphane en ik er tevreden over waren. Uiteindelijk volgt deze prent de lijn van de mate waarin er gewerkt werd voor het hele album! Ik wacht met even veel ongeduld op het vervolg, ik ontdek graag het verhaal met mondjesmaat terwijl ik het teken."

Over de dubbelpagina: "Ik hou veel van deze dubbelpagina, een van de geslaagdste van het album en wellicht de spectaculairste. De eerste twee prenten zijn natuurlijk overheersend. Ook hiervoor heb ik me ruimschoots gedocumenteerd voordat ik die machtige walvis in prent 2 tekende. Het is een bultrugwalvis (Megaptera Novaengliae) en ik heb bijzonder veel zorg besteed aan de textuur van de huid met zijn vol oneffenheden, het oog, de manier waarop het dier uit de oceaan springt."

Over het boorplatform: "En ik heb ook ontzettend veel tijd gespendeerd aan het raadplegen van foto's en films over het leven van dit soort walvis. En dan moest ik die nog tientallen keren hertekenen! Ook de golven, het water in prent 1, de positie van het dier, de staart, enzovoort. De bultrugwalvis heeft sowieso al een indrukwekkende grootte in realiteit, maar ik heb die nog wat overdreven zodat de lezer doorheeft dat het bij machte is het boorplatform makkelijk te vernielen. Dat boorplatform in volle zee bestaat effectief. En ook hier doorstond ik weer heel wat moeilijke momenten want ik wilde die zo trouw mogelijk aan het origineel tekenen, hoewel er weinig info over beschikbaar is op het internet."

Over de val: "Ik heb de realiteit verweven met mijn verbeelding. Dat wordt moeilijker als het er kleiner en gedetailleerder uitziet zoals in prent 3 en 4! Prent 5 viel gelukkig mee. Maar in het begin had ik er te veel in gezet, te veel ladders, te veel puin. Daardoor kon je het personage niet meer zien vallen. Stéphane heeft me al die materiële details laten versimpelen zodat de val duidelijker te zien is. Hij had gelijk, zo is het sterker."